News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

YLE: Tutkimukset: Lisää musiikkia peruskouluun!

Started by ihminen, 14.07.2010, 11:14:46

Previous topic - Next topic

ihminen

Quote

Viimeaikaiset tutkimukset tukevat musiikin tuntimäärien lisäämistä. Peruskoulun taide- ja taitoaineista musiikin vähimmäistuntimäärät ovat kaikkein pienimmät.

Kolmen tuoreen tutkimuksen mukaan etenkin oppilaat haluavat musiikille ja muille taideaineille lisää huomioarvoa.

Lähes 60 000 oppilasta tavoittanut Opetushallituksen Tulevaisuuden koulu -verkkohaastattelun mukaan peruskoulussa ei opita taideaineita kovin hyvin ja nuoret kokivat tietämyksen taideaineissa vähäiseksi. Taidot katsottiin kuitenkin tärkeiksi sekä luovuuden kehittymisen että yleissivistyksen kannalta. Taideaineet nähtiin tärkeänä osana teoreettisesti painottuneen koulukokonaisuuden tasapainottamisessa. Taideaineet eivät tutkimuksen mukaan olleet vain kevennystä lukuaineiden keskellä, vaan nuoret toivoivat niiden huomiointia täysipainoisina oppiaineina muiden oppiaineiden rinnalla.

Musiikinopetusta maahanmuuttajille

Sidsel Karlsenin Suomen Akatemian rahoittaman tutkimuksen mukaan taas musiikinopetus saattaa tulevaisuudessa olla hyödyllistä etenkin maahanmuuttajille. Koska musiikki on yksi tärkeimmistä nuoren identiteetin rakennusvälineistä, voi ammattimainen monikulttuurinen musiikinopetus olla koulun tärkeimpiä kanavia monikulttuurisen identiteetin rakentamiseksi. Musiikillisen neuvottelun kautta on mahdollista lisätä luokan yhteishenkeä ja yhteisöllisyyttä, vaikka kaikki oppilaat eivät puhuisi samaa kieltä, tutkimuksessa todetaan.

(...)
http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2010/07/tutkimukset_lisaa_musiikkia_peruskouluun_1830530.html?origin=rss

Itsekin kannatan taideaineiden opetuksen lisäämistä sekä liikunnan lisäämistä peruskouluissa.

Tulipa tästä mamut ja musiikkiopetusmieleen taas eräs uskontokunta ja se mitä profeetta(saas) on tästä mieltä...
http://www.islamopas.com/musiikki.html

Siinä sitä onkin musiikin opettajalla pähkäiltävää että opetus sujuu ilman suurempia kohtauksia ja loukkaantumisia.

mishrak

Quote...etenkin oppilaat haluavat musiikille ja muille taideaineille lisää huomioarvoa.

No shit! Kysytäänkö seuraavaksi lapsilta haluavatko he viikkorahaansa korotuksen vai leikkauksen?

Minusta kouluhin pitäisi lisätä matematiikan, fysiikan ja kemian opetusta. Nykyinen ADHD-sukupolvi kun ei osaa laskea muuta kuin kissan ulos.

Veli Karimies

Piirtämisellä on huomattava merkitys lapsen kehityksen kanssa.

nnnrsk

Quote from: mishrak on 14.07.2010, 11:32:46Minusta kouluhin pitäisi lisätä matematiikan, fysiikan ja kemian opetusta.

Väittäisin, että keskivertokoululainen oppii ko. aineista jo nyt enemmän kuin tulee koskaan tarvitsemaan (jos nyt ylipäänsä oppii jotain). Aineisiin erityisesti suuntautuneille sen sijaan voisi tarjota lisäkursseja. Matematiikassa esim. jonkinlaiset tasoryhmät voisivat olla toimiva ratkaisu.

ihminen

Quote from: Eino P. Keravalta on 14.07.2010, 11:37:24
Pehmeitä taideaineita halutaan lisää, että lapsosista saataisiin kasvatettua höttöpäisiä puunhalaajia, jotka eivät osaa matematiikkaa, sillä laskuoppi voisi paljastaa, että Suomella ei ole varaa!

Matematiikka, tietokoneteknologia ja taide
http://kauhajokinyt.fi/~kanuutti/math/taide.html

Musiikin matematiikkaa
http://takkirauta.blogspot.com/2009/03/musiikin-matematiikkaa.html

Voin ihan omakohtaisella kokemuksella sanoa että ei kaikki kuvaamataidon tai musiikin tunnilla peruskoulussa käyneet ole puunhalaajia.

Miksi taide aineiden pitäisi olla pehmeitä, mitä se tarkoittaa? En ymmärrä.

[Ennakkoluulo] Ehkä taideaineita lisäämällä suomalainenkin insinööri olisi tulevaisuudessa luovempi ja kokeellisempi...[/Ennakkoluulo]

Veli Karimies

Matematiikka on tärkeää logiikan ja ajattelun kehittymisen kannalta. Fysiikka ja kemia auttaa hahmottamaan ja ymmärtämään ympäristöä ja sen syitä.

Eino P. Keravalta

Quote from: nnnrsk on 14.07.2010, 11:49:28
Quote from: mishrak on 14.07.2010, 11:32:46Minusta kouluhin pitäisi lisätä matematiikan, fysiikan ja kemian opetusta.

Väittäisin, että keskivertokoululainen oppii ko. aineista jo nyt enemmän kuin tulee koskaan tarvitsemaan (jos nyt ylipäänsä oppii jotain). Aineisiin erityisesti suuntautuneille sen sijaan voisi tarjota lisäkursseja. Matematiikassa esim. jonkinlaiset tasoryhmät voisivat olla toimiva ratkaisu.

Täysin samaa mieltä. Sen sijaan, että matematiikassa mentäisiin koko ajan eteenpäin, tulisi painottaa ja kerrata aivan peruslaskutaitoa. Matemaattisesti lahjakkaille sitten omat kurssit.

Älkääkä ymmärtäkö väärin, arvostan taideaineita ja niitä tulee olla myös koulussa. Tosin kaikenmaailman todellisuudesta irtautuneet kukkahattutädit haluaisivat täyttää valtaosan opetussuunnitelmasta kaikenlaisella elämyksellisellä itseilmaisulla, mikä sinänsä voi olla myönteinen kokemus, kunhan kovassa reaalimaailmassa tarvittavat taidot eivät jää huomiotta edellisten kustannuksella.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Topelius

Quote from: mishrak on 14.07.2010, 11:32:46
Minusta kouluhin pitäisi lisätä matematiikan, fysiikan ja kemian opetusta. Nykyinen ADHD-sukupolvi kun ei osaa laskea muuta kuin kissan ulos.

Ei tässä ole mitään muutosta tapahtunut. Kiinnostuneita näillekin aineille riittää, ja opiskelumahdollisuuksiakin löytyy. Ei niitä todellakaan tarvitse lisätä kaikille muiden aineiden kustannuksella.

Pelkkää matematiikkaa opiskelemallahan vasta niitä ADHD-lapsia syntyykin. Tiedän pari tapausta, ja voin sanoa että sellaisen tunneälyltään lähinnä vammaisen tasolla olevan matemaattisen neron kanssa kommunikointi on mahdotonta. Ehkä hänestä on enemmän hyötyä yhteiskunnalle kuin humanistisia aineita opiskelleesta itsestäni, mutta jos tuolle linjalle lähdetään, niin kannattaa lukea vähän Aldous Huxleyta. Uljaassa uudessa maailmassa tämä yksilön hyöty yhteiskunnalle -ajattelu on viety vielä vähän pidemmälle, mutta vain vähän.

Varsinkin ala-asteella pitäisi mielestäni lisätä musiikin ja kuvaamataidon opetusta. Myöhemminkin historian, yhteiskuntaopin ja filosofian kaltaisia aineita ei pidä missään tapauksessa korvata kovilla tiedeaineilla, vaikka moni tällaista maailmaa tuntuu haikailevankin.

Miniluv

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Bwana

Taideainessa yleisesti ottaen pyritään oppilaan divergentin ajattelun kehittämiseen. Koskapa suurimmalle osalle koululaisista esim. öljyvärimaalaaminen on uutta, joutuvat he automaattisesti maalatessaan ratkaisemaan itselleen outoja ongelmia ja yleensä yhdistelemään heillä jo olemassa olevia ongelmanratkaisumalleja tai jopa luomaan kokonaan uusia.

Tämä "luovuus"/ongelmanratkaisu kognitioiden kehitys voi sitten realisoitua muiden aineiden haasteita ratkottaessa. Pitää aina muistaa että koulussa opetettavat aineet kulkevat ikäänkuin usealla tasolla. Niillä on informaation siirrossa/opettamisessa (jopa indoktrinoinnissa) oma roolinsa. Loppujen lopuksi oppiaineiden tärkein tehtävä on kuitenkin kognitioiden kehittäminen.

Tältä pohjalta erään uskontokunnan nuivuus osan em. aineista opettamiselle onkin melkein rikollista lasten ajattelun kehittymisen estämistä.
Nkosi sikelel' Afrika.

prestionat

Hyvä kirjoitus, jonka valossa aiemmat taide ja kulttuurikriittiset kirjoitukset vaikuttavat islamistisilta provokaatioilta. Ketä tukee se että ei piirretä koulussa muotokuvia eikä kuunnella musiikkia?

aivovuoto

Kaikista muumittavimmat tunnit koulussa olivat musiikin tunnit ja ne muumittivat todella rankasti. Opettaja lykkäsi lopulta käteeni kasan sanoituksia, johon nuottien alle piti raapustaa jotain kirjaimia (tai mitä nyt ovatkin) ja jätti rauhaan.  ;D

Musiikki on primitiivistä, en tykkää, en ymmärrä. Ehdoton ei musisoinnille kouluissa. Pidentävät juhlatilaisuuksiakin sillä kouluissa aivan kohtuuttomasti.

Kakkakuormaa odotellessa  :P

Ernst

Quote from: Bwana on 14.07.2010, 12:23:44

Tältä pohjalta erään uskontokunnan nuivuus osan em. aineista opettamiselle onkin melkein rikollista lasten ajattelun kehittymisen estämistä.

Koraanin resitointi korvaa kaiken!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

JR

Minulla on noi mukulat aika yleislahjakkaita ja tykkäävät taito ja taideaineista kyllä. Minusta kilpaurheilun ja musiikin harrastajille pitäisi antaa vapautus. Musiikinopettajat varsinkin ovat aika heikkotasoista porukkaa, miten ne muka pystyvät itseään lahjakkaampien lahjoja arvioimaan?

svobo

Quote from: nnnrsk on 14.07.2010, 11:49:28
Quote from: mishrak on 14.07.2010, 11:32:46Minusta kouluhin pitäisi lisätä matematiikan, fysiikan ja kemian opetusta.

Väittäisin, että keskivertokoululainen oppii ko. aineista jo nyt enemmän kuin tulee koskaan tarvitsemaan (jos nyt ylipäänsä oppii jotain). Aineisiin erityisesti suuntautuneille sen sijaan voisi tarjota lisäkursseja. Matematiikassa esim. jonkinlaiset tasoryhmät voisivat olla toimiva ratkaisu.

Väittäisin toisin. Ei ehkä tosin ole tarpeellista takoa jokaisen oppilaan päähän kuinka kiihtyvyyttä, nopeutta ja kuljettua matkaa kuvataan jossain käsittämättömässä abstraktissa koordinaatistossa. Sen sijaan jo ala-asteella voisi opetusohjelmaan tulla jotain kevyempää opetusta olevaisuudesta, niin kuin USA:ssa science classeillä.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

kohmelo

Vähemmän musiikkia, koska tietyt maahanmuuttajaryhmät eivät siitä pidä.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1291218/Muslim-pupils-taken-music-lessons-Islam-forbids-playing-instrument.html?ITO=1708&referrer=yahoo
Muslim pupils taken out of music lessons 'because Islam forbids playing an instrument'


Hob

Ei se tuntimäärä vaan opetuksen taso, ja sillä ei tunnetusti pääse tässä maassa leveilemään. Taideaineet tai tieteet ovat molemmat melkoisen surkeassa jamassa noin yleensä ottaen.


Maastamuuttaja

Musiikkiopetuksen lisääminen ei ole mahdollista. Musiikki - eräitä joikuja lukuunottamatta - on kielletty koraanissa. Kun esitys viedään Suomen Imaamineuvostoon (Suomen ylin poliittinen toimija) se hylätään. Musiikkiesitykset suomalaisissa ämyreissä sallitaan kuitenkin toistaiseksi. Täyskielto astuu voimaan siinä vaiheessa kun muslimiväestön osuus saavuttaa 20%:n rajan eli n. 30 vuoden kuluttua.

erilainen

Omana aikanani karkeasti puolia kiinnosti musiikin tuottaminen. Eli nämä varmaan ilahtuisivat. Paras systeemi oliss minusta että saisi valita jomman kumman itseilmaisuaineen kuviksen tai matematiikan. Ottaisin jopa ehkä mukaan käsityöt omanaan tukemaan teknisempää väkeä.

Sitten ikuisuuskysymyksenä... Mistä otetaan pois kun jostain lisätään?
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.

ihminen

Quote from: erilainen on 14.07.2010, 17:36:12
(...) Mistä otetaan pois kun jostain lisätään?

Vapaa-ajasta?

Olisivatpahan valvovan silmän alla....

Hob

Quote from: erilainen on 14.07.2010, 17:36:12
Mistä otetaan pois kun jostain lisätään?

Yks hailee, ei siellä ole tarkoitus mitään opettaa vaan pitää pennut lastentarhassa aikuisikään. Jos lukutaidon sattui oppimaan niin koko peruskoulun oppimäärän lukee täysjärkinen parissa kuukaudessa halutessaan läpi.

Anssi Sarvi

#21
Kaikenlaisen yleisen uusavuttomuuden ja yhteiskunnan fyysisen rappion aikana, onkin tärkeintä lisätä koulussa taideaineiden määrää. Eikös se vanha hokema ole, että kulttuurin arvoa ei rahassa mitata.

IDA

Quote from: Eino P. Keravalta on 14.07.2010, 12:03:29

Täysin samaa mieltä. Sen sijaan, että matematiikassa mentäisiin koko ajan eteenpäin, tulisi painottaa ja kerrata aivan peruslaskutaitoa. Matemaattisesti lahjakkaille sitten omat kurssit.

Älkääkä ymmärtäkö väärin, arvostan taideaineita ja niitä tulee olla myös koulussa. Tosin kaikenmaailman todellisuudesta irtautuneet kukkahattutädit haluaisivat täyttää valtaosan opetussuunnitelmasta kaikenlaisella elämyksellisellä itseilmaisulla, mikä sinänsä voi olla myönteinen kokemus, kunhan kovassa reaalimaailmassa tarvittavat taidot eivät jää huomiotta edellisten kustannuksella.

Taito- ja taideaineiden, joiden lisäämistä itse kyllä kannatan, ei tietenkään tarvitsisi olla elämyksellistä itseilmaisua - johon musiikissa, maalaustaiteessa ja vastaavissa vain harvat millään korkealla tasolla edes pystyvät - vaan noiden ilmaisutapojen tekniikoiden, historian yms. opettamista niin, että niitä voisi ymmärtää ja kehittyä itsekin ilmaisussa, jos lahjoja on.