News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Verkkoapila Kristiina Ruuskanen: Poliitikko ei ole roisto

Started by skrabb, 05.11.2010, 08:43:34

Previous topic - Next topic

skrabb

QuotePoliitikko ei ole roisto
4.11.2010 klo 15.00

Nyt riittää. Halveksuvat tuhahdukset, ilkeä kyseenalaistaminen ja muiden tekojen perusteella tuomitseminen ovat tulleet tiensä päähän. Poliittista toimintaa ja poliitikkoja kohtaan osoitettu kritiikitön kritiikki ei enää lannista ryhtiäni. Kukaan ei enää saa minua tuntemaan itseäni roistoksi sen takia, että olen mukana politiikassa. Olen roisto, jos olen roisto. Poliittinen toiminta eli yhteisten asioiden hoitaminen kykyjeni, omatuntoni ja oikeustajuni mukaisesti, ei tee minusta huonoa ihmistä. Piste.

Ystäväni, jälleen kerran jätin osallistumatta yhteiseen illanviettoon, en lähtenyt kanssanne leffaan tai lasilliselle koska pohdin muiden keskustalaisten kanssa sosiaalipoliittisia kysymyksiä. Ystäväni, tiedän, että teitä kiinnostaa se jenkkisarja Subilta, mutta minä haluaisin nyt katsoa uutiset. Ystäväni, päivän lehdet ovat nostaneet esille juuri teidän tulevaisuuttanne koskevan asian, mutta lööpistä ette sitä löydä. Ystäväni, tämä yhteiskunta ei ole valmis. Ystäväni, tämä maa rakennetaan yhdessä.
Sinä poliitikko joka hoidat yhteisiä asioita kykyjesi, omatuntosi ja oikeustajusi mukaan, nosta pää pystyyn. Sinä poliitikko joka pidät lupauksistasi kiinni ja toimit sekä periaatteessa että käytännössä sinulle ja äänestäjillesi tärkeiden asioiden eteenpäin viemiseksi, ole ylpeä ponnisteluistasi. Sinä poliitikko, kerro rohkeasti ja ymmärrettävästi ihmisille mitä se politiikan tekeminen oikein on.
Sinä kansalainen joka täytät oikeutesi ja velvollisuutesi äänestää, anna valtakirja yhteisten asioiden hoitamiseksi poliitikolle, älä roistolle.

QuoteKristiina Ruuskanen on paljasjalkainen helsinkiläinen kansalaisaktiivi. Maalais- tai kaupunkilaisjärjestä hän korostaa ihmisjärkeä. Kristiinan lempipaikka stadissa on ratikka. Blogissaan hän kommentoi suomalaista elämää.

http://www.verkkoapila.fi/apila/blogs/index.html

Mitä jos sen poliitikon kyky hoitaa yhteisiä asioita on osoittautunut nollaksi, omantunnon ääni on hiljennetty - jos sitä nyt koskaan on ollutkaan - pyrkyryyden ja ahneuden äänen karjuessa päällimmäisenä ja oikeustaju on heittänyt häränpyllyä aika päiviä sitten oman edun kähminnöissä?

Mitä sitten tehdään, kun poliitikko onkin paljastunut roistoksi?
Niitähän on kepuleissakin jonnii verran!
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Lemmy

QuotePoliittinen toiminta eli yhteisten asioiden hoitaminen kykyjeni, omatuntoni ja oikeustajuni mukaisesti, ei tee minusta huonoa ihmistä.

Meiltä kysytään: Entäpä kun ei ole kykyä, omaatuntoa, tai oikeustajua, niin mikä silloin on tuloksena?

Me vastaamme: Keskustalainen poliitikko.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Jouko

Poliitikko toimii erilaisissa luottamustehtävissä, äänestäjiensä palvelijana. Jos tästä periaattesta poiketaan eli luottamus menetetään, silloin ollaan lähellä roistoutta. Liian moni parkkiintunut poliitikko rakentaa vain omaa uraansa ja ajaa omia sekä lähipiirinsä etuja. Jossain määrin sen voisi sallia mutta kun se erkanee kokonaan yhteisistä eduista niin sitten on aika kyseenalaista toimintaa. Liian tiiviit kytkökset liike-elämään ovat tuomittavia.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Lemmy

Quote from: skrabb on 05.11.2010, 08:43:34
Mitä sitten tehdään, kun poliitikko onkin paljastunut roistoksi?

Tehdään siitä ministeri. Se kyllä on ihan puoluekartasta riippumatonta, mutta tosiasahan on, että toisen roisto on toisen robinhood.

Quote from: Jouko on 05.11.2010, 08:56:39Liian moni parkkiintunut poliitikko rakentaa vain omaa uraansa ja ajaa omia sekä lähipiirinsä etuja.

Miksi muuten kukaan ryhtyisi poliitikoksi  ???
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Jouko

Quote from: Lemmy on 05.11.2010, 08:57:26
Quote from: skrabb on 05.11.2010, 08:43:34

quote author=Jouko link=topic=36699.msg498265#msg498265 date=1288940199]Liian moni parkkiintunut poliitikko rakentaa vain omaa uraansa ja ajaa omia sekä lähipiirinsä etuja.

Miksi muuten kukaan ryhtyisi poliitikoksi  ???
[/quote]
Vaikkapa vain muuttakseen yhteiskunnan asioita paremmalle tolalle. En kokonaan poissulje omien etujen ajamista vaan se ei voi olla pääasia. Politiikka ei ole yhtä kuin liike-elämä.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Lemmy

Quote from: Jouko on 05.11.2010, 09:08:06
Vaikkapa vain muuttakseen yhteiskunnan asioita paremmalle tolalle.

Ei mun mielestäni Veikko Hursti ollut poliitikko.

Uljanov

Quote from: Lemmy on 05.11.2010, 09:12:14
Quote from: Jouko on 05.11.2010, 09:08:06
Vaikkapa vain muuttakseen yhteiskunnan asioita paremmalle tolalle.

Ei mun mielestäni Veikko Hursti ollut poliitikko.

Poliitikkona hän olisi voinut saada enemmän aikaan, mikäli kykyä olisi ollut.

Tommi Korhonen

Tällaisissa keskusteluissa kannattaa muistaa yksi "totuus" jonka olen nyt ihan vasta äskettäin itse oppinut:
Poliitikko *ei* ole edustamassa geneerisesti koko kansan hyvää, vaan edustamassa omaa eturyhmäänsä eli omaa puoluettaan tai valitsijajoukkoaan. Se on juuri se syy joka johtaa poliittisiin lehmänkauppoihin, konsensukseen, ryhmäkuriin ja yleiseen vaalijargoniin ja paskanpuhumiseen, sekä tietysti asioiden lepsuun hoitamiseen.

Mutta minä en tuosta silti valita: demokratia on paska systeemi, mutta se on paras. Ainakaan toistaiseksi parempaa ei ole esitetty. Hyvä valistunut timokratia voi toimia sekunnin sadasosan paremmin, mutta se vääristyy ja korruptoituu kyllä poikkeuksetta.

Eli kun ymmärtää tuon reunaehdon, niin demokratia on ihan ok. Toki konkreettiset rötösherrat jotka tekevät ihan oikeita väärinkäytöksiä ja välistävetoja täytyy saada jotenkin irtisanottua (Thors anyone?) mutta yleiseen politiikkaan tuollainen leväperäisyys ja omien etujen tai eturyhmän etujen ajaminen kuuluvat vain yksiselitteisesti. Jos sairaanhoitaja lähtee mukaan politiikkaan, niin hän toki hoitaa erityisellä huolella sairaanhoidon tai ainakin sairaanhoitajien asioita. Se on ihan luonnollista.

Minusta Verkkoapilan kirjoittaja on siinä mielessä tosin väärässä että tuosta säännöstä johtuen minusta kansalaisten pitääkin olla huolissaan poliitikoistaan ja saavat olla ihan niin skeptisiä kuin haluavat. On poliitikkojen asia hoitaa se puoli kuntoon olemalla edes sen verran rehtejä ja suoraselkäisiä että hoitavat niitä kansan asioita edes siltä omalta sektoriltaan.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Paavo

Ihan hyvä kirjoitus. Kyllä jotain kunnon ihmistä joka kunnallispolitiikkaan jaksaa lähteä sopii kehua välillä, eikä vain haukkua. Paljon laiskaa päätöksentekoa on, mutta jos ei itse viitsi lähteä yrittämään ja tekemään, niin eipä sinne parempaakaan saada. Äänestäjissä se demokratian ongelma on.

Roope2

'Sinä poliitikko joka hoidat yhteisiä asioita kykyjesi, omatuntosi ja oikeustajusi mukaan, nosta pää pystyyn.'

Pöntinen, muista: Jyrki ei vielä ole antanut lupaa nostaa katsetta kengistäsi
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Finka

Poliitikko, joka ei koskaan epäile päätöksiensä oikeellisuutta. Minua pelottaa.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC