News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-09-29: YLE: Monikulttuurisuus... siinä on myös runsaasti hyviä puolia.

Started by Gödel, 29.09.2010, 20:40:33

Previous topic - Next topic

Gödel

Quote.....Haasteita ja rikkautta

Vaikka monikulttuurisuus tuo mukanaan paljon haasteita, siinä on myös runsaasti hyviä puolia.

- Kun nämä lapset monikulttuurisista avioliitoista kasvavat aikuisiksi, heillähän on kompetenssia tulla toimeen monenlaisien taustojen omaavien ihmisten kanssa. Se on semmoinen rikkaus ihmisen elämässä, että ymmärtää erilaisuutta ja erilaisia näkökohtia ja kulttuureita pienestä pitäen, Heikkilä kiteyttää.

YLE Uutiset / Minna Dufton

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/09/kansainvalisia_perheita_perustetaan_yha_enemman_2004457.html
Clifters; Jiri Nikkinen, Luri Luokkala, Lare Murtomaa: Angelica (-89)

http://www.youtube.com/watch?v=iJZLBDDp6QE

Petula Clark - Beautiful and the rain

http://www.youtube.com/watch?v=-4LAPE_-LDU

JPU

Tarvitsemme siis aivan kokonaan uuden monietnisen, osaksi suomalaisen väestön, korvaamaan monoetniset suomalaiset jotta monikulttuurinen Suomi toimisi. Ookei...
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

Embo

Tässä kivasti puhuttiin ensin ja yksinomaan kansainvälisyydestä, mutta lopuksi tuo haastateltu täti alkoi puhua monikulttuurisuudesta.

Veikkaan, että pian monikulttuurisuus alkaa (sen aidon ja oikean monikulttuurisuuden vuoksi) olla yhtä vältettävä termi kuin n**keri, ja pian kaikki puhuvat kansainvälisyydestä.

valtakunnanpärkhele

Quote from: Gödel on 29.09.2010, 20:40:33

Vaikka monikulttuurisuus tuo mukanaan paljon haasteita, siinä on myös runsaasti hyviä puolia.

- Kun nämä lapset monikulttuurisista avioliitoista kasvavat aikuisiksi, heillähän on kompetenssia tulla toimeen monenlaisien taustojen omaavien ihmisten kanssa. Se on semmoinen rikkaus ihmisen elämässä, että ymmärtää erilaisuutta ja erilaisia näkökohtia ja kulttuureita pienestä pitäen, Heikkilä kiteyttää.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/09/kansainvalisia_perheita_perustetaan_yha_enemman_2004457.html

Jep Jep mitä tuubaa...kaikki kliseet...  itse olen kai monikulttuurisen perheen vesa ja nyt aikuinen. Äiti suomalainen, isä eurooppalainen etelän hedelmä. Enkä tule mielestäni toimeen sen paremmin kuin paljasjalkainen suomalainenkaan ulkomaalaisten kanssa tai koe jotain suurta universaalia ymmärrystä. Oikeastaan päin vastoin, opin tietynlaisia ' ennakkoluuloja ja raja-aitoja jo skidinä mistä luokkatoverini olivat autuaan tietämättömiä viimevuosiin asti tai ovat vieläkin,esimerkkinä just noi romanit ja pohjoisafrikkalaiset.
Ja kun nyt kun katsoo vaikkapa nuorten meininkiä niin tietty kultturitausta rajoittaa nuoret yleensä 'omiensa' joukkoon, se on pikemminkin köyhdyttävää ja jopa rasistista. me ja ne.

Enkä todellakaan ymmärrä sen paremmin tiettyjä ryhmiä kuin muutkaan vaikka miten pinnistelen, oikeastaan miksi pitäisi, enemmän minua ja ulkomaalaistaustaista isääni on jo pitkään ihmetyttänyt nämä tiettyjen porukoiden perseily, röyhkeys, sopeutumattomuus ja suoranainen halveksunta suomalaisia ja suomalaista yhteiskuntaa kohtaan.

J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat

Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

P. Henrik

Quote from: valtakunnanpärkhele on 29.09.2010, 21:57:18
Quote from: Gödel on 29.09.2010, 20:40:33

Jep Jep mitä tuubaa...kaikki kliseet...  itse olen kai monikulttuurisen perheen vesa ja nyt aikuinen. Äiti suomalainen, isä eurooppalainen etelän hedelmä. Enkä tule mielestäni toimeen sen paremmin kuin paljasjalkainen suomalainenkaan ulkomaalaisten kanssa tai koe jotain suurta universaalia ymmärrystä. Oikeastaan päin vastoin, opin tietynlaisia ' ennakkoluuloja ja raja-aitoja jo skidinä mistä luokkatoverini olivat autuaan tietämättömiä viimevuosiin asti tai ovat vieläkin,esimerkkinä just noi romanit ja pohjoisafrikkalaiset.
Ja kun nyt kun katsoo vaikkapa nuorten meininkiä niin tietty kultturitausta rajoittaa nuoret yleensä 'omiensa' joukkoon, se on pikemminkin köyhdyttävää ja jopa rasistista. me ja ne.

Enkä todellakaan ymmärrä sen paremmin tiettyjä ryhmiä kuin muutkaan vaikka miten pinnistelen, oikeastaan miksi pitäisi, enemmän minua ja ulkomaalaistaustaista isääni on jo pitkään ihmetyttänyt nämä tiettyjen porukoiden perseily, röyhkeys, sopeutumattomuus ja suoranainen halveksunta suomalaisia ja suomalaista yhteiskuntaa kohtaan.

Muuten, iranilaisen ystävättäreni faija tyttärensä kera ovat ihmetelleet samaa aika pitkään. Puhuvat tosin arabeista ja somaleista jotka by default ovat sunneja, mutta silti. Paasaavat samaa laulua, joka on mielenkiintoista...

...liittyy asiaan mutta löyhästi: isäsi lie korkeahkosti koulutettuko?

Professori

Eipä tuo ollut varsinainen monikulttuuriuutinen. Naisella oli brittimies, joka white fligtasi Suomeen. Tietäen tai tietämättään. Kehui meidän koulutusjärjestelmää; jostain syystä parempi kuin brittien. Uskoisin että brittiläis-suomalaisella lapsella on hyvät lähtökohdat elämäänsä. Melkein kuten tuntemallani kiinalaisella lapsella, joka asuu Suomessa ja käy kansainvälistä koulua. Tulee lähtökohtaisesti oppineeksi kolme kieltä täydellisesti; ja kaksi niistä ovat ne kaksi maailman puhutuinta kieltä. Jo pelkkä kielitaito riittänee takuuksi siitä ettei pojan tarvitse koko elämänsä aikana työttömyyskortistossa lorvailla.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

CaptainNuiva

Voihan piru.
Olen monokulttuurisen avioliiton tuote ja lapsuutenikin oli pelkkää monokulttia.

Täytynee ilmoitella ympäri maailman kaikille frendeille,kolleegoille ja yhteistyön kautta syntyneille tuttavuuksille että sori, kaikki olikin harhaa vain ja en saata ymmärtää muita ja sen myötä mitätöitäköön kaikki ystävyys/tuttavuus suhteet ynnä työprojektit.

Että pitikin mennä maailmalle sähläämään kymmeniä vuosia ilman kulttuurikytköksiä :facepalm:
Harmittaa nyt niin vietävästi,toivottavasti saan anteeksi näiltä kotimaan oikean totuuden tietäjiltä ja päivystäviltä dosenteilta kun kerran kadun tekemisiäni.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

valtakunnanpärkhele

Quote from: P. Henrik on 29.09.2010, 22:01:03

Itse asiassa ei ole korkeasti koulutettu, Lattiatason duunari, kohta pääsee eläkkeelle ja saa kellon ja kiitoksen palveltuaan joku 35v samaa firmaa.

Köyhiä oltiin, ei ollut syyriälaista soffaa, isä painoi välillä 2:ta duunia ja pitkää päivää, että sain pelata lätkää ja fudista ja siskolle päälle ratsastus hommelit
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat

Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

P. Henrik

Quote from: valtakunnanpärkhele on 29.09.2010, 22:27:19
Quote from: P. Henrik on 29.09.2010, 22:01:03

Itse asiassa ei ole korkeasti koulutettu, Lattiatason duunari, kohta pääsee eläkkeelle ja saa kellon ja kiitoksen palveltuaan joku 35v samaa firmaa.

Köyhiä oltiin, ei ollut syyriälaista soffaa, isä painoi välillä 2:ta duunia ja pitkää päivää, että sain pelata lätkää ja fudista ja siskolle päälle ratsastus hommelit

Hm. Söit juuri jalan pois eräältä teorialtani. Olen järkeillyt että ns. hyvien maahanmuuttajien ja niiden pahojen puolella olevien välinen ero on lähinnä älyllisessä kapasiteetissa ja/tai potentiaalissa, joka tarjonnee sittemmin pohjaa kyvylle ja halulle ymmärtää toista kulttuuria.

valtakunnanpärkhele

Quote from: P. Henrik on 29.09.2010, 22:36:10
Hm. Söit juuri jalan pois eräältä teorialtani. Olen järkeillyt että ns. hyvien maahanmuuttajien ja niiden pahojen puolella olevien välinen ero on lähinnä älyllisessä kapasiteetissa ja/tai potentiaalissa, joka tarjonnee sittemmin pohjaa kyvylle ja halulle ymmärtää toista kulttuuria.

Ehkäpä tässä suuri erottava tekijä on henkilön arvomaailma ja 70-luvun kotouttamis systeemit eli luojan kiitos niiden puuttuminen kokonaan. Yksilöllä vaikka vähän laiskemmallakin oli melkoin vastuu itsestään.

P. Henrik

Quote from: valtakunnanpärkhele on 29.09.2010, 22:44:22
Quote from: P. Henrik on 29.09.2010, 22:36:10

Ehkäpä tässä suuri erottava tekijä on henkilön arvomaailma ja 70-luvun kotouttamis systeemit tai luojan kiitos niiden puuttuminen.

80-luvun. Pakko sanoa että ukko tehnyt rautaista työtä; tyttärensä on vaivatta yksi ihastuttavimmista ja viisaimmista naisista joita olen nähnyt, nuorehkosta iästään huolimatta.

Mutta joo, äijä taisi tulla tänne lähinnä pappismiesten yleisen olemassaolon takia. Ei mitään numeroa tai äläkkää, ei turvapaikkoja ja polemiikkia, vain muutto toiseen maahan venytetyn työmatkan tjsp nimissä ja siitä suhteellisen rivakka kotoutuminen. Suhteellisen hiton rivakka, jos tarkaksi mennään, mutta kaipa suomalainen vaimo auttoi asiassa jonkin tuuman.

Mutta eipä se pointtiasi muuta; ei ollut kasarillakaan kyllä mitään helvetin tyhjäkalloista politiikkaa koskien itämaan tietäjiä.

KphS

Quote from: CaptainNuiva on 29.09.2010, 22:25:46
Voihan piru.
Olen monokulttuurisen avioliiton tuote ja lapsuutenikin oli pelkkää monokulttia.

Täytynee ilmoitella ympäri maailman kaikille frendeille,kolleegoille ja yhteistyön kautta syntyneille tuttavuuksille että sori, kaikki olikin harhaa vain ja en saata ymmärtää muita ja sen myötä mitätöitäköön kaikki ystävyys/tuttavuus suhteet ynnä työprojektit.

Että pitikin mennä maailmalle sähläämään kymmeniä vuosia ilman kulttuurikytköksiä :facepalm:
Harmittaa nyt niin vietävästi,toivottavasti saan anteeksi näiltä kotimaan oikean totuuden tietäjiltä ja päivystäviltä dosenteilta kun kerran kadun tekemisiäni.

Et sentään ole japanilainen!
Asun Tanskassa eli olen itsekin maahanmuuttaja. / En edusta kantaväestöä.