News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

15 kaivosmiestä jo pelastettu!

Started by Mika.H, 13.10.2010, 18:19:20

Previous topic - Next topic

Mika.H

Huima osoitus siitä kun koko kansakunta puhaltaa yhteen hiileen. Juhlat ovat jo käynnissä ja voi vaan kuvitella mitä sitten tapahtuu jos/kun kaikki saadaan ylös!

Chileläisten kansallistunne on (kohta) ns. tapissa. Koko maa/maailma seuraa mitä tapahtuu.

Tuollaisen fiiliksen kun suomalaisetkin taas jostain saisivat niin täällähän olisi taasen kivaakin!

ps. cnn näyttää suorana koko projektin.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

IDA

Katselin YLE:ltä livenä ensimmäisen noston onnistumiseen asti. Aika hieno tapahtuma kaikkineen. Jännitti melkein enemmän kuin silloin, kun seurasin herkeämättä Livecamista milloin savu nousee Vatikaanin piipusta ;)

Alas laskettiin ilmeisesti neljä pelastajaa. Luultavasti tuntuisi aika orvolta jäädä tuonne viimeiseksi, vaikka tietoliikenneyhteydet ylös varmaan pelaavatkin loppuun asti.

Juha J.

Toivottavasti joku otti nauhalle sen ensimmäisen noston.  ???
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

Mika.H

Quote from: Juha J. on 13.10.2010, 18:28:49
Toivottavasti joku otti nauhalle sen ensimmäisen noston.  ???

Eiköhän tuo tule uusintana vielä muutaman kerran.

Aika tarkka tunti/tyyppi näyttää olevan tahti. Tätä rataa aamulla on juhlat. Isot.

18 nyt ylhäällä.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

pw

Joo, tätä uutista on ollut kiva seurata. Pitkästä aikaa jotain positiivistakin. Ihan tätä juttua varten olen jopa alentunut katselemaan puolueen uutistoimiston tiedonantoja. Nähdäkseni YLE on tuottanut asiallista matskua mikä johtunee varmaan siitä ettei tästä tapauksesta vaan saa väännettyä mitään agendaan sopivaa.

Mika.H

#5
Quote from: samuliloov on 13.10.2010, 21:28:15
Alalla tarpeeksi kauan työskennelneenä osaa katsella kaikenlaista yksityiskohtaa ja sanoisin että aika hilkulla on ollut että toi pelastusreikä osui sinne tunneliin eikä mennyt ohi.

tuota minäkin ihailen. ei todellakaan paljon suuntamuutoksia tarvita, että 600 metrin päästä ei osu tuollaiseen pieneen tunneliin. onneksi osuivat...

20 ylhäällä nyt.

edit. mikäköhän on syynä muuten, etteivät tehneet tuosta pelastuskapselista ns junamallista? jos tuo onkalokin on hatara niin luulisi että mahdollimman vähällä reissaamisella pitäisi ukot ulös saada?

ei kai se vaikeeta olis ollut, jos tuosta olis tehnet edes 2-3paikkaisen?


Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Karkka

Tosi hienoa, että saadaan miehet ylös! En voi edes kuvitella kuinka avuton olo omaisilla on ollut. Puhumattakaan syvyyksissä odottavista kaivosmiehistä! Tosin onhan asiasta nostettu kohtuuton meteli siihen nähden kuinka paljon ihmisiä yleensäkin kaivoksissa kuolee. Draama on kuitenkin aina draamaa.

Juha J.

Quote from: samuliloov on 13.10.2010, 21:28:15
Katselin BBC:ltä projektia viime yönä melkoisen kiinnostuneena. Alalla tarpeeksi kauan työskennelneenä osaa katsella kaikenlaista yksityiskohtaa ja sanoisin että aika hilkulla on ollut että toi pelastusreikä osui sinne tunneliin eikä mennyt ohi.

Nehän tekin useammankin reiän kun siellä oli kolme yrittäjää kairaamassa. Näin olen uutisista ymmärtänyt.

Kiehtova juttu teknisesti ja psykologisesti ja muutenkin monipuolisesti.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

IDA

Quote from: Mika.H on 13.10.2010, 21:36:06
ei kai se vaikeeta olis ollut, jos tuosta olis tehnet edes 2-3paikkaisen?

Itse mietin yöllä samaa, mutta ilmeisesti syynä on tuo vaara, että sieltä tunnelista lohkeilee niitä kiviä, jotka teoriassa voivat jumittaa kapselin. Ja toisaalta, ehkä se, että koko juttu pitää tehdä niin yksinkertaisesti kuin mahdollista, jotta vikamahdollisuudet minimoituisivat.

PMH

#9
Quote from: Mika.H on 13.10.2010, 21:36:06
Quote from: samuliloov on 13.10.2010, 21:28:15
Alalla tarpeeksi kauan työskennelneenä osaa katsella kaikenlaista yksityiskohtaa ja sanoisin että aika hilkulla on ollut että toi pelastusreikä osui sinne tunneliin eikä mennyt ohi.

tuota minäkin ihailen. ei todellakaan paljon suuntamuutoksia tarvita, että 600 metrin päästä ei osu tuollaiseen pieneen tunneliin. onneksi osuivat...

20 ylhäällä nyt.

edit. mikäköhän on syynä muuten, etteivät tehneet tuosta pelastuskapselista ns junamallista? jos tuo onkalokin on hatara niin luulisi että mahdollimman vähällä reissaamisella pitäisi ukot ulös saada?

ei kai se vaikeeta olis ollut, jos tuosta olis tehnet edes 2-3paikkaisen?


Esteeksi tulee statiikka. Jäykällä partikelilla on taipumus nurjahtaa/kiepsahtaa/lommahtaa/ kuormituksen suuntaan tai sitä vastaan, ts. kapselin mitan(pituuden)kasvattaminen lisää riskiä kiinni juuttumiseen.
Vittuile vielä kun voit vaikuttaa
"Sosiaalisen median syöpä(läinen)
PerusSuomlainen

Mika.H

Quote from: PMH on 13.10.2010, 22:33:43
ei kai se vaikeeta olis ollut, jos tuosta olis tehnet edes 2-3paikkaisen?


Esteeksi tulee statiikka. Jäykällä partikelilla on taipumus nurjahtaa/kiepsahtaa/lommahtaa/ kuormituksen suuntaan tai sitä vastaan, ts. kapselin mitan(pituuden)kasvattaminen lisää riskiä kiinni juuttumiseen.
[/quote]

en nyt ollenkaan vähättele noiden poikien ammattitaitoa, mutta jos tuohon väliin olis tehnyt joustavan nivelen ja siihen joustavan suojuksen niin luulisi, tälleen täysmaallikkona, että riskit olisivat olleet etuja pienemmät?

noh, hyvinhän tuo menee noinkin. ehkei kannata viisastella tässä tilanteessa...
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Puistokemisti

Vaikka pidemmän kapselin saisi liikkumaan sujuvasti itse reiässä, olisi sen käsittely alhaalla 700 m syvyydessä varmasti erittäin vaikeaa. Tuolla pohjalla ei kuitenkaan ole turhan paljon tilaa ja noista videoista näkee, että tuo nykyinenkin kapseli mahtuu juuri sopivasti niin että sinne saadaan ukko sisälle. 

Tykkimies Pönni

Quote
Esteeksi tulee statiikka. Jäykällä partikelilla on taipumus nurjahtaa/kiepsahtaa/lommahtaa/ kuormituksen suuntaan tai sitä vastaan, ts. kapselin mitan(pituuden)kasvattaminen lisää riskiä kiinni juuttumiseen.
[/quote]

Porareikä voi ruhjeen (pehmeässä kivessä) kohdalla tehdä jyrkänkin "mutkan" eli pitempi tuubi voisi jäädä siitä menemättä.

Tykkimies Pönni

QuoteNehän tekin useammankin reiän kun siellä oli kolme yrittäjää kairaamassa. Näin olen uutisista ymmärtänyt.

Kiehtova juttu teknisesti ja psykologisesti ja muutenkin monipuolisesti.

Sen jälkeen kun reikä on saatu osumaan tunneliin, mikä on todellinen suoritus, ja vielä kalusto saatu takaisin ylös, mikä ei ole läpihuutojuttu sekään, niin on varmaan ollu hemmoilla fiilikset korkealla. Eka brandypullo mennyt ihan vaan jalkojen saamiseksi takaisin maanpinnalle.

Lentomestari

#14
Eniten ihmettelen porauksen tarkkuutta, jotain näistä porista muistan lukeneeni, niitä pystyy ohjaanmaan loivasti, mutta se ei vielä selvitä minulle kuinka ne pystyi osumaan kohdalleen? Onko niistä kaivoskuiluista niin tarkat kartat, että voi tähdätä sinne minne haluaa? Onhan siinä kuilua ristiin rastiin ja jos ei ensimmäiseen mutkaan osu, tulee seuraava käytäväkierros vastaan muutaman kymmenen metrin kuluttua.

Vaijeri näyttää olevan varmuuskertointa piisaksi, ainakin kymmenen tonnia voisi nostaa tuolla sinkillä, nyt näkyi vinssin moottori ja näyttäisi samalla tavalla kerrointa riittävän.

Mika.H

Quote from: Lentomestari on 13.10.2010, 23:15:06
Vaijeri näyttää olevan varmuuskertointa piisaksi, ainakin kymmenen tonnia voisi nostaa tuolla sinkillä, nyt näkyi vinssin moottori ja näyttäisi samalla tavalla kerrointa riittävän.
[/quote

nyt menee jo rutiinilla. 23 ylhäällä.

taitaa olla kaikissa vehkeissa varmuuskerrointa ns tarpeeksi..
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Lentomestari

Juu vauhti on parantunut kovasti alun hieronnasta, puikkaria ei enään seisoteta kääntöpaikalla juuri lainkaan.

Mika.H

Olipahan Chileläisiltä kova suoritus.

Hienoa oli nähdä, miten ylpeitä koko kansakin oli toiminnasta.

Onneksi olkoon. Hienoa, että joskus uutisoidaan myös positiivisia juttuja!

ps. vaihtakaapas Chilen ja Suomen presidentti ja ministerit päittänsä ja miettikääs minkälainen kuva Suomesta jäisi maailmalle vastaavassa tilanteessa...



Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

PaulR

Maailman vaarallisin ammatti? Kiinalainen kaivosmies.

Erään eksäni aviomies oli ammattimies. Lähdenkö Australiaan kaivoksille? So not.

Jouko

Juttu on saanut onnellisen lopun. Nyt kumminkin (pitäisi)alkaa puimaan sitä, kuinka näin pääsi käymään. Ja voiko Suomessa tällaista tapahtua?
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

pelle12

 Ihmettelen miksi tästä on paisunut aivan mahdoton globaali hulabaloo. Itse en ole jaksanut seurata koko draamaa. Onko kohtalotovereita?

Turjalainen

Jotkut ovat valmiita viettämään pari kuukautta 700 metrin syvyydessä maan alla, välttyäkseen näkemästä BB:tä.

Ymmärrän heitä.
"Sotilaspapin puheen jälkeen koko miesjoukko seisoi hiljaisena pidätellen tunnevyöryä. Siellä täällä pari liikutuksen kyyneltä tipahteli rynnäkkökiväärin kylmälle teräkselle, valuen siitä asetta puristavalle kädelle ja tippuen lopulta maahan - isiltä perittyyn ja isien verellä lunastettuun maahan"

Reich

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010101412516969_ul.shtml
Quote
Chilen kaivosturma: Luku 33 toistuu kaikessa

- -

Kaivokseen jäi loukkuun 33 kaivosmiestä. Pelastuskuilun poraaminen heidän luokseen kesti 33 päivää, yhden päivän per mies. Valmiin pelastuskuilun läpimitta on 66 senttimetriä, eli kaksi kertaa 33.

Presidentti Sebastian Pinera on huomauttanut, että kaivosmiesten nostaminen maan pinnalle alkoi 13. päivä lokakuuta, joka voidaan kirjoittaa 13/10/10 - yhteenlaskettuna 33.

Lisäksi ensimmäinen elokuinen viesti, jossa kaivosmiehet kertoivat olevansa edelleen elossa, oli 33 merkkiä pitkä.

- Numero 33 toistuu joka paikassa, kaikki täsmää, se on ihme, sanoi Maria Segovia, yhden kaivosmiehen sisko.

Nyt alkaa haiskahtamaan vapaamuurareitten allekirjoitukselta.
"Me ei tosiaan olla ainoastaan pala Eurooppaa,
vaan jotain kaunista, jota ei koskaan myydä saa."

Lentomestari

Onkos kukaan löytänyt videota siitä vihoviimeisestä kaverista joka tuli sieltä montusta pois, siis niitä pelastajia, ei Louis Urzua. Missasin sen ja ois hauska nähdä kun jätti kaivoksen tyhjäksi.

Puistokemisti

Quote from: Lentomestari on 14.10.2010, 23:46:44
Onkos kukaan löytänyt videota siitä vihoviimeisestä kaverista joka tuli sieltä montusta pois, siis niitä pelastajia, ei Louis Urzua. Missasin sen ja ois hauska nähdä kun jätti kaivoksen tyhjäksi.

Tuossa näytetään sekä kaverin saapuminen, että lähtö.
http://www.youtube.com/watch?v=6R295q35PjI