News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-10-08 Kaleva: Romania mustalaiseksi nimittänyt tuomittiin kunnianloukkaukse

Started by Riukulehto, 08.10.2010, 21:42:02

Previous topic - Next topic

Riukulehto

QuoteRovaniemen hovioikeus tuomitsi perjantaina vuonna 1943 syntyneen miehen 240 euron sakkoihin kunnianloukkauksesta. Hän joutuu myös maksamaan uhrinsa vaatiman yhden euron kärsimyskorvauksen korkoineen.
Mies toimi lokakuussa 2007 todistajana Oulun käräjäoikeuden istunnossa, jossa syytettiin romania pahoinpitelystä. Hän kutsui tätä mustalaiseksi.

Romanin mielestä tarkoitus oli loukata häntä. Hän perusteli näkemystään sillä, että todistaja käytti mustalaisnimitystä, vaikka tiesi hänen oikean nimensä. Etniseen taustaan puuttuminen loukkasi romania.

Halventamista on oikeuskirjallisuudessa luonnehdittu ansaitsemattoman epäkunnioituksen osoittamiseksi toiselle. Hovioikeuden mukaan mustalaiseksi nimittely voi täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkistön, jos nimitystä käytetään loukkaamistarkoituksessa.

Hovioikeus kuuli käräjäoikeuden istuntoa seuranneita lukiolaisia sekä istunnosta tehdyn tallenteen. Se oli huonolaatuinen, eikä kaikista todistajan sanomisista saatu selvää. Tallenteelta kuului kuitenkin kaksi mustalaisnimitystä.

Oikeuden mukaan todistaja oli kiihtynyt, hänen äänensävynsä oli nimitystä käyttäessään osin loukkaava ja hän käytti osin asiatonta ja loukkaavaa kieltä. Se katsoi, että todistajan kertomuksesta syntyi ulkopuolisille helposti kuva vähättelystä tai halveksunnasta. Romanin kokemaa loukkausta lisäsi kymmenen opiskelijan läsnäolo.

Tämän perusteella hovioikeus päätyi siihen, että mustalaissanaa käytettiin loukkaamistarkoituksessa. Hovioikeuden ratkaisuun voi hakea muutosta korkeimmalta oikeudelta.

http://www.kaleva.fi/uutiset/romania-mustalaiseksi-nimittanyt-tuomittiin-kunnianloukkauksesta/873054
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Sanglier

Kuulitteko tekin jymähdyksen? Oikeuslaitoksen uskottavuus se vain putosi viidennestä kerroksesta.

Huomatkaa: loukkaamistarkoitus toi tuomion. Kyllä mustalaista nyt naurattaa.

Simo Lipsanen

Yhden euron? Simosta tuntuu kovasti, että korvauksia pyydettiin ihan vain vittuillakseen näin karkeasti sanottuna.

Maastamuuttaja

En ymmärrä. Mustalaisethan ovat Suomen kunniakansalaisia ja vähintään kaikkien muiden veroisia. Itse olisin ylpeä, jos joku bensa-asemalla nimittäisi puhuttelisi minua mustalaiseksi.

Huuhkaja

Yhden euron korvauksen vaatiminen on minusta tyylikäs veto. Se osoittaa, ettei vaatija ole liikkeellä rahan perässä, vaan kyseessä on periaatteellinen kysymys. Tuollaistahan sanotaan symboliseksi korvaukseksi.

Oikeuden päätös sen sijaan on ihan älyvapaa. Viisivuotiaiden touhua tuommoinen, että mennään äidille tuomarille kantelemaan, kun "toi haukku mua, yää!"

Ja mikä hiivatin "ansaitsemattoman epäkunnioituksen osoittaminen"? Jos mies oli oikeudessa todistamassa, että romani oli syyllistynyt pahoinpitelyyn, niin minusta hänellä oli siinä erinomainen syy tuntea epäkunnioitusta tätä kohtaan.

Uuno Nuivanen

Tähän on tultu. Valkoinen naama on rangaistava teko! Vaviskaa, me hävittiin tää peli. Sanoi siihen Käkelä tai Galactus mitä tahansa. Muodon vuoksi äänestetään persuja, vaikka eihän tälle enää mitään voi.

Ehkä kaikki muut ovat viisaita, ja minä olen hullu?!?  ???

Mursu

Oikeudessa todistaminen on pakollista. On aika outoa, jos ihminen sitten tämän takia tuomitaan, jos käyttää loukkaavia sanoja. Todistajaa tulisi sitoa vain totuus.

Kala

Outoa, miten mustalainen voi olla kunniaa loukkaava sana. Useammin olen kuullut .. krhm.. romanien..  käyttävän sanaa mustalainen omistaan sekä itsestään. Heitä on asunut naapurissa, joten tiedän vallan hyvin, miten puhutaan arkielämässä ilman, että näkyvissä on yhtäkään valkolaista (joka ei kuitenkaan ole loukkaavaksi määritelty sana??).

Oikeuden tuomiossakin jotenkin sen sanomisen laadulle on annettu jokin mysteerinen paino, milloin se on loukkaavasti sanottu ja tarkoitettu. Olisiko näin ollen hesalainen tai stadilainen myös loukkaavasti sanottu, koska voidaan sanoa helsinkiläinen?

Aapo

Jos olisin Hommaforumin vainoharhaisempaa osastoa, voisin heittää sellaisen dystopistisen tulevaisuudenvision, jossa jokainen, joka todistaa oikeudessa mitä tahansa etnistä vähemmistöä edustavaa syytettyä vastaan, tuomitaan kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Todistajahan tuolloin kutsuu etnisen vähemmistön edustajaa rikolliseksi, eikä se nyt vain käy päinsä.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

- Robert J. Hanlon

Adolf Stege

pw

Tästä sukelletaan vielä paljon, paljon syvemmälle ennen kuin korjausliike voi alkaa. Kevään ek vaalit ei vielä tuo muutosta mihinkään. Kyllä hiukan hirvittää millainen se pohjakosketus mahtaa olla.

MW

Nyt kun E.B. (siististi cool) on lausunnollaan sitovasti todistanut, että romanit ovat kerjäläisiä, saisiko mustalaisen kutsumisesta romaniksi penaltia?

KTM

No nyt kun olen taas käymässä kesämökillä syntymäkunnassa niin pitää todeta että en ole ikinä eläisslni koskaan kuullut kenenkään kutsuvan mustalaisia täällä romaaneiksi. Kyllä ne täällä maalla ovat kaikille rehellisesti mustalaisia.

JJohannes

Quote from: KTM on 09.10.2010, 00:58:05
No nyt kun olen taas käymässä kesämökillä syntymäkunnassa niin pitää todeta että en ole ikinä eläisslni koskaan kuullut kenenkään kutsuvan mustalaisia täällä romaaneiksi. Kyllä ne täällä maalla ovat kaikille rehellisesti mustalaisia.

Ja kuten aiemminkin mainittiin niin romanit käyttävät itsekin itsestään termiä "mustalainen". En ole koskaan kuullut kasuaalissa puheessa romanien puhuvan romaneista vaan aina mustalaisista. Tilaisuus tekee varkaan -henkinen uutinen.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

K-M Halkola

Mulle sanoi kerran eräs tuttu mustalainen, että piruako kiertelet ja kaartelet sano vain reilusti ihan mustalainen, äläkä romaani...

Ksenofobi

Tämä poliittinen korrektius menee kyllä ihan huipulle. Mustalaista ei saa sanoa enää mustalaiseksi. Elokuva Mustalaisleiri Muuttaa Taivaaseen nimi pitänee muuttaa nimeksi Romanileiri muuttaa taivaaseen.

Kaikessa tässä on takana se että vallitseva nimitys jollekin ryhmälle saa aikaan negatiivisen mielleyhtymän.

Aikoinaan ihmisestä joka ei kuullut ääniä sanottiin hänen olevan kuuro. Nykyään hän on kuulovammainen. Aikoinaan ihminen joka ei kyennyt näkemään, hän oli sokea. Nykyään hän on näkövammainen. Nimitykset muuttuvat koska nimitystä aletaan käyttää muissa yhteyksissä negatiivisessa mielessä. Esim. joku saattaa sanoa "vittu oletko sä sokea kun et nää että tuolla on vielä roskia jotka pitää siivota!" Vuosikymmenten saatossa varmaan käy niin että sana sokea unohtuu kokonaan jolloin edellinen tiuskaisu muuttuu muotoon "vittu sä oot näkövammainen", jolloin pitää taas keksiä uusi sana tilalle.

"Vittu se on sairas tyyppi" on varmaankin hävittämässä sanaa "sairas". Enäähän meillä ei olekaan sairaanhoitajia vaan terveydenhoitajat.

Juha J.

Voihan muumi. Viharikoslakia ei kai vielä ole mutta kyllä se siitä.

Heikäläiset aiheuttavat kovasti harmia. Veroeuroja laitetaan palamaan mutta tuotto/panos suhde on mitä on.

Anteeksi vihapuheeni.

