News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Puhu minulle suomea -tempaus 17.9. Tampereen Hämeenpuistossa

Started by Iloveallpeople, 16.09.2010, 17:23:14

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuotePuhu minulle suomea -tempaus

Perjantaina 17.9. klo 10-13 Hämeenpuiston Metsoaukiolla järjestettävä leikkimielinen Puhu minulle suomea –tempaus haastaa kaikki tamperelaiset puhumaan suomea maahanmuuttajien kanssa. Tampereen aikuiskoulutuskeskuksen maahanmuuttajaopiskelijat sekä Tampereen korkeakoulujen kansainväliset opiskelijat kutsuvat kaupunkilaiset mukaan hulvattomiin kisailuihin, kahvittelemaan ja juttelemaan kanssaan - suomeksi.

Lisäksi luvassa on hennamaalausta, vanhoja venäläisiä moottoripyöriä ja salsaopetusta. Tamperelainen kielikoulutuspalvelu WordDive jakaa tapahtumassa ilmaisia lisenssejä suomen kielen verkkokursseihin. Tapahtuman tunnuksena toimivat kirkkaanväriset Puhu minulle suomea –rintanapit.

Tapahtuman tarkoituksena on kannustaa suomalaisia puhumaan maahanmuuttajille suomea ja helpottaa näin maahanmuuttajien mahdollisuuksia päästä paremmin sisään yhteiskuntaamme. Samalla muistutetaan, että maahanmuuttajien puhuma suomen kieli on osa rikasta suomen kieltä ja että suomea voi puhua monella tavalla. Maahanmuuttajien suomi on kielimuoto siinä missä murteetkin.
...

EvenemaX
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

lymilijä

Ketä työssäkäyvää ja täysjärkistä tämmöset kiinnostaa?

Ei kritiikkiä ilman parannusehdotuksia:
Ravintolaruoan ALV nollaan, niin saadaan iltaelämää ja ihmisten kanssakäyntiä luontevammaksi.

Nuo tempaukset tuntien paikalla värisee pyyleviä keski-ikäisiä ämmiä kimonot tai jonkun muun maan kansallisvetimet niskassa ja paikalle on raijattu muutama hölmistynyt ulkkari.
Itse en ainakaan viitsi ulkomaalaisille ystävilleni moisesta edes mainita.
Älä ajattele, mutta.
Jos ajattelet, älä sano.
Jos sanot, älä kirjoita.
Jos kirjoitat, älä allekirjoita.
Jos allekirjoitat, älä ihmettele.

IDA

Quote from: Iloveallpeople on 16.09.2010, 17:23:14
Lisäksi luvassa on hennamaalausta, vanhoja venäläisiä moottoripyöriä ja salsaopetusta.

Harmi, että ilmoitus tuli näin myöhään. Olisin muuten ylipuhunut dothefaken lähtemään tuonne puhumaan kymiä venäläisellä sivuvaunulla. Olisi tullut hulppea reissu. Kypärät, lasit ja eväät tietysti tyylipuhtaasti pyörän mukaan.

mmm

Quote from: Iloveallpeople
Perjantaina 17.9. klo 10-13 Hämeenpuiston Metsoaukiolla järjestettävä leikkimielinen Puhu minulle suomea –tempaus haastaa kaikki tamperelaiset puhumaan suomea maahanmuuttajien kanssa.
Miten olisi, tee minulle töitä kampanja?

Lisäksi luvassa on hennamaalausta, vanhoja venäläisiä moottoripyöriä ja salsaopetusta. Tamperelainen kielikoulutuspalvelu WordDive jakaa tapahtumassa ilmaisia lisenssejä suomen kielen verkkokursseihin. Tapahtuman tunnuksena toimivat kirkkaanväriset Puhu minulle suomea –rintanapit.
Ehdotan rintanapin tekstiksi: Suomi haisee rahalle.
Samaan hengenvetoon, ja ennen kaikkea yhdenvertaisuuden nimissä, vaadin verorahoitteista näyttelyä akuankoille ja pullonkorkeille. Avoin voucher (web)kielikursseille kaikille tamperelaisille lienee myös suotavaa.

Samalla muistutetaan, että maahanmuuttajien puhuma suomen kieli on osa rikasta suomen kieltä ja että suomea voi puhua monella tavalla. Maahanmuuttajien suomi on kielimuoto siinä missä murteetkin.

No ei oikeastaan.
Hoono soomi on hooni soomi, vaikka sitä puhuisikin useampi kuin aikaismmin. "Maahanmuuttajien" puhuma suomen kieli, tai puutteet sen suhteen, vaihtelevat sen mukaan mistä maasta / kieliryhmästä "maahanmuuttajat" ovat kotoisin. Esimerkiksi marokkolaiset puhuvat huonoa suomea eri tavalla kuin somalit.

Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Kalle

Hyvähän se on, että kannustetaan niin maahanmuuttajia kuin Suomalaisia käyttämään Suomen kieltä näissä vuorovaikutustilanteissa. Eli ihan positiivinen idea.

Mutta tässä odotellessa, että RKP vetää herneen nokkaansa moisesta Suomen kielen pakkotyrkytyksestä. Missä on "puhu minulle Ruotsia"-tempaus.

Nuo rikastuhöpötykset nyt tietysti ovat tyhmiä, mutta se vain kuuluu leikkiin, että ne pitää muistaa hokea, jotta saa näinkin epäilyttävän yksikieliseltä kuulostavan tempauksensa uutisoitavaksi myönteisessä valossa.

Oami

Kuulostaa erittäin paljon fiksummalta kuin tilaisuus, jossa suomalaiset laitetaan puhumaan somalia/arabiaa/kurdia/vietnamia/jotain maahanmuuttajien kanssa. Jollei tähän kovasti rahaa mennyt niin en näe mitään erityisen pahaa.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Janix

Suomalaiset kyllä helposti vaihtavat kielen englanniksi, kun huomaavat maahanmuuttajan raiskaavan kaunista kieltämme. Eikä se perunanenäinen suomalainen edes usko vaikka maahanmuuttaja nimenomaan sanoo, että puhutaan mieluummin suomea. Itsekin olen syyllistynyt siihen. Suomeksi keskusteleminen voi olla tosi hankalaa, toivottavasti Suomalaiset malttavat jaksaa.

-"On paljo hekka, paaljo hekka".
-"Niin mitä on paljon?"
-"Hekka, HEKKA!"
-"???...  ! Ahaa! Se on HI-EKKA! Hiekka!"
-"hi-ekka, hiekka, on paljon hiekka."

Eli hiekkaa oli siis paljon.  :D
Jos Eurooppa luopuu omista arvoistaan ja muuttuu toisten kulttuurien jatkeeksi, ei maailma tee sellaisella Euroopalla mitään.