News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Alaikäiset lapset erossa vanhemmistaan ?

Started by Lodi, 20.06.2010, 22:29:40

Previous topic - Next topic

Lodi

Olen ihmetellyt sitä, että vanhemmat saattavat lähteä - sanotaan vaikka maasta "X" - itsekseen hakemaan turvapaikkaa Suomesta. He jättävät alaikäiset lapset entiseen kotimaahansa.
Minusta tämä on tuomittavaa ja moraalitonta. En ikinä - koskaan - voisi ajatella jättäväni alaikäisiä lapsiani kriisialueelle ja lähteväni itse jonnekin parempaan paikkaan.

Mitä tämä kertoo 1) moraalista 2) sivistyksestä 3) perhekäsityksestä ?
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Karkka

1) Ala-arvoinen

2) Ala-arvoinen

3) Ala-arvoinen

Ohni

Ennen kuin tuohon voi sanoa mitään pitäisi itse olla tuossa tilanteessa. Helppoahan se on täällä Suomessa noin sanoa.

Lodi

Quote from: Ohni on 20.06.2010, 23:02:01
Ennen kuin tuohon voi sanoa mitään pitäisi itse olla tuossa tilanteessa. Helppoahan se on täällä Suomessa noin sanoa.

Tarkoitatko siis, että itse voisit kuvitella jättäväsi alaikäiset lapsesi toiselle puolelle maailmaa johonkin kriisipesäkkeeseen ja lähteväsi itse parempien olojen perään esimerkiksi Suomeen?

Ohni

Quote from: Lodi on 20.06.2010, 23:20:13
Tarkoitatko siis, että itse voisit kuvitella jättäväsi alaikäiset lapsesi toiselle puolelle maailmaa johonkin kriisipesäkkeeseen ja lähteväsi itse parempien olojen perään esimerkiksi Suomeen?
Ei kun nimenomaan en.

En voi kuitenkaan mitenkään tietää mitä ajattelisin jos oikeasti olisin tuossa tilanteessa.

Lodi

Quote from: Ohni on 20.06.2010, 23:26:45
Quote from: Lodi on 20.06.2010, 23:20:13
Ei kun nimenomaan en.

En voi kuitenkaan mitenkään tietää mitä ajattelisin jos oikeasti olisin tuossa tilanteessa.

No nyt ymmärsin, mitä tarkoitat.
Mutta ... minä tunnen itseni ja olen 100% varma, että  en jättäisi lapsiani mihinkään huonoihin oloihin ja lähtisi itse toiselle puolelle maapalloa parempaan maahan ilman heitä.

ämpee

Jos on varaa hankkia lentolippu toiselle puolelle maailmaa, ja maksaa väärennetyistä papereista sekä matkalla tarvittavista palveluista, kuten vaikka lukutaitoisesta ohjaamisesta oikealle lennolle, niin on varaa ostaa melkoiselle lapsilaumalle bussilippu jonnekkin rauhallisempaan ympäristöön, mutta ei kuitenkaan Hölmölään asti, jossa kaikki on illmaista.

Ehkä se juuri onkin se parempi vanhempi joka selvittää tien koko suvulle Hölmölään, ja parille naapurille vielä kaupanpäälle.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

MW

Tai sitten lähettävät alaikäisen, tai "alaikäisen" lapsensa Hölmölään omillaan perheenyhdistämisen ja ilmaisten lentolippujen toivossa. Heitteillejättö, sanoisin.

Lodi

Tarkennuksena pitää sanoa, että en siis missään nimessä haluaisi niitä vanhempiakaan tänne kotimaahamme.
Tuo pieni yksityiskohta tässä järjettömässä hullunmyllyssä on vain aina ihmetyttänyt: Alaikäisten lasten hylkääminen.
Tässä lienee sellainen kulttuurillinen ja moraalinen railo minun ja kyseisten vanhempien välillä.

Nämä tuntuvat aina tulevan sieltä maasta "X" ... joka kerta.

Lodi

Quote from: MW on 20.06.2010, 23:44:58
Tai sitten lähettävät alaikäisen, tai "alaikäisen" lapsensa Hölmölään omillaan perheenyhdistämisen ja ilmaisten lentolippujen toivossa. Heitteillejättö, sanoisin.

Voisin - joissain olosuhteissa - jopa ehkä kuvitella toimivani niin, että lähettäisin lapseni parempiin oloihin.
Jos meillä olisi Suomessa sisällissota, niin ei olisi mahdoton ajatus, että lähettäisin perheeni johinkin rauhalliseen ja hyvään maahan suojaan ja itse jäisin tänne taistelemaan sen hyväksi kokemani Suomen puolesta.

Vera

Riippuu aika paljon tilanteesta, mutta ainakin oman sukuni pakolaiskokemukset yleisesti ottaen osoittivat että on turvallisempaa kaikkien lähteä yhdessä, joskaan ei välttämättä mukavinta.

Jos tilanne on sellainen että kriisi (tai pahempi kriisi kuin jo on) on vasta tulossa niin jotkut lähettävät jonkun perheenjäsenen järjestämään elämää uudessa paikassa ja sitten lapset/vanhukset/puoliso seuraavat perässä kun kaikki on valmiina. En itse ole tehnyt enkä tekisi niin, mutta en näe tässä ideassa sellaisenaan mitään moraalitonta.

Ja riippuu toki tilanteessa: esim. Otto Frankin tilanteessa (hyvinkin kriisin alussa) se "menenpä ensin itse Hollantiin, vaimo ja lapset voivat sitten tulla perässä" oli ihan toimiva idea (paikkavalinta oli vain huono), mutta paikkaan missä olosuhteet muuttuvat nopeasti ei kannata jättää ketään.

Omassa suvussani oli kahdesti kokeiltu se idea että lähetetään vanhin teinilapsi ekana. Kummassakin tapauksessa koko kotiin jäänyt perhe kuoli.

Phantasticum

Pakolaisia on monenlaisia, kuten Veran puheenvuorosta käy ilmi.

On pakko tunnustaa, kuten olen tunnustanut monta kertaa aiemminkin, minua kyllä enimmäkseen ärsyttää nämä nuoret somalialaiset, irakilaiset ja afganistanilaiset nuoret miehet, jotka ehkä jättävät vaimonsa ja lapsensa oman onnensa nojaan ja lähtevät salakuljettajan matkassa Eurooppaan. Mistä kassasta se matkarahakin otetaan?

Osa näistä nuorukaisista saa oleskeluluvan jostain Etelä-Euroopan maasta. Mutta sekään ei näille tyypeille kelpaa, vaan osa jatkaa matkustamista vielä Pohjoismaihin hakemaan lisää turvaa.

Jokaisella kuulemma on oikeus lähteä tavoittelemaan parempaa elämää. Varmastikin. Mutten ole ihan varma siitä, pitääkö köyhempien maiden asukkailla ilman muuta olla oikeus tavoitella sitä parempaa elämää tällä tavalla.

Siis hyvin harvahan näistä turvaa hakevista on oikeutettu turvapaikkaan. Suurin osa saa oleskeluluvan ja tietenkin paikan suomalaisesta sosiaaliturvajärjestelmästä.

Lisäys. Ärsytystäni lisää vielä joidenkin tiettyjen maahanmuuttajaryhmien kaiken maailman vaatimukset ja erityistarpeet. Miksei voisi olla kiitollinen edes siitä, että on saanut sen oleskeluluvan ja päässyt pois sieltä kauheasta omasta kotimaasta.

MW

Quote from: Vera on 21.06.2010, 00:00:13

Omassa suvussani oli kahdesti kokeiltu se idea että lähetetään vanhin teinilapsi ekana. Kummassakin tapauksessa koko kotiin jäänyt perhe kuoli.

Olen pahoillani. Viittasin tietysti tapauksiin, joissa entiseen kotimaahan voi hyvin lähteä sossupäivän jälkeen lomailemaan, tai kouluttautumaan "tavoille".

Vera

Quote from: MW on 21.06.2010, 00:33:45
Olen pahoillani. Viittasin tietysti tapauksiin, joissa entiseen kotimaahan voi hyvin lähteä sossupäivän jälkeen lomailemaan, tai kouluttautumaan "tavoille".

Joo, huomasin. Niissä tapauksissahan ei ole hirveästi väliä tulevatko vanhemmat ekana, vai lapset, vai kaikki yhtäaika. Ainakin mikäli joku pitää huolta niistä lapsista kotimaassakin.

Critique

Eniten tuollaisessa toiminnassa mietityttää se, että lasten heitteillejätössä ei ole mitään perhekeskeistä. Silti perhekeskeiseen kulttuuriin vedotaan valitettavan usein niin kauan, että jokainen kummin siskon kaima pääsee varmasti sukunsa luokse parempiin elinoloihin. Perhekeskeisyys ikään kuin katoaa hetkellisesti matkanteon ajaksi ja palaa, kunhan turvapaikka on taattu. :roll:

Ohni

Quote from: Jari Leino on 21.06.2010, 12:24:47
Voisitko kuvitella murtavasi pienen lapsen (oman tai ostetun) nilkan ja sitovasi sen luutumaan sivulle päin sojottavaan asentoon, jotta lapsi näyttäisi mahdollisimman säälittävältä ja toisi paljon rahaa kerjäläisenä?

Itse en voisi, mutta en tietenkään voi mitenkään tietää mitä ajattelisin, jos oikeasti olisin sellaisessa tilanteessa, että kulttuurini kieltäisi minua tekemästä päivääkään rehellistä työtä.
Derp.

Lodi

Quote from: Critique on 21.06.2010, 07:47:52
Eniten tuollaisessa toiminnassa mietityttää se, että lasten heitteillejätössä ei ole mitään perhekeskeistä. Silti perhekeskeiseen kulttuuriin vedotaan valitettavan usein niin kauan, että jokainen kummin siskon kaima pääsee varmasti sukunsa luokse parempiin elinoloihin. Perhekeskeisyys ikään kuin katoaa hetkellisesti matkanteon ajaksi ja palaa, kunhan turvapaikka on taattu. :roll:

Sittenhän aika ajoin lähetetään niitä samoja lapsia takaisin sinne kriisipesään. Syy on se, että ne lapset (kuulemma) kasvavat väärin täällä länsimaisessa demokratiassa.

Mutta mutta ... sitten vielä ihmeellisempää on se, että meillä on ihan suomalaisia ihmisiä, jotka haluavat näitä tänne ja joiden mielestä tämä raaka sirkus on niin mukavan rikastuttavaa. Ja tämä jos mikään on aika sairasta.

Phantasticum

Quote from: MW on 21.06.2010, 00:33:45
Quote from: Vera on 21.06.2010, 00:00:13

Turvapaikan tai oleskeluluvan saaneiden harrastama lasten lähetys takaisin entiseen kotimaahan 'oppimaan kulttuuria' on yksi turvapaikkasirkuksen pöyristyttävimpiä ilmiöitä. Ymmärrän oikein hyvin sen, että näiden vanhempien ajatusmaailma lähtee siitä, että he haluavat vain lapsensa parasta. Tällaista toimintaa ei kuitenkaan pidä monikulttuurin nimissä hyväksyä.

Asia nousi ensimmäisen kerran otsikoihin jo joskus vuosituhannen vaihteessa, kun somalilapsia ei löytynyt mistään. Olikohan joskus viime vuoden puolella, kun ministeriö havahtui perustamaan jonkun työryhmän selvittämään asian yleisyyttä. Että se siitä.

Suhtaudun tähän asiaan niin nuivasti, että olisin valmis perheiden yhdistämiseen siellä entisessä kotimaassa ilman, että perheillä on yhdistämisen jälkeen enää oikeutta tulla takaisin Suomeen.

Critique

^ Olen täysin samaa mieltä asiasta.

Jokuhan voisi vaikka ehdottaa, että vanhemmat, jotka lähettävät lapsensa oppimaan kulttuuria entiseen kotimaahan, tulisi arvioida uudestaan kaikkine perusteineen, miksi alun perinkään piti saada turvapaikka Suomesta. :) Mikäli perusteet jostain kumman syystä edelleenkin havaittaisiin oikeiksi, kenties vanhemmille voisi tulla jotain sanktioita toimistaan, kuten vaikkapa lapsen heitteille jätöstä.

On sääli, että lapset, jotka ovat sopeutumaisillaan Suomen kulttuurin, pakotetaan elämään sopeutumattomina aivan väkisin. Sitten ihmetellään, että mistä ne ongelmat kumpuavat.

Ymmärrän kyllä, että sotalapsia lähetetään muihin maihin, mutta mikseivät perheen terveet aikuiset voi jäädä auttamaan omaa maataan juuri silloin, kun siellä eniten tarvittaisiin heitä? Olisi esimerkiksi viisasta, että toimittaisiin, kuten vanhoina hyvinä aikoina: lapset pyritään sijoittamaan suomalaisperheisiin, jotka pitävät sitten näistä sotalapsista huolta kuin omistaan.

sr

Quote from: Lodi on 20.06.2010, 22:29:40
Olen ihmetellyt sitä, että vanhemmat saattavat lähteä - sanotaan vaikka maasta "X" - itsekseen hakemaan turvapaikkaa Suomesta. He jättävät alaikäiset lapset entiseen kotimaahansa.
Minusta tämä on tuomittavaa ja moraalitonta. En ikinä - koskaan - voisi ajatella jättäväni alaikäisiä lapsiani kriisialueelle ja lähteväni itse jonnekin parempaan paikkaan.

Mitä tämä kertoo 1) moraalista 2) sivistyksestä 3) perhekäsityksestä ?
En osaa sanoa tuosta turvapaikan hakemisesta, mutta maailmanhistorian suurin muuttoliike on ollut parin viime vuosikymmenen aikana tapahtunut kiinalaisten lähteminen maalta kaupunkeihin paremman elämän perässä. Isossa osassa tapauksista on toki otettu koko perhe mukaan, mutta hyvin paljon on sitäkin, että yksi tai jopa molelemmat vanhemmat ovat lähteneet kaupunkiin työtä paiskimaan ja jättäneet lapsen isovanhempien hoitoon maalle. Sitten he näkevät lastaan ehkä kerran vuodessa uudenvuoden juhlien yhteydessä. Minun on ainakin paha mennä moralisoimaan tätä, koska todennäköisesti vaihtoehdot ovat aika vähissä. Sama pätenee varmaan moneen Afrikasta Eurooppaan pyrkivään elintasopakolaiseen ja laittomaan siirtolaiseen.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

skrabb

QuotePeruskoulusta on yllättävän helppo kadota
Maanantai 28.6.2010 klo 12.24
Maahanmuuttajataustaisten nuorten räikeät katoamistapaukset toivat esiin isoja ongelmia.

Oppivelvollisuus koskee kaikkia Suomessa vakituisesti asuvia lapsia.

Peruskoululainen voi kadota varsin helposti koulun penkiltä ilman, että viranomaiset selvittäisivät, tarvitseeko hän apua. Tämä kävi ilmi maahanmuuttajataustaisten nuorten katoamisia kartoittaneessa tutkimuksessa, mutta asiantuntijan mukaan kyse on laajemmastakin ilmiöstä.

Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointipolitiikkaohjelman ohjelmajohtaja Georg Henrik Wrede kertoo tutkimuksen osoittaneen saman asian, johon on törmätty muissakin yhteyksissä: koulun ja sosiaaliviranomaisten välistä tiedonvaihtoa pitäisi välttämättä parantaa. Hän uskoo, että se edistäisi lasten ja nuorten hyvinvointia etniseen taustaan katsomatta.

- Kun perehdytään räikeisiin tapauksiin, paljastuu asioita, jotka eivät ole hyvin.

Tietosuojan rikkominen pelottaa

Wreden mukaan tiedonvaihdon tehostaminen ei vaatisi lakimuutoksia, vaan riittäisi, että viranomaisille kerrottaisiin enemmän nykyisestä laista.

Ohjelmajohtajan kokemuksen mukaan sosiaalialalla ja kouluissa käytännön työtä tekevillä on usein se käsitys, että tietosuojalait estävät yhteistyön. Tietosuojavaltuutetun ja muiden asiaan perehtyneiden juristien tulkinta sen sijaan on Wreden mukaan toinen.

- Heidän mielestään lainsäädäntö ei estä eri alojen viranomaisten järkevää yhteistyötä, jonka avulla voitaisiin puuttua koulusta pois jäämiseen ja moneen muuhunkin asiaan.

Wrede moittii lain olevan liian vaikeasti ymmärrettävä.

- Vaikka laki olisi juridisesti kuinka hyväksi trimmattu, se ei toimi käytännössä, jos sen ymmärtämiseksi pitää olla itse juristi, ohjelmajohtaja harmittelee.

- En usko, että mitään muuta lakiasiaa on saatu menemään ihmisten päähän niin hyvin kuin tietosuojalakiin liittyvää käsitystä, että mistään ei saa puhua mitään - ongelma on vain se, että se laki ei sano niin.

Ihmisoikeusliitto julkisti viime kuun lopussa selvityksen, jossa kerrottiin joidenkin suomalaisten maahanmuuttajaperheiden lähettäneen lapsiaan vanhempien syntymämaahan vastoin näiden tahtoa. Selvityksen oli tilannut lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointipolitiikkaohjelman hallitusryhmä.

STT - MARIA ANNALA

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010062811950216_uu.shtml
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.