News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-10-09 LaKa: Suomen pohjoisin somalialainen haluaa tehdä töitä

Started by Iloveallpeople, 10.10.2010, 15:25:58

Previous topic - Next topic

Juha J.

Laaja on tämä meidän Lapin maa ja näin etenee arktisen somalin elämä.

Lapin Kansa on jo pitkään mokuttanut urakalla koska Rovaniemen väestö rikastuu. Haasteita (mm. etniset tappelut) on ollut ja kantaväestöä pitää tietysti opettaa ymmärtämään monimuotoisuuden tuomien mahdollisuuksien luoma värikäs kirjo.

Rovaniemi on ihan mukava kaupunki ja kasvukeskus, virkeyttä ja voimaa riittää. Haasteita ei ilmeisesti ole vielä niin paljon, että kantaväestö jyrähtäisi. Tiedä sitten mikä on siedätysraja?

Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

Missra

Quote– Suomen kieli on niin monimutkaista ja hankalaa, että en opi sitä millään, vaikka olen yrittänyt jo viisi vuotta, koko Suomessa oloni ajan, sitä opetella. Ymmärrän jonkin verran puhetta, mutta oma puhuminen on hankalaa. En oikeastaan halua puhua suomea, vaikka opiskelen sitä koko ajan täällä Hetassakin. Omankielistä seuraa saisin Rovaniemeltä, se helpottaisi yksinäisyyttä.

...

Monikaan kyläläisistä ei osaa kuin muutaman sanan englantia ja minun suomen kielen taitoni on heikko. Olen kummajainen, mutta ei minua mitenkään pilkata. Ihmiset hymyilevät minulle, mutta muuta yhteyttä minulla ei heihin ole.

Paikalliset vaikuttavat aivan ystavallisilta ottaen huomioon ettei yhteista kielta ole. Kysymys kuuluukin, miksei suomenkieli viidenkaan vuoden opiskelun jalkeen suju "jonkin verran ymmartamista" enempaa?