News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2010-06-20 HS Mielipide: Voisivatko maahanmuuttajat opettaa meitä suomalaisia?

Started by skrabb, 20.06.2010, 06:23:49

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteVoisivatko maahanmuuttajat opettaa meitä suomalaisia?
"Sen sijaan, että yrittäisimme hioa vieraita kulttuureja kaikessa juuri kaltaiseksemme, meidän on hyödynnettävä niiden rikkauksia."

Juhani Korhonen

Länsimainen, valkoinen ihminenhän on ollut aina oikeassa. Aikoinaan lähetimme saarnaajat levittämään "oikeaa" kulttuuriamme. Silloin menimme tykö, nyt tullaan Eurooppaan ja Suomeen – ja edelleen saarnaamme sitä oikeaa. Miksi?

Kas, kun meillä on pieni pulma, kasa töitä, joille ei kotimaasta löydy kyvykkäitä tai halukkaita tekijöitä. Tuodaan siis tekijät ulkomailta. Reippaat työntekijät ovat jees, mutta vain kulttuurimme ehdoilla. Auta armias, jos joku ei kotoudu ja heti.

Mutta kuka vakavissaan kuvittelee, että aivan toisenlaisessa kulttuurissa kasvanut omaksuu uuden kulttuurin tavat ja arvot tuosta vain, simsalabim – haasteitta ja ongelmitta? (Enkä nyt puolusta rikollisia, työnvieroksujia enkä kerjäläisiä tai siipeilijöitä.) Jotenkin noin kai ajateltiin joskus Atlantin takana, kun sinne tuotiin orjia.

Ihmistyövoiman kohdalla on ajateltava hieman pidemmälle, inhimillisemmin. Onnistuakseen sanahirviö kotouttaminen vaatii joustavuutta molemmilta osapuolilta – ja näköalaa nenää pidemmälle. Voimmeko myöntää haasteet ja samalla ajatella, että maahanmuuttaja voisi opettaa meitä?

Ehkä Suomeen muuttaneet voisivat vuorostaan "saarnata", kertoa miten he Suomen kokevat. Joku voisi vinkata, että on olemassa muitakin tapoja nauttia elämästä kuin jatkuvaan kasvuun perustuva sikakiireinen ökyraadanta. Tänne kotoutuneilla voisi olla uusia kesänviettotapoja korpimökillä saunomisen ja makkaranpaiston vaihtoehdoksi.

Muunkinlaista ruokakulttuuria on. Voisiko maahanmuuttajia aktivoida vielä enemmän rikastuttamaan musiikki- ja muuta kulttuuriamme?

Ehkä olisi tositarinoita elämästä sodan keskellä, ja siitä, kuinka jossakin ihmisillä ei ole varaa syödä kyllikseen saati ryypätä itseään työkyvyttömäksi. Eipä siellä tosin ole työtäkään.

On kulttuureja, joissa alkoholihuumeen sijasta käytetään jotain muuta, mietoa, viinan lailla vaikuttavaa ainetta. Näiden käytöllä noissa kulttuureissa on satojen ellei tuhansien vuosien perinteet. Ymmärrämmekö siis, jos joku kysyy, miksi vain viina voi olla virallinen huume? Tai että miksi sitäkin ei kielletä.

Ei kai vain kotouttamisessa tungeta vierasta, monisärmäistä "kulttuuripalikkaa" meidän ympäripyöreään "kulttuurireikäämme". Sillä tavalla onnistumiseen tarvittaisiin vain voimaa, ei järkeä. Voimalla murjoen jompikumpi kärsii aina, menee rikki. Sen sijaan, että yrittäisimme hioa vieraita kulttuureja kaikessa juuri kaltaiseksemme, meidän on hyödynnettävä niiden rikkauksia.

Ja olihan meillä myös omat sisäiset "kotouttamisongelmamme". 1960- ja 1970-luvuilla pohjoisten metsien miehet muuttivat työn perässä pääkaupunkiseudulle asfalttilähiöihin. Miten kävi? Ei mies, joka oli tottunut vaeltelemaan metsissä ja soilla, metsästämään, hoitamaan karjaa, ajamaan hevosella, elämään luonnonläheistä ja -rytmistä elämää, sopeutunut.

Turhan monet murtuivat yhteiskunnan rajussa muutoksessa. Kätevä "kotoutumisohjelma" löytyi Alkosta ja kaljabaareista. Ongelmaa helpotti suuren joukon Ruotsiin kotoutuminen. Suomi kiittää.

1970-luvulla Suomen rakentajat tulivat pohjoisesta ja Suomesta, nyt he tulevat etelästä ja maailmalta. Suomi muuttuu ja kulttuurit kohtaavat. Kiittäkö Suomi? Entäpä työelämä? Kuka sanoo, että tämä länsimainen kouhotus – jossa vain oma kuolema on syy olla poissa töistä, jos siitä informoi etukäteen – on ihmiselle paras?

Ehkä voisimme maahanmuuttajilta oppia, että on olemassa inhimillisiä asioita, jotka menevät joskus työn ohi. Läheisten sairastuminen tai lapsista, sukulaisista, vanhuksista huolehtiminen. . . Voihan olla, että piirun verran perhekeskeisemmin eläen ja leppoisammin työskennellen suuri osa työtaakan alla uupuneita ja masentuneita olisi edelleen veronmaksajina.

Katsantokantaa muuttamalla asiat avautuvat monitahoisempina. Se voi olla aluksi hankalaa, mutta näin ongelmista viriää keskustelua. Vuorovaikutuksesta ei ole koskaan haittaa – ei ainakaan niin sanotussa kotouttamisessa.

Vantaa

http://www.hs.fi/verkkolehti/mielipide/artikkeli/Voisivatko+maahanmuuttajat+opettaa+meit%C3%A4+suomalaisia/1135257723667

Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Lodi

Näissä mukafiksuissa kannanotoissa olevissa vertauksissa aina unohtuu se, että aikaisemmissa sopeutumisprosesseissa ei se kaiken elämisen alueen kattava uskonto ole ollut ongelmana. On vaikea oppia ja sopeutua, jos uskonto erikoisine määräyksineen ja tulkintoineen hallitsee kaikkea.

Jos tuo samainen uskomusjärjestelmä vielä lisäksi määrää, että me "vääräuskoiset" olemme sivistymätöntä ja alempiarvoista rotua, ei sopeutuminen ja yhteiselo ole mahdollista.

Tämä on asia, jota hellanlettakset eivät joko ymmärrä tai halua ymmärtää.

Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

requiem

QuoteLänsimainen, valkoinen ihminenhän on ollut aina oikeassa. Aikoinaan lähetimme saarnaajat levittämään "oikeaa" kulttuuriamme. Silloin menimme tykö, nyt tullaan Eurooppaan ja Suomeen – ja edelleen saarnaamme sitä oikeaa. Miksi?

Tällainen ajatusmalli ei ole ollut vieras millekkään kulttuurille, ei siis myös länsimaisellekkaan kulttuuripiirille. Tällainen ajatusmalli näkyy vieläkin monen kulttuuripiirin keskuudessa, mutta länsimaisesta kulttuuripiiristä sen suurin vaikutus on jo kauan sitten karsittu pois.

Itse en tiedä minkään muun kulttuuripiirin käyneen samanlaista itsensä kyseenalaistamista viimeisen parinsadan vuoden aikana kuin länsimaisen kulttuuripiirin. Viimeisen parinsadan vuoden aikana juuri länsimainen kulttuuripiiri on kyseenalaistanut vanhoja rakenteitaan, mikä on tietenkin ollut lähes täysin hyvä asia. Mutta varjopuolenaan juuri me olemme alkaneet ymmärtää asioita jo vähän liiankin kanssa mitä parhaassa kulttuurirelativistisessa hengessä, koska mitä minä olen arvostelemaan toista kulttuuria, aivan kuin mitään hyvää ja pahaa ei enää olisikaan.

QuoteKas, kun meillä on pieni pulma, kasa töitä, joille ei kotimaasta löydy kyvykkäitä tai halukkaita tekijöitä. Tuodaan siis tekijät ulkomailta. Reippaat työntekijät ovat jees, mutta vain kulttuurimme ehdoilla. Auta armias, jos joku ei kotoudu ja heti.

Mutta kuka vakavissaan kuvittelee, että aivan toisenlaisessa kulttuurissa kasvanut omaksuu uuden kulttuurin tavat ja arvot tuosta vain, simsalabim – haasteitta ja ongelmitta? (Enkä nyt puolusta rikollisia, työnvieroksujia enkä kerjäläisiä tai siipeilijöitä.) Jotenkin noin kai ajateltiin joskus Atlantin takana, kun sinne tuotiin orjia.

Juu, ja kas, meillä on myös kasa työttömiä ja ei kasaa töitä. Ja vaikka meillä ei olisikaan kyseisiä työttömiä ja kasa vapaita töitä, hakeutuisi tilanne itsestäänkin tasapainotilaan. En tiedä mistä huippuosaajista nyt on taas pulaa, esim. suomalaisia lääkäreitä muutta enemmän ulkomaille kuin sieltä saadaan tänne haalittua.

En tiedä mitä kirjoittajaa ajaa takaa välittömällä kotiutumisella, mutta itselleni on aivan luonnollista ettei kielen välitöntä osaamista voida vaatia, eikä tietenkään oleteta että maahanmuuttaja välittömästi innostuu juomaan olutta ja syömään makkaraa, mutta välittömästi Suomeen saavuttuaan hänen tulee pelata suomalaisen yhteiskunnan sääntöjen mukaan. Jos näitä yhteiskuntamme pelisääntöjä ei heti omaksu (kunnioita lakia), joutuu ongelmiin.

QuoteIhmistyövoiman kohdalla on ajateltava hieman pidemmälle, inhimillisemmin. Onnistuakseen sanahirviö kotouttaminen vaatii joustavuutta molemmilta osapuolilta – ja näköalaa nenää pidemmälle. Voimmeko myöntää haasteet ja samalla ajatella, että maahanmuuttaja voisi opettaa meitä?

Ehkä Suomeen muuttaneet voisivat vuorostaan "saarnata", kertoa miten he Suomen kokevat. Joku voisi vinkata, että on olemassa muitakin tapoja nauttia elämästä kuin jatkuvaan kasvuun perustuva sikakiireinen ökyraadanta. Tänne kotoutuneilla voisi olla uusia kesänviettotapoja korpimökillä saunomisen ja makkaranpaiston vaihtoehdoksi.

Muunkinlaista ruokakulttuuria on. Voisiko maahanmuuttajia aktivoida vielä enemmän rikastuttamaan musiikki- ja muuta kulttuuriamme?

Tässä kirjoittaja hahmottelee moniäänistä yhteiskuntaa, joka on jo aivan luonnollinen ja läsnäoleva asia tälläkin hetkellä. Omasta kokemuksestani en voi allekirjoittaa väitettä että suomalaistenkaan keskuudessa vallitsisi yksimielinen näkemys "Suomen kokemisesta" tai "tavasta nauttia elämästä". Aikaa sitten yhteiskuntamme on jo kehittynyt sellaiseen tilanteeseen, että täällä asuva henkilö saa muodostaa vapaasti näkemyksensä yhteiskunnasta ja hyvästä elämäntavasta, kunhan nämä eivät ole ristiriidassa ajantasaisen lain kanssa.

En tiedä missä tynnyrissä kirjoittaja oikein elää, tai sitten hän vain huvikseen virittelee olkiukkoa, väittäessään ettei yhteiskunnan moniäänistymistä tapahtuisi ilman maahanmuuttajia. Tuon väitteen kyseenalaistaimen onnistuu jo käynnillä lähiruokakaupassa, josta jo nyt saa ties mitä eksoottisia herkkuja niitä halutessaan. Musiikkikultuurimmekin jo kansainvälistyi viimeistään Elviksen, Beatlesin ja vastaavien myötä vuosikymmeniä sitten.

QuoteEhkä olisi tositarinoita elämästä sodan keskellä, ja siitä, kuinka jossakin ihmisillä ei ole varaa syödä kyllikseen saati ryypätä itseään työkyvyttömäksi. Eipä siellä tosin ole työtäkään.

Kyseisiä tositarinoita on kerrottavinaan myös vieläkin suomalaisilla, esim. omilla isovanhemmillamme. Tästä saamme muistutuksen siitä kuinka vähän aikaa suomalaisetkin ovat vasta saaneet nauttia yltäkylläisestä elämästä. Vaikka yhteiskuntamme näyttääkin tällä hetkellä "valmiilta", on tuhoaminen aina helpompaa kuin ylläpitäminen ja rakentaminen.

QuoteOn kulttuureja, joissa alkoholihuumeen sijasta käytetään jotain muuta, mietoa, viinan lailla vaikuttavaa ainetta. Näiden käytöllä noissa kulttuureissa on satojen ellei tuhansien vuosien perinteet. Ymmärrämmekö siis, jos joku kysyy, miksi vain viina voi olla virallinen huume? Tai että miksi sitäkin ei kielletä.

On kulttuureja, joissa x-huumeen sijasta käytetään jotain muuta, mietoa, x-huumeen lailla vaikuttavaa ainetta. Ymmärtävätkö he, jos me kysymme, miksi vain x-huume voi olla virallinen huume? Tai että miksi sitäkin ei kielletä.

QuoteEi kai vain kotouttamisessa tungeta vierasta, monisärmäistä "kulttuuripalikkaa" meidän ympäripyöreään "kulttuurireikäämme". Sillä tavalla onnistumiseen tarvittaisiin vain voimaa, ei järkeä. Voimalla murjoen jompikumpi kärsii aina, menee rikki. Sen sijaan, että yrittäisimme hioa vieraita kulttuureja kaikessa juuri kaltaiseksemme, meidän on hyödynnettävä niiden rikkauksia.

Kuten jo sanottua, suomalaisen yhteiskunnan määrittelemä "kulttuurireikä" on toki olemassa, mutta luonteeltaan se on alati muutoksessa oleva käsite. Mutta kun kyseisellä "reiällä" on olemassa rajansa, joiden sisään jokainen suomalainekin tungetaan väkisin, on aivan oikeutettua että jokaista maahanmuuttajaakin kohdellaan samalla tavalla. Väkisin tunkeminen tässä tarkoittaa tietenkin voimassa olevaa lainsäädäntöä. Jos suomalaiset kokevat jotkin asiat rikkauksiksi, hakeutuvat tällaiset asiat luonnostaan osaksi yhteiskuntaa. Mutta "rikkauden" ajaminen itseisarvoisesti hyvänä asiana tulee aiheuttamaan ongelmia kaikille yhteiskunnan osapuolille.

QuoteEhkä voisimme maahanmuuttajilta oppia, että on olemassa inhimillisiä asioita, jotka menevät joskus työn ohi. Läheisten sairastuminen tai lapsista, sukulaisista, vanhuksista huolehtiminen. . . Voihan olla, että piirun verran perhekeskeisemmin eläen ja leppoisammin työskennellen suuri osa työtaakan alla uupuneita ja masentuneita olisi edelleen veronmaksajina.

En taaskaan tiedä missä tynnyrissä kirjoittaja on oikein elänyt, tai sitten hän vain virittelee jälleen olkiukkoa, väittäessään etteivät suomalaiset olisi vielä oppineet inhimillisiä asioita. Välitämme lapsistamme, sairaista, heikoista ja vanhuksista, vaikkakaan emme tietenkään ole näissä asioissa täydellisiä. Näistä asioista emme ainakaan voi ottaa oppia egyptiläisiltä tai venäläisiltä.

Mitä tulee tuohon elämäntapansa valitsemiseen, niin Suomi on moniääninen yhteiskunta. Suomessa saa halutessaan uuvuttaa itsensä työmaniansa alle, tai vaihtoehtoisesti valita leppoisamman elämäntavan näin halutessaan jo nyt.

QuoteKatsantokantaa muuttamalla asiat avautuvat monitahoisempina. Se voi olla aluksi hankalaa, mutta näin ongelmista viriää keskustelua. Vuorovaikutuksesta ei ole koskaan haittaa – ei ainakaan niin sanotussa kotouttamisessa.

Vielä monitahoistaakseni asiaa heitänkin ilmoille pienen ajatuksen. Siinä missä suomalaisellekkin voi olla hyötyä maahanmuuttajan mukana tuomasta erilaisuudesta ja vaikutteista, voi maahanmuuttajallekkin olla aivan yhtä paljon hyötyä vastavuoroisesti suomalaisen erilaisuuden kohtaamisesta vaikutteineen.

Koska mitä hänkään on arvostelemaan suomalaista kulttuuria, jos suomalainen ei kerta ole oikeutettu arvostelemaan hänen kulttuuriaan.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

BeerBelly

QuoteLänsimainen, valkoinen ihminenhän on ollut aina oikeassa. Aikoinaan lähetimme saarnaajat levittämään "oikeaa" kulttuuriamme. Silloin menimme tykö, nyt tullaan Eurooppaan ja Suomeen – ja edelleen saarnaamme sitä oikeaa. Miksi?

Korhonen voisi tutustua Suomen historiaan, tarkemmin vuosiin 1100-1200. Kuka meni kenenkin tykö saarnaamaan?

QuoteKas, kun meillä on pieni pulma, kasa töitä, joille ei kotimaasta löydy kyvykkäitä tai halukkaita tekijöitä.

Pulmana on lähinnä työstä saatavan korvauksen suuruus.

QuoteMutta kuka vakavissaan kuvittelee, että aivan toisenlaisessa kulttuurissa kasvanut omaksuu uuden kulttuurin tavat ja arvot tuosta vain, simsalabim – haasteitta ja ongelmitta? (Enkä nyt puolusta rikollisia, työnvieroksujia enkä kerjäläisiä tai siipeilijöitä.) Jotenkin noin kai ajateltiin joskus Atlantin takana, kun sinne tuotiin orjia.

Suluissa oleva antaisi ymmärtää että Korhonen kirjoittaa nimenomaan tänne töihin tulevista. Kuitenkin sopeutumisongelmat ja -haluttomuus tuntuvat olevan suurimpia muista syistä tulleilla. En muuten usko että orjilta odotettiin sopeutumista kulttuuritapoihin tai arvoihin vaan he olivat orjatyövoimaa. Saatan toki olla väärässä.

Loppujuttu onkin enemmän tai vähemmän sitä että vetäkää lonkkaa niin kaikilla on mukavampaa! ja jotain höpinää alkoholista ja huumeista. Tälle tosin naurahdin, mutta vain koska minulla on likainen mieli:

QuoteEi kai vain kotouttamisessa tungeta vierasta, monisärmäistä "kulttuuripalikkaa" meidän ympäripyöreään "kulttuurireikäämme".
Unkari FTW

rankka

Luin vain tähän asti:
"Sen sijaan, että yrittäisimme hioa vieraita kulttuureja kaikessa juuri kaltaiseksemme, meidän on hyödynnettävä niiden rikkauksia."
Enempää tuskin tarvitsee.

perdido

Quote from: J. Juntunen on 20.06.2010, 12:03:42
Luin vain tähän asti:
"Sen sijaan, että yrittäisimme hioa vieraita kulttuureja kaikessa juuri kaltaiseksemme, meidän on hyödynnettävä niiden rikkauksia."
Enempää tuskin tarvitsee.

Olisi kannattanut, niin tietäisit, että maahanmuuttajien pitää antaa työntää monisärmäinen palikkansa ympäripyöreään kulttuurireikäämme. Juhani K., Freudilla on asiaa.

ämpee

Nappaan nyt vain yhden rusinan pullasta, jossa niitä rusinoita riittää enemmän kuin asiaa.

Quote"1960- ja 1970-luvuilla pohjoisten metsien miehet muuttivat työn perässä pääkaupunkiseudulle asfalttilähiöihin. Miten kävi? Ei mies, joka oli tottunut vaeltelemaan metsissä ja soilla, metsästämään, hoitamaan karjaa, ajamaan hevosella, elämään luonnonläheistä ja -rytmistä elämää, sopeutunut".

Vai niin, missä nämä sopeutumattomat miehet nykyään ovat?
Mitä heidän naisilleen kuuluu, vai ovatko nämä miehet nykyään yksinäisiä "asfalttilähiön" peräkammarin-poikia, ja jos ovat, niin missä nämä vapaaksi jääneet naiset luuhaavat??

Kamala on hinku luoda suomalaista (pohjoista)miestä päähän lyöviä stereotypioita, jotka eivät tietenkään koske kirjoittajaa itseään, josta tulikin mieleen, millä asiantuntemuksella kirjoitetaan asiasta jota ei omakohtaisesti tunneta, tai jos asia onkin toisin, niin millä oikeudella omat ongelmat yleistetään kaikkia kattaviksi??

Se "kättä naamaan merkki" tähän lopuksi.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Nauris

Quote from: requiem on 20.06.2010, 11:43:36
En tiedä missä tynnyrissä kirjoittaja oikein elää, tai sitten hän vain huvikseen virittelee olkiukkoa, väittäessään ettei yhteiskunnan moniäänistymistä tapahtuisi ilman maahanmuuttajia.

Tästä hyvä esimerkki oli viime lauantaina Helsingissä järjestetyt Sambakarnevaalit, joiden esiintyjistä suurin osa taisi olla etnisiä suomalaisia. Vaikka näky olikin suomalaisittain kummallinen kun vähäpukeisia naisia hienoissa asusteissa tanssi viileän tuulisessa säässä, niin se oli hyvä osoitus siitä, että myös suomalainen voi tuoda erilaista kulttuuria Suomeen ilman, että meidän täytyisi haalia tänne Brasiliasta valtavat määrät sambaajia tanssimaan "kulttuurittomien, ujojen, tuulipukuisten, perunanenäisten ja persjalkaisten" suomalaisten puolesta.

Alla muutama hieno sambavideo, jossa erittäin kauniit naiset tanssivat. Jos tietokoneesta löytyy tehoa ja nettiyhteys on riittävän nopea, niin valitkaa asetuksesta 720 resoluutio.

Helsinki Samba Carnaval 2010 - Passistas dancing performance
Helsinki Samba Carnaval 2010 - Passistas dancing performance 2
Helsinki Samba Carnaval 2010 - Ala dos passistas

ämpee

Quote from: J. Juntunen on 20.06.2010, 12:03:42
Luin vain tähän asti:
"Sen sijaan, että yrittäisimme hioa vieraita kulttuureja kaikessa juuri kaltaiseksemme, meidän on hyödynnettävä niiden rikkauksia."
Enempää tuskin tarvitsee.

Olet oikeassa, heti alussa tuodaan tyhjentävästi esille mistä on kysymys.

Mikäli pyrkimyksenä on päästä täydelliseen anarkiaan ja takaisin kivikaudelle, epäilemättä erinnäisten kulttuurien anti on näissä asioissa suunnattoman rikasta.
Ne ovat niitä kulttureita joiden omat edustajat pakenevat laumoittain oman kulttuurinsa tuotoksia.
Epäilemättä Linkola haluaisi juuri tuollaisia kulttuureita ihmiskunnan vitsaukseksi.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Rankkibus

Quote from: ämpee on 20.06.2010, 12:35:59
Quote from: J. Juntunen on 20.06.2010, 12:03:42
Luin vain tähän asti:
"Sen sijaan, että yrittäisimme hioa vieraita kulttuureja kaikessa juuri kaltaiseksemme, meidän on hyödynnettävä niiden rikkauksia."
Enempää tuskin tarvitsee.

Olet oikeassa, heti alussa tuodaan tyhjentävästi esille mistä on kysymys.

Mikäli pyrkimyksenä on päästä täydelliseen anarkiaan ja takaisin kivikaudelle, epäilemättä erinnäisten kulttuurien anti on näissä asioissa suunnattoman rikasta.

Tarkoituksena näillä omasta mielestään paremmin tietävillä on perusteellisesti muuttaa maailmamme, eli käytännössä romuttaa koko vanha valkkuheteroyhteiskunta. 

Suuresta vallankumouksesta unelmointi ei loppunut Neuvostoliiton kaatumiseen.

Karkka

Riippuu päivästä jaksaako nää kirjotukset naurattaa vai alkaako vaan vituttamaan. Nyt on se päivä kun ei naurata. Miten ihmiset ihan oikeesti voi olla noin pihalla? Mistä mokuttajat ammentaa tuon kaiken energiansa? Netsit saavat sen vihasta ja kiljusta, mutta kysynpähän vaan, mistä mokuttajat? Mistä?

Eino P. Keravalta

Maahanmuuttajat ovat jo opettaneet meitä suomalaisia. Ja hyvin ovatkin opettaneet. He ovat opettaneet, että monikulttuurisuus on helvetin huono idea.

Yksinkertaistaen voidaan sanoa, että on kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen on se, että maahanmuuttajat sopeutuvat, omaksuvat kielemme, tapamme, arvomme ja kulttuurimme - sanalla sanoen heistä tulee ikäänkuin suomalaisia.

Toinen vaihtoehto on se, että maahanmuuttajat säilyttävät oman kulttuurinsa, omat arvonsa ja omat tapansa. Tämä vaihtoehto johtaa yhteiskunnan pirstoutumiseen, kaksoisstandardeihin, etnisiin levottomuuksiin, arvojen konfliktiin, rasismiin, demokratian kuihtumiseen, syrjintään positiivisen syrjinnän savuverholla, katujengien muodostumiseen, naisten turvattomuuteen, rikollisuuden kasvuun, sananvapaudesta luopumiseen, ghettoutumiseen, länsimaisen oikeusvaltion lakkauttamiseen, huoltosuhteen heikkenemiseen ja koulujärjestelmän rappioon.

Onko sittenkään suotavaa, että maahanmuuttajat pitäisivät jääräpäisesti omat arvonsa ja tapansa - juuri ne, jotka tekivät heidän kotimaastaan sellaisen helvetin, että sieltä piti paeta?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Suvaitsija

Olipa taas kaikenkaikkiaan aikamoinen fail. Mitä meille opetettavia "rikkauksia" tämäkin kirjoittaja oksennuksessaan meille esitteli? Rikastuttavaa ruokakulttuuria? Musiikkia? Ööö...löysempää ajanviettoa? Ei kai kukaan tässä ole ollut kieltämättä kenenkään musiikki- tai ruokatottumuksia tai pakottamassa maahanmuuttajia syömään makkaraa. Se, että loisitaan ja vedetään khattia poskeen, ei varmaan myöskään ole mitenkään toivottava rikkaus. Tämä on sitä ikivanhaa potaskaa monikulttuurisuuden rikkauksista. Ne ovat olemassa vain jossain abstraktilla tasolla, eikä kukaan ikinä tuo esille konkreettisesti esille, mitä ne ovat. Varmaan sen takia, koska niitä ei ole, vaikka niitä toivotaan olevan. Jos kuitenkin tekee jutun niistä rikkauksista, niin olisi ihan toivottavaa, että kirjoitus keskittyisi sitten niihin perkeleen rikkauksiin, eikä kantaväestön syyllistämiseen.

Yhdestä virkkeestä olen kuitenkin samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa:
QuoteMutta kuka vakavissaan kuvittelee, että aivan toisenlaisessa kulttuurissa kasvanut omaksuu uuden kulttuurin tavat ja arvot tuosta vain, simsalabim – haasteitta ja ongelmitta?

Vain mokuttaja kuvittelee näin. Ja näiden seikkojen takia monikulttuurinen yhteiskunta ei tule toimimaan missään eikä milloinkaan.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

timouti

"Länsimainen, valkoinen ihminenhän on ollut aina oikeassa. Aikoinaan lähetimme saarnaajat levittämään "oikeaa" kulttuuriamme", sanoo Juhani Korhonen.

1500-luvun alussa espanjalaiset purjehtivat Latinalaiseen Amerikkaan ja tekivät selvää mayoista, inkoista ja muista alueen alkuperäisistä kulttuureista. Historian kirjan mukaan aiemmin dynaamiset kulttuurit juuttuivat ensin paikoilleen, sitten taantuivat ja lopulta tuhoutuivat tässä kulttuurien törmäyksessä.

Juhani Korhosen mielestä meidän pitäisi kai nyt olla marttyyreja ja antaa oman toimivan yhteiskuntamme taantua ja tuhoutua Eino P:n kuvailemalla tavalla, koska viisisataa vuotta sitten eurooppalaisilla oli luja kristillinen maailmantunne.

Kristinuskoon perustuvat maat ovat kehittyneet ja noista ajoista on luonnollisesti edistytty aika tavalla. Ei pidä alkaa toistaa historiaa, olisi parempi ottaa oppia historiasta ja estää takapajuisten ajatusten leviäminen, eli maahanmuuttajien on toimittava meidän yhteiskuntamme tapojen mukaan.

Nykyisellään länsimainen elämäntapa on menossa maapalloa säästävämpään suuntaan. Lapsiluku vähenee ja ekologista elämää suositaan. Eräillä kulttuureilla on sitä vastoin tapana lisääntyä holtittomasti ja saada koko maapallo liikakansoitetuksi. Mitä enemmän väkeä sitä enemmän kulutusta. Sellaista suuntausta ei ole syytä tukea.  

(lähde: Maailman historian Pikkujättiläinen s. 449-451)  


ike60

Hyviä kommentteja tässä ketjussa, paljon parempia kuin tuo alkuperäinen maailmoja kuluneesti syleilevä jaaritus. Yksi kohta näyttää kuitenkin jääneen liian vähälle huomiolle:

Quote from: skrabb on 20.06.2010, 06:23:49
Quote
Ehkä Suomeen muuttaneet voisivat vuorostaan "saarnata", kertoa miten he Suomen kokevat. Joku voisi vinkata, että on olemassa muitakin tapoja nauttia elämästä kuin jatkuvaan kasvuun perustuva sikakiireinen ökyraadanta.

Joku? Niin kauan kuin muistan - 60-luvun loppupuolelta lähtien - Suomessa on ollut kosolti ihmisiä jotka ovat valottaneet 'vähemmän työtä, enemmän "elämästä nauttimista"'-näkökantaa omalla esimerkillään tai sanallisesti (yleensä samoja mantroja toistelemalla). Viime vuosina tällaisten ihmisten määrä tuntuu lisääntyneen. Oma mielipiteeni on, että tämän aatteen profeettoja on Suomessa jo nyt ihan riittävästi, sekä kotoperäisiä että tulokkaita.

Väitän myös, että sikakiireiset ökyraatajat ovat todella harvinainen laji Suomessa. Itse en tunne yhtään. Tunnen kyllä muutaman oman alansa huipun, ja heitä kaikkia yhdistää se että he tekevät lujasti ja antaumuksella töitä. Kaikilla heillä on kuitenkin työn ulkopuolinen elämä, ja pari on edennyt harrastuksissaankin taituritasolle.

Sivumennen: yllälainattu latteus on taas kirjoittajan mukaan esimerkki siitä mitä maahanmuuttajat voivat opettaa meille. Milloinkahan alkaa tulemaan ei-yhdentekeviä esimerkkejä? Toistaiseksi ainoa sellainen on Einon yllä esittämä.

Jouko

Voimme ottaa oppia ulkomaalaisista ja jopa antaa heidän opettaa. Mutta lähtökohtana on keskinäinen kunnioitus. Tämä mättää etenkin islamistien kohdalla: he eivät kunnioita toisukoisia tai toisin ajattelevia. Meidän alkuperäiset mustalaisemmekin toisinaan syyllistyvät heimonsa ulkopuolisten halveksuntaan.

Itse vaadin kunnioitusta toisilta, reilua meininkiä. Siihen ei kuulu minkäänlainen alistamien, hyväksikäyttö, ketkuilu ja valehtelu. Mutta kun on liikaa kulttuureja, joihin se kuuluu; varas ei ole rikollinen ennen kuin jää kiinni, rehellinen on aina tyhmä, vahvemman oikeus on laki, j.n.e .
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Malla

Quote from: Suvaitsija on 20.06.2010, 21:25:27
Olipa taas kaikenkaikkiaan aikamoinen fail. Mitä meille opetettavia "rikkauksia" tämäkin kirjoittaja oksennuksessaan meille esitteli? Rikastuttavaa ruokakulttuuria? Musiikkia?

Ruoka- ja musiikkikulttuuri ovat rikastuneet vuosikymmenten varrella vähitellen, koska suomalaiset ovat reissanneet maailmalla ja napsineet vaikutteita. Hyvä niin. Nykyään riittävästi vaikutteita saa jo mediasta.

Mitä ruokaan tulee, en varsinaisesti pidä joka niemeen, notkoon ja saarelmaan nousseista kebabpaikkoja ruokakulttuurin rikastumisena vaan köyhtymisenä. Mutta se on suomalaisten oma vika. Onneksi sentään joillakin toreilla ja turuilla on muikkumestoja. Ja ainakin isommissa kaupungeissa luultavasti edelleen tilaa hyville etnoravintoloille.

acc

Quote from: Eino P. Keravalta on 20.06.2010, 20:58:57
Maahanmuuttajat ovat jo opettaneet meitä suomalaisia. Ja hyvin ovatkin opettaneet. He ovat opettaneet, että monikulttuurisuus on helvetin huono idea.

Yksinkertaistaen voidaan sanoa, että on kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen on se, että maahanmuuttajat sopeutuvat, omaksuvat kielemme, tapamme, arvomme ja kulttuurimme - sanalla sanoen heistä tulee ikäänkuin suomalaisia.

Toinen vaihtoehto on se, että maahanmuuttajat säilyttävät oman kulttuurinsa, omat arvonsa ja omat tapansa. Tämä vaihtoehto johtaa yhteiskunnan pirstoutumiseen, kaksoisstandardeihin, etnisiin levottomuuksiin, arvojen konfliktiin, rasismiin, demokratian kuihtumiseen, syrjintään positiivisen syrjinnän savuverholla, katujengien muodostumiseen, naisten turvattomuuteen, rikollisuuden kasvuun, sananvapaudesta luopumiseen, ghettoutumiseen, länsimaisen oikeusvaltion lakkauttamiseen, huoltosuhteen heikkenemiseen ja koulujärjestelmän rappioon.

Onko sittenkään suotavaa, että maahanmuuttajat pitäisivät jääräpäisesti omat arvonsa ja tapansa - juuri ne, jotka tekivät heidän kotimaastaan sellaisen helvetin, että sieltä piti paeta?



Juuri noinhan se menee yksinkertaistettuna. Kakkosvaihtoehto on kantaväestön tuho ja parhaimmillaankin johtaa sisällissotaskenaarioon, jollei väestö suostu tuhoutumaan vapaaehtoisesti.

Kumminkin on kolmas vaihtoehto. Sopeutujat voivat jäädä Suomeen ja sopeutumattomat poistuvat Suomesta joko vapaaehtoisesti tai karkoitettuina.

Vapaaehtoinen poistuminen olisi sellaista, jossa sopeutumaton huomaa paremman paikan. Karkoitus olisi sopeutumattoman tahdon vastaista.

2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8