News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-07-21 Ilkka Mielipide: Suomi on turvallinen maa turvapaikanhakijoille

Started by skrabb, 22.07.2013, 08:02:53

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteSuomi on turvallinen maa turvapaikanhakijoille
sunnuntai 21.07.2013

Kiintiöpakolaiset ovat henkilöitä, joille YK:n pakolaispäävaltuutettu (UNHCR) United Nations Haigh Comissioner For Refugees on myöntänyt pakolaisaseman.
UNHCR:n avulla todellisessa hädässä olevia ihmisiä autetaan, heidän varallisuudestaan tai yhteiskunnallisestaan asemastaan riippumatta.
Esimerkiksi Suomen valtio EU:n päätöksellä ja eduskuntamme hyväksymisellä on sitoutunut ottamaan Suomeen 750 henkilöä kiintiöpakolaisina.

Kiintiöpakolaisten osalta UNHCR sekä Suomen viranomaiset tekevät laajaa yhteistyötä. Suomen suojelupoliisi puhuttelee henkilöt ja tarkastaa heidän taustansa, jotta kyseisillä maahamme asettuvilla kiintiöpakolaisilla ei ole lähtömaasta tai pakolaisleireiltä intressejä käyttää väärin heille myönnettyä kiintiöpakolaisstatusta.

Viranomaisten suorittamassa tutkimuksessa otetaan huomioon mm. rikollinen toiminta lähtömaassa tai pakolaisleireillä ja terrorismi, joka voisi horjuttaa vastaanottomaan yhteiskuntajärjestystä.

Käsitteenä turvapaikanhakija suhteessa kiintiöpakolaisiin, siirtolaisiin, paluumuuttajiin ja EU:n työvoiman vapaaseen liikkuvuuteen eroaa huomattavasti turvapaikan ja oleskeluluvan myöntämisen perusteista.

Suomi valtiona on mukana lukemattomissa sopimusasiakirjoissa liittyen ulkomaalaispolitiikkaan edellä mainituissa asiakokonaisuuksissa. On olemassa Geneven sopimus vuodelta 1951 ja lisäpöytäkirja vuodelta 1967, jossa Suomi hyväksyi YK:n yleissopimuksen ihmisoikeuksista kokonaisuudessa. Kyseistä sopimusta täydennettiin vuosina 1983 ja 1991 sekä vuonna 1993 Maastrichtin sopimuksella, jossa luotiin unionin yhtenäinen sopimus jäsenvaltioiden pakolaispolitiikasta, ja lisäksi Schengenin sopimus, jota sovellettiin vuonna 1995. Kyseisellä sopimuksella oli tarkoitus yhdentää EU:n jäsenvaltioiden ulkorajojen tehostettua valvontaa mm. laittomasta maahantulosta. Kyseisessä sopimuksessa eivät ole mukana kaikki EU:n jäsenvaltiot, puhumattakaan entiset Itäblokin maat.

Edellä mainituissa sopimusviidakoissa mm. käsiteltiin jäsenvaltioiden yhteistyötä Schengenin alueella, maiden yhteisesti sovittua turvapaikkapolitiikkaa. Kyseisen sopimuksen kulmakiveksi tuli Dublinin sopimus ja Euroopan Unionin neuvoston sekä Dublinin II asetus. Sopimusvaltio vastaa turvapaikkahakemuksen käsittelystä tarkoittaen, että hakija käännytetään ensimmäiseen turvalliseen maahan, johon henkilö on turvapaikkahakemuksen jättänyt tai oleskellut kyseisessä maassa tai saanut Schengen-maiden yhteisen viisumijärjestelmän, mihin on koottu tai pyritty kokoamaan valtio, joka on vastuussa turvapaikkahakemuksen käsittelystä ja myönnetyistä viisumeista.

Valitettavasti kyseinen järjestelmä ei käytännössä toimi. Joissakin sopimusvaltioissa on hiljainen valtioiden keskinäinen päätös, ettei Dublinin suomaa turvapaikanhakijoiden käännyttämisoikeutta ensimmäiseen turvalliseen maahan käytetä. Ongelmalliseksi asian tekevät ne valtiot, jotka eivät noudata sopimuksia mahdollistaen laittoman maahantulon. Kyseiset valtiot opettavat käytännössä turvapaikanhakijat todentamaan mahdollisuudet käyttää hyväksi ensimmäisen turvallisen valtion sosiaalipolitiikkaa toimeentulonsa turvaamiseksi, ja siirtymisen seuraavaan turvalliseen maahan käyttäen samoja sopimusasiakirjoissa olevia mahdollisuuksia. Toiminnan mahdollistavat valtiot, jotka eivät ole sopimuksissa mukana tai eivät valtioina kunnioita yhteisesti sovittuja päätöksiä ja antavat näin kolmansista maista henkilöiden auktorisoitua Euroopan yhteisön maihin välittämättä todellisesti henkilöiden asemasta ihmisoikeuksissa.

Kiintiöpakolaiset ja turvapaikanhakijat tulevat maista, joissa ei kunnioiteta ihmisyyttä kokonaisuudessaan, eli kyseisissä valtioissa on joko sotatila tai täydellinen diktatuuri. Demokratiasta ei ole mitään tietoa.

Mielestäni Suomen kohdalla maamme ulkomaalaispolitiikasta kokonaisuudessaan päättävien henkilöiden tulisi puhua asioista asioiden oikeilla nimillä, että kansalaisillemme ei tulisi väärinkäsityksiä.

Minusta me kaikki suomalaiset ymmärrämme monikansallisuutta uskonnosta ja ihon väristä riippumatta.

Mikko Seppä
Seinäjoki
http://www.ilkka.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3%A4/suomi-on-turvallinen-maa-turvapaikanhakijoille-1.1429359
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

rähmis

Kirjoituksen alku oli kuin suoraan puppugeneraattorista, mikä harhautti Ilkan toimituksen päästämään läpi jutun.

Roope

Olipa sekava teksti. Ilmeisesti siinä kritisoitiin Italian kaltaisia maita, jotka jakelevat holtittomasti oleskelulupia siinä toivossa, että laittomat siirtolaiset jatkavat matkaansa muualle Eurooppaan.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset