News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Elokuva: From Paris with Love - rasismia, fasismia ja asefetissiä

Started by Iloveallpeople, 29.04.2010, 12:48:05

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteJenkkiroskaa ranskalaisittain

From Paris with Love

Ranska 2010

Ohjaus: Pierre Morel


From Paris with Love on vuoden toistaiseksi vastenmielisin teatterijulkaisu. Tyylinsä ja moraalinsa tyystin kadottaneen Luc Bessonin tuottamassa iljetyksessä ammutaan kasapäin etnisiin vähemmistöihin kuuluvia ihmisiä ja heitetään sen jälkeen huulta hampurilaista purren. Teos on täynnä rasismia, fasismia ja asefetissiä. Sekä köyhiä Pulp Fiction -vitsejä.

Jonathan Rhys Meyers esittää Pariisin Yhdysvaltain suurlähetystön työntekijää, joka haluaisi salaisen palvelun tehtäviin. Sen sijaan hän joutuu kaitsemaan kaupunkiin saapuvaa agenttia. Roolissa nähtävä John Travolta esittää liipaisinhullua natsia, joka ampuu teloitustyyliin kenet vain ja milloin vain. Lupa tähän perustellaan sillä, että hän on Yhdysvaltain hallituksen palveluksessa. Lisävauhtia pistoolisankarimme saa kokaiinista. Rooli on Travoltan jatkuvassa laskussa olleen tähden lopullinen maahansyöksy.

From Paris with Love on kuin öykkäröivän jenkkituristin oksennus keskellä Champs-Élysées'tä. Paitsi, että tämä ongelmajäte on puhtaasti ranskalaista tuotantoa.

Iltalehti
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff



Miniluv

Suosikaa mieluummin suomalaista laatuelokuvaa:

Roudasta rospuuttoon
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

P

Quote from: Ohni on 29.04.2010, 15:00:11
Nyt tämä on pakko nähdä.

Mee too! Se että apparitshnik mediassa haukkuu tuotoksen lyttyyn on nykyään aika usein syy käydä tutustumassa elokuvaan, näytelmään tai taideteokseen/ näyttelyyn..

Sen verran poliittiseksi on mennyt median toiminta "kansan kasvatustehtävässään", jonka ystävämme HS:n toimituksen esimies Saska Snellman on ääneen lausunut ja tuo eleillään ja toimillaan ilmi joka "Pressiklubi" lähetyksessä.

Portinvartijoissa mediassa on pahasti vikaa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

elven archer

"Roolissa nähtävä John Travolta esittää liipaisinhullua natsia, joka ampuu teloitustyyliin kenet vain ja milloin vain. Lupa tähän perustellaan sillä, että hän on Yhdysvaltain hallituksen palveluksessa."

Kuulostaa niin absurdilta, että voisiko elokuva olla parodiaa? Tuosta arvostelusta tuli sellainen fiilis, että jos elokuvassa on natsihahmo, niin sitten elokuva on rasistinen eli varmaan sitten jokainen maailman Hitler-elokuvakin on rasistinen?

erilainen

Täytynee katsoa kyseinen leffa. Olleet hyvät harvassa monta vuotta.

PS. Luin aluksi väärin. Luulin että One night in Paris... :-\ Jonkin tason viihdettä sekin.
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.

PaulR

"Ammutaan kasapäin etnisiin vähemmistöihin..." lienee suurin synti.

Luc Bessonin "Leon" oli varsin katsottava. Muistelin toisen vasta uudelleen löytämäni ranskalaisen kauniin ja oudon "Delicatessen"in olleen saman ohjaajan käsialaa. Eipä ollutkaan.


P

Quote from: elven archer on 29.04.2010, 15:20:10
"Roolissa nähtävä John Travolta esittää liipaisinhullua natsia, joka ampuu teloitustyyliin kenet vain ja milloin vain. Lupa tähän perustellaan sillä, että hän on Yhdysvaltain hallituksen palveluksessa."

Kuulostaa niin absurdilta, että voisiko elokuva olla parodiaa? Tuosta arvostelusta tuli sellainen fiilis, että jos elokuvassa on natsihahmo, niin sitten elokuva on rasistinen eli varmaan sitten jokainen maailman Hitler-elokuvakin on rasistinen?

Sama kävi itsellä mielessä. Totalitarismissa parodia on kiellettyä. Sinnehän Suomi on suuntaamassa Braxin ja median hännystelijöiden ohjaamana.

Ja hyvä apparitshnik ei ole liialla älyllä pilattu. Parodia menee heiltä ohi kovaa ja korkealta. Siksi se pitää poistaa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Veli Karimies

Quote from: elven archer on 29.04.2010, 15:20:10
"Roolissa nähtävä John Travolta esittää liipaisinhullua natsia, joka ampuu teloitustyyliin kenet vain ja milloin vain. Lupa tähän perustellaan sillä, että hän on Yhdysvaltain hallituksen palveluksessa."

Kuulostaa niin absurdilta, että voisiko elokuva olla parodiaa? Tuosta arvostelusta tuli sellainen fiilis, että jos elokuvassa on natsihahmo, niin sitten elokuva on rasistinen eli varmaan sitten jokainen maailman Hitler-elokuvakin on rasistinen?

Ei siinä mitään natsia ole. Siinä on travolta kaljuna terroristinvastaisena agenttina. Samoilla kriteereillä siis Bruce Willis on die hardeissa natsi.

Veli Karimies

Quote from: Paul Ruth on 29.04.2010, 15:29:30
"Ammutaan kasapäin etnisiin vähemmistöihin..." lienee suurin synti.

Joo. Ovat kyllä vaan ihan kaikki etnisiä rikollisia/terroristeja mitä siinä ammutaan..

Shawast

Pinnan alla kaikissa läntisissä sivistysmaissa kytee paljon jännitteitä poliittista korrektiutta vastaan, jonka varjolla on tukahdutettu keskustelu muun muassa kulttuurillisista eroavaisuuksista ja - nyt kirosana - rodullisista eroavaisuuksista. Näin on niin Euroopassa kuin jenkkilässäkin.

Virallisen mantran mukaan vähemmistöjen heikko asema johtuu rakenteista ja rasismista. Massamaahanmuutto ei silti ole ongelma, koska kolmannesta maailmasta tulevat ihmiset ovat täysin samanlaisia kuin läntisissä sivistysvaltioissa asuvat ihmiset, jotka vain vahingossa ovat onnistuneet luomaan korkean elintason.

"Hän puhuu korostetun rauhallisesti, mutta tunnekuohu näkyy hikikarpaloina nenän alla."

- HS raportoi mystisestä keltaiseen purjehdustakkiin pukeutuvasta perussuomalaisten kannattajasta 29.3.2011

Iloveallpeople

QuoteTähtihetki perjantaina 30.4.

Tähtihetken juontavat Satu Linnapuomi ja Tarmo Poussu. Esiteltävinä ovat elokuvat From Paris with Love, The Last Song ja Valhalla Rising. Tähtiä jaettiin tällä kertaa varsin säästeliäästi.

From Paris with Love

Tarmo Poussu

Taxi 1-4, Transporter 1-3, Taken (ja pian Taken 2)... Siinä muutamia ranskalaisen Luc Bessonin kirjoittamia ja tuottamia, mutta muiden ohjaamaksi antamia toimintajännäreitä, joita Bessonin työpanoksen ohella yhdistää yletön toiminnallisuus ja yleinen aivottomuus. Nyt listaan voidaan lisätä From Paris with Love, joka jonain päivänä saattaa sekin saada omat jatko-osansa, jos oikein huonosti käy.

Nimensä mukaisesti Pierre Morelin ohjaama elokuva sijoittuu Pariisiin, mutta puhutaan englanniksi. Jonathan Rhys Meyers esittää Yhdysvaltain Pariisin suurlähetystössä työskentelevää miestä, joka haaveilee urasta salaisessa palvelussa. Uranvaihtoon tarjoaa tilaisuuden John Travoltan esittämä omapäinen agentti, joka jahtaa terroristeja rakastavaisten kaupungissa.

Terroristi on tässä elokuvassa yhtä kuin arabi tai muu ulkomaalainen. (Amerikkalaisia ei luonnollisesti lasketa ulkomaalaisiksi.) Mokoman rupusakin motiiveista tai tavoitteista ei ole niin väliä. Aina ne ovat kuitenkin jotain pommeja räjäyttelemässä. Onneksi ovat ressukat kyvyttömiä saamaan pääparia hengiltä, vaikka kuinka yrittävät. Vapaa maailma pysyy siis turvassa – kiitos jättihampurilaisia ahmivan ja värivammaisia surutta ampuvan John Travoltan.
- - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - -- -

Satu Linnapuomi

"Royal with Cheese". Tämän kuuleminen John Travoltan huulilta on elokuvan From Paris with Love ainoa hyvä kohta. Ainoa. Ja tämä tietysti siksi, että juustopurilaisen ranskalainen nimi on kuultu ennenkin Travoltan suusta, elokuvassa Pulp Fiction. Tuo leffa nosti vuonna 1994 Travoltan jälleen pinnalle. Elokuvan From Paris with Love myötä leveäleuka vajoaa hyvin alas. Mikä ihme on saanut hänet tarttumaan agentti Waxin tyhjänpäiväiseen mutta äärimmäisen vastenmieliseen rooliin?

Aikuisviihde-elokuvissa tökerösti kirjoitettu juoni tähtää vain siihen, että saadaan näyttelijöiltä vaatteet pois. Samoin From Paris with Lovessa koko juoni tähtää vain itse aktiin, siis siihen, että päästään ampumaan ja tappamaan. Muulla ei ole mitään merkitystä. Ja taustalle heavymusiikki jyrisemään. Päähenkilö James Reece (Jonathan Rhys Meyers) oudoksuu aluksi Waxia, mutta pian varauksellisuus muuttuu mutkattomaksi ihailuksi. Aseet on jees! Tappaminen on kivaa! From Paris with Love on rasistinen, ennalta arvattava, väkivaltaa ihannoiva ja aivoton B-luokan toimintapläjäys, jonka on kai tarkoitus viihdyttää. En viihtynyt. Ohjaaja Pierre Morelin edellinenkin elokuva, Taken, sijoittui Pariisiin ja myös se oli luotaantyöntävä. Siinä oli kuitenkin järkeä. Sen teki vastenmieliseksi väkivalta, pelko ja uhka. Tätä uutukaista ei tee vastenmieliseksi väkivalta, vaan maailmankuva, jossa väkivalta on erittäin ok.

YLE
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Jaakko Sivonen

Termiä fasismi käytetään taas miten sattuu. Esiintyykö elokuvassa esimerkiksi korporatiivisen talouspolitiikan kannattamista? Naurettavaa oli myös elokuvan 300 leimaaminen "fasistiseksi" useassakin suomalaisessa arvostelussa.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

ibn ghul

QuoteTerroristi on tässä elokuvassa yhtä kuin arabi tai muu ulkomaalainen. (Amerikkalaisia ei luonnollisesti lasketa ulkomaalaisiksi.) Mokoman rupusakin motiiveista tai tavoitteista ei ole niin väliä. Aina ne ovat kuitenkin jotain pommeja räjäyttelemässä.

Ranskaan hyökkäävien terroristien pitäisi siis olla ranskalaisia tai amerikkalaisia että elokuva olisi hyväksyttävä?

Muslimit voisivat tietenkin myös lopettaa niiden pommien räjäyttelemisen, niin heitä ei kuvattaisi elokuvissakaan niitä räjayttelemässä. Eikä kyllä ihmisiä oikeassakaan elämässä kiinnosta mikä heidän sukulaisensa kappaleiksi räjäyttäneen terroristin motiivi tai tavoite oli.
"Jos ihmisille sanoo, että heidän kultturinsa on perseestä, miten heidän voi olettaa äänestävän sellaisen väitteen esittäjää?" (John King: Human Punk, s 242)

Eino P. Keravalta

Olin tässä vapun ratoksi aikeissa vuokrata elokuvan Operaatio Valkyrie, mutta enpä taida kehdata, kun siinäkin esitetään niitä rasisteja ja fasisteja. Sen sijaan taidankin katsoa uudelleen elokuvan the Visitor, joka esittää, miten ennakkoluuloinen professori löytää monikulttuurisen ihanuuden ja vieläpä rakastuu!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Tunkki

Tämä Pariisista rakkaudella-raina oli kyllä iloisen älyvapaata räiskintää.
Ensten ammutaan kaikki, ja sitten loputkin.
Mutta tapahtumaa piisaa.

Huscarl

Jep, oli oikein reipasta paukuttelua. Filmissä Travoltan leppoisa kalju VHM aisaparinsa kanssa pistää kylmäksi legioonan kiinalaisia ja lähi-itäläisiä huippuosaajia, ja valkoista jihad bomberiakin jahdataan. Vähän keskeneräinen fiilis tosin jäi elokuvasta, odotin vähän isompaakin loppurytäkkää.

Hot Fuzz

Työkseen elokuvia katsovat ja arvosteluja tekevät ihmiset eivät