News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Totuuksia ulkomaiseen työvoimaan liittyvistä käytännöistä

Started by bebeto007, 05.03.2009, 01:46:00

Previous topic - Next topic

bebeto007

Tervehdys Hommalaiset,

olen yrittäjä, jolla on useita yrityksiä. Olen hankkinut niihin myös ulkomaista työvoimaa kansainvälistymisasioita silmälläpitäen. Jotkin yritykseni ovat lähteneet suoraan siitä, että olen maksanut 2500 euroa osakepääomaa ja samantien palkannut ulkomaisia työntekijöitä yrityksen johtoon.

On ällistyttävän helppoa saada oleskelu / työlupa ulkomaiselle henkilöille ja edes minua yrittäjää ei vielä koskaan olla lähestytty edes kysymällä onko tämä hakija todellinen. Eli laskekaapa yhtälö...Perusta yritys ja maksa osakepääoma 2500 eur = lähes vapaa pääsy koulutustaustasta riippumatta työskentelemään ja oleskelemaan Suomessa. Jos työttömyys heti koittaa, niin sosiaalisysteemi kyllä hoitaa hakijaa työluvan / oleskeluluvan ajan.

Itse olen hankkinut koulutettua ja itse tuntemaani työvoimaa. Kaikki heistä tuottavat edelleen verorahaa Suomelle. Kävin aikoinaan omakustanteisesti Liverpoolin yliopiston ja pääsääntöisesti sieltä tuntemiani koulutettuja ihmisiä olen Suomeen haalinut.

Pahoin pelkään, että kun työperäisen maahanmuutolain porsaanreikien tuntemus lisääntyy, niin meillä saatetaan piakkoin perustella vaikka minkämoisia kansainvälisiä yrityksiä ihmisten Eurooppaan saamiseksi. Onko muilla yrittäjillä samankaltaisia kokemuksia lain löyhästä tulkinnasta ja avoimien ovien periaatteesta? Mitä mieltä ei yrittäjät ovat tästä?
War is not over until you admit it to yourself! *General Patton*

Vera

Quote from: bebeto007 on 05.03.2009, 01:46:00
On ällistyttävän helppoa saada oleskelu / työlupa ulkomaiselle henkilöille ja edes minua yrittäjää ei vielä koskaan olla lähestytty edes kysymällä onko tämä hakija todellinen. Eli laskekaapa yhtälö...Perusta yritys ja maksa osakepääoma 2500 eur = lähes vapaa pääsy koulutustaustasta riippumatta työskentelemään ja oleskelemaan Suomessa. Jos työttömyys heti koittaa, niin sosiaalisysteemi kyllä hoitaa hakijaa työluvan / oleskeluluvan ajan.
...

Onko muilla yrittäjillä samankaltaisia kokemuksia lain löyhästä tulkinnasta ja avoimien ovien periaatteesta? Mitä mieltä ei yrittäjät ovat tästä?

Mun kokemus asiasta (työntekijänä) on seuraavanlainen:

1. Työnantajalle työhön perustuvan oleskeluluvan hakeminen ulkomaalaista työntekijää varten on tosi helppoa, eikä siltä edes kysytä onko hakija todellinen. Tämä sen sijaan kysytään työntekijältä. Eli työnantaja täyttää paperin jossa lukee "joo, haluan sen-ja-sen tyypin sellaisiin hommin, joo, oikeasti tarvitsen sitä, ja joo, lupaan noudattaa suomalaisia lakeja sen suhteen", ja työntekijä on se, joka joutuu täyttämään isomman lomakkeen ja todistamaan kuka se oikeastaan on ja onko se olemassa. Helppoahan se joka tapauksessa on.

2. Sosiaalisysteemin osuudesta asiaan en olisi niin varma (suuntaan tai toiseen). Kun itse tulin Suomeen työntekijänä, Kelassa annettiin Kela-kortti ja sanottiin että ainoa etuus, joka minulle kuuluu, on terveydenhoito, kunnes saan A-luvan (siihen meni 2 vuotta). Maahanmuuttoviranomaiset puolestaan eivät uusi työhön perustuvaa A- tai B-lupaa jos hakija on työttömänä, eli tänne töihin tullut ihminen voi jäädä rauhallisin mielin työttömäksi vasta pysyvän oleskeluluvan saamisen jälkeen (4 vuotta ekasta A-luvasta).

Toisaalta - en tiedä mitä sossu sanoo ihmisille tällaisessa tilanteessa.

3. Minusta työluvan saamisen helppous ei ole mikään ongelma jos ihminen tosiaankin tekee töitä. Vähän suurempana ongelmana näen sen, että aika harva työnantaja ikinä kysyy onko työntekijällä työlupaa, eli kuka tahansa ilman työlupaa tänne tullut voi ihan hyvin olla töissä. Toisaalta se on vaikea ilman henkilötunnusta, ja henkilötunnuksia jakava taho maistraatissa aina kysyy oleskelulupaa, ainakin mun kokemuksessa.

Suurempana ongelmana näkisin sen jos Kela tai sossu ihan oikeasti haluaisi elättää vasta maahan tullutta työperäistä maahanmuuttajaa.

sangria del vhm

Quote from: bebeto007 on 05.03.2009, 01:46:00

Tuli tuosta vielä mieleen kysymys, mikä on asema lomautetulla (ilman pysyvää oleskelulupaa ) ulkomaisella työvoimalla?

Joskus kun katselee näitä ulkomaalaisomisteisia ravitsemusliikkeitä (kaikki kunnia, osasta oikein hyviä paikkoja), niin väistämättä tulee mieleen, että miten niillä on varaa pitää suhteettoman monia työntekijöitä, ja jos olettaa osasta näiden yrityksien päätoimialoista on serkunkumminkaimojen pysyvien oleskelulupien järjestäminen Suomessa, niin maksimin työntekijämäärän pitäminen on prioriteetti, voiko siis esimerkiksi lomautuskäytäntö tarjota sopivan keinon järjestää max määrän ihmisiä paikalle minimikustannuksilla?

Oletan että työttömäksi ilmoittautuminen tarkoittaa automaattisesti oleskeluluvan peruutusta, mikä ei varmaan ole hälle hyvä?

Enpäs asiasta hirveästi tiedä, mutta ensinnä tuli mieleen.

Vera

Quote from: sangria del vhm on 05.03.2009, 13:42:21

Tuli tuosta vielä mieleen kysymys, mikä on asema lomautetulla (ilman pysyvää oleskelulupaa ) ulkomaisella työvoimalla?

Riippuu siitä millainen se tilapäinen lupa on. Jos on B-lupa, niin ei käsittääkseni saa mitään (en ole nyt 100% varma, kun omasta B-luvastani on jo aikaa). Äsken oli jossain juttua siitä, että jos on normaali työntekijän A-lupa (eli siis alakohtainen sellainen), niin saa ansiosidonnaista, jos sattuu kuulumaan johonkin kassaan, muttei esim. työmarkkinatukea.

Joskus kun katselee näitä ulkomaalaisomisteisia ravitsemusliikkeitä (kaikki kunnia, osasta oikein hyviä paikkoja), niin väistämättä tulee mieleen, että miten niillä on varaa pitää suhteettoman monia työntekijöitä, ja jos olettaa osasta näiden yrityksien päätoimialoista on serkunkumminkaimojen pysyvien oleskelulupien järjestäminen Suomessa, niin maksimin työntekijämäärän pitäminen on prioriteetti, voiko siis esimerkiksi lomautuskäytäntö tarjota sopivan keinon järjestää max määrän ihmisiä paikalle minimikustannuksilla?

Voi toki. Itse vähän epäilen että niiden (tai siis joidenkin niistä) päätoimiala on työllistämistuen hakeminen.

Pysyvien oleskelulupien järjestäminen työn kautta on siinä mielessä vaikea toimiala, että pysyvän luvan saamiseen menee vuosia (ainakin 4) ja niiden vuosien aikana luvan haltija luultavasti haluaa syödä.

Oletan että työttömäksi ilmoittautuminen tarkoittaa automaattisesti oleskeluluvan peruutusta, mikä ei varmaan ole hälle hyvä?

Työttömäksi ilmoittautuminen ei tarkoita automaattisesti oleskeluluvan peruutusta.

Jos B-luvalla varustettu henkilö yrittää ilmoittautua työttömäksi, työkkäri sanoo sille että se ei onnistu. Jos on A-lupa, se onnistuu.

Sen jälkeen kaikki riippuu siitä missä vaiheessa lupasykliä työttömyys iski. Eli uusi työpaikka pitää olla hankittuna ennen kuin hakee luvan uusimista, tai sitten lupaa ei uusita.