News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kauppa-autoista

Started by Paavi, 10.07.2010, 23:19:36

Previous topic - Next topic

Paavi

Kauppa-auto alkaa olla jo harvinainen näky Suomessa. Niitä on liikenteessä enää muutamia kymmeniä, kun parhaimpina vuosina kauppa-autoja huristeli yli tuhat.

Monelle ikäihmiselle myymälä-autot ovat kuitenkin ainoa ostosmahdollisuus. Etenkin suurissa kaupungeissa kauppa-auton palveluista on tullut osa epävirallista vanhustenhuoltoa.

- Kun ei jaksa kantaa enää maitotölkkejä ja kokiksia. Kauppa-auto on kyllä hyvin tarpeellinen, sanoo kauppa-autoa käyttävä helsinkiläinen Rauha Venho. Myös K-Vankkurin myymäläuton kuljettaja Veijo Eräketo arvioikin, että Helsingissä noin 80 prosenttia asiakkaista on ikäihmisiä.

Kesäisin myös mökkiläiset lisäävät asiakasmäärää, mutta ympärivuotisen asutuksen väheneminen karsii kauppa-autojen reittejä maaseudulla.

- Sitten on pakko ruveta laskemaan, missä kannattaa käydä ja missä ei, tiivistää kauppias Petri Huoponen Kutemajärven talouskaupasta.

Minä tykkään kovasti että tällainen on olemassa.

Eino P. Keravalta

Onneksi maaseudullekin saadaan kasvavin määrin maahanmuuttajia. Heidän ostovoimansa varmasti pelastaa kauppa-autotkin - kuten koko Suomen talouden.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Muuttohaukka

Täällä liikkuu paljonkin kauppa-autoja. Niissä vain kaupataan pitsiliinoja ja niihin autoihin tarvitaan vanhusväestön vesitankkausta.

Missra

Ihan vain vertailun kannalta...

Meillä täällä Englannissa käy 4 kertaa viikossa maitomies tuomassa herkkumaitoa, ei kaupan purkit pärjää. Tämä tulee siis suoraan maatilalta, iskukuumennus hoidetaan siellä mutta homogenointia ei. Täytyy siis ravistaa mutta nannaa on!

Lauantaisin noin keskipäivän aikaan (ei tarvii herätyskelloa pitkän illan jälkeen), ajaa Fish & Chips vaunu.

Puhelinsoitolla saa kerran viikossa kiertävän kala-auton kylään (tuoreempaa ja oikeasti parempaa kalaa kuin marketeista saa).

Noin kerran kuussa saa teurastajalta ostettua lihaa, halvemmalla, tuoreempaa ja parempaa. Me ostetaan pakkaseen asti!

Kebab vaunu kiertää pe-la iltaisin ja joskus muutoinkin aika random menolla. Ja usein se vain tököttää kylänraitilla.

Niin ja jätskiauto lapsille.

Vanhaa perinteistä kauppa-autoa en tosin ole nähnyt vuosiin Suomessa, täällä välimatkat on niin lyhyitä ja ihmiset tiheässä että ei kannata kauppa-auto. 5min kävelyn päässä on aina joku kauppa... Ehkä maaseudulla, eläkeikäsenä toivottavasti selviää! Mummolassa Suomessa sellainen kävi vielä 10-15v sitten.

JR

Hienoa, että joku täälläkin on oivaltanut kauppa-autot. Itse asioin kauppa-autossa silloin tällöin, kauppa-auto kun pysähtyy sekä työmaan vieressä, että kotinurkalla.
Kauppa-auton valikoimissa on paljon suoraan tuottajalta tuotteita, eikä mistään saa esim. niin hyviä kyljyksiä.
Olen ymmärtänyt, että aika tiukalla on kauppa-autoilijoitten talous, varsinkaan ei ole varaa palkata tuuraajaa, vaan itse on oltava omistajan ratissa.
Muutenkin kaupan keskittyminen on murjonut kaiken pienimuotoisen tuotannon maan rakoon, tietysti hyvässä yhteistyössä virkakoneiston ja lainsäätäjän kanssa.
Monesti on tullut esille, että palvelut ovat kaikonneet yhtä lailla lähiöistä, kuin maaseudultakin, luulisi, että kauppa-autoille olisi tilausta tiheämmin asutuilla alueilla.
Kuluttaja on kuningas ja jos kuluttaja haluaa käyttää kauppa-autoa, niin kyllä niitä lisää tulee.