News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-07-15 Tamperelainen: Vapauspuolueen Kalevi Helo

Started by Iloveallpeople, 15.07.2010, 13:49:32

Previous topic - Next topic

E.P.L

Quote from: Oami on 17.09.2010, 23:29:10
Jos on asiallinen tyyppi ja myös muilta osin asiallinen lista ilman turhaa öyhötystä, niin en haluaisi poissulkea vaaliliittoa muutoksenkaan kanssa.
Onko tuo vaatimus muiden kuin kristinuskon "monumenttejen" rakennuskiellosta asiallista?

tietotyöläinen

Jos tosiaan yksi mies on kerännyt vaikka 4000 korttia Tampereen seudulta, niin sitä miestä ei kannata aliarvioida, vaikka nettitiedotus ontuukin.

Ketelähän ilmoitti varsin tomerasti kortinlaskijalle, että vaaliliittoon ei ole mitään mahdollisuuksia. Nyt kun Ketelä on syrjässä, tämä lienee taas mahdollisuuksien rajoissa, ainakin teoriassa. Toisaalta jos Mäenpää tosiaan liittyy Vapauspuolueeseen, niin ehkä se kannattaa kuitenkin unohtaa.

Se mikä minua kiinnostaa on, että oliko Muutos-väki ja Vapaus-väki lainkaan yhteydessä toisiinsa puolueiden syntyhetkillä. Sikäli kun ymmärrän, niin näitä kahta tulevaa puoluetta yhdistää sekä poliittiset teemat että syntyhetki kuukauden parin tarkkuuudella.

Muutakin "yhteistä" siinä alkumetreillä oli ja olen kuullut, että Vapauspuolueen korttien kerääjä oli korostanut, kuinka he olivat asialla ennen Muutosta. Itse en korttien kerääjään koskaan täällä Tampereella törmännyt.

Tulee väkisinkin mieleen, että oliko tosiaan aivan pakko rakentaa omat hiekkalaatikot heti alkumetreillä.

EDIT: Tänään (20.9.2010) julkistetut uudet Vapauspuoluelaiset Mäenpää ja Sivonen kertovat omaa karua kieltään, ja taitaa tosiaan olla niin, että samaan hiekkalaatikkoon ei edes mahtuisi vaikka joku hullu haluaisikin.

Oami

Quote from: E.P.L on 17.09.2010, 23:37:06
Onko tuo vaatimus muiden kuin kristinuskon "monumenttejen" rakennuskiellosta asiallista?

En ainakaan kannata ko. kieltoa. Seuraava kysymys sitten on, miten vakava tämä erimielisyys on.

Taidanpa odottaa, että tullaan sen ehdokaslistan kanssa julkisuuteen, ja sitten mietin lisää.

Sivumennen sanoen: Mäki-Ketelähän ei muutoksen vaaliliitoista päätä, eikä päättäisi vaikka olisi edelleen puheenjohtaja.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Topelius

Quote from: tietotyöläinen on 17.09.2010, 23:46:58
Muutakin "yhteistä" siinä alkumetreillä oli ja olen kuullut, että Vapauspuolueen korttien kerääjä oli korostanut, kuinka he olivat asialla ennen Muutosta. Itse en korttien kerääjään koskaan täällä Tampereella törmännyt.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/56086-halla-aholaiset-nousevat-kapinaan

Pitää toki paikkansa, että Vapauspuolueen perustamisesta uutisoitiin jo 6.4.2009, kun Mäki-Ketelä vielä keräsi nimiä Halla-aholle. Tuossa uutisessa Helo toteaa, että "Olemme niin kuin Perussuomalaiset, mutta enemmän oikealta. Emme ole protestipuolue, vaan vaihtoehto Perussuomalaisille".

Sekaavahan tämä on. Perussuomalaiset taitavat olla jotakuinkin keskustalainen maahanmuuttokriittinen puolue. Vapauspuolue on oikeistolainen. Muutos ei ole oikein kumpaakaan, mikä on ainakin retorisella tasolla 2010-luvun olosuhteissa ehdottoman positiivista, sillä oikeisto/vasemmisto-jako alkaa edustaa jo todella pahasti vanhentunutta poliittista retotiikkaa.

Kaikissa näissä on varmasti vahvuutensa ja heikkoutensa. Vapauspuolueen avoin oikeistolaisuus ja muutamat sekopäiset ajatukset (kuten E.P.L:n ylempänä esiin nostama) ovat minun maailmankuvassani yksinomaan vastustettavia asioita. Muutoksessa pahin riski on se, että auttaisin vahingossa eduskuntaan jonkun vapauspuolue-henkisen patakonservatiivisen maahanmuuttokriitikon, vaikka itse olen enemmän vaikkapa juuri Kerosen linjoilla. Persuistakin löytyy paljon piirteitä, joita en sulata. Joku Pentti Oinonen olisi jo itsessään hyvä syy olla äänestämättä Persuja. Toisaalta Oinonen ei ole minun vaalipiirissäni, joten ihan sama. Lisätään vielä joukkoon Piraatit, joiden äänestämisessä huolettaisi eniten puolueen kapea ohjelma.

Oleellisimpana nyt sitten vielä se, että maahanmuuttokritiikki muodostaa hyvin pienen osan minun ja muutenkin keskimääräisen äänestäjän äänestysprioriteeteista. Muutos, Vapauspuolue ja Persujen nuiva osasto kilpailevat siis tavallaan sekä a) erittäin erikoistuneen äänestäjäjoukon (joka asettaa maahanmuuttokriittisyyden kaiken muun edelle) äänistä että b) yleisistä äänistä, joissa ratkaisevaa on kokonaisvaltainen poliittinen linja. Persuilla lienee etulyöntiasema molemmissa kategorioissa, mutta varsinkin yleisiä ääniä Perussuomalaiset tulevat haalimaan valtavasti, mikä luonnollisesti hyödyttää myös Persujen nuivaa osastoa. Vapauspuolue ei varmaankaan saa b)-kategorian ääniä juuri yhtään puolueen keskittyessä mitä ilmeisimmin hyvin vahvasti maahanmuuttoasioihin. Muutos saanee myös yleisiä ääniä esim. suoran demokratian, sananvapausjuttujen ja monien muiden teemojen kautta.

Jaska Pankkaaja

Quote from: Topelius on 18.09.2010, 01:56:11
Pentti Oinonen olisi jo itsessään hyvä syy olla äänestämättä Persuja. Toisaalta Oinonen ei ole minun vaalipiirissäni, joten ihan sama.

Aikas pienissä porukoissa täytyy sitten pysyä jos yksi jäsen noin paljon vituttaa  ;)

Tuota Oinosen mollaamista en oikein ymmärrä: Pentti edustaa erittäin hyvin kypsään keski-ikään ehtineen konservatiivisesti ajattelevan itäsuomalaismiehen ajatusmaailmaa. Puoluerajoista riippumatta. Vähän suvaitsevaisuutta hei peliin vaikka ja etenkin jos itse olisikin nuori piäkaupunkilainen menestyjä.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Ant.

Homma is the new black.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: tietotyöläinen on 17.09.2010, 23:46:58
Jos tosiaan yksi mies on kerännyt vaikka 4000 korttia Tampereen seudulta, niin sitä miestä ei kannata aliarvioida, vaikka nettitiedotus ontuukin.

Ketelähän ilmoitti varsin tomerasti kortinlaskijalle, että vaaliliittoon ei ole mitään mahdollisuuksia. Nyt kun Ketelä on syrjässä, tämä lienee taas mahdollisuuksien rajoissa, ainakin teoriassa. Toisaalta jos Mäenpää tosiaan liittyy Vapauspuolueeseen, niin ehkä se kannattaa kuitenkin unohtaa.

Se mikä minua kiinnostaa on, että oliko Muutos-väki ja Vapaus-väki lainkaan yhteydessä toisiinsa puolueiden syntyhetkillä. Sikäli kun ymmärrän, niin näitä kahta tulevaa puoluetta yhdistää sekä poliittiset teemat että syntyhetki kuukauden parin tarkkuuudella.

Tulee väkisinkin mieleen, että oliko tosiaan aivan pakko rakentaa omat hiekkalaatikot heti alkumetreillä.

Muutoksen ykkösjuttu on suora demokratia. Vapauspuolueella öyhötys, joten näillä mennään.

Veli Karimies

Yllättävän neutraalisti lehdet ovat Vapauspuolueesta kirjoittaneet. Muutoshan leimattiin heti kättelyssä natsipuolueeksi.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Jari Leino on 16.09.2010, 16:53:31
Quote from: Topelius on 16.09.2010, 16:39:35
Minua vain sapettaa suunnattomasti se, ettei ilmeisesti pian puoluerekisterissä oleva puolue kykene harrastamaan minkäänlaista viestintää potentiaalisen äänestäjäkunnan kanssa. Tilanne synnyttää helposti kuvan elitistisestä, äänestäjää aliarvioivasta norsunluutornihuutelusta, ja sellaisia puolueita Suomessa on mielestäni jo tarpeeksi.

Tota noin... siis se Kalevi Helo on nimenomaan se tyyppi, joka on viimeisen vuoden aikana viettänyt todella paljon aikaa Tampereen kaduilla puhumassa "potentiaalisen äänestäjäkunnan kanssa" ja kerännyt siinä sivussa 4500 kannattajakorttia.

Jos äijä olisi siinä sivussa osallistunut loputtomiin turhanpäiväisiin vänkäyksiin täällä internetin norsunluutorneissa, niin kortit olisivat jääneet keräämättä.

Tuo elitismi-sana ei nyt oikein sovi Heloon ja vapauspuolueeseen. ;)
Voisikohan Helon kanssa tehdä paikallisen vaaliliiton?
Turku lienee syytä pitää poissa mistään liitoista.

Equus Asinus

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 19.09.2010, 20:21:19
Quote from: Jari Leino on 16.09.2010, 16:53:31
Quote from: Topelius on 16.09.2010, 16:39:35
Minua vain sapettaa suunnattomasti se, ettei ilmeisesti pian puoluerekisterissä oleva puolue kykene harrastamaan minkäänlaista viestintää potentiaalisen äänestäjäkunnan kanssa. Tilanne synnyttää helposti kuvan elitistisestä, äänestäjää aliarvioivasta norsunluutornihuutelusta, ja sellaisia puolueita Suomessa on mielestäni jo tarpeeksi.

Tota noin... siis se Kalevi Helo on nimenomaan se tyyppi, joka on viimeisen vuoden aikana viettänyt todella paljon aikaa Tampereen kaduilla puhumassa "potentiaalisen äänestäjäkunnan kanssa" ja kerännyt siinä sivussa 4500 kannattajakorttia.

Jos äijä olisi siinä sivussa osallistunut loputtomiin turhanpäiväisiin vänkäyksiin täällä internetin norsunluutorneissa, niin kortit olisivat jääneet keräämättä.

Tuo elitismi-sana ei nyt oikein sovi Heloon ja vapauspuolueeseen. ;)
Voisikohan Helon kanssa tehdä paikallisen vaaliliiton?
Turku lienee syytä pitää poissa mistään liitoista.

Jospa Turku ei ole kauhean innostunut vaaliliitosta huumemyönteisten kanssa?
Hippiheinän polttajat ei välttämättä ole kovassa huudossa kansallismielisten
keskuudessa.

_w_

Quote from: Veli on 19.09.2010, 18:49:06
Yllättävän neutraalisti lehdet ovat Vapauspuolueesta kirjoittaneet. Muutoshan leimattiin heti kättelyssä natsipuolueeksi.
Taktiikkaa, yrittivät saada Halla-ahon pysymään poissa Perussuomalaisista. Toisaalta muutoksella oli hyvä mahis saada paikka eduskuntaan jos Halla-aho olisi ollut sen ehdokas.

Nyt nämä kaksi puoluetta voivat periaatteessa onnistua yhdessä saamaan edustajan verran ääniä Turussa tai Tampereella mutta ilman vaaliliittoa eivät onnistukaan.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Turussa vapauspuolue lienee rasite. Pirkanmaalta voisi vaaliliitosta olla apuja.

_w_

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 20.09.2010, 18:14:56
Turussa vapauspuolue lienee rasite. Pirkanmaalta voisi vaaliliitosta olla apuja.
Tuon toisen triidin mukaan hyvin saanut Turussa ääniä aiemmin tämä tämä.. samskatti mun nimimuisti ei toimi, se kumminkin.