News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2010-05-28 YLE: Aikuiset maahanmuuttajat tarvitsevat peruskoulutusta

Started by Iloveallpeople, 28.05.2010, 20:57:54

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteAikuiset maahanmuuttajat tarvitsevat peruskoulutusta

Aikuisille maahanmuuttajille tarkoitetuille peruskouluopinnoille on kova kysyntä. Eiran aikuislukiossa Helsingissä peruskoulun päästötodistuksen sai perjantaina neljäkymmentä maahanmuuttajaa. Monien opiskelijoiden opinnot ovat keskeytyneet kotimaassa.

Peruskouluopintoihin kannustaa myös se, että jatkokoulutuspaikan saaminen on vaikeaa ilman suomalaista peruskoulun päästötodistusta. Eirassa perusasteen opiskelijat ovat tavallisesti 17–23-vuotiaita, mutta joukossa on myös lähemmäs kolmekymppisiä.

Lukion apulaisrehtori Sari Liski kertoo, että kouluun tulee oppilaita hyvin vaihtelevista oloista. Esimerkiksi Afganistanista tulleet tytöt ovat voineet jäädä lähes ilman koulutusta, joten perusopinnotkin vaativat kovaa uurastusta.

- Toisaalta lukiostamme tulee myös laudaturin kirjoittajia, hän sanoo.

Yhteensä Eiran aikuislukiossa opiskelee noin 2 000 opiskelijaa, joista perusasteen ohjelmaa suorittaa noin 250. Koulu lienee Suomen monikulttuurisin, sillä opiskelijoita on peräti 70 maasta.

Peruskoulun päästötodistuksen sekä stipendin saanut Anna Uljanova kertoo, että aluksi opiskelu suomalaisessa koulussa oli vaikeaa, mutta kielen oppimisen jälkeen kaikki alkoi sujua.

- Nyt minulla on paljon kavereita. Minusta ei tunnu että olen toisesta maasta, vaan että olen oikeassa paikassa, valokuvaajaksi aikova Uljanova sanoo.

Myös helsinkiläinen Abdirahman Mohamed Diiriye kiittää monikulttuurista kouluaan.

- Täällä tuntuu hyvältä. Haluaisin jatkaa Eirassa lukiossa ja sen jälkeen haluaisin yliopistoon, hän kertoo suunnitelmistaan.

Yhteensä Suomen perukouluissa opiskelee 18 000 maahanmuuttajaa. Määrä on moninkertaistunut 1990-luvun alusta, jolloin peruskouluissa oli alle 5 000 maahanmuuttajaa.

YLE
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

pakruti2c263

Yle 285.2010 klo 19:17, päivitetty eilen klo 19:53
QuoteAikuiset maahanmuuttajat tarvitsevat peruskoulutusta

Ai, ei huippuosaajia?  No, raketti-insinöörin ura alkaa tyvestä puuhun menetelmällä.  ;D
Suvaitsija:
"Monikulttuurisuus on sitä, että meillä on neekeri ja sitten meillä on muslimi, ja kantaväestö suvaitsee ja alistuu."

Sigridur

Eivät kaikki maahanmuuttajat. On täälläkin korkeasti koulutettuja maahanmuuttajia toisista EU maista, mutta vähemmän.

Lemmy

Mutta eihän he olekaan "varsinaisia" maahanmuuttajia  ;D
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Sigridur

Esim. mulla on kaveri, tsekkiläinen, nimeltään Ivana Kholova, ja hän on Tamperen sairaalan patologian ylilääkäri, dosentti. On naimisissa suomalaisen kanssa, puhuu täysin suomea ja ainakin 4 muita kieliä, Suomessa asuu noin 6 vuotta.
Koulutus hänellä on korkeamoi kun monella suomalaisekka, ja ei ollu päiväkään työttömänä. Eli, eivät kaikki maahanmuuttajat ovta kouluttamattomia ja työttömiä ja köyhiä sossun asiakaitta. Tuo mun kaveri-patologi tienää parempi kun monet suomalaiset ja tekee arvokasta töitä, on erittäin vähän patologieja ja oikeuslääkäreittä Suomessa ja heitä tarvitaan lisää...

Mika Mäntylä

Quote from: Sigridur on 29.05.2010, 18:50:45
Esim. mulla on kaveri, tsekkiläinen, nimeltään Ivana Kholova, ja hän on Tamperen sairaalan patologian ylilääkäri, dosentti. On naimisissa suomalaisen kanssa, puhuu täysin suomea ja ainakin 4 muita kieliä, Suomessa asuu noin 6 vuotta.
Koulutus hänellä on korkeamoi kun monella suomalaisekka, ja ei ollu päiväkään työttömänä. Eli, eivät kaikki maahanmuuttajat ovta kouluttamattomia ja työttömiä ja köyhiä sossun asiakaitta. Tuo mun kaveri-patologi tienää parempi kun monet suomalaiset ja tekee arvokasta töitä, on erittäin vähän patologieja ja oikeuslääkäreittä Suomessa ja heitä tarvitaan lisää...

Niin, mutta ei Suomessa vain tuollaisia maahanmuuttajia tarvita, eihän tuo ole varsinainen maahanmuuttaja lainkaan. Etnisyys ei ole riittävää. Varsinaista monikulttuurisuutta tuo esimerkiksi värinä Lindforsinkadulla.
Lukijan tulisi huomioida, että tämäkin viesti saattaa sisältää kärjekkäitä näkemyksiä tosiasioista tai mustaa huumoria.

Ohjattu ja hallittu vapaa keskustelija?

Sigridur

Suomessa on pulaa lääkäreistä, kuten patologeista, oikeuslääkäreistä, joka on erittäin vaativa ja epämukava työ, eikä nuoret suomalaiset opiskelijat juuri tätä haluavat. Mun kaveri, Ivana on 37v, patologi, Tampereella töissä, ennen ollu Kuopin sairaalassa. J a kyllä, näyttääkin aivan suomalaiselta. Niin, haluan sanoaa, että eivät kaikki ulkomaalaiset Suomessa, Suomeen muutannet ovat vaan lukutaidottomiat afrikalaiset, pakolaiset, jotka elävät sossun antimista koko elämää, mutta ovat myös koulutettuja maahanmuuttajia, jotka tulivat Suomeen vaikka avioliiton kautta, työn kautta, yliopistoihin..he, joilla on paljon korkeampi koulutus ja erittäin vaativa työ. Itse olen maahanmuuttaja, ja kun tulin Suomeen, olin jo osanut suomea, ja mulla 3 vuotta yliopisto-koulutusta. Eli, eivät kaikki maahanmuuttajat samanlaiset.

Sosiaalinen konstruktio

Eikös se lääkäripula ole hyvin pitkälle alimitoitetuista koulutuskiintiöistä johtuvaa? Jossain on ollut, että lääkärit (Lääkäriliitto) ovat itse tahtoneet tätä, ettei heidän palkkatasonsa kärsisi.

Sigridur

Tätä en tiedä, en ole lääkäri, mutta halusin vaan sanoaa, että kaikki maahanmuuttajat eivät ole samanlaisia. Täällä Siilinjärvelläkin on irlantilainen, kuorojohtaja, joka opiskelee kantoriksi, osaa hyvin suomea,järjestää Kuopiossa ja Siilinjärvellä konsertit, ja on hyvin lahjakas. Ja valkoihoinen, ja tekee aika paljon töitä..eli, meittä maahanmuuttajia on moneksi..

Tommi Korhonen

Sigridur, ei tainnut Mika Mäntylä moittia sinun esimerkkiäsi, vaan viittasi siihen että maahanmuuttopolitiikka suosii myös muuntasoisia maahanmuuttajia. Esimerkkinä juuri se "varsinainen" maahanmuuttaja joka vasta kelpaa toimittajille esimerkiksi kansanedustajasta.

Ja ehkä sitä että runsaalla oikeasti osaajien maahanmuutolla tietysti voidaa saturoida myös Suomen työvoimamarkkinat, tai liian suurella halpatyöntekijöillä painaa Suomen kustannus- (ja palkka-)tasoa alaspäin, sekä riittävän suurina määrinä aiheuttaa myös "väestönvaihtoa".

Minusta esimerkkisi kaltainen lääkäri on varsin toivottava maahanmuuttaja. Lääkärikoulutuksessa, kuten muissakin vaativissa akateemisissa ammateissa, on ongelmana MYÖS suomesta (etnisesti suomalaisista) saatava raaka-aine. Ainakin insinööripuolella ei enää pystytä kouluttamaan erityisen korkeatasoisesti koska hakijoissa ei ehkä ole tarpeeksi älliä.

En väitä että itsekään olisi se terävin kärki, mutta kyllä minun aikanani korkeakoulussa sisäänotto tuplattiin ja joidenkin haastavien kurssien taso vastaavasti jouduttiin puolittamaan. Molempia ei oikein Suomen tasoisessa maassa voi saada.
Jotain voitaisiin varmaan kompensoida maahanmuuton valikoinnilla.

Itse originaalista postauksesta: ihan hyvä kuitenkin että KÄYVÄT sitä koulua. Eiväthän nuo esimerkit nyt mitään huippuosaajia olekaan, mutta koulunkäyntiin tartuttuaan saattavat kuitenkin päästä statuksesta 'kuluerä' statukseen 'työläinen/tienaava'. Ja sehän on sitä uuteen maahan sopeutumista ja itsestään huolehtimista. Jos kerran maassa ovat niin mieluummin noin kuin aseman seiniä tukien! Kannatan, ja kunnioitusta niille älliä kirjoittaville tyttökoulujen kielloista kärsineille. Joita alkuperäinen uutinen johdattelee uskomaan olevan olemassa.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Sigridur

Miksi sitten Suomi ottaa ja vielä elättää luku ja kirjoitustaidottomat maahanmuuttajat, joka pelkästään lisääntyvät ja lisääntyvät, eivät tee töitä päiväkään, eivät osaa suomea edes 20v päästä? Miksi kansa suvaitsee tämä politiikkaa, kun maassa ovat työttömiä jopa korkeasti koulutettuja suomalaisia? Tunnen itse yhden työttömän jolla on yliopiston tutkinto, on vaalea suomalainen ja vielä kaunis nuori nainen- ei töitä. Niin, miksi valtio ottaa niin paljon pakolaisia, joista ei ole eikä tule koskaan hyötyö, ainoastaa harmia? Vielä saavat isot asunnot, ja lapsilisiä- ja he pelkästään lisääntyvät kun saavat lapsilisää. Pitää poista heiltä lapsilisiä, ja asunto pitää olla vaan pers pieni asunto, eikä missään Helsingin keskustassa, mutta vaikka Karjalassa, Kuusamossa tai mualla.

Lemmy

Eihän _me_ suvaittaisiinkaan tuollaista politiikkaa, mutta kun ne "suvaitsevaiset"...
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Simo Lipsanen

Quote from: Sigridur on 30.05.2010, 17:06:14
Miksi sitten Suomi ottaa ja vielä elättää luku ja kirjoitustaidottomat maahanmuuttajat, joka pelkästään lisääntyvät ja lisääntyvät, eivät tee töitä päiväkään, eivät osaa suomea edes 20v päästä? Miksi kansa suvaitsee tämä politiikkaa, kun maassa ovat työttömiä jopa korkeasti koulutettuja suomalaisia? Tunnen itse yhden työttömän jolla on yliopiston tutkinto, on vaalea suomalainen ja vielä kaunis nuori nainen- ei töitä. Niin, miksi valtio ottaa niin paljon pakolaisia, joista ei ole eikä tule koskaan hyötyö, ainoastaa harmia? Vielä saavat isot asunnot, ja lapsilisiä- ja he pelkästään lisääntyvät kun saavat lapsilisää. Pitää poista heiltä lapsilisiä, ja asunto pitää olla vaan pers pieni asunto, eikä missään Helsingin keskustassa, mutta vaikka Karjalassa, Kuusamossa tai mualla.

Siksi koska muutenhan saattaisimme olla Euroopan isokenkien mielestä rasisteja. Humanismi jyllää ja omia lyödään kuin vierasta sikaa.

Santeri

Olisikohan syynä, että maahanmuuttoministeri on ymmärtänyt tehtävänkuvansa siten, että Suomeen pitäisi saada nopeasti paljon maahanmuuttajia. Hallituksen pitäisi ennen kaikkea ajaa suomalaisten etuja, tosin vallitseva konsensus on se, että ei aleta puhumaan maahanmuutosta kriittisen sävyyn, ettei vaan leimaudu rasistiksi.

Itse aiheeseen liittyen, olen sitä mieltä, että peruskoulutuksen turvaaminen luo edes jonkinnäköisen edellytyksen työllistymiselle. On parempi, että ihmiset opiskelevat, kuin lorvivat kotona saamassa vastikkeetonta rahaa. Peruskoulun todistuksella voi siirtyä ammattikoulutukseen ja sieltä työelämään.

Saksan suunnalta on jo näkynyt varoittavia esimerkkejä siitä, kuinka kesken jäänyt koulutus on vaikuttanut maahanmuuttajien sopeutumattomuuteen vielä useassa sukupolvessa. Peruskoulupakko ei mielestäni edes riitä, vaan mielekkäämpää olisi, että olisi ammattitutkintopakko. Näin voitaisiin ehkäistä syrjäytymistä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Rahaa ei tipu, niin pitkään kun ammattitutkintoa ei ole suorittanut loppuun.
"Mielipiteeni on selvä - älä sekoita minua tosiasioilla."

Lodi

Satuin joitakin kuukausia sitten television ääreen juuri, kun suomalaista neurokirurgian huippua prof. Hernesniemeä haastateltiin hänen työstään yms.
Toimittaja kysyi myös hänen kansainvälisestä työstään ja tässä yhteydessä Hernesniemi kertoi hänen ja rauhanuskontoa tunnustavan neurokirurgin eron. Hernesniemen mukaan hän yrittää olla ensisijaisesti hyvä neurokirurgi, toissijaisesti hyvä lääkäri ja vasta kolmannella sijalla tärkeydessä tulee, että on hyvä ihminen. Rauhanuskoinen neurokirurgi haluaa Hernesniemen mukaan olla  ensisijaisesti hyvä ihminen, toissijaisesti hyvä lääkäri ja kolmantena tulee hyvä neurokirurgi.

Hienosti muotoiltu. Täytyy sanoa.
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

valtakunnanpärkhele

Tästä se työvoimapula pikkuhiljaa alkaa, kun otetaan varsinaisia aikuisia päivähoitoon ja peruskouluun Suomeen. Työllistävä vaikutus on melkoinen. Loppuu  sossutädit, tulkit, opettajat,lakimiehet, taas tulkit, poliisit, SPR:n työntekijät, terveydenhuoltohenkilöstö ym. ym. ihan kättelyssä   :facepalm:

Toisaalta plussat niille, jotka sentään yrittävät opiskella täällä ihan millä tasolla vaan.
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat

Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Ano Nyymi

Näistäkö tyypeistä ne satojen tuhansien säästöt per nenä piti tulla yhteiskunnallemme? Millähän laskuopilla...

Ai niin, Sanomatalon laskuopilla  ;D Siellähän velatkin tuntuvat muuttuvan saataviksi..

PYO

Loistavaa otsikointia taas. Eiköhän ne ole ne kehitysmaista kotoisin olevat maahanmuuttajat, joilta on peruskoulu jäänyt väliin. Vituttaa tällainen yleistäminen, jolla leimataan kaikki maahanmuuttajat alikehittyneiksi. Mitä tekee vähemmistövaltuutettu, haastaa ylen käräjille?
Rakentavat ehdotukset 1,2,3,4

Simo Lipsanen

Quote from: PYO on 01.06.2010, 23:00:30
Loistavaa otsikointia taas. Eiköhän ne ole ne kehitysmaista kotoisin olevat maahanmuuttajat, joilta on peruskoulu jäänyt väliin. Vituttaa tällainen yleistäminen, jolla leimataan kaikki maahanmuuttajat alikehittyneiksi. Mitä tekee vähemmistövaltuutettu, haastaa ylen käräjille?

Tuollaisella otsikoinnilla on helppo inistä lisää rahaa "maahanmuuttoon". Toisaalta kun maahanmuuttoa puolustetaan, otetaan esille Fazerit sun muut. Ulkomaalaisuus voi olla vain sääliä keräävä uhrius tai välttämätön hyve, ei koskaan haitta.