Leif kysyy:

(http://hommaforum.org/pic/lefa1.jpg)
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

Professori

Quote from: Uuno Nuivanen on 08.10.2010, 22:37:58

Minusta on viime aikoina myös tuntunut useasti tältä. Hienoa että meitä on kaksi.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

jopparai

Quote from: Professori on 09.10.2010, 08:37:15
Quote from: Uuno Nuivanen on 08.10.2010, 22:37:58

Minusta on viime aikoina myös tuntunut useasti tältä. Hienoa että meitä on kaksi.

On meitä ainakin kolme.

Aiheesta hieman. Onkohan tässä käynyt niin, että romaanit itse ovat tehneet sanasta mustalainen haukkumasanan vai onko sanan alkuperäinen tarkoitus ollut halventava.
Jos mustalainen on valkolaisen suusta halventava, on valkolainen mustalaisen suusta myös halventava, mutta tuskin nähdään oikeuden istuntoa.
Samoin Amerikan mustat käyttävät puhekielessä toisistaan nimitysta nigger, mutta valkoisen sanomana siitä tulee halventava.
Elämä valkoisena on vaikeaa  :facepalm:
Killing folk is easy, being politically correct is pain in the arse.(Achmed, the dead terrorist)
http://www.youtube.com/watch?v=3L8fIrWnXRA

Fatman

Kuten Kari Suomalainen jo kauan sitten kirjoitti:

henkka

Mustalainen tiesi, että oikeudessa määrättävät korvaukset vähentävät suoraan sossutukia. Joten oli parempia vaatia vain vähän :)

OTU

Huimaa toimintaa oikeudelta. Se siis on sitä mieltä, että mustalainen on loukkaava sana. Useimmat mustalaiset(itse asiassa kaikki), joita tunnen, pitävät mustalaista parempana kuin romani, ja käyttävät itsekin ko. sanaa itsestään.  ???
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

henkka

Minulle sanoi vuonna 1985 Raikku Friiman, että:"älä sää Henkka hänt hauku romaaniks", kun kaupanteon yhteydessä vahingossa (eli ylikorrektisti)tuli asiakkaalle sanottua. Hän jatkoi asiasta, että:"Se ei oo mun vika jos joku on nimensä pilannut, että se täytyy vaihtaa, mutta ei se mitään auta. Mä en oo nimeäni pilannut, niin mää oon edelleen mustalainen".

Minusta hyvin sanottu.

Veli Karimies

Jos hommaforumilaisesta puhuu loukkaavaan sävyyn hommaforumilaisena niin onko tämä tuomittava teko?

Ministeri

Quote from: Kala on 08.10.2010, 23:16:23
Outoa, miten mustalainen voi olla kunniaa loukkaava sana. Useammin olen kuullut .. krhm.. romanien..  käyttävän sanaa mustalainen omistaan sekä itsestään. Heitä on asunut naapurissa, joten tiedän vallan hyvin, miten puhutaan arkielämässä ilman, että näkyvissä on yhtäkään valkolaista (joka ei kuitenkaan ole loukkaavaksi määritelty sana??).

Oikeuden tuomiossakin jotenkin sen sanomisen laadulle on annettu jokin mysteerinen paino, milloin se on loukkaavasti sanottu ja tarkoitettu. Olisiko näin ollen hesalainen tai stadilainen myös loukkaavasti sanottu, koska voidaan sanoa helsinkiläinen?

Siis nimenomaan, tuntemani korrektisti romanit puhuvat kyllä mustalaisista, jos heimolaisistaan on jotain juttua.
Odotan kunnianloukkausjuttua jossa joku on tullut kutsutuksi valkolaiseksi.

http://www.sananvapaudenpuolesta.fi

Blogini profeetan pilakuvaoikeudenkäynnistä:

http://oikeusmurhattu.blogspot.com/

dothefake

Quote from: Veli on 09.10.2010, 13:25:09
Jos hommaforumilaisesta puhuu loukkaavaan sävyyn hommaforumilaisena niin onko tämä tuomittava teko?
Kyllä minä siitä light fatwan niskoille sälytän,
ulkopuolisen vastaavasta rötöksestä kivitän.

Silmä silmästä, lammas hampaasta, sanoo hadith.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Runner

Useammin kuulen mustalaisten suusta sanan valkolainen kuin valkolaisten suusta mustalainen.

Ernst

Onko oikeudessa tuomittu jo manne-sanan käytöstäkin? Jos tämä meno jatkuu, meistä tulee kohta mykkiä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

xoxox

Tulisiko siitäkin tuomio, jos nimittelisi mustalaista romanialaiseksi?