News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-05-20 YLE: Eve Mantu vaatii somaliruokaa

Started by Termiitti, 20.05.2010, 16:00:36

Previous topic - Next topic

Lemmy

Älkää ny, mä katselen mielellään telkusta näitä kokkiohjelmia ja JIMtv:n hulluja ruokia. Kyllä sitä voi kaikkea kokeilla, ei ne (yleensä) pure takaisin, mut "elävä ravinto" alkaa mennä raja korealaisessa mustekalasushissa...

Nämä "sambuusat" on joka maassa Intian valtameren rannalla ja jokainen väittää niitä "omikseen".
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

pelle12

Olen silloin tällöin kuunnellut noita Even aivopieruohjelmia YlePuheelta, ja täytyy sanua ihan rehellisesti: mimmi on täysin järjiltään. Hän on tutustunut shia-moskeijaan, viettänyt päivän somalitytön kanssa jne. Kaikki on yhtä auvoa. Siinä sivussa hän kasvattaa yksin poikaansa, sankariyksinhuoltaja siis. Voihan nenä näitä yleläisiä, mistä niitä oikein sataa????

Idiomus

Quote from: pelle12 on 22.05.2010, 19:50:22
Olen silloin tällöin kuunnellut noita Even aivopieruohjelmia YlePuheelta, ja täytyy sanua ihan rehellisesti: mimmi on täysin järjiltään. Hän on tutustunut shia-moskeijaan, viettänyt päivän somalitytön kanssa jne. Kaikki on yhtä auvoa. Siinä sivussa hän kasvattaa yksin poikaansa, sankariyksinhuoltaja siis. Voihan nenä näitä yleläisiä, mistä niitä oikein sataa????

Noiden ohjelmien sisältöhän on sitä Akuliina-tyyppistä sen, tämän ja tuon vaatimista, jättäytyen itse toteutuksesta ulkopuolelle. Pakistanista tulleet tyypit tekevät kyllä hyvää ja kun mitä minulle on tarjottu (tietäen että tulinen maistuu) myös hyvin maustettua ruokaa. Somalien ruokavaliota en tunne, enkä tiedä mikä sitä ravintolaakaan sitten oikeasti estäisi. Jos sellainen perustettaisiin, niin kyllähän sitä pitäisi käydä tyyppäämässä että millaista tarjontaa siellä sitten olisi. Itse en pidä alkoholia minään välttämättömyytenä ja sen verran juntti olen, että cola tai maito on ruokajuomana parempi kuin olut tai mitkään viinit. En usko olevani ihan yksin siinä että alkoholitarjoilun puuttuminen olisi mikään ongelma. Ovathan kaikki hampurilaisravintolatkin kuten McDonalds, Hesburger, Rolls, Scanburger, jne. kaikki alkottomia. Samoin Subway, monet pizzeriat, pienemmät grillit ja torikahvilat. Hyvin näyttää silti porukkaa riittävän.

Maastamuuttaja

"Somaliruoka" ei muuten ole mikään yksiselitteinen käsite. Somaliassa, niinkuin muissakin taantumuksellisissa maissa, eliitti syö muita ruokia kuin köpökansa. Epätasa-arvoisessa maailmassa eurooppalaiseen ruokapöytään ei kannata tuoda somalialaista "kansanruokaa". Ei muuten myöskään kansan parissa suosittuja palanpainikkeitakaan.

Ohjelmassa ihasteltu "sambusa" on yksi versio taikinan sisälle ladotuista vihanneksista, äyriäisistä ja lihoista. "Sambusa" muistuttaa tekotavaltaan ja sisällöltään itä-afrikassa yleistä samosaa, joka taas on alunperin intialainen tuontiruoka. Espanjassa ja latinalaisessa Amerikassa sen lähisukulaista nimitetään "empanadaksi". Hyvinä vuosina sambusaa voi löytää myös vähäväkisten ruokapöydästä.

Suomalaisista keksinnöistä kalakukko on lähinnä tätä  perinneruokaa. Ihan puhtaasti ruokakulttuurin perusteella voikin suositella suomensomalien sijoituspaikaksi Savoa. Uskon, että ainakin Paavo Lipponen, Lasse Lehtinen ja Erkki Liikanen, hyvän ruoan ja köyhien ystäviä kaikki, yhtyvät mieluusti tään ajatukseen.   

Lemmy

Pendolino Kuopioon, Lentävä Sambuusa, raiteelta kaksi...
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Perttu Ahonen

Niin tai näin, minun ainakin itsekin intohimoisena ruoan laittajana tekisi mieli maistaa myös Somalialaisen ketiön ruokia, joten odotan mielenkiinnolla Somalialaisen ravintolan perustamista; ainakin itse kävisin kokeilemassa.... mitkäköhän viinit sopivat Somalialaiseen ruokalaistaan; kevyemmät eurooppalaiset vai runsaammat uudenmaailman viinit?

Oluttikka

Kuuntelin nyt sitten työajalla koko ohjelman.
alkuun voisi laittaa "ei suositella heikkohermoisille, mokutus voi aiheuttaa pahoinvointia".

Kiitos, YLE, taas kerran.

erityisen halventavaa on verrata toistuvasti karjalan evakkoja somaleihin, mutta se taitaa olla YLEn ohjelmalinjauksen virallinen suunta.

xor_rox

Quote from: Oluttikka on 24.05.2010, 13:45:12
Kuuntelin nyt sitten työajalla koko ohjelman.
alkuun voisi laittaa "ei suositella heikkohermoisille, mokutus voi aiheuttaa pahoinvointia".

Kiitos, YLE, taas kerran.

erityisen halventavaa on verrata toistuvasti karjalan evakkoja somaleihin, mutta se taitaa olla YLEn ohjelmalinjauksen virallinen suunta.

Kuuntelin myös. Aika uskomaton pläjäys.

Käsittämätöntä tässä on se, että tv-maksun maksajien rahoja käytetään yhden toimittajan henkilökohtaisen moku-agendan ajamiseen. Luulisi kyseisen toimittajan miettivän edes vähän poikansa tulevaisuutta sekä sitä, millaisen Suomen hän haluaa jättää jälkeläisilleen.

TeemuT

Olipas tosiaan melkoinen viritys. Suomalaista ruokaa ei oikeastaan olekaan ja karjalanpiirakatkin ovat ihan helppoja tehdä. Toisin kuin sambuusit, nuo somalialaiset piirakat. Ne on herkullisia, terveellisiä ja sikavaikeita tehdä ja oikein aitoa somalialaista ruokaa. Kukaan muu kuin somalialainen nainen ei kykene olemaan yhtäaikaa sekä lääkäri, äiti että somalialaisen keittokirjan tekijä.

Taustavaikuttaja

Quote from: Eino P. Keravalta on 20.05.2010, 22:00:26
On nimittäin niin, että me suomalaiset haluamme ruuan kanssa nauttia olutta ja viiniä eivätkä muslimit voi noita aineita meille uskontonsa vuoksi tarjoilla.

Mikään ei kuitenkaan näemmä estä somaleita myymästä kaduilla huumeita suomalaispenskoille. Pitäisikö sinne ensimmäiseen suomalaiseen somaliravintolaan viinilistan sijaan päkertää khat- ja kannabislista?

Minä en todellakaan ymmärrä, miksi muslimi ei voi ravintolassaan myydä ei-muslimeille alkoholia. Koraanin kiellot tuskin koskevat vääräuskoisia. Mikään ei taida estää somalia työskentelemästä Alepassa tai Alkossa tai siivoajana, jolloin joutuu käsittelemään alkoholia joka tapauksessa, jos ei muuten niin viimeisessä tehtävässä puhdistusaineiden osana ja kaatuneita kaljoja pyyhkiessään.

Tuntuu nyt taas aikamoiselta selittelyltä. Jos somalit eivät muka voi perustaa ravintolaa, jossa ei myydä alkoholia eivätkä nämä itse HALUA tarjoilla alkoholia, olisi ihan asiallista myöntää, että somalit eivät itse itselleen asettamista rajoista johtuen halua perustaa yrityksiä, vaikka menekkiä olisi.

Pankkiirien ulkomaalaisnuivuus tuntuu rajoittuvan pelkkiin somaleihin, sillä kaikista muista maan kolkista tulleiden kansalaisten onnistuneen maahansaapumisen perustana on usein ollut ravintola tai kioski.

Ymmärrän kyllä toisaalta tilanteen sinänsä, että henkilö joka veikkaa synnyinvuotensa lähimmälle pyöreälle vuosikymmenelle ja jonka syntymäaika on 1.1. ei välttämättä herätä suuria luottamuksen tunteita pankkiirissa, jonka rahojen perään tämä tulee kyselemään - varsinkin kun henkilön katoaminen on tasan yhtä helppoa kuin sen edellisen henkilöyden saaminen. Ei tarvitse kuin reissata laivalla ruotsiin, ja polkaista turvapaikkaprosessi uudelleen käyntiin. Passiakaan ei tarvitse hävittää, sen voi jättää vaikkapa kotiin.

Eino P. Keravalta

http://en.wikipedia.org/wiki/Somali_cuisine

Oli aivan pakko etsiä tietoa somalikeittiöstä ja täytyy sanoa, ettei se vaikuta lainkaan hullummalta: vaikutteita on paikallisen ohella esimerkiksi italialaisesta, turkkilaisesta ja intialaisesta keittiöstä.

Olisi hienoa, jos somalit rohkaistuisivat perustamaan ravintoloita. Vastaanotto olisi luultavasti hyvä. Tässä voittaisivat kaikki: somalit saisivat työtä ja arvostusta ja suomalaiset saisivat uusia makuja.

Tosin alku ei lupaavalta näytä. Somalit ovat olleet täällä jo sukupolven ajan eikä ensimmäistäkään nakkikioskia ole saatu pystyyn. Miten lienee ulkomailla? Siellä kaiketi somaliravintoloita on?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Lauttasaaren Emiiri

Quote from: Eino P. Keravalta on 24.05.2010, 14:40:49
http://en.wikipedia.org/wiki/Somali_cuisine

Oli aivan pakko etsiä tietoa somalikeittiöstä ja täytyy sanoa, ettei se vaikuta lainkaan hullummalta: vaikutteita on paikallisen ohella esimerkiksi italialaisesta, turkkilaisesta ja intialaisesta keittiöstä.

Olisi hienoa, jos somalit rohkaistuisivat perustamaan ravintoloita. Vastaanotto olisi luultavasti hyvä. Tässä voittaisivat kaikki: somalit saisivat työtä ja arvostusta ja suomalaiset saisivat uusia makuja.

Tosin alku ei lupaavalta näytä. Somalit ovat olleet täällä jo sukupolven ajan eikä ensimmäistäkään nakkikioskia ole saatu pystyyn. Miten lienee ulkomailla? Siellä kaiketi somaliravintoloita on?

Ainakin Englannissa, mihin ne kaikkein kyvykkäimmät somalit menivät, löytyy kyllä
http://www.somalirestaurant.co.uk/h_about.php

Kanadassakin sellaisia löytyy
http://www.somalicanadians.ca/employment/businessresources/index.html
Onko falskia sitten sanoa, että edustan suomalaisia, jos en kuitenkaan halua puhua sellaisten puolesta, jotka elämästä vieraantuneina ajattelevat vain omaa napaansa, täyttävät vatsansa teollisesti kasvatetulla lihalla ja katsovat maailmaa televisiosta ja autonsa ratin takaa mukavasti istuen?
- Kimmo Helistö

Deus Ex

Quote from: Eino P. Keravalta on 22.05.2010, 09:02:27
Puheenaolevassa radio-ohjelmassa esitetyt syyt siihen, mikseivät somalit "voi" perustaa ravintoloita, ovat tarkemmassa pohdiskelussa osoittautuneet kaikki tekosyiksi. Kyseessä ei ole mikään muu kuin vastuun ulkoistaminen ja pyrkimys nähdä somalit ressukoina, joilla ei ole mitään kykyä ottaa kohtaloaan omiin käsiinsä. Niin kauan kuin ihminen ulkoistaa vastuun omasta elämästään, hän tulee aina olemaan uhri. Toisaalta uhristatuksen käsivarsille heittäytyminen voi elämänstrategiana myös olla palkitseva: et ole itse syypää mihinkään, mitä teet. Lisäksi voit odottaa saavasi myötätuntoa ja jopa taloudellista etua ja tukea. Elämä on huoletonta ja vastuusta vapaata kuin pikkulapsella - jos suututkin, sekin on ympäröivän maailman vika ja sinua hyvitellään ja sinulta pyydellään anteeksi..

Tähän koko islam kiteytyy. Itse et ole vastuussa mistään vaan viimekädessä kaikki on Allahin tahdon varassa. Islam on hyvin fatalistinen uskonto, mikä eroaa hyvin paljon länsimaisesta liberaalista yksilökeskeisestä ajatusmaailmasta.
Pohjoisen taivaan alla kituutteli köyhä kansa. Rikkailta lainaamalla toteutti toiveitansa.

Termiitti

Referoin tähän muutaman valikoidun lainauksen tästä ohjelmasta niille asiasta kiinnostuneille, jotka eivät ehdi kuunnella koko 38-minuutista hienoutta. Tarkoituksena ei ole tässä vähätellä esim. hienoa työtä tekeviä vieraita, tai itse somaliruokaa, vaan tämän ohjelman rakennetta ja asennetta. Ja koska kirjasin nämä repliikit ylös hieman hätäisesti, siellä saattaa olla jopa virheellisiä merkintöjä.

Osa 1.

Eve Mantu aloittaa heti räväkästi:
Quote"Mä lähes palvon kunnon vispipuuroa!"

ja lataa sitten viikon teeman heti peliin:
Quote"Mä vaadin tänään ruokalistoille somalialaista ruokaa!"
(Eikä hän halua mitään 'eksoottisen ruoan viikkoa', vaan sambuusaa tarjolle pysyvästi makaronilaatikon ja hernekeiton oheen.)

Quote"En mä tiedä onko minkään maalaista ruokaa olemassakaan."
(...Mantu sitten jatkaa hiukan hämmentävästi.)

Quote"Missä ovat sambuusat, nuo mehevät, öljyä tirisevät somalialaiset piirakat?"
Ilmenee, että Mantu on kerran maistanut sambuusaa, ja jäänyt heti koukkuun.

Kyseessä taitaa olla haltijaväen tarunomaisen lembasin kaltainen ainulaatuinen, jalat heti alta lyövä ylimaallinen makuelämys.
Nyt saamme varmaan kuulla tuon upean kokemuksen kirvoittamaa kielellistä ylistyslaulua somaliherkun ällistyttävistä ominaisuuksista?
Mantu:
Quote"Se oli jotenkin... hirveän hyvää."
Aha. Niin hyvää ettei sanotuksi saa?

Ilmenee myös, että sambuusa on järjettömän vaikeata valmistaa. Mantu säälii somalinaisia, joilta kohtuuttomasti pyydetään aina vaan lisää piirasta.
Quote"Mä voin kuvitella kun ne naiset hikoilee sitten niitten monivaiheisten piirakoiden kanssa..."
Quote"Ne on työläämpiä kuin esim. karjalanpiirakat."

Mantu lähtee tapaamaan Mulki Mölsää. (Matkalla hän huokailee oudosti puheen lomassa ja pitää taukoja.)
Quote"Mulki on lääkäri... ja äiti... ja jossain ihmeen välissä hän on ehtinyt kirjoittaa... Somalialaisen Keittokirjan! Ettei vaan olis tämmöinen oikein perisuomalainen - vaikka onkin somalialaissyntyinen - ylitehokas monitoiminainen! Mä en voi ymmärtää miten... ymmärtääkseni neljä lasta kasvattanut... lääkärinainen ikinä vois... tehdä sellaisia ruokia mitä... Somalialaisesta Keittokirjasta löytyy, jotka kaikki on tosi suurtöisiä, aikaa vieviä."

Ensin kuitenkin haastatellaan Pirkko Salonen-Gimbleä karjalanpiirakoista. Mantu:
Quote"Karjalanpiirakathan on niitä evakoiden juttuja?"
Ja ilmenee, että:
Quote"kulttuurien kohtaaminen tapahtui naisten makuhermojen kautta."

Takaisin Mulki Mölsään.
Quote"Haastateltava on vähän myöhässä..."
(Pelastaa kissanpentua puusta? Nostaa autoa ojasta? Kyllähän ne ihmenaiset tiedetään.)

Mantu alkaa odotellessa lukea Mölsän kirjaa ääneen ulkona:
Quote"Keittotaito on siirtynyt käytännön myötä äidin apulaisille, tyttärille. Siksi keittokirjoja ei ole Suomil..Somaliassa tarvittu."
Quote"Ruoan kypsennys on täällä erilaista kuin Somaliassa, jossa sähköhellat ovat harvinaisia."

(Täältä löytyy linkkiä, jos kiinnostaa:  )

http://www.somaliliitto.fi/suomi/keittokirja.htm

Mantu alkaa pohtia:
Quote"Mikä meissä nykyaikaisissa naisissa oikeasti on vikana... kun me suostutaan kokkaamaan pizzaa ja me opetellaan tekemään tandoorikanaa... koska ne on jänniä ulkomailta tulleita herkkuja...Mutta me ei ymmärretä tarttua somalinaista helmasta kiinni ja pyytää, hei, voitsä näyttää mulle miten sambuusa tehdään?"

Termiitti

Osa 2.

Mantu:
Quote"Mä kävin netissä vähän opiskelemassa, että mitä me suomalaiset siellä puhutaan somalialaisista. Ja mä suljin koneen niin syvän häpeän ja kuvotuksen vallassa, että mä podin sitä oloa koko loppuillan."
No, minä puolestani erehdyin kuuntelemaan erästä radio-ohjelmaa tässä taannoin, ja itsekin kadun kyllä sitä tekoa hartaasti.

Quote"Mä en pysty kertomaan mitä mä siellä luin. Kun mä en sais niitä sanoja... mä en sais niitä lauseita ulos suustani!"
Mantu tuskittelee. ...ja jatkaa...
Quote"...et jos jonkun mielestä somali jo haisee niin hirveältä bussissa, että koko matkan täytyy pidätellä oksennusta. Ja jos pelkkä somalian kielen kuuleminen vaikka pihalla nostaa primitiivisen raivon, niin mun on turha millään tavalla vaikuttaa ...heihin."
(Noilla naisten suosimilla kokkauspalstoilla taitaa pesiä aika raakaa rasismia reseptien vaihdon ohessa?)

Quote"Mutta mä uskon, että on olemassa ihmisten enemmistö, joka on jotenkin arka ja pysyttelee sivussa. Ja sieltä vähän seuraa näitä kuohuntoja" ... "mutta ei oikein saa tehtyä asialle mitään. Tää arka vähemmistö, eli ME, arka, vähemmistö, voisimme vähän terästäytyä. Äärimmäiset totisesti näyttävät mitä ajattelevat... kirjoittavat ja huutelevat äärimmäiset."
(Mitäs outoa jyrinää tuolta kuuluu? Maanjäristyskö? Ai, Spede se siellä vain pyörähtelee haudassaan.)

Nyt vasta olemme valmiit kohtaamaan Mulki Mölsän.

Ilmenee, että keskellä viikkoa hän tarjoilee perheelleen tavallista suomalaista arkiruokaa,
Quote"mutta viikonloppuna on somaliruoka must."

Arkiruoka koostuu vaatimattomasti paljolti kalasta.
Mantu:
Quote"Jotain lohta tai silakkaa tai...?"
Mölsä:
Quote"Lohta. Yleensä jotain... lohta."

Somaliherkuista mainitaan Angero-letut. (Joitten valmistamiseen tarvitaan peräti kaksi pannua/keittolevyä yhtäaikaa! Mantun ällistykselle ja ihailulle ei tunnu löytyvän rajoja, kun hän saa kuulla tämän.)

Mantu:
Quote"Mä katson tätä keittokirjaa ja totesin siin että moni on semmoisia, että ne vaatii pitkiä valmistusaikoja. Oletko jokin supernainen?"
Mölsä:
Quote"Minusta supernaiset on suomalaiset naiset!"

Mantu:
Quote"Mitenkäs se einesten käyttö? Syödäänkö teillä valmisruokaa?"
Mölsä:
Quote"Mikä on 'einesruoka'?"

Mantu mainitsee ylpeänä ystävänsä Hamdin, joka feministinä kieltäytyy valmistamasta sambuusaa.
(Ilmeisesti tilanne on vähän kuin zen-mestareilla. Jos vaikka tosi kova zen-mestari osaisi levitoida. Niin vielä kovempi olisi se joka osaa levitoida, ja sitten pystyy kieltäytymään tekemästä niin?)

Mantu nollaa tämän osion:
Quote"Onko koko kysymyksellä mitään väliä?"
Quote"Siinä kaksi naista kohtasi, kaksi ruokaa rakastavaa naista kohtasi... iloisen fuusioimisen hengessä."

Termiitti

Osa 3.

Ohjelma saa sitten yhtäkkiä synkeän käänteen:

Quote"Miksi Suomi ei syö somaliruokaa? Mä aavistaan että siellä taustalla on aika rumia syitä. Mä en usko että on sattumaa, että just somaliravintolat puuttuvat."
Kyse on siis salaliitosta?

Marja Tiilikainen kertoo, mitä on kuullut somaliystäviltään:
Quote"No, kun täällä Suomessa on niin vaikea perustaa tällaista ravintolaa. Siinä on varmasti monenlaisia byrokraattisia asioita, että pitää hyvin tuntea
miten paperiasiat hoidetaan, että siinä pitäisi varmasti olla joku suomalainen mukana."
"Eivät usko että suomalaiset tulisivat kun tykkää juoda olutta tai viiniä ruoan kera, mitä eivät muslimeina voi tarjota."
"...tullaan aiheuttamaan häiriötä, ilkivaltaa, humalaiset suomalaiset öykkärit..."

Mantu alkaa epäillä:
Quote"Estääköhän pelko somalialaista keittiömestaria avaamasta? Vai onkohan kyse rahoituksen puutteesta?" "Mä voin ikävä kyllä kuvitella tällaisen perus-pankkikonttorin ja siellä lainaneuvottelut"
Mantu imitoi sitten tyypillistä rasistista suomalaista naispankkiiria:
Quote"Että kyllä tämä varmasti olisi hyvää ruokaa... mutta täytyy ottaa huomioon että saattaisi provosoida jotain ihmisiä.
Saattaisi olla pankille riskialtis sijoitus."

Quote"Tai sitten liiketilan vuokraaminen somaliravintolalle vaikkapa jostain ostoskeskuksesta."
Mantu imitoi nyt rasistista ja pelkurimaista tilanvuokraajanaista:
Quote"Ollaanpa nyt realisteja. Minä nyt ajattelin muita yrittäjiä. He ovat näet vähän huolissaan. Siitä miten tällainen ravintola vaikuttaisi asiakasmääriin. Jotkut eivät sitten haluaisi käydä täällä ostoskeskuksessa. Jos teidän ravintolaan tehdään polttopulloisku, mitä emme suinkaan toivo, tai joku muu ilkivalta, joten olisi sillä vaikutuksensa muille yrittäjille.
Joten, mitäs jos me, Muhametti, odottaisimme parempia aikoja. Eihän se somaliruoka kuitenkaan ole samalla viivalla kuin... italialainen!"

Mantu ilmoittaa tehneensä asialle jo jotain.
Quote"Mä lähetin postia presidentin kansliaan."
Ja alkaa lukea kirjettään:
Quote" Olisiko mahdollista, että sambuusa pääsisi suupalaksi suupalojen joukkoon, jo 2010 Linnan juhliin. Karjalanpiirakka oli alunperin evakkoruokaa. Nyt se kuuluu juhlaruokiin." "Somalialaisen ruoan esiinnosto olisi hieno, rakentava signaali."
Hiukan pettyneen oloisena hän joutuu sitten toteamaan:
Quote"Vastausta ei ole tähän mennessä vielä tullut."

Takaisin Mulki Mölsään.

Siirtomaataustansa takia Somaliassa on paljon italialaista ruokaperinnettä.
Aitoa sellaista, toisin kuin täällä meillä suomalaisilla, ilmeisen moukilla:
Mölsä:
Quote"Esimerkiksi spaghettia ei ikinä mun perheessä veitsen kanssa syödä, niin kuin suomalaiset. Vaan ihan oikeasti, lusikka ja haarukka."
Mantu innostuu tästä heti:
Quote"Italialainen tapa!"
ja:
Quote"POIS SE VEITSI SIELTÄ SPAGHETTILAUTASELTA!"

(Wikipediassa afrikkalaisen ruokakulttuurin osastolla muuten mainitaan seuraavaa:
"Perinteiseen tapaan ruoka syödään sormin, joten ennen ruokailua kädet pestään."

Mutta tästä mutkattomasta ruokailutavasta puhutaan oudon vähän julkisuudessa.
Jos joku näki FST5:n dokumentin Pub Port Arthurin naisbaarimikosta, jossa hän ensin kokkasi, kertoi elämästään.
Niin siinä lopuksi tuo rohkea nainen ilmoitti seurueelle syövänsä oman annoksensa tottumallaan tavalla, sormin. Ja tekikin niin.)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Afrikan_ruokakulttuuri

kaivanto

Kiitos transkriptiosta Termiitti, säästit aikaani ja terveyttäni...

Onhan tossa myös tahallista provoilua mukana, mutta kyllä tämä YLEn mokuttaminen on käynyt yli ymmärrykseni jo pitkään. Ja minä sentään mokutin siellä omaan tyyliini 7 vuotta... Ilmeisesti en tarpeeksi "varsinaisten" puolesta.

Termiitti

Osa 4.

Mantu:
Quote"Mä olen työssäkäyvä, yksinhuoltaja, äiti. Ruoanlaitto tuntuu vähän ikävältä velvollisuudelta."

(Mölsän kuvailuista ilmenee, että Somaliassa naiset kokkaavat yhdessä. Miehillä ei ole asiaa keittiöön.)
Mantu:
Quote"Toi kuulostaa lähestulkoon paratiisilta, olla nauravien naisten kera keittiössä..."

Loppua kohti Eve Mantu vetoaa kuulijoihinsa:
Quote"Jos sä tiedät että jossain on piilossa somaliravintola, niin ota yhteyttä!"

Ja jatkaa:
Quote"Kyllä mä olen sellaisen tuoreen huhun kuullut, että joku jossain ehkä suunnittelee somaliravintolan perustamista!"
(Hmm... Saisinko minäkin Yleltä ikioman radio-ohjelman, jossa voisin esittää kuulemiani huhuja ja salaliittoteorioitani?)

Mulki Mölsällä on yksi toive:
Quote"Joku työnantaja. Tai joku rikas ihminen joka pystyy pyörittämään tämän ravintolabyrokratian. Joka voisi työllistää somalialaisia naisia tekemään tätä työtä heille. Niin olisi unelma-asia että löytyisi joku somaliravintola täällä Helsingissä."
(Hei, Sedu Koskinenhan voisi perustaa somaleille ravintolan! Ai niin, mutta Mantuhan vaatii siihen rooliin naista...)

Mikä ilmenee, kun loppua kevennetään kuunnelmalla. Siinä ollaan tulevilla Linnan kutsuilla, ja juontajapari selostaa tapahtumaa.
QuoteMies: "Tänä vuonna täällä tasavallan peresidentin kutsuilla on teemana Nykysuomi. Se tarkoittaa monikulttuurista ruokapöytää."
Nainen: "On venäläistä suolakurkkua ja... muut tykötarpeet. Ja ensimmäistä kertaa itsenäisyyttä juhliva kansa saa maistaa somalialaisia herkkuja!"
Mies: "Ja nyt Paula maistaa sambuusaa!"
Nainen: "Mmh! Mmmm! Mmmhh!"
Mies: "He-heh! Paula tässä yrittää sanoa että vieraileva keittiömestari on onnistunut erinomaisesti!
       Sama nainen joka avasi juuri huippusuositun ravintolansa Kämpin alakertaan.
       Siellä tasavallan presidenttikin on nähty monta kertaa seurueineen."
Nainen: "Mä otan toisen tällasen! saat selostaa karjalanpiirakat!"
Mies: "Heh. Sujauta yksi iltalaukkuusi! Maistan sitten kun lähetys on päättynyt."

Termiitti

Eipä kestä! Tosiaan kuulin tuon ohjelman sattumalta uutisten perään, tietämättä mistä oli kyse. Odotin noin kymmenentä minuuttia nokkelia havaintoja somaliravintoloiden ilmeisestä puutteesta Suomessa.

Ja sitten tuntui ettei ohjelma lopu lainkaan! 38 minuuttia saman asian vatvomista logiikan vuoristoradalla, rippileiriläisen tuoreen fanaattisella kritiikittömällä innokkuudella.

Tuli mieleen lähestulkoon jotkut uskonnoliset tai poliittiset aivopesu/propaganda-puheet. Lähinnä tuo käsittämätön salaliitto-osio ja aika kuluneeksi käynyt suomalaisten miesten, tai miesten yleensä, vähättely inspiroi minut haaskaamaan aikaani tällä transkriptiolla.

Perttu Ahonen

Juupa juu. Paljon puhuvaa on käytetty kieliasu " hirveän hyvää". Kas kun ei ruoan laittokin ole `kauhean mukavaa`, seura `ihan mielettömän järkevää` jne. Ihmisten käyttämä kielikuvitus kertoo jotakin.....

Sitten siihen Somali ruokaan. Mahtaako olla halal teurastettua liha?   Ja mitenkäs se sopii erityisesti eläinten oikeuksista innostuneiden punavirheiden feministien maailmankuvaan?  Sitten niistä viinilistoista, että kyllähän niitä voi olla vaikka missä etnisessä ravintolassa. Olen minä Turkissakin saanut vaikka minkälaista etnistä ruokaa ja hyvää viiniä kyytipojaksi, näin vaikka islamilainen kulttuuri se sielläkin on voimassa.   Eli kyse taitaa olla Somalien saamattomuudesta perustaa tänne oma etninen ravintola.  

Sitten täytyy erikseen mainita, että jopa Helsinkiin on tullut uusia Suomalaista ruokaa tarjoavia ravintoloita. Suomalaiskansallista ruokaa tarjoavat ravintolat olivatkin jo alkaneet olla harvinaisia "etnisiä" ravintoloita Helsingin monikultturisessa ravintolamaailmassa.

Ja vielä. Jos Eve Mantu ei tiedä mitä on Suomalainen ruoka, niin hän on totaalisen väärä henkilö puhumaan mistään muustakaan ruokaan liittyvästä aihesta.  Itse asiassa Mantu on osoittanut nykyisin vaadittavaa erityistä pätevyyttä, jos Suomeen perustettaisiin vähemmisön ruokakulttuuri valtuutetun virka.

Tanaquil

Quote from: Termiitti on 26.05.2010, 00:56:05
Siirtomaataustansa takia Somaliassa on paljon italialaista ruokaperinnettä.
Aitoa sellaista, toisin kuin täällä meillä suomalaisilla, ilmeisen moukilla:
Mölsä:
Quote"Esimerkiksi spaghettia ei ikinä mun perheessä veitsen kanssa syödä, niin kuin suomalaiset. Vaan ihan oikeasti, lusikka ja haarukka."
Mantu innostuu tästä heti:
Quote"Italialainen tapa!"
ja:
Quote"POIS SE VEITSI SIELTÄ SPAGHETTILAUTASELTA!"

>:( Olen suomalaisena pöyristynyt siitä, kuinka Mölsä yleistää tuon moukkamaisen tavan leikellä spaghettia veitsellä muka suomalaiseksi tavaksi. Olen loukkaantunut ja vaadin somaliyhteisöltä nyt nöyrää anteeksipyyntöä! (Itse olen oppinut spaghetinpyörittelyssä peräti molempikätiseksi: yhtä sujuvasti ja sulavasti käy spaghetinsyönti, oli haarukka sitten oikeassa tai vasemmassa kädessä.) Sitä paitsi, Mölsä on itsekin varsinainen juntti käyttäessään lusikkaa apuna spaghetin syömisessä - tämän voi hyväksyä lapsilla, joiden hienomotoriikka ei vielä riitä spaghetin taidokkaaseen pyörittelyyn haarukan ympärille, mutta lusikka ei herranjestas kuulu enää aikuisen spaghetinsyöjän käteen. POIS SE LUSIKKA SIELTÄ SPAGHETTILAUTASELTA! Epävirallisissa yhteyksissä on kuitenkin sallittua tehdä "scarpetta" eli pyyhkiä viimeiset tipat herkullista kastiketta spaghettilautaselta leivänpalalla, mutta tämäkään ei sitten kuulu virallisempaan illallispöytään. Mölsälle ja Mantulle tiedoksi, kun ei etiketti näytä olevan hallussa.
Ylösnousun päivänä elukoiden
turkkisi sinut murhaa ilakoiden
häkeistä kuuluu pienten kuoro:
"eikö jo oisi ihmisen vuoro
voida pahoin vuoksi mascaroiden?"

Organ - Kani kertoo http://www.youtube.com/watch?v=VYw82iexoLs

Lauttasaaren Emiiri

Quote from: Tanaquil on 26.05.2010, 12:45:24
>:( Olen suomalaisena pöyristynyt siitä, kuinka Mölsä yleistää tuon moukkamaisen tavan leikellä spaghettia veitsellä muka suomalaiseksi tavaksi. Olen loukkaantunut ja vaadin somaliyhteisöltä nyt nöyrää anteeksipyyntöä! (Itse olen oppinut spaghetinpyörittelyssä peräti molempikätiseksi: yhtä sujuvasti ja sulavasti käy spaghetinsyönti, oli haarukka sitten oikeassa tai vasemmassa kädessä.) Sitä paitsi, Mölsä on itsekin varsinainen juntti käyttäessään lusikkaa apuna spaghetin syömisessä - tämän voi hyväksyä lapsilla, joiden hienomotoriikka ei vielä riitä spaghetin taidokkaaseen pyörittelyyn haarukan ympärille, mutta lusikka ei herranjestas kuulu enää aikuisen spaghetinsyöjän käteen. POIS SE LUSIKKA SIELTÄ SPAGHETTILAUTASELTA! Epävirallisissa yhteyksissä on kuitenkin sallittua tehdä "scarpetta" eli pyyhkiä viimeiset tipat herkullista kastiketta spaghettilautaselta leivänpalalla, mutta tämäkään ei sitten kuulu virallisempaan illallispöytään. Mölsälle ja Mantulle tiedoksi, kun ei etiketti näytä olevan hallussa.

Eräässä ruokaohjelmassa telkkarissa kysyttiin italialaiselta perheenäidiltä miten spaghettia kuuluisi oikeaoppisesti syödä, lusikalla, haarukalla, veitsellä... Hänen vastauksensa oli melkoisen lakoninen: "Sillä tavalla että nälkä lähtee"
Onko falskia sitten sanoa, että edustan suomalaisia, jos en kuitenkaan halua puhua sellaisten puolesta, jotka elämästä vieraantuneina ajattelevat vain omaa napaansa, täyttävät vatsansa teollisesti kasvatetulla lihalla ja katsovat maailmaa televisiosta ja autonsa ratin takaa mukavasti istuen?
- Kimmo Helistö

PYO

Quote"Siinä kaksi naista kohtasi, kaksi ruokaa rakastavaa naista kohtasi... iloisen fuusioimisen hengessä."
Ainakin Mannun oksennuksen alkupalojen kohdalla mainittiin, että huushollissa syödään lähinnä maksalaatikkoa ja joskus jopa spagettia. Ei kyllä kuulosta ollenkaan ruokaa rakastavalta naiselta. Eipä ruuanlaitto oikeasti ole niin iso tehtävä, jos sitä yhtään osaa. Leppoisasti se tässä menee ainakin minulla forumia lukiessa.

Mainittakoon vielä suomalaisesta ruuasta, että opetin erästä filippiiniläistä tekemään imellettyä perunalaatikkoa. Oli kuulemma hieman liian makeaa perheen makuun (vaikka kehotin syömään sen suolaisen kinkun kanssa). Sopivan eksoottinen ruoka, jos ulkomaalaisille tarvitsee Suomen antimia mainostaa.
Rakentavat ehdotukset 1,2,3,4

scarlett

Even unelma täyttyi. http://areena.yle.fi/audio/1377982
QuoteViime keväänä Eve Mantu ihmetteli ohjelmassaan miksi Suomesta ei saa somalialaista ruokaa. Ohjelman jälkeen eräs vakiokuuntelija lähetti sähköpostia: Lähdetkö, Eve, ruokakurssille, jos hankin kurssipaikan ja somalialaiset opettajat? Tänään tutustutaan somalialaiseen sambusapiiraaseen.
"Se on heidän tapansa, kuuluu heidän kulttuurinsa, ja kunnioitettava asia sinänsä." - Sairaanhoitaja Eeva Koivulehto tyttöjen silpomisista.

matkamasentaja

Quote from: PYO on 26.05.2010, 19:22:53

Mainittakoon vielä suomalaisesta ruuasta, että opetin erästä filippiiniläistä tekemään imellettyä perunalaatikkoa. Oli kuulemma hieman liian makeaa perheen makuun (vaikka kehotin syömään sen suolaisen kinkun kanssa). Sopivan eksoottinen ruoka, jos ulkomaalaisille tarvitsee Suomen antimia mainostaa.

Meille kävi ensimmäisen hernekeiton kanssa niin että filippiinimama siilasi herneet pois ja tarjoili vain sen vihreän veden. Seuraava menikin jo oikein ja teki letutkin ihan just. Suomalaista ruokaa syntyi kertanäytöllä.