News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Maailman surkeimmat oppikirjat

Started by ike60, 19.09.2010, 23:59:18

Previous topic - Next topic

ike60

Foreign Policy-lehti on tehnyt katsauksen perusasteen oppikirjojen kummallisuuksiin viidessä maassa. Artikkelin on kirjoittanut Suzanne Merkelson. Historia on tietenkin vääristelyn kohde numero 1, mutta muistakin aiheista löytyy erikoisuuksia.

Iranissa oppikirja kertoo seitsemäsluokkalaisille, että "jokaisen musliminuoren täytyy tuottaa pelkoa Jumalan ja kansansa vihollisten sydämissä taisteluvalmiudella ja taitavalla tarkkuusammunnalla". Islamilainen tasavalta rohkaisee Freedom Housen vuonna 2008 tekemän tutkimuksen mukaan oppilaita kannattamaan islamin ylivaltaa ja epätasa-arvoista poliittista järjestelmää. Mm. naiset esitetään toisen luokan kansalaisina.

Quote from: seitsemännelle luokka-asteelle tarkoitettu islamilaisen kulttuurin ja uskonnon oppikirjaPuolustuksellinen jihad on kaikkien velvollisuus, nuorten ja vanhojen, miesten ja naisten, jokaisen, ehdottomasti jokaisen, on otettava osaa tähän pyhään taisteluun, taisteltava parhaan kykynsä mukaan tai autettava taistelijoitamme

Tuo on oma suomennokseni, Foreign Policyssä "Defensive jihad is incumbent upon every one, the young and the old, men and women, everyone, absolutely everyone, must take part in this sacred battle, fight to the best of his or her abilities or assist our fighters."

Kiinalaiset oppikirjat eivät tietenkään kerro Tiibetin 1950 tapahtuneesta miehityksestä tai Kiinan epäonnistuneesta hyökkäyksestä Vietnamiin 1979, vaan kertovat että Kiina sotinut vain itsepuolustukseksi. Toista maailmansotaa kutsutaan joissain oppikirjoissa "Japanin vastaiseksi sodaksi", ja japanilaisten suorittamaa Nankingin valtausta kuvataan kauhistuttavimmaksi tapahtumaksi maailmanhistoriassa. (Nankingissa japanilaiset joukot tappoivat kuuden viikon aikana joulukuussa 1937-tammikuussa 1938 arviolta 300 000-400 000 antautunutta sotilasta ja siviiliä, julmasti kiduttaen ja silpoen sekä naiset ennen tappamista tavallisesti raiskaten. Kiinalaisten oppikirjojen väite ei siis ole täysin katteeton vaikka liioiteltu. -ike)

Kiinalaiset oppikirjat väittävät myös, että Japani kukistui kiinalaisten vastarinnan ansiosta, eikä Yhdysvaltain sotaan liittymisen takia.

Quote from: Kiinassa laajalti käytetty historian oppikirjaPerussyy voitolle [toisessa maailmansodassa] oli se, että Kiinan kommunistisesta puolueesta tuli vallan ydin joka yhdisti kansakunnan
http://www.nytimes.com/2004/12/06/international/asia/06textbook.html

(Foreign Policyssä: "The fundamental reason for the victory [in World War II] is that the Chinese Communist Party became the core power that united the nation")

Saudi-Arabiassa kuningas Abdullah on yrittänyt 11.9.2001 - jolloin 19:sta kaappaajasta 15 oli saudeja - jälkeen uudistaa maan oppikirjoja, joissa vilisee viittauksia kristityihin, kommunisteihin, siionisteihin ja läntisiin "uskottomiin" islamin vihollisina. Yhdeksän vuoden aikana edistys on kuitenkin ollut hidasta: joidenkin lähteiden mukaan lasten oppikirjoissa edistetään vieläkin antisemitismiä ja jihadia. Saudit tosin ovat luvanneet että oppikirjat uusitaan täysin kolmen vuoden aikana.

Quote from: ensiluokkalaisten opetukseen käytetty oppikirjaTäytä tyhjät tilat sopivilla sanoilla (islam, helvetintuli): Jokainen muu uskonto kuin _____ on väärä. Kuka tahansa joka kuolee islamin ulkopuolella joutuu _____."
http://www.freedomhouse.org/uploads/special_report/48.pdf

(Foreign Policyssä: "Fill in the blanks with the appropriate words (Islam, hellfire): Every religion other than ______________ is false. Whoever dies outside of Islam enters ____________.")

Merkelson on ottanut mukaan esimerkkejä myös Yhdysvalloista, jossa paikallinen uusoikeisto käyttää yhteiskuntaoppia politikoinnin välineenä, edistäen amerikkalaista kapitalismia ja väittäen että maan perustajaisillä oli uskonnollisia tavoitteita.

Quote from: harjoitustehtäviä jotka texasilainen koululautakunta luultavasti ottaa käyttöönSelitä miten Israelin valtion hylkiminen arabien toimesta on johtanut jatkuvaan konfliktiin.
Arvioi globaalien organisaatioiden yrityksiä heikentää Yhdysvaltain suvereniteettia.

http://www.newsweek.com/2010/05/21/texas-cooks-the-textbooks.html

"Explain how Arab rejection of the State of Israel has led to ongoing conflict." And "Evaluate efforts by global organizations to undermine U.S. sovereignty."

Putinin Venäjällä oppikirjoihin on tulossa positiiviseksi historiaksi kutsuttu suuntaus. Alexander Filippov, Kremlin hyväksymän uuden historian oppikirjan kirjoittaja, on sanonut: "On väärin kirjoittaa oppikirja joka täyttää siitä opiskelevat lapset kauhulla ja inholla omaa menneisyyttään ja omaa kansaansa kohtaan." Oppikirja omistaa 83 sivua Stalinin teollistamissuunnitelmille, mutta vain yhden kappaleen kulakkien tuhoamisesta seuranneelle 1932-33 nälänhädälle, joka vaati useiden miljoonien ihmisten hengen. (on olemassa todisteita että nälänhätä oli ainakin osittain Stalinin tietoisesti järjestämä. -ike)

Kirjassa myös vähätellään Neuvostoliiton liittolaisten osuutta natsi-Saksan kukistamisessa väittäen että ne "rajoittuivat pääasiassa toimittamaan aseita, sotatarvikkeita ja ruokaa Neuvostoliittoon".

Quote from: kirjasta Venäjän historia 1900-1945[Stalin] toimi täysin rationaalisesti - järjestelmän vartijana, jatkuvana tukena maan muuttamiselle teollisuusvaltioksi

"[Stalin] acted entirely rationally -- as the guardian of a system, as a consistent support of reshaping the country into an industrialized state"

_w_

Onhan tuota uskontoa Suomessakin kouluissa. Vieläpä onnistuvat opettamaan luomisoppia samaan aikaan evoluution kanssa.
Historian kirjoista voisi Suomen historian jättää kokonaan pois, siinä määrin sievisteltyä oli ainakin silloin kun itse koulua kävin.
Kaikki Ruotsin tekemät hirmuteot oli unohtuneet ja Neuvostoliittokin esitettiin aikamoisen myönteisessä valossa.

Sarppi

Quote from: ike60 on 19.09.2010, 23:59:18
Putinin Venäjällä oppikirjoihin on tulossa positiiviseksi historiaksi kutsuttu suuntaus. Alexander Filippov, Kremlin hyväksymän uuden historian oppikirjan kirjoittaja, on sanonut: "On väärin kirjoittaa oppikirja joka täyttää siitä opiskelevat lapset kauhulla ja inholla omaa menneisyyttään ja omaa kansaansa kohtaan."

Tässähän on jotain tolkkua kuitenkin. Ei pidä valehdella eikä pimittää tietoa, mutta miksipä ei oman kansan synkästä menneisyydestä voitaisi kirjoittaa "matter-of-factly" ja sen kummemmin mehustelematta. Ei seuraavan sukupolven tarvitse kieriskellä itseinhossa. Ainakaan siihen historiankirjaan ei pidä kirjoittaa, että koska meidän maanmiehemme listivät omia maanmiehiämme, meissä kaikissa nukkuu sisäinen saatana ja vahdi nuorta mieltäsi ettei se turmellu ja toteuta näitä ikiaikaisia vaistojaan.

Luin itse vastikään Kustaa H. J. Vilkunan jännittävän teoksen "Paholaisen sota", joka kertoi Isovihan ajasta 1700-luvun alussa ja miten mielettömäksi meno yltyi ns. tavallisten suomalaisten välillä. Kasakoiksi ryhtyneet/ryöstetyt suomalaiset kiduttivat, raiskasivat ja tappoivat entisiä naapureitaan ja nälkiintyneet maanmiehensä söivät kengänpohjia ja kuolleita. Tätä ei kerrottu koulun historiankirjassa. Siellä varmaan luki, että Isovihan aikana Suomen rajalinja siirtyi ja suomalaiset kokivat raskaana vuoroin Ruotsin, vuoroin Venäjän armeijan avustamisen (tms). 1700-luvun lopun historiankirjalija olisi varmaan kauhistellut tuollaista välinpitämättömyyttä, mutta meitä ei kauhistuta enää yhtään. Kun aikaa kuluu, niin minkä tahansa historiankirjoitus muuttunee tuollaiseksi "positiiviseksi historiaksi".

Mielenkiintoinen artikkeli kuitenkin tuo, kiitos ike60! Näyttihän tuo Filippov saaneen nykynäkökulmasta melkoisia understatementteja sisään kirjaansa.
Quote
Sweeney: "Where does it say in your book that millions died in Stalin's Terror?"

Filippov: "Let's have a look. Here is the bit about the repressions, and it is spread over three pages."

Sweeney: "So 786,000 were condemned to death. Where does it say that millions died? It's not there, is it?"

Filippov appeared to search for a reference, in vain.

ike60

Quote from: _w_ on 20.09.2010, 00:10:09
Onhan tuota uskontoa Suomessakin kouluissa. Vieläpä onnistuvat opettamaan luomisoppia samaan aikaan evoluution kanssa.
Historian kirjoista voisi Suomen historian jättää kokonaan pois, siinä määrin sievisteltyä oli ainakin silloin kun itse koulua kävin.
Kaikki Ruotsin tekemät hirmuteot oli unohtuneet ja Neuvostoliittokin esitettiin aikamoisen myönteisessä valossa.
Uskontoa opetetaan Suomessakin, tosin lapsen uskontokunnan mukaan. Luulenpa että esimerkiksi Iranissa ei bahaille tai kristityille ole erillistä uskonnonopetusta. Varsinainen vitsihän noissa Iranin ja Saudi-Arabian oppikirjoissa onkin tuo militantti asenne.

Luomisopin opettamisesta Suomen kouluissa en ole kuullutkaan. Oletko varma ettei kyseessä ole esim. yksittäisen opettajan harha-askel?

Puna-armeijan sotarikokset olivat minunkin kouluaikanani tabu tai ainakaan niistä ei tiedetty. Muistaakseni keskustelin lukiossa äidinkielenopettajan kanssa tutkielman tekemisestä aiheena liittoutuneiden sotarikokset toisessa maailmansodassa, mutta opettaja sanoi etteivät neuvostojoukot tehneet sotarikoksia joten joutuisin käsittelemään pelkästään länsiliittoutuneiden sotarikoksia. Tein sitten tutkielman toisesta aiheesta. Sivumennen sanoen kyllä tuohonkin aikaan löytyi kirjoista tietoa neuvostosotilaiden tekemistä sotarikoksista kunhan jaksoi etsiä, mm. Toinen maailmansota-kirjasarjassa sekä Hans von Lehndorfin kirjassa Lopun jälkeen.

ike60

Quote from: Sarppi on 20.09.2010, 15:33:27
Quote from: ike60 on 19.09.2010, 23:59:18
Putinin Venäjällä oppikirjoihin on tulossa positiiviseksi historiaksi kutsuttu suuntaus. Alexander Filippov, Kremlin hyväksymän uuden historian oppikirjan kirjoittaja, on sanonut: "On väärin kirjoittaa oppikirja joka täyttää siitä opiskelevat lapset kauhulla ja inholla omaa menneisyyttään ja omaa kansaansa kohtaan."

Tässähän on jotain tolkkua kuitenkin. Ei pidä valehdella eikä pimittää tietoa, mutta miksipä ei oman kansan synkästä menneisyydestä voitaisi kirjoittaa "matter-of-factly" ja sen kummemmin mehustelematta. Ei seuraavan sukupolven tarvitse kieriskellä itseinhossa. Ainakaan siihen historiankirjaan ei pidä kirjoittaa, että koska meidän maanmiehemme listivät omia maanmiehiämme, meissä kaikissa nukkuu sisäinen saatana ja vahdi nuorta mieltäsi ettei se turmellu ja toteuta näitä ikiaikaisia vaistojaan.

Siinä on tolkkua ettei oman kansan tekemissä julmuuksissa pyöriskellä. Itse olen sitä mieltä että esimerkiksi siirtomaa-aikaa opetetaan turhan yksipuolisesti riiston ja hyväksikäytön näkökulmista: monissa maissa siirtomaavalta mm. lopetti heimosodat ja maantierosvouksen. Historianopetuksessa pitäisi esittää siirtomaa-ajan sekä hyvät että huonot seuraukset siirtomaille, ja oppilaat voisivat sitten itse päätellä onko kokonaissaldo positiivinen vai negatiivinen.

Mitä tulee nimenomaan Filippovin positiiviseen historiaan, Stalinin toiminnan rehellinen ja tasapuolinen käsittely ei varmastikaan saa oppilaita inhoamaan omaa kansaansa. Stalinin vainojen kohteeksihan joutuivat kaikki Neuvostoliiton kansallisuudet georgialaisia lukuunottamatta. Opetuksessa voidaan siis hyvin mainita Neuvostoliiton teollistaminen mutta pitäisi puhua myös miljoonista tapetuista tai ennenaikaisesti kuolleista, kymmenistä miljoonista karkotetuista, absurdista henkilönpalvonnasta, 1984-tyyppisestä ajatuskontrollista jne. Venäläiset, kuten muutkin Neuvostoliiton kansallisuudet, olivat uhreja ja syyllisiä olivat Stalinin lisäksi lähinnä hänen lakeijansa.

Vouti

Quote
Uskontoa opetetaan Suomessakin, tosin lapsen uskontokunnan mukaan. Luulenpa että esimerkiksi Iranissa ei bahaille tai kristityille ole erillistä uskonnonopetusta. Varsinainen vitsihän noissa Iranin ja Saudi-Arabian oppikirjoissa onkin tuo militantti asenne.

Juutalisille ainakin on, mutta säännökset ovat nöyryyttäviä. Juutalaisia kouluja pitää käydä sapattina, jotta juutalaiset joutuisivat rikkomaan sapattia. Koulujen rehtoreiksi valitaan vain muslimeja. Yliopistoissa juutalaiset joutuvat osallistumaan pakolliseen islamilaisen ideologian opiskeluun, jonka kanta juutalaisuuten on hieman nuivahko.

  - Vouti

Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun. -Augustin Ehrensvärd

desperaato

Quote from: _w_ on 20.09.2010, 00:10:09
Historian kirjoista voisi Suomen historian jättää kokonaan pois, siinä määrin sievisteltyä oli ainakin silloin kun itse koulua kävin.

Olisi varmasti veikeä kokemus tutustua uudestaan kasari oppikirjoihin; ala-asteen ympäristöopin eurooppaan ja yläasteen historiaan. Voisi verrata nykyoppiin.


desperaato

Quote from: ike60 on 20.09.2010, 21:24:56
Siinä on tolkkua ettei oman kansan tekemissä julmuuksissa pyöriskellä.

Ei koske Suomea!

Ei koske myöskään suomalaisia oppikirjoja. Kapinasta ei kasarilla juuri puhuttu.