News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Ralph Giordano: Herra presidentti, ongelma ei ole maahanmuutossa vaan islamissa

Started by aprelina, 20.10.2010, 20:34:08

Previous topic - Next topic

aprelina

Ongelma ei ole maahanmuutossa vaan islamissa

Kunnioitettu herra Presidentti,

Te sanotte, että "Kristinusko on osa Saksaa, juutalaisuus on eittämättä myöskin osa Saksaa, tämä on meidän yhteistä kristillis-juutalaista historiaamme, mutta myös islam on tätä nykyä osa Saksaa".  

Nuo lausumanne sanat Saksojen yhdistymisen 20-vuotisjuhlallisuuksissa 3. lokakuuta osoittavat pinnallisuudessaan niin syvää todellisuuden ymmärtämättömyyttä ja niin järjetöntä toivetta yhdistää kaksi perustaltaan yhteensopimatonta järjestelmää, että ne voivat vetää kenet tahansa sanattomaksi.

En ryhdy luennoimaan teille historiasta, mutta sen verran sinisilmäinen ja vastuuton on todellisuutta vastaavan islamin rinnastus eurooppalaisiin arvoihin sovitettavissa olevaan toiveuni-islamiin, että se vaatii voimallista protestointia. Ennen kaikkea sen vuoksi, että poliittisen ja militanttisen islamin on mahdotonta integroitua mihinkään ja mitenkään, kun arkinenkin islam on siinä suhteessa jo kyllin ongelmallinen.

Kukaan ei ole tähän asti pystynyt vastaamaan edes välttävän vakuuttavasti kysymykseen islamin yhteensopivuudesta sanan ja omantunnon vapauteen, naisten tasa-arvoon, moniarvoisuuteen, uskonnon erottamiseen valtiosta - lyhyesti sanottuna demokratiaan. Islam on musta pilvi, joka peittää 21. vuosisadan kirkkaan taivaan ja leijuu uhkaavasti Saksan yllä täysin suunnittelemattoman ja virheellisen maahanmuuttopolitikan seurauksena.

Kysymys on kahden täysin erilaisen ja kehitysvaiheessaan eri tasolla olevan kulttuurin yhteensovittamisesta. Kun juutalais-kristillinen kulttuuri nousi historiansa synkimmistä ajoista renessanssin, valistuksen ja porvarillisten vallankumousten kautta liberaalien arvojen tasolle, se teki valtavan harppauksen yhteiskunnan kehityksessä.

Kun taas islamilainen kulttuuri, jonka kukoistuskausi sai lännen häpeämään itseään, vaipui ja on yhä vaipuneena samaan muinaiseen patriarkaaliseen pysähtyneisyyteen, jolle on ominaista alistuneisuus, totalitaarinen uskonto, sukupuolten epätasa-arvo, paternalismi sekä uskonnollisten auktoriteettien kyseenalaistamaton kunnioittaminen.

Se on syvästi yksilönvapauksia rajoittavan, traditonaalisesti ja uskonnollisesti ehdollistuneen kulttuurin yhteentörmäys kulttuuriin, joka on vuosisatojen etsinnän ja virheiden kautta kehittynyt yksilöllisyyden ja kristillisyyden valtaisasta vaikutuksesta ja siitä huolimatta sekulaariksi.

Nykyisessä yhteiskuntamuotojen kamppailussa on valtavia rakenteellisia ongelmia, joita muslimit itse tuovat esiin. Kuuluisa turkkilainen kirjailija Zafer Senocak osoittaa kirurgin veitsen tarkkuudella yhtä näkyvintä epäkohtaa: "Tuskin yksikään islamilainen uskonoppinut saati hurskas maallikko haluaa tai kykenee näkemään oman uskontonsa keskeisintä ongelmaa, joka piilee sen rakenteissa ja ajatusmaailmassa. Ellei ole valmis analysoimaan kriittisesti omia perinteitään, ei myöskään kykene armottomaan yhteenottoon vakaumuksensa kanssa eikä asettamaan sitä nyky-yhteiskunnan realististen haasteiden eteen".

Samoilla linjoilla on rohkea Abbas Baydoun, joka on vuosia kirjoittanut satiirista kolumnia libyalaiseen "As-Safir" -lehteen astuen vaaralliselle ja kielletylle itsekritiikin ja reflektion vyöhykkeelle: "Monet meistä etsivät tekosyitä välttyäkseen vilkaisemasta peiliin, etteivät huomaisi sieltä vääristyneen naaman kurkistusta, toisenlaisen islamin pärstää, eristäytymistä ja mielivaltaista väkivaltaa saarnaavaa islamia, joka vähitellen ottaa meistä yliotteen - ennen pitkää itsellemme valehtelu kohtaa huippunsa ja nuo kasvot ovat todelliset kasvomme."

Islamilaisen maailman kyvyttömyys itsekritiikkiin ja reflektioon


Mitä ovat, herra Presidentti, Salman Rushdien "Saatanalliset säkeet" näiden manausten rinnalla? Näissä puheenvuoroissa muslimit itse lopettavat syyllistämästä Eurooppaa, "suurta saatanaa USA:ta" ja "pikkusaatanaa Israelia" omista vihan ja levottomuuden tunteistaan, joita islam edellyttää. Näissä muslimit istuttavat häpeäpaaluun islamilaisen maailman kyvyttömyyden itsensä rehelliseen tutkiskeluun. Näissä nimetään syylliset islamilaisen maailman kauheaan asiantilaan – oman eliitin. Ja sanotaan ääneen se, mitä ei-muslimi uskaltaisi tuskin koskaan sanoa ääneen: ongelma ei ole maahanmuutossa, ongelma on islamissa!

Valtava, vallankumoukseen jo aikaa valmis osa ihmiskuntaa, muslimien yhteiskunta eli "umma", on sisältäpäin niin jakautunut, että se tukehtuu uskontonsa erityispiirteisiin ja niiden luoman kulttuurin jälkeenjääneisyyteen ja pysähtyneisyyteen. Toinen vastaavasti huutomerkin tavoin kiljuva uhka on öljymiljardöörien kammottava katinkultamaailma lahden rannalla, rahan ja kullan paisuttama pohjattoman kyynisyyden likainen läiskä. – "Tämä ei voi päättyä hyvin", sanoo Orham Pamuk.

Mutta myös Saksassa, herra Presidentti, kuulee muslimien ääniä, jotka tarkastelevat hyvinkin skeptisesti tulevaisuuden näkymiä islamilaiseen diskurssiin juutalais-kristillisessä sivilisaatiossa. Esimerkiksi iranilaistaustainen teologi Hamideh Mohagheghi on varoittanut: "Islamin sisäiset sivistykselliset tendenssit vaativat 20-30 vuotta jotta islam voisi eurooppalaistua, eikä silloinkaan ole mitään takeita, etteivät nuo tendenssit kärsisi perikatoa ja joutuisi perinteisen islamin nielemiksi".

Maailmanhalaajat ja sosiaaliromantikot


Toinen ääni, joka kutsuu kuuntelemaan Saksan kansan mielipidettä ja suhtautumaan kriittisesti muslimien yhteiskunnallisiin ja uskonnollisiin toimijoihin, on Saksan islamilaisesta konferenssista kantautuva tohtori Ezhar Cezairlin ääni: "Suhtaudun ymmärtäväisesti siihen, että ihmiset, joilla ei ole mitään tekemistä äärioikeiston kanssa, karsastavat islamisaatiota. Saksan tulevaisuudelle ovat vaaraksi ne poliitikot, jotka ovat tietämättömyyttään valmiita luovuttamaan islamilaisille aktivisteille perustavanlaatuiset arvomme sekä sivistyneen ja vapaan yhteiskuntamme periaatteet".

Juuri tätä ajaa maailmanhalaajien, ksenofilian sokeuttamien sosiaaliromantikkojen ja myönnytyspolitiikan apostolien suosima pehmoilupolitiikka. Nämä naiivit, velvollisuudentunteessaan rypevät hyväntekijät kuvittelevat - kuten myös Thilo Sarrazin mainitsi - voivansa sosiaaliterapian avulla herättää henkiin sen monikulttuurisen idyllin, joka oli todellisuudessa olemassa vain heidän omissa kuvitelmissaan.

Älkää käsittäkö minua väärin, herra Presidentti. Kansakunnalle on kunniaksi puolustaa jokaista maahanmuuttajaa, muukalaista ja ulkomaalaista rasismin ja sen rikoskumppaneiden vitsaukselta. Samaan aikaan kansallinen velvollisuutemme on puolustautua niiltä virtauksilta, joita turkkilais-arabialaisen vähemmistön traditiot ja tavat tuovat mukanaan. Tyhjine puheineen he suhtautuvat kieltävästi ja suorastaan vihamielisesti demokraattisen tasavallan ja sen perustuslain ansiosta saavuttamiimme vapauksiin.

Suurimmat integroitumista vaikeuttavat esteet ovat muslimeissa itsessään, vaikka lähtökohtaisesti olettaisimme enemmistön olevan kuinka rauhanomaisia tahansa. On pelottavaa, miten nopeasti ja laajasti valtavien protestien aallot nousevat islamilaisessa maailmassa, kun muslimit kokevat tulleensa uhatuksi tai loukatuksi.

Ja toisaalta, miten perusteellisen vaiti paikallisten moskeijoiden muslimiyhdistykset ja seurat ovatkaan, kun esimerkiksi turkkilaisessa Malatayan kaupungissa pilkotaan palasiksi raamattukustantamon työntekijät tai kun Somaliassa teloitetaan nunnia tai Pakistanissa kaivetaan kristittyjä maahan odottamaan kuolemantuomiota jumalanpilkasta. Hyytävä hiljaisuus...

Maahanmuutto- ja integraatiokysymykset edellyttävät kuitenkin yhtä rohkeaa kuin kriittistäkin keskustelua.

Mihin me lopulta päädymme, jos petämme omat arvomme muukalaisvihamieliseksi leimautumisen pelossa? Mihin me joudumme, jos meidän pitää hävetä sanoessamme integraatiokyvyttömäksi paternalistista ja patriarkaalista kulttuuria, jolle yksilö ei merkitse mitään, mutta oikeauskoisten suku ja yhteisö kaikkea? Mitä väärää on sen toteamisessa, että lukemattomissa tapauksissa maahanmuuton tarkoituksena ei ole työnhaku, vaan houkuttimena on saksalainen sosiaaliturva?    

Demokratian vihollinen on minun viholliseni

"Myös islam on tätä nykyä osa Saksaa" - näinkö on? Olkaa hyvä ja ottakaa huomioon, ettei näiden epäilyjen esittäminen ole hengen kannalta vaaratonta! Tiedän mistä puhun. Islam ei tunne sellaista metodia kuin "kritiikki". Juuri siksi mikä tahansa kritikki mielletään loukkaukseksi. Se ei tarkoita, ettei kriittisesti ajattelevia muslimeja olisi. Ajatukseni ovat kokonaan sellaisten rohkeiden naisten, kuten Necla Kelekin, Seytan Atesin, Minah Ahdan ja Ayyan Hirsi Alin, kuten myös maailman kaikkien muiden rauhanomaisten muslimien puolella.

Jälkilausumana mainittakoon oma kantava voimani: natsivainot kokeneneena tunnen hyvin Hitlerin Saksan ja nyky-Saksan eron. Nykyinen demokratia on minulle pyhä ja vain tässä tunnen oloni turvalliseksi. Joka on tämän demokratian vihollinen, olkoon hän ateisti, kristitty tai muslimi, on minun viholliseni.

Syvästi kunnioittaen,

Ralph Giordano
Welt Online 12.10.2010
http://www.welt.de/debatte/kommentare/article10238861/Nicht-die-Zuwanderung-der-Islam-ist-das-Problem.html

Kirjailija Vadim Davidovin venäjännöksen pohjalta suomentanut Elina Moustgaard ja oikolukenut Sakuro.

Venäjännös on julkaistu 12.10.2010 Davidovin blogissa: http://gabblgob.livejournal.com/124885.html (Davidov antanut luvan tekstinsä vapaaseen levitykseen medioissa)



"Islam lähti 600-luvulta, mutta 600-luku ei lähde islamista"- Faidros 31.8.2012

Batman

"Tällaiset puheet eivät ansaitse sanavapautta"
- Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske

Mielipide on kuin persreikä; jokaisella on omansa.
http://www.youtube.com/watch?v=NrmPehlHK3w&feature=related

OTU

Hieno löytö. Kiitos siitä.
Pelkään, että tässäkin tapauksessa ongelma on se, ettei kirjettä joko lueta tai ainakaan ymmärretä.
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

aprelina

Saksassa on keskusteltu kiivaasti parin kuukauden ajan korkealla poliittisella tasolla islamin sopeutumattomuudesta länsimaisiin arvoihin. Ralph Giordanon avoin kirje on huomioitu muuaallakin Euroopan mediassa, itse löysin uutisen kirjeestä Venäjän yhdestä tunnetuimmista uutissivustoista "Lenta.ru". Meillä Suomessa viestimet ovat reagoineet vasta Angela Merkelin kannaottoihin.

Kyllä se tästä, kyllä meilläkin päästään puhumaan maahanmuuton todellisesta ongelmasta, eli islamista.

Islam-keskustelun käynnistäjänä Saksassa pidetään Thilo Sarrazinia joka arvosteli kovin sanoin muslimeja. Hän sanoi mm.: "Emme voi sallia, että 40% Saksan muslimeista elää sosiaaliturvalla, joka ylittää keskiansion heidän lähtömaissaan, se ei motivoi integroitumaan".

Baijerin pääministeri Horst Seehofer on ehdottanut että turkkilaisten ja arabialaisten maahanmuutto on lakkautettava, sillä heidän on vaikeampi integroitua Saksaan kulttuuritaustansa takia.

Perheasiainministeri Kristina Schröder: "Saksalaisten lasten kimppuun käydään, koska he ovat saksalaisia, sitä täytyy käsitellä rasismina"

Berliinin ongelma-alueen Neuköllnin pormestari Heinz Buschkowsky painottaa että koulukiusaajia ovat muslimiperheiden lapset :"He sanovat, koska syötte sikaa, olette sikoja. Jotkut tytöistä käyttävät huiveja jo lastentarhoissa, he eivät osallistu uintiopetukseen eikä urheilutunneille." Hän sanoi myös, ettei biologian tunneilla käytetä enää kuvamateriaalia muslimien takia.

Vihreiden parlamenttiryhmän toinen puh.joht. Jurgen Trittin kritisoi Seehoferia oikeistopopulististen ideoiden tuomisesta poliittiseen keskusteluun.

"Seerhoferin ilmoitus shokeerasi minut" huomautti hallituksen integraatiovaltuutettu Maria Böhmer. Turkkilaisen yhteisön edustajat vaativat Baijerin pääministeriltä anteeksipyyntöä, tosin herra Seerhofer ei itse näe syytä siihen.

Kristillisdemokraattien pääsihteeri Alexander Dobrindt kritisoi islam-kriitikoiden krititisointia näin:"Ne jotka ovat huolissaan integraatiosta ja pyrkivät ratkaisemaan ongelmia, syytetään oikeistolaisten ideoiden levittämisestä". Hänen mielestä Saksa ei ole "immigraatiomaa" ja kaikkien pitäisi muistaa se.

Angela Merkel parka, Turkki kun on Saksan suurin vientimaa. No, onhan Kiina jonka markkinat vetävät ennätysmääriä saksalaisia luksusautoja (uutinen 20.10.2010)  



"Islam lähti 600-luvulta, mutta 600-luku ei lähde islamista"- Faidros 31.8.2012

sa ole rasisti

Quote from: OTU on 21.10.2010, 11:34:53
Pelkään, että tässäkin tapauksessa ongelma on se, ettei kirjettä joko lueta tai ainakaan ymmärretä.

Juu. Jos saat yhdenkään punavihertärähtäneen lukemaan tuon kirjeen loppuun (mikä on toki hankalaa koska yksikään suomalainen sanomalehti ei ärähdyksen pelossa sitä julkaise), niin vedän hatullisen mämmiä.

Hienosti nähty vaivaa apreliina.
If You Tolerate This Your Children Will Be Next

Lentomestari

Aprelinalle suuret kiitokset käännöstyöstä, tällainen teksti avaa silmiä ja tämän voi printata toistenkin luettavaksi.

Jouko

islam on vakava yhteiskunnallinen ongelma koska se vaatii kaikkia alistumaan ja perääntymään omien oppiensa edessä. Sitä vain ei haluta myöntää eliitin taholta. Mutta natsikorttia jaksetaan aina heiluttaa vaikka se on huomattavasti marginaalisempi ja vaarattomampi ongelma. Islamilainen terrorismi on maailmanlaajuinen vaaratekijä mitä ei ole joidenkin uusnatsien hurahtanut joukko.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

aivovuoto

Sitä kuuluisaa pilkun viilausta:
Bavaria tunnetaan Suomessa paremmin Baijerina.  ;)

Sanglier

Ja Noikeln saksalaisittain Neukölln.

Tuhti pläjäys, kiitos tästä!

Parasiittiö

Minusta islam on perseestä ja niin pois päin, mutta ongelma ei ole mielestäni varsinaisesti islamissa vaan politiikassa. Islam on vain yksi yhteiskunnallinen ongelma, jonka kanssa esimerkiksi huonon maahanmuutto- ja sosiaalipolitiikan takia joudutaan tekemisiin. Kyllä muslimikin rupeaa olemaan ihmisiksi, jos se pannaan olemaan oikeilla menetelmillä. Nykyinen hyysäystyyli ei kai sentään ole ainoa mahdollinen lähestymistapa.
Kansalaispalkka, perustulo tms. ois kiva.

aprelina

Quote from: Lentomestari on 22.10.2010, 11:01:41
Aprelinalle suuret kiitokset käännöstyöstä, tällainen teksti avaa silmiä ja tämän voi printata toistenkin luettavaksi.

Älä ihmeessä printtaa vielä, vertailen sitä parhaillaan sanakirjan avulla saksankieliseen alkup. tekstiin, stilisoin suomennokseni ja käännän puheen kokonaisuudessaan.

P.S. Kiitti korjauksista, venäläinen translitterointi vaatii aina oikeikirjoitus tarkastuksen. Ja meikä kun ei ole varsinaisesti kielenkääntäjä, vaan tulkki. Joten sori jälleen kerran, että laitoin tekstiä tänne raakileena vrt. mun ulostuloni hommaan tekstillä Rasismi, viha ja monikulttuuri.
"Islam lähti 600-luvulta, mutta 600-luku ei lähde islamista"- Faidros 31.8.2012


Lentomestari

Kuitataan, pidän printterin piuhat toistaiseksi irti. Kiva kun jaksat ahertaa, tämä on just sellaista hommaa, jota on hyvä tehdä "etätyönä" ja osaavissa käsissä tulee äkkiä tekstiä.

aprelina

Quote from: Lentomestari on 22.10.2010, 19:52:41
Kuitataan, pidän printterin piuhat toistaiseksi irti. Kiva kun jaksat ahertaa, tämä on just sellaista hommaa, jota on hyvä tehdä "etätyönä" ja osaavissa käsissä tulee äkkiä tekstiä.

No nyt se on siellä kokonaisena ja stilisoituna. Tykästyin Giordanon kirjeen sisältöön niin kovin, että halusin jakaa sen teidän hommalaisten kanssa. Urakasta tulikin isompi kuin luulin...ken leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön...Joo hieno teksti 87-vuotiaalta herrasmieheltä. Lukunautintoa!

Minullekin hyvää suomenkielen kirjoitusharjoitusta. Saa ja on toivottavaa osoittaa virheet ja huono suomenkielinen ilmaisu.

P.S. Jos joku osaa saksaa, niin keskimmäisessä väliotsikossa on "Pauschalumarmer", miten sen oikein kääntäis? Arvelin se tarkoittavan puunhalaajia suomalaisittain, mutta käänsin tekstin sisältöä vastaavaksi, ve-kielinen versio ei toiminut suomeksi. Muutenkin olisi kiva tietää kuinka vapaa käännös koko tekstistä tuli alkuperäiseen nähden. Valmiiksi käännetty käännettynä menettää aina jotain.

"Islam lähti 600-luvulta, mutta 600-luku ei lähde islamista"- Faidros 31.8.2012

Nissemand

Loppujen lopuksi on aivan sama mätetäänkö housuihin peetä lapiolla vai lusikalla. "Die Hosen voll" tulee olemaan kummassakin tapauksessa lopputulos.
-akez

aprelina

Quote from: Nissemand on 23.10.2010, 00:01:46
Ei toiminut tuo aloitusviestin linkki alkuperäiseen juttuun..

Tuossa http://www.haolam.de/?site=artikeldetail&id=3233

Kiitti uudesta linkistä! Aika monessa nettijulkaisussa Giordanon kirje on noteerattu, odotan milloin Suomessa. Pitäiskö tarjota vaikka kiusalla printtimedioihin :flowerhat:
Korjasin aloitusviestin linkin, siitä oli jäänyt loppuosa pois.
"Islam lähti 600-luvulta, mutta 600-luku ei lähde islamista"- Faidros 31.8.2012

Mika

Quote from: aprelina on 20.10.2010, 20:34:08
Kunnioitettu herra Presidentti,

Te sanotte, että "Kristinusko on osa Saksaa, juutalaisuus on eittämättä myöskin osa Saksaa, se on meidän yhteistä kristillis-juutalaista historiaamme, mutta myös islam on tätä nykyä osa Saksaa".  Nuo lausumanne sanat Saksojen yhdistymisen 20-vuotisjuhlallisuuksissa 3. lokakuuta osoittavat pinnallisuudessaan niin syvää todellisuuden ymmärtämättömyyttä ja niin järjetöntä toivetta yhdistää kaksi perustaltaan yhteensopimatonta järjestelmää, että enemmän tai vähemmän valistunut ihminen menettää puhekykynsä.

....

Syvästi kunnioittaen,

Ralph Giordano

;D ;D ;D
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Sakuro

Quote from: aprelina on 22.10.2010, 23:37:49
P.S. Jos joku osaa saksaa, niin keskimmäisessä väliotsikossa on "Pauschalumarmer", miten sen oikein kääntäis? Arvelin se tarkoittavan puunhalaajia suomalaisittain, mutta käänsin tekstin sisältöä vastaavaksi, ve-kielinen versio ei toiminut suomeksi. Muutenkin olisi kiva tietää kuinka vapaa käännös koko tekstistä tuli alkuperäiseen nähden. Valmiiksi käännetty käännettynä menettää aina jotain.
No kun kerran pyysit. Saksani on juuri ja juuri yliopistotasoa, mutta pari sisältö- (ja monta pilkku- ;D) virhettä huomasin. Suomennostakin siistin osin siinä samalla. Muutokset kursiivilla.

Pauschalumarmer on muuten ihan suoraankin kääntäen maailmanhalaaja.

QuoteOngelma ei ole maahanmuutossa vaan islamissa

Kunnioitettu herra Presidentti,

Te sanotte, että "Kristinusko on osa Saksaa, juutalaisuus on eittämättä myöskin osa Saksaa, tämä on meidän yhteistä kristillis-juutalaista historiaamme, mutta myös islam on tätä nykyä osa Saksaa".  

Nuo lausumanne sanat Saksojen yhdistymisen 20-vuotisjuhlallisuuksissa 3. lokakuuta osoittavat pinnallisuudessaan niin syvää todellisuuden ymmärtämättömyyttä ja niin järjetöntä toivetta yhdistää kaksi perustaltaan yhteensopimatonta järjestelmää, että ne voivat vetää kenet tahansa sanattomaksi.

En ryhdy luennoimaan teille historiasta, mutta sen verran sinisilmäinen ja vastuuton on todellisuutta vastaavan islamin rinnastus eurooppalaisiin arvoihin sovitettavissa olevaan toiveuni-islamiin, että se vaatii voimallista protestointia. Ennen kaikkea sen vuoksi, että poliittisen ja militanttisen islamin on mahdotonta integroitua mihinkään ja mitenkään, kun arkinenkin islam on siinä suhteessa jo kyllin ongelmallinen.

Kukaan ei ole tähän asti pystynyt vastaamaan edes välttävän vakuuttavasti kysymykseen islamin yhteensopivuudesta sanan ja omantunnon vapauteen, naisten tasa-arvoon, moniarvoisuuteen, uskonnon erottamiseen valtiosta - lyhyesti sanottuna demokratiaan. Islam on musta pilvi, joka peittää 21. vuosisadan kirkkaan taivaan ja leijuu uhkaavasti Saksan yllä täysin suunnittelemattoman ja virheellisen maahanmuuttopolitikan seurauksena.

Kysymys on kahden täysin erilaisen ja kehitysvaiheessaan eri tasolla olevan kulttuurin yhteensovittamisesta. Kun juutalais-kristillinen kulttuuri nousi historiansa synkimmistä ajoista renessanssin, valistuksen ja porvarillisten vallankumousten kautta liberaalien arvojen tasolle, se teki valtavan harppauksen yhteiskunnan kehityksessä.

Kun taas islamilainen kulttuuri, jonka kukoistuskausi sai lännen häpeämään itseään, vaipui ja on yhä vaipuneena samaan muinaiseen patriarkaaliseen pysähtyneisyyteen, jolle on ominaista alistuneisuus, totalitaarinen uskonto, sukupuolten epätasa-arvo, paternalismi sekä uskonnollisten auktoriteettien kyseenalaistamaton kunnioittaminen.

Se on syvästi yksilönvapauksia rajoittavan, traditonaalisesti ja uskonnollisesti ehdollistuneen kulttuurin yhteentörmäys kulttuuriin, joka on vuosisatojen etsinnän ja virheiden kautta kehittynyt yksilöllisyyden ja kristillisyyden valtaisasta vaikutuksesta ja siitä huolimatta sekulaariksi.

Nykyisessä yhteiskuntamuotojen kamppailussa on valtavia rakenteellisia ongelmia, joita muslimit itse tuovat esiin. Kuuluisa turkkilainen kirjailija Zafer Senocak osoittaa kirurgin veitsen tarkkuudella yhtä näkyvintä epäkohtaa: "Tuskin yksikään islamilainen uskonoppinut saati hurskas maallikko haluaa tai kykenee näkemään oman uskontonsa keskeisintä ongelmaa, joka piilee sen rakenteissa ja ajatusmaailmassa. Ellei ole valmis analysoimaan kriittisesti omia perinteitään, ei myöskään kykene armottomaan yhteenottoon vakaumuksensa kanssa eikä asettamaan sitä nyky-yhteiskunnan realististen haasteiden eteen".

Samoilla linjoilla on rohkea Abbas Baydoun, joka on vuosia kirjoittanut satiirista kolumnia libyalaiseen "As-Safir" -lehteen astuen vaaralliselle ja kielletylle itsekritiikin ja reflektion vyöhykkeelle: "Monet meistä etsivät tekosyitä välttyäkseen vilkaisemasta peiliin, etteivät huomaisi sieltä vääristyneen naaman kurkistusta, toisenlaisen islamin pärstää, eristäytymistä ja mielivaltaista väkivaltaa saarnaavaa islamia, joka vähitellen ottaa meistä yliotteen - ennen pitkää itsellemme valehtelu kohtaa huippunsa ja nuo kasvot ovat todelliset kasvomme."

Islamilaisen maailman kyvyttömyys itsekritiikkiin ja reflektioon

Mitä ovat, herra Presidentti, Salman Rushdien "Saatanalliset säkeet" näiden manausten rinnalla? Näissä puheenvuoroissa muslimit itse lopettavat syyllistämästä Eurooppaa, "suurta saatanaa USA:ta" ja "pikkusaatanaa Israelia" omista vihan ja levottomuuden tunteistaan, joita islam edellyttää. Näissä muslimit istuttavat häpeäpaaluun islamilaisen maailman kyvyttömyyden itsensä rehelliseen tutkiskeluun. Näissä nimetään syylliset islamilaisen maailman kauheaan asiantilaan – oman eliitin. Ja sanotaan ääneen se, mitä ei-muslimi uskaltaisi tuskin koskaan sanoa ääneen: ongelma ei ole maahanmuutossa, ongelma on islamissa!

Valtava, vallankumoukseen jo aikaa valmis osa ihmiskuntaa, muslimien yhteiskunta eli "umma", on sisältäpäin niin jakautunut, että se tukehtuu uskontonsa erityispiirteisiin ja niiden luoman kulttuurin jälkeenjääneisyyteen ja pysähtyneisyyteen. Toinen vastaavasti huutomerkin tavoin kiljuva uhka on öljymiljardöörien kammottava katinkultamaailma lahden rannalla, rahan ja kullan paisuttama pohjattoman kyynisyyden likainen läiskä. – "Tämä ei voi päättyä hyvin", sanoo Orham Pamuk.

Mutta myös Saksassa, herra Presidentti, kuulee muslimien ääniä, jotka tarkastelevat hyvinkin skeptisesti tulevaisuuden näkymiä islamilaiseen diskurssiin juutalais-kristillisessä sivilisaatiossa. Esimerkiksi iranilaistaustainen teologi Hamideh Mohagheghi on varoittanut: "Islamin sisäiset sivistykselliset tendenssit vaativat 20-30 vuotta jotta islam voisi eurooppalaistua, eikä silloinkaan ole mitään takeita, etteivät nuo tendenssit kärsisi perikatoa ja joutuisi perinteisen islamin nielemiksi".

Maailmanhalaajat ja sosiaaliromantikot

Toinen ääni, joka kutsuu kuuntelemaan Saksan kansan mielipidettä ja suhtautumaan kriittisesti muslimien yhteiskunnallisiin ja uskonnollisiin toimijoihin, on Saksan islamilaisesta konferenssista kantautuva tohtori Ezhar Cezairlin ääni: "Suhtaudun ymmärtäväisesti siihen, että ihmiset, joilla ei ole mitään tekemistä äärioikeiston kanssa, karsastavat islamisaatiota. Saksan tulevaisuudelle ovat vaaraksi ne poliitikot, jotka ovat tietämättömyyttään valmiita luovuttamaan islamilaisille aktivisteille perustavanlaatuiset arvomme sekä sivistyneen ja vapaan yhteiskuntamme periaatteet".

Juuri tätä ajaa maailmanhalaajien, ksenofilian sokeuttamien sosiaaliromantikkojen ja myönnytyspolitiikan apostolien suosima pehmoilupolitiikka. Nämä naiivit, velvollisuudentunteessaan rypevät hyväntekijät kuvittelevat - kuten myös Thilo Sarrazin mainitsi - voivansa sosiaaliterapian avulla herättää henkiin sen monikulttuurisen idyllin, joka oli todellisuudessa olemassa vain heidän omissa kuvitelmissaan.

Älkää käsittäkö minua väärin, herra Presidentti. Kansakunnalle on kunniaksi puolustaa jokaista maahanmuuttajaa, muukalaista ja ulkomaalaista rasismin ja sen rikoskumppaneiden vitsaukselta. Samaan aikaan kansallinen velvollisuutemme on puolustautua niiltä virtauksilta, joita turkkilais-arabialaisen vähemmistön traditiot ja tavat tuovat mukanaan. Tyhjine puheineen he suhtautuvat kieltävästi ja suorastaan vihamielisesti demokraattisen tasavallan ja sen perustuslain ansiosta saavuttamiimme vapauksiin.

Suurimmat integroitumista vaikeuttavat esteet ovat muslimeissa itsessään, vaikka lähtökohtaisesti olettaisimme enemmistön olevan kuinka rauhanomaisia tahansa. On pelottavaa, miten nopeasti ja laajasti valtavien protestien aallot nousevat islamilaisessa maailmassa, kun muslimit kokevat tulleensa uhatuksi tai loukatuksi.

Ja toisaalta, miten perusteellisen vaiti paikallisten moskeijoiden muslimiyhdistykset ja seurat ovatkaan, kun esimerkiksi turkkilaisessa Malatayan kaupungissa pilkotaan palasiksi raamattukustantamon työntekijät tai kun Somaliassa teloitetaan nunnia tai Pakistanissa kaivetaan kristittyjä maahan odottamaan kuolemantuomiota jumalanpilkasta. Hyytävä hiljaisuus...

Maahanmuutto- ja integraatiokysymykset edellyttävät kuitenkin yhtä rohkeaa kuin kriittistäkin keskustelua.

Mihin me lopulta päädymme, jos petämme omat arvomme muukalaisvihamieliseksi leimautumisen pelossa? Mihin me joudumme, jos meidän pitää hävetä sanoessamme integraatiokyvyttömäksi paternalistista ja patriarkaalista kulttuuria, jolle yksilö ei merkitse mitään, mutta oikeauskoisten suku ja yhteisö kaikkea? Mitä väärää on sen toteamisessa, että lukemattomissa tapauksissa maahanmuuton tarkoituksena ei ole työnhaku, vaan houkuttimena on saksalainen sosiaaliturva?    

Demokratian vihollinen on minun viholliseni

"Myös islam on tätä nykyä osa Saksaa" - näinkö on? Olkaa hyvä ja ottakaa huomioon, ettei näiden epäilyjen esittäminen ole hengen kannalta vaaratonta! Tiedän mistä puhun. Islam ei tunne sellaista metodia kuin "kritiikki". Juuri siksi mikä tahansa kritikki mielletään loukkaukseksi. Se ei tarkoita, ettei kriittisesti ajattelevia muslimeja olisi. Ajatukseni ovat kokonaan sellaisten rohkeiden naisten, kuten Necla Kelekin, Seytan Atesin, Minah Ahdan ja Ayyan Hirsi Alin, kuten myös maailman kaikkien muiden rauhanomaisten muslimien puolella.

Jälkilausumana mainittakoon oma kantava voimani: natsivainot kokeneneena tunnen hyvin Hitlerin Saksan ja nyky-Saksan eron. Nykyinen demokratia on minulle pyhä ja vain tässä tunnen oloni turvalliseksi. Joka on tämän demokratian vihollinen, olkoon hän ateisti, kristitty tai muslimi, on minun viholliseni.

Syvästi kunnioittaen,

Ralph Giordano

"Beschwichtigungsaposteln ins Stammbuch" jäi vaivaamaan, kun en ymmärrä miten sukukirjat liittyvät koko asiaan. Olisiko jokin idiomi. No, kyseinen lause toimii varmaan paremmin ilmankin.

Värikynää oli tekstiin tosiaan tullut käännöksen kautta hieman lisää joissain kohdissa ja poistin pahimmat, mutta yleisesti ottaen näytti olevan ihan kekseliästä suomea.

Lentomestari

Aprelina ja Sakuro on tempassut porukalla suomennoksen ihan parhaasta päästä, nyt on iso (http://serve.mysmiley.net/happy/happy0144.gif)paikallaan.

Ei olekaan muuta ongelmaa, kun saada teksti lehteen, no.....nyt nukkumaan, alkaa olla niin levottomat ajatukset.

aprelina

Kiitän ja kumarran ihana Sakuro!

Olen kääntänyt paljonkin, mutta vain kuivaa virastomateriaalia, lakitekstiä ym. pääosin su-ve. Venäjänkielinen lähdeteksti hämäsi laveudellaan monilta osin, enkä päässyt tarkistamaan alkuperäistä (sa) kuin googlen käännösohjelmalta, lause tai sana kerrallaan. Homma muodostui niin hermoja raastavaksi, että päätin luottaa venäläiseen  muutaman väritetyn kohdan siistimisen jälkeen.Venäläiset kirjoittavat valloittavan soljuvasti ja rönsyillen ja nyt oli kyseessä kirjailija eikä kääntäjä.

Itsepäisesti piti kuitenkin saada teksti suomeksi. Pilkut on suurin päänvaivani.
Ilokseni huomaan ettei varsinainen asiasisältö tainnut kärsiä, vai? Erityisen kiitollinen olen muutamasta korjauksesta koskien suomenkielistä ilmaisuani, ne ovat niin tyypillisiä minulle käännettäessä, mutta myös vapaasti kirjoittaessani.

Kiitos vielä kerran vaivannäöstäsi :-* :-* :-*    

"Islam lähti 600-luvulta, mutta 600-luku ei lähde islamista"- Faidros 31.8.2012

Sakuro

Eipä mitään, näin vain hyvän tilaisuuden kun ei ollut hetkeen tullut harjoiteltua kääntämistä ja suurin pohjatyökin oli valmiiksi tehty.

Asiasisältö oli tosiaan kunnossa. Parissa kohtaa oli sekavuutta, mutta alkuperäistekstikin vaati niiltä osin vähän päänvaivaa kääntää.

ämpee

Islam on ongelma islamille itselleenkin, kuten näemme Afganistanista, Pakistanista, Irakista, Indonesiasta, jne.
Jos heiltä loppuvat uskottomat, kristityt, juutalaiset, jne. niin he alkavat parhaaseen talibani-tyyliin lahdata toisiaan.
Vika on islamin kiveen hakatussa muodossa, joita tulkitsevat niin kovin erilaiset ihmiset joille kaikille se oma tulkinta on se oikea, ja joille kaikille se väärä tulkinta on kauhistus.

Kristinusko on pääasiallisesti päässyt sopuun itsensä kanssa, ja katolisten ei välttämättä tarvitse tappaa protestantteja, vaikka Pohjois-Irlannin lähi-historia toista antaakin ymmärtää.
Kutsumme sitä kehitykseksi, sillä kristinuskossa ei ole muuttumattomia tekoja joita pitää välttämättä toistella, vaan muuttumatonta uskomista, joka sekin tosin näyttää olevan muutoksessa, jopa mukana.

Omasta puolestani olen agnostikko, mutta se onkin jo kokonaan toinen stoori.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."