News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-08-14 Vartti: "Takkutukat" valtasivat risteyksen Helsingissä

Started by rähmis, 14.08.2010, 17:01:25

Previous topic - Next topic

rähmis

Satakunta punk-henkistä aktivistia on vallannut Liisankadun ja Unioninkadun risteyksen Helsingin Kruununhaassa. Kadunvaltaus alkoi lauantaina noin kello 14.

- "Takkutukat" katkaisivat liikenteen aluksi kolmesta eri kohdasta Unioninkadulla. Poliisi sai kuitenkin neuvoteltua kadunvaltauksen koskemaan vain yhtä risteystä, päivystävä komisario Tom Packalén Helsingin poliisista kertoo.

Paikalla esiintyy punk-bändi. Poliisi on antanut kadunvaltaajille luvan soittaa musiikkia keskellä katua, sillä se ei aiheuta kohtuutonta haittaa alueen liikenteelle.

- Poliisi oli varautunut kiinniottoihin, mikäli aktivistit olisivat yrittäneet pistää poikki isompaa katua. Heillä on lupa soittaa musiikkia kello 17 asti.

Poliisi valvoo tilannetta paikan päällä.

Vartti

IDA

Quote from: rähmis on 14.08.2010, 17:01:25
Poliisi sai kuitenkin neuvoteltua kadunvaltauksen koskemaan vain yhtä risteystä, päivystävä komisario Tom Packalén Helsingin poliisista kertoo.

:D

Kai poliisi kuitenkin muisti pyytää lapsiltaan anteeksi tuota muiden risteysten avaamista?

Fogeli

Selvä kopia Tukholman Södermalmin vuosittaisista "reclain the street" tapahtumista. Siellä loppuvat mellakoihin kun saavat provosoitua tarpeeksi, vahingoittaen kiinteistöjä.
En oikein ymmärrä päämäärää, mutta olen kai liian vanha.

IDA

Quote from: Fogeli on 14.08.2010, 17:58:50
En oikein ymmärrä päämäärää, mutta olen kai liian vanha.

No, kirjoitin tästä aikoinaan runon:

http://hatapaidenkalinaa.blogspot.com/2008/08/mit-tapahtuu-todella.html

Päämäärä on tietenkin saada Punainen lehmä YK:n pääsihteeriksi.

Ant.

Quote from: Markku Stenholm on 14.08.2010, 17:40:33
Quote from: rähmis on 14.08.2010, 17:01:25
Poliisi sai kuitenkin neuvoteltua kadunvaltauksen koskemaan vain yhtä risteystä, päivystävä komisario Tom Packalén Helsingin poliisista kertoo.

:D

Kai poliisi kuitenkin muisti pyytää lapsiltaan anteeksi tuota muiden risteysten avaamista?

Kyseinen Tom Packalén on muuten perussuomalaisten ehdokkaana tulevissa eduskuntavaaleissa.
Homma is the new black.

Oluttikka

(http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/horizontal/1135259337394.jpeg)

Onko tuossa tekstissä jokin piiloviesti?
ei toivota sotaa kansojen välille, mutta toivotaan ettei tule rauhaa luokkien välille? Vai mitä ihmettä?

IDA

Quote from: Ant. on 14.08.2010, 18:10:14
Kyseinen Tom Packalén on muuten perussuomalaisten ehdokkaana tulevissa eduskuntavaaleissa.

No hyvä. Ei kuitenkaan unohdeta "suurta kuvaa". ;)

Ei siellä edes mikään punkbändi soita vaan joku taidelukion ryhmä. Tässä oikea punkbändi:

http://www.youtube.com/watch?v=RKm3tCIyCQM


metsämies

(http://www.anarkismi.net/katuonpunk/kop2010-julkka-2-702px.jpg)

Rautasormus

Vesitykit on aika kätevä tapa katujen putsaamiseen, toikin risteys on suunniteltu pääasiassa ajoneuvoliikenteelle.
Takkutukat vois osoittaa mielipahaansa vaikka siellä Kalasatamaan muurattavan hippileipäuunin vieressä.

aivovuoto

Quote from: Oluttikka on 14.08.2010, 18:16:15


Onko tuossa tekstissä jokin piiloviesti?
ei toivota sotaa kansojen välille, mutta toivotaan ettei tule rauhaa luokkien välille? Vai mitä ihmettä?
Anarkokommarien lippu... kertoo jo sanana varmaan kaiken tarvittavan
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anarchist_flags_and_stars.svg
:roll:

BeerBelly

Kai se pitää Hummeri hommata kun kerran sota kutsuu vai ostaisko saman tien Pasin? Ei taida mohawk puskea panssarista läpi vaikka olis kuinka geelillä teroitettu ;D
Unkari FTW

Oluttikka

Quote from: aivovuoto on 14.08.2010, 19:49:50
Quote from: Oluttikka on 14.08.2010, 18:16:15


Onko tuossa tekstissä jokin piiloviesti?
ei toivota sotaa kansojen välille, mutta toivotaan ettei tule rauhaa luokkien välille? Vai mitä ihmettä?
Anarkokommarien lippu... kertoo jo sanana varmaan kaiken tarvittavan
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anarchist_flags_and_stars.svg
:roll:

No huh huh! Jopa on värien kirjoa.
Onneks noihin oireesiin auttaa useimmiten aika ja ikääntyminen.

"sota autoja vastaan"
Kyllä ne joku päivä tajuavat millä se epäreilun kaupan itu sinne lähikauppaan roudataan... hah hah.

Rautasormus

Quote
Anarkokommarien lippu... kertoo jo sanana varmaan kaiken tarvittavan

Akateemisen Karjala-Seuran kunniakkaat punamustat värit on ryvetetty näemmä lopullisesti.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Akateeminen_Karjala-Seura

Lodi

Quote from: Markku Stenholm on 14.08.2010, 18:17:01
Quote from: Ant. on 14.08.2010, 18:10:14
Kyseinen Tom Packalén on muuten perussuomalaisten ehdokkaana tulevissa eduskuntavaaleissa.

No hyvä. Ei kuitenkaan unohdeta "suurta kuvaa". ;)

Ei siellä edes mikään punkbändi soita vaan joku taidelukion ryhmä. Tässä oikea punkbändi:

http://www.youtube.com/watch?v=RKm3tCIyCQM


Jos kyseessä on Kallion Taidelukion joku bändi, niin ei kannata vähätellä. Voi olla sellainen ryhmä, että moni "oikea" bändi kalpenee mennen tullen.
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Kommeli

Quote from: Lodi on 14.08.2010, 23:21:39
Quote from: Markku Stenholm on 14.08.2010, 18:17:01
Quote from: Ant. on 14.08.2010, 18:10:14
Kyseinen Tom Packalén on muuten perussuomalaisten ehdokkaana tulevissa eduskuntavaaleissa.

No hyvä. Ei kuitenkaan unohdeta "suurta kuvaa". ;)

Ei siellä edes mikään punkbändi soita vaan joku taidelukion ryhmä. Tässä oikea punkbändi:

http://www.youtube.com/watch?v=RKm3tCIyCQM


Jos kyseessä on Kallion Taidelukion joku bändi, niin ei kannata vähätellä. Voi olla sellainen ryhmä, että moni "oikea" bändi kalpenee mennen tullen.

No nyt on jo aika paksua.  ;D

Lodi

Quote from: Kommeli on 14.08.2010, 23:24:56
Quote from: Lodi on 14.08.2010, 23:21:39
Quote from: Markku Stenholm on 14.08.2010, 18:17:01
Quote from: Ant. on 14.08.2010, 18:10:14
Kyseinen Tom Packalén on muuten perussuomalaisten ehdokkaana tulevissa eduskuntavaaleissa.

No hyvä. Ei kuitenkaan unohdeta "suurta kuvaa". ;)

Ei siellä edes mikään punkbändi soita vaan joku taidelukion ryhmä. Tässä oikea punkbändi:

http://www.youtube.com/watch?v=RKm3tCIyCQM


Jos kyseessä on Kallion Taidelukion joku bändi, niin ei kannata vähätellä. Voi olla sellainen ryhmä, että moni "oikea" bändi kalpenee mennen tullen.

No nyt on jo aika paksua.  ;D

No ei kyllä ole.  ;)
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

IDA

No on se jos puhutaan punkista.

Mikäli itse satun autoilemaan Helsingissä, niin voin jo etukäteen ilmoittaa, että tulen kohtelemaan kaikkia teitä tukkivia taidekoululaisia todellakin kuten punk:

http://www.youtube.com/watch?v=TKYALsp-sIg

;)

Tyypit voisivat vain siististi liittyä viuluviikareihin ja yrittää oikeasti rakentaa tätä yhteiskuntaa.

Jack

Ehkä minäkin voisin liittyä autottomuuden kannattajiin, jos Helsinki tarjoaisi ilmaisen parkkipaikan autolleni aina kun tulen kaupunkiin, ja sen lisäksi ilmaisen matkakortin julkisiin kulkuneuvoihin. Paljon rennompaahan olisi istua ratikassa tai paikallisjunassa ja katsella maisemia kuin ajaa ruuhkassa ja miettiä, joko kello on seitsemän, jotta viimeisiä eurojaan ei tarvitsisi panna pysäköintimittariin.

Valitettavasti kuitenkin pääkaupungin julkinen liikenne on minulle ja muille maalaisille sietämättömän kallista matkojen pituuteen nähden . Jos neljä maalaista käy keskustasta metrolla Kulosaaressa, reissulle kertyy hintaa 16 euroa, jos ei tulla samantien pois. Kuudellatoista eurolla saa ostettua autoon parin sadan kilometrin bensat – eli maalaiset voivat käydäkin Lahdessa, jos Kulosaari ei kiinnosta.

Verovaroilla tuetun puoli-ilmaisen julkisen liikenteen harhassa elävien on helppo vastustaa yksityisautoja. Vastustaminen kumpuaa 1960-luvun vasemmistolaisuudesta, jossa ihanteena pidettiin sosialistisia maita. Neuvostoliiton autoteollisuus ei  kyennyt valmistamaan autoja kaikille halukkaille, joten ihmiset joutuivat jonottamaan Moskvitchejaan vuosikaudet. Suomessa neuvostoihmisten pula autoista tulkittiin edistykseksi, ja autottomuuden mallia haluttiin soveltaa täälläkin. Autojen omistajia pidettiin yksilöllisyyden ja riippumattomuuden tavoittelijoina, mikä ei sopinut sosialismin yhteisöllisyyttä ja tasapäistämistä kannattavaan maailmankuvaan.  Auto nähtiin kapitalistiseen talouteen kuuluvana status-symbolina ja kerskakulutushyödykkeenä. Oikeaoppisen sosialistin kuului olla matkustaja – ei kuljettaja.

Ajat ovat muuttuneet, mutta mielikuva autoilusta ja yksityisautoista on vasemmistopiireissä edelleen sama, mikä se oli 1960-luvulla. Autoilijaa pidetään rikkaana itsekkäänä öykkärinä, jonka elämästä on tehtävä kurjempaa, sillä hän ansaitsee rangaistuksen.  

Uusien autojen omistajat ehkä ovatkin rikkaita – ainakin jotkut – mutta harvaan asutussa Suomessa on paljon myös autoilevia köyhiä. Itsekin ajan yli 15 vuotta vanhalla autolla, josta maksoin pari vuotta sitten 1400 euroa. En katso olevani autoni ansiosta rikas öykkäri. Henkilöauto vain sattuu olemaan maaseudulla halvin ja helpoin tapa hoitaa liikkuminen. Julkista liikennettä on vähän. Joidenkin naapurikuntien välillä ei ole lainkaan suoraa julkisen liikenteen reittiä, vaan päästäkseen kunnan keskustasta 30 kilometrin päässä olevaan naapurikunnan keskustaan, on matkustettava isomman kaupungin kautta, jolloin matkaa kertyy yli 200 kilometriä.

Edestakaisen matkan 30 kilometrin päähän voi tehdä henkilöautolla parissa tunnissa, ja perilläkin ehtii hoidella asioita. Busseja käyttämällä ja ison kaupungin kautta kiertämällä on varattava jostakin yöpaikkakin, koska edestakainen matka ei yhdessä päivässä onnistu. Ja kustannuksia kertyy niin paljon, että muutaman reissun hinnalla ostaisi jo käytetyn auton. Tällaista öykkäriporvarismia autoilu on.

Kaptah

Quote from: Jack on 15.08.2010, 00:18:13
Valitettavasti kuitenkin pääkaupungin julkinen liikenne on minulle ja muille maalaisille sietämättömän kallista matkojen pituuteen nähden.

Tässä kieltämättä on perää. Yhdenlainen neronleimaus on sekin, että länsiväylälle on rakennettu kyllä hienosti ja kätevästi parkkipaikka, jolle voi jättää autonsa ja siirtyä bussiin, joita kulkee Helsinkiä kohti parkkipaikan ohi muutaman minuutin välein. Ikävä kyllä tämä parkkipaikka on kuitenkin Espoon puolella, jolloin joutuukin ostamaan tuplahintaisen seutulipun Helsingin sisäisen lipun sijaan. Voiko parempaa ollakaan  :) Näin ollen reissulle kertyykin hintaa 32 euroa niiltä neljältä maalaiselta.

Minun kauniissa unelmissani Helsingin keskusta olisi mahdollisimman vähäautoinen ja helposti jalan liikuttava, mutta ei edes kuviteltaisi että ihmiset ympäri Uudenmaan liikkuvat julkisilla Helsinkiin. Sen sijaan joka suunnalla olisi hyvien liikenneyhteyksien päässä hyvät parkkipaikat, joilta pääsisi erittäin edulliseen hintaan kätevästi keskustaan ja takaisin. Autot jätettäisiin jonnekin Kehä I:n tienoille ja siitä jatkettaisiin busseilla, metrolla ja muilla julkisilla keskustaan, jossa liikuttaisiin ratikalla, metrolla ja kävellen.

"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Masa76

"Kane seemed fine... " - Ellen Ripley

sydäri

Oma mielipide on, että Joukkoliikenne toimii hyvin vain Kehä I sisäpuolella.
Kehä III sisäpuolella toimii, jos haluaa mennä helsingin keskustaan, mutta poikittain ja kohteisiin jotka ei valtaväylien varrella, alkaa tulla jo ongelmia.
Maaseudulla joukkoliikenne ei toimi. Maaseudulla parempi olisikin siirtyä jonkinlaiseen taksi-järjestelmään.
Jos 2+ ihmistä matkalla samaan suuntaan PK-seudulla, on useimmiten edullisempaa, ympäristöystävällisempää ja aikatehokkaampaa lähteä omalla autolla kuin julkisella.

"Sota autoja vastaan" Sisältyykö siihen kaikki autot, myös linja-autot? Liikennöinti pitäisi siis järjestää, joko ratikalla, junalla, laivalla tai lentokoneella? Ottaa näistä ny selvän.
"Vi gillar olika" Elin Krantz

keppihevosella kuuhun

Quote from: rähmis on 14.08.2010, 17:01:25Poliisi on antanut kadunvaltaajille luvan soittaa musiikkia keskellä katua, sillä se ei aiheuta kohtuutonta haittaa alueen liikenteelle.
Tämä tieto siis tulee samalta poliisilaitoksela joka ei uskalla pidättää kadunvaltaajia. Ihan näin maalaisjärjellä voisi ajatella että kadun sulkeminen haittaa liikennettä ihan riittävän kohtuuttomasti. Mietin myös, että pitäisiköhän Helsingin poliisin budjettia leikata, jos heillä kerran on niin paljon aikaa että he voivat seisokella kaupungilla "valvomassa" lainrikkojia sen sijaan että he pidättäisivät heidät samantien.

pavor nocturnus

Kaupungin kassasta maksettu ja ylläpidetty katu, josta asukkaat maksavat saadakseen toimivan liikenneverkoston, poistetaan käytöstä päiväksi niin että jokin
pullamössö pseudo-punkki pääsee metelöimään kadulle? Käsitinkö oikein? Sanokaa joku nyt, että ymmärsin väärin ja että nämä kovan luokan "rebel" tyypit maksoivat liikenteen sotkemisesta.

Oliko jokin oikea este miksi tätä ei voitu järjestää esim jonkin torin/aukean sivuun? Ja vielä vilkkaaseen liikenneaikaan.

Oluttikka

Quote from: pavor nocturnus on 16.08.2010, 13:59:07
Kaupungin kassasta maksettu ja ylläpidetty katu, josta asukkaat maksavat saadakseen toimivan liikenneverkoston, poistetaan käytöstä päiväksi niin että jokin
pullamössö pseudo-punkki pääsee metelöimään kadulle? Käsitinkö oikein? Sanokaa joku nyt, että ymmärsin väärin ja että nämä kovan luokan "rebel" tyypit maksoivat liikenteen sotkemisesta.

Oliko jokin oikea este miksi tätä ei voitu järjestää esim jonkin torin/aukean sivuun? Ja vielä vilkkaaseen liikenneaikaan.

Oikein käsitit. Vaan yritäpä saada hipit ymmärtämään, että toimiva liikenne ja hyväkuntoiset tiet ovat myös hippien etu. Kierrätystavarat ja ekovaatteet eivätkä reilunkaupan purjot liiku jos autoliikenne pysäytetään. Vaan sitä ei hippi käsitä, ei sitten millään. hipin maailma rajoittuu yliopiston kahvilaan energiansäästölampun kelmeään loisteeseen.

kiukiu


"Sota autoja vastaan" Sisältyykö siihen kaikki autot, myös linja-autot? Liikennöinti pitäisi siis järjestää, joko ratikalla, junalla, laivalla tai lentokoneella? Ottaa näistä ny selvän.

Nahkamersu, piiskaveto, männät hakkaa maata ja pakoputki haisee p....lle - se niillä on varmaan mielessä.

Perttu Ahonen

Ai näitä ne anarkaista hörhöt olivat. Ihmettelin kolmivuotiaan tyttärenei kanssa - kun etsin lintsinläheltä parkkipaikkaa-, että mitä ihmeen enimmäkseen vahvasti humalassa? olevia tuonelantienviittoja vaeltaa brahiksen suuntaan; ne olivatkin näitä Tarjan aktivisti sudenpentuja.  :-[  Tyttäreni kysyikin minulta, että "iskä onks jossaki naamiaiset, vai mitkä ne on.. halloveenit"

Aschenisto

Risteyksen valtaus rikkoo lakia, koska moiseen spontaaniin mielenilmaukseen ei olla pyydetty poliisilta kokoontumisoikeutta. Lisäksi ajotiellä ihminen on väistämisvelvollinen, ellei kyseessä ole suojatie. Poliisin pitäisi lakien puitteissa hajoitttaa kyseiset mielenilmaukset, pidättää pahimmat öykkärit ja viedä linnaan varoittavana esimerkkinä. Lisäksi autoilijana sinulla on oikeus ajaa hipin päältä, mitäs on tiellä. Eli missä onkaan ongelma?

(http://verydemotivational.files.wordpress.com/2010/01/129070334059453840.jpg)

svobo

Mitä jos nuivatkin alkaisivat käyttää tuollaista retoriikkaa: Sota maahanmuuttoa vastaan. Rauha kansan sisällä, sota kulttuurien välillä. Veikkaan, että viranomaiset eivät tyytyisi pelkästään neuvottelemaan protestoijien kanssa.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

Adrenaline

Tässä ketjussa tiivistyy ikävällä tavalla se minkä takia en enää nykyään viitsi edes mainostaa koko foorumia.

Quote
Lisäksi autoilijana sinulla on oikeus ajaa hipin päältä, mitäs on tiellä. Eli missä onkaan ongelma?

Niin tosiaan, missä se ongelma oikein mahtaisi olla?

Jack

Quote from: a__m on 16.08.2010, 09:15:35
Helsingin liikennesuunnittelusta on yhtä paljon mielipiteitä kuin keskustelijoitakin, mutta todettakoon, että Sinulla, joka ajat mieluummin Lahteen kuin Kulosaareen, olisi huomattavan paljon tuskaisempaa päästä liikkumaan kaupungissa ilman joukkoliikennettä. Mitä tapahtuisikaan, mikäli se kolme neljännestä Helsingin niemelle aamuruuhkassa joukkoliikennevälineillä, joita on ainoastaan 5 prosenttia niemen rajan ylittävistä ajoneuvoista, saapuvista siirtyisi yksityisauton käyttäjiksi? Mikäli nyt yksi neljännes tuo 95 % ajoneuvoista Helsingin niemelle, mahtaisikohan olla tukkoista?

En vastusta joukkoliikennettä. Minulla vain ei ole varaa käyttää sitä.

Satun tätä kirjoittaessani olemaan Helsingissä ja tulin juuri hetki sitten kaupungilta. Kadut ovat varsin hiljaisia puoli yhden aikaan maanantain ja tiistain välisenä yönä, ja henkilöauto on mitä kätevin tapa siirtyä paikasta toiseen. Kaupunki kuhisee eläimiä. Eräänä aamuna reilu viikko sitten näin ketun Jalavatiellä. Joka paikassa pomppivat kanit olivat varmaan houkutelleet sen saalistusmatkalle kaupunkiin. Kotipaikkakunnillani maaseudulla en ole koskaan nähnyt luonnossa kettua.

Kovin monia länsimaisia suurkaupunkeja ei ole vielä toistaiseksi suljettu henkilöautoilta, joten ilmeisesti joukkoliikenteen ja yksityisautoilun on katsottu sopivasti täydentävän toisiaan. Siinä vaiheessa, kun yksityisautoja on liikaa, eivätkä autot etene ruuhkassa, ihmiset todennäköisesti siirtyvät jalankulkijoiksi, pyöräilijöiksi ja julkiseen liikenteen käyttäjiksi. Liikenteen itsesäätely ohjaa ihmiset käyttämään itselleen sopivimpia kulkuvälineitä. Jos jotakin liikennemuotoa halutaan suosia, sitä on kehitettävä niin, että siitä tulee houkuttelevampi. Joidenkin mielestä riittää, että kilpailevaa liikkumismuotoa sabotoidaan veroilla ja maksuilla, jolloin sen houkuttelevuus vähenee.

Yksityisautoja on kritisoitu siksi, että ne kuluttavat luonnonvaroja ja tuottavat haitallisia päästöjä. Tähän voi olla tulossa ainakin osittainen muutos. Tulevaisuuden pieniä sähköautoja voidaan ladata kiinteistöjen katoilla olevilla aurinkokennoilla ja talojen pihoilla olevilla tuulimyllyillä. Kun autolla ei ajeta, se pidetään töpselissä, ja luonto tuottaa energiaa sen akkuihin. Lyhyet kauppa- ja työmatkat voidaan ehkä tehdä kokonaan tuuli- ja aurinkoenergialla.