News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-11-02 HS: Mediakohu vie poliitikkoa kuin lastua laineilla

Started by skrabb, 02.11.2010, 11:19:57

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteMediakohu vie poliitikkoa kuin lastua laineilla
1.11.2010 19:56 A A Helsingin Sanomat
Juhani Niiranen 

Toimittaja Heikki Saari perää poliitikkojen tekemisistä raportoivilta toimittajilta parempaa harkintaa. Saari on kirjoittanut Median jahtaamat -nimisen kirjan, johon hän on haastatellut mediakohuihin joutuneita poliitikkoja.

"Median tulee suhtautua poliitikkoihin kriittisesti, mutta on hyvä muistaa, että poliitikotkin ovat ihmisiä", Saari sanoo.

Saaren mukaan haastateltujen poliitikkojen puheissa toistui, miten voimattomaksi ihminen tuntee itsensä median edessä. Jos kohu on alkanut vääristä tiedoista, niitä ei saa mitenkään oikaistua. "Haastattelemani poliitikot kokivat, että asioiden kulkuun ei voi vaikuttaa. Sitä on kuin lastu laineilla."

Saaren mukaan näyttää siltä, että kun toimittajat ovat omaksuneet tietyn käsityksen tietystä ihmisestä, sitä ei hevillä muuteta. Sama käsitys toistuu tiedotusvälineestä toiseen. Koko media tuntuu huutavan yhdellä äänellä.

"Monella muulla alalla kilpailu tekee kentästä monipuolisemman. Mediassa se tuntuu tekevän kaikista välineistä samanlaisia."

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Mediakohu+vie+poliitikkoa+kuin+lastua+laineilla/1135261338359

QuoteKIRJAT
Heikki Saari: Median jahtaamat. Moreeni. 274 s. 32 e.

Julkisuuden sietämätön kipeys
Yhdeksän poliitikkoa kertoo, miltä tuntuu olla median hampaissa. Medialta kaivataan suhteellisuudentajua.
...

Kirjassa haastatellut poliitikot ovat yhtä mieltä siitä, että media on kohdellut heitä epäreilusti. Monet ovat katkeria ja penäävät oikeutta.

Poliitikot ovat kuitenkin selvinneet julkisuuden kolhuista eri tavoin. Onko niin, että julkisuus sattuu kovemmin naisiin kuin miehiin? Unohdetaanko miesten julkisuuskohut nopeammin kuin naisten? Näitä kysymyksiä pohtii entinen ministeri ja kansanedustaja Arja Alho.

"Minua luonnehdittiin, että olen kävelevä katastrofi, mutta ajattelin, että politiikan muisti on lyhyt. Pääsen tästä vielä eroon. Mutta enhän minä ole päässyt", Alho tunnustaa.

"Omasta mielestäni olen ihan fiksu ja ajatteleva ihminen, joka on toipunut kohusta ilman sen suurempia traumoja ja kaunoja. On hämmästyttävää, miten pitkä tällainen varjo voi joskus olla."

Alho on jo sivussa, eikä todennäköisesti jatka politiikassa. Sitä vastoin Kimmo Kiljunen , Ilkka Kantola ja Eero Heinäluoma ovat demarien ministeriputkessa.

Ovatko siinä tuleva ulkoministeri, opetusministeri ja valtiovarainministeri, jos Sdp nousee hallitukseen?

Myös kokoomuksen Ilkka Kanerva ja keskustan Antti Kaikkonen ovat käytettävissä ministereiksi, jos luottamusta äänestäjiltä ja omalta puolueväeltä löytyy.
...

Koko juttu:
http://www.hs.fi/verkkolehti/kulttuuri/artikkeli/Julkisuuden+siet%C3%A4m%C3%A4t%C3%B6n+kipeys/1135261342887
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

PMH

"Minua luonnehdittiin, että olen kävelevä katastrofi, mutta ajattelin, että politiikan muisti on lyhyt. Pääsen tästä vielä eroon. Mutta enhän minä ole päässyt", Alho tunnustaa.

Politiikan muisti voi olla lyhyt mutta internetin ei.
Vittuile vielä kun voit vaikuttaa
"Sosiaalisen median syöpä(läinen)
PerusSuomlainen

kuhlmey

Quote from: PMH on 02.11.2010, 16:17:46

Politiikan muisti voi olla lyhyt mutta internetin ei.

Ei, varsinkaan kun Alhon US-blogi on varsinainen epäloogisuuden ja tietämättömyyden katastrofi.

Roope2

Kyllä Sinikka Mönkäre on vahvasti haastamassa Alhoa "kävelevän katastrofin"-tittelistä. Raha-automaattiyhdistyksen vuosittain maksama parisataatuhatta on kustannuksena peanuts verrattuna kustannuksiin, jos Mönkäre touhuaisi demari-poliitikkona.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija