News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kirkko ja valtio

Started by sr, 19.10.2010, 18:41:46

Previous topic - Next topic

do.ut.des

Kun puhutaan moraalista, niin kuka sen moraalin sitten määrittää ja millä perustein? Johonkin moraalin täytyy perustua. Jos se perustuu ihmisen luontaiseen käytökseen, niin aika heikoilla jäillä ollaan.
"Elintason nousu on sitä, että entistä useammalla on enemmän rahaa käytössä kuin järkeä." - P.V.

"Peace for us means the destruction of Israel and nothing else." - Yasser Arafat

Uljanov

QuoteNiin tai näin, lasten liittäminen organisaatioihin mistään syystä on moraalitonta.

Ei ole. Sen sijaan keksisin useita hyviä syitä lapsen liittämiseksi organisaatioon. Esim. uskontoon sen mainitun helvetin tuskan välttämiseksi, partioon erätaitojen oppimiseksi, musiikkileikkikouluun musikaalisuuden kehittämiseksi jne.

Ainoa asia, jolla on mitään väliä, on lapsen huoltajan näkemykset moraalista. Toki sillä itsestään selvällä varauksella, että lakia noudatetaan.

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: do.ut.des on 22.10.2010, 01:01:00
Kun puhutaan moraalista, niin kuka sen moraalin sitten määrittää ja millä perustein? Johonkin moraalin täytyy perustua. Jos se perustuu ihmisen luontaiseen käytökseen, niin aika heikoilla jäillä ollaan.

Meidän etiikkamme on kirjattu kymmeneen käskyyn, luterilaiseen työmoraaliin ja rakkauden kaksoiskäskyyn.

Sen vuoksi minäkään en vihaa homoja.
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Uljanov on 22.10.2010, 01:01:41
QuoteNiin tai näin, lasten liittäminen organisaatioihin mistään syystä on moraalitonta.

Ei ole. Sen sijaan keksisin useita hyviä syitä lapsen liittämiseksi organisaatioon. Esim. uskontoon sen mainitun helvetin tuskan välttämiseksi, partioon erätaitojen oppimiseksi, musiikkileikkikouluun musikaalisuuden kehittämiseksi jne.

Ainoa asia, jolla on mitään väliä, on lapsen huoltajan näkemykset moraalista. Toki sillä itsestään selvällä varauksella, että lakia noudatetaan.

Totta. Nyt kun kolmesta lapsestani nuorin on muutamaa kuukautta vaille 18 (siis melkein täysi-ikäinen, mutta ei aikuinen), ymmärrän paremmin isäni opit ja kasvatuksen.

Ja juurikin nyt, kaipaan entistä enemmän edesmennyttä järjen ääntä myös omassa elämäsäni. Hieman liian nuorena (36 vuotta)jouduin kummastakin vanhemmastani luopumaan.
---
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---

Lord Liberty

Kymmenen käskyä on mielestäni huono sääntökokoelma. Kohdat viisi ja seitsemän ovat hyväksyttäviä, mutta muu on byrokratiaa ja holhousta.
Demokratia on sitä että jokainen saa mitä enemmistö tilaa. Markkinatalous on sitä että jokainen saa mitä itse tilaa

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Lord Liberty on 22.10.2010, 01:05:26
Kymmenen käskyä on mielestäni huono sääntökokoelma. Kohdat viisi ja seitsemän ovat hyväksyttäviä, mutta muu on byrokratiaa ja holhousta.

Se on kuitenkin moraalinen lainsäädäntömme ja etiikkamme  perusta. Pistä paremmaksi ja luo uskonto sekä etiikka, jotka ovat parempia.
---
---
---

Kullervo Kalervonpoika

Jatketaan. Kun ilmeisesti olet ateisti, niin unohdetaan kohdat yksi ja kaksi.

3. Kukaan ei ole kone. Ei edes yrittäjä.
4. Jos et kunnioita edes isääsi ja äitiäsi, miten voit kuvitella jonkun kunnioittavan Sinua?
6. Onko kumppanisi jaossa yleisesti?
8. Onko väärä vala mielestäsi OK?
9. Kuuluuko moraalisi toisen omaisuuden tavoittelu?
10. Haluatko jakaa muiden kanssa oman omaisuutesi?
---
---
---

Lord Liberty

Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 22.10.2010, 01:07:54

Se on kuitenkin moraalinen lainsäädäntömme ja etiikkamme  perusta. Pistä paremmaksi ja luo uskonto sekä etiikka, jotka ovat parempia.
Itseasiassa ei edes ole. Kohta seitsemän kieltää varastamisen yksiselitteisesti. Suomessa on ollut institutionaalista varastamista koko valtion historian ajan, käskyä on kierretty kutsumalla toisen omaisuuden ottamista "verottamiseksi".
Demokratia on sitä että jokainen saa mitä enemmistö tilaa. Markkinatalous on sitä että jokainen saa mitä itse tilaa

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Lord Liberty on 22.10.2010, 01:14:37

Itseasiassa ei edes ole. Kohta seitsemän kieltää varastamisen yksiselitteisesti. Suomessa on ollut institutionaalista varastamista koko valtion historian ajan, käskyä on kierretty kutsumalla toisen omaisuuden ottamista "verottamiseksi".

Valtiotiede määrittelee valtion statuksen ensimmäiseksi kohdaksi verotusoikeuden.
---
---
---

Lord Liberty

Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 22.10.2010, 01:13:42
3. Kukaan ei ole kone. Ei edes yrittäjä.

Tietenkin kaikki tarvitsevat lepopäiviä, mutta miksi juuri sarjassa 6+1? Entä jos juuri minulle sopii seitsemän työpäivää + yksi lepopäivä? Miksi näistä täytyy määrätä keskusjohtoisesti? Turhaa holhoamista.

4. Jos et kunnioita edes isääsi ja äitiäsi, miten voit kuvitella jonkun kunnioittavan Sinua?
Jos en kunnioita isääni ja äitiäni, se on toki ikävä asia, mutta niin halutessa siihen on oltava oikeus. Pakotettu kunnioitus ei ole oikeaa kunnioitusta.

6. Onko kumppanisi jaossa yleisesti?
on

Quote8. Onko väärä vala mielestäsi OK?
Ei. Mutta en usko lainsäädännön voimaan tässä asiassa.

Quote9. Kuuluuko moraalisi toisen omaisuuden tavoittelu?
Kuuluu. Kun menen lähikauppaan tavoittelen kauppiaan omaisuutta. En tosin pakkokeinon kautta, vaan vaihtokaupan.

10. Haluatko jakaa muiden kanssa oman omaisuutesi?

Huomaatko että kohta kymmenen on lähes identtinen kohdan yhdeksän kanssa? Ne olisi voinut sisällyttää samaan käskyyn. Sitä minä tarkoitin sillä kun sanoin että kymmenessä käskyssä on turhaa byrokratiaa.

Lord Liberty

Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 22.10.2010, 01:18:08

Se on kuitenkin moraalinen lainsäädäntömme ja etiikkamme  perusta. Pistä paremmaksi ja luo uskonto sekä etiikka, jotka ovat parempia.

Valtiotiede määrittelee valtion statuksen ensimmäiseksi kohdaksi verotusoikeuden.

Toisin sanoen valtiotiede rikkoo kymmentä käskyä.
On olemassa myös uskonnollisia yhteisöjä joissa kymmenen käskyn kohta "älä varasta" otetaan kirjaimellisesti, kuten Amissit. Lainaus wikipediasta:
QuoteTätä käytäntöä korosti erityisesti 1960-luvulla sattunut kansaneläkekiista, jossa amissit sanoutuivat irti Yhdysvaltain eläkejärjestelmästä: he sanoivat että heidän uskontonsa kielsi eläkkeen. Yritykset pakottaa heidät maksamaan eivät onnistuneet, ja hevosten, lehmien tai irrallisen omaisuuden takavarikointiyritykset päättyivät nolosti: amissit eivät huolineet yli jääneitä rahoja, koska heidän mukaansa ne olivat varastettuja, ja lopulta Yhdysvaltain korkein oikeus päätti, että amissien omaisuuden takavarikot oli peruutettava ja heillä oli oikeus irtautua eläkejärjestelmästä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Amissit

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Lord Liberty on 22.10.2010, 01:20:07

Huomaatko että kohta kymmenen on lähes identtinen kohdan yhdeksän kanssa? Ne olisi voinut sisällyttää samaan käskyyn. Sitä minä tarkoitin sillä kun sanoin että kymmenessä käskyssä on turhaa byrokratiaa.

Ei ole. Mutta Sinähän et ole käynyt ilmeisesti rippikoulua. Muutenkin moraalisi on aika päinvastainen omani kanssa.

Suhtaudutko muuten kriittisesti maahanmuuttoon? Jos suhtaudut, niin miksi?
---
---
---

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Lord Liberty on 22.10.2010, 01:23:02
Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 22.10.2010, 01:18:08

Toisin sanoen valtiotiede rikkoo kymmentä käskyä.

Tuon olen muuten yleensä kuullut anarkistien esittämänä.
---
---
---

Lord Liberty

Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 22.10.2010, 01:23:52

Vastustan sitä että valtio perheenyhdistää somaleja minun rahoilla, ylläpitää vastaanottokeskuksia minun rahoilla, ja ylipäätään antaa mitään sosiaalitukia maahanmuuttajille minun rahoilla.
Mutta noin muuten suhtaudun myönteisesti maahanmuuttoon.

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Lord Liberty on 22.10.2010, 01:27:18
Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 22.10.2010, 01:23:52

Vastustan sitä että valtio perheenyhdistää somaleja minun rahoilla, ylläpitää vastaanottokeskuksia minun rahoilla, ja ylipäätään antaa mitään sosiaalitukia maahanmuuttajille minun rahoilla.
Mutta noin muuten suhtaudun myönteisesti maahanmuuttoon.

Ahaa, eli maahanmuuttokriittisyytesi perustuu siihen, mitä valtio saa tehdä Sinun rahoillasi? Tämä kertookin sitten riittävästi.

---
---
---

Lord Liberty

No mitä se kertoo?
Perustuuko ainoa oikea maahanmuuttokriittisyys islamfobiaan tjsp?

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Lord Liberty on 22.10.2010, 01:31:48
No mitä se kertoo?

Riittävästi (tämä keskustelu mukaan lukien) maailmankuvastasi.

Se ei ole mitenkään kristitty, ei mitenkään nationalistinen tai isänmaallinen- puhumattakaan solidaarisuudesta toisia marginaalikulttuuria edustavia kohtalontovereitasi kohtaan. Mutta siihen Sinulla on toki nykyisessä menossa oikeus.

---
---
---

Lord Liberty

Miten niin ei ole kristitty? Juurihan pääsimme siihen johtopäätökseen että tulonsiirrot rikkovat kymmentä käskyä.

Kullervo Kalervonpoika

No mitä se kertoo?

Ei tietenkään, vaan oman kulttuurin ymmärtämiseen ja sen rakastamiseen.
---
---
---

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Lord Liberty on 22.10.2010, 01:38:26
Miten niin ei ole kristitty? Juurihan pääsimme siihen johtopäätökseen että tulonsiirrot rikkovat kymmentä käskyä.

Höpsis
---
---
---

Lord Liberty

Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 22.10.2010, 01:39:33
No mitä se kertoo?

Mä rakastan sellaista kulttuuria, joissa noudatetaan käskyä "älä varasta". Tulonsiirrot pakolaiskeskuksiin rikkoo suoraan tätä käskyä. Valtio varastaa minulta ja antaa sen jollekin muualle.

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Lord Liberty on 22.10.2010, 01:41:01
No mitä se kertoo?

Mä rakastan sellaista kulttuuria, joissa noudatetaan käskyä "älä varasta". Tulonsiirrot pakolaiskeskuksiin rikkoo suoraan tätä käskyä. Valtio varastaa minulta ja antaa sen jollekin muualle.

Valtio siirtää minunkin tuloistani (ja vielä enemmän yrittäjänä toimivan vaimoni tuloista) kaikkialle sinne mihin noiden rahojen en soisi joutuvan.

Kysymys; mitäs teet?
---
---
---

Lord Liberty

Kierrän veroja parhaani mukaan, vältän työn tekemistä Suomessa. Yritän väärinkäyttää sosiaalietuuksia, koska jokainen väärinnostettu sentti on pakolaiskeskuksista pois.

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Lord Liberty on 22.10.2010, 01:44:06
Kierrän veroja parhaani mukaan, vältän työn tekemistä Suomessa. Yritän väärinkäyttää sosiaalietuuksia, koska jokainen väärinkäytetty sentti on pakolaiskeskuksista pois.

Se on Sinun valintasi.
---
---
---

Miniluv

Kierrän veroja parhaani mukaan, vältän työn tekemistä Suomessa. Yritän väärinkäyttää sosiaalietuuksia, koska jokainen väärinnostettu sentti on pakolaiskeskuksista pois.

Poistu ketjusta trollaamasta.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

sunimh

No mitä se kertoo?

Se että jollakulla ylipäänsä on ilmeisesti vakavissaan(?) ilmoitettu mielipide siitä mihin "ainoa oikea maahanmuuttokriittisyys" perustuu, kertoo kyllä tämän henkilön maailmankuvasta ihan riittävästi. Esimerkiksi Halla-ahon maahanmuuttokritiikki perustuu aika suureltakin osin nimenomaan siihen, mitä valtio saa tehdä sinun (eli meidän kaikkien) verorahoilla. Kuten viime päivinä myös mm. Rydmanin jne.

Noin muuten olen sitä mieltä että signatuurisi on aika huvittavassa ristiriidassa valtiouskovaisuutesi kanssa.
Finland - the small Nordic nation, known for its high suicide rates, heavy drinking and domestic violence.
   - Fox News, 31.12.2009

Kaptah

Tällöin varastat itse sekä valtiolta että välillisesti myös kaikilta muilta. Luullakseni valtio on sinun kohdallasi vielä iloisesti miinuksella, koska kouluttamisesti ei ole ihan ilmaista.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Faidros.

Quote from: sunimh on 22.10.2010, 08:30:06Se että jollakulla ylipäänsä on ilmeisesti vakavissaan(?) ilmoitettu mielipide siitä mihin "ainoa oikea maahanmuuttokriittisyys" perustuu, kertoo kyllä tämän henkilön maailmankuvasta ihan riittävästi. Esimerkiksi Halla-ahon maahanmuuttokritiikki perustuu aika suureltakin osin nimenomaan siihen, mitä valtio saa tehdä sinun (eli meidän kaikkien) verorahoilla. Kuten viime päivinä myös mm. Rydmanin jne.

Noin muuten olen sitä mieltä että signatuurisi on aika huvittavassa ristiriidassa valtiouskovaisuutesi kanssa.

Erittäin hyvä postaus tähän kohtaan.
Oma kirkon-, maahanmuutto-, "mikätahansavastaisuus" perustuu siihen, ettei yhteisiä rahoja saisi käyttää epäoikeudenmukaisesti. Ei mulla ole antipatioita uskovaisia eikä ulkomaalaisia kohtaan, jollen joudu kustantamaan mitään heidän puolestaan.

Yhteisistä rahoista on kyse, niin maahanmuutossa, kuin valtionkirkossa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 22.10.2010, 00:26:48

Kirkko ei ole mikään järjestö, se on uskonto.

Tämän luettuani ymmärrän, että myös valtionkirkko on monelle uskonto.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

JR

Luterilainen Kirkko on seurakunta. Nykyään, kun kaikki täytyy byrokratisoida, on seurakuntakin joutunut keksimään itselleen liikaa hallintoa, mutta periaatteessa kirkko on täysin seurakuntalaisten käsissä, vaikkei se aina siltä tunnukkaan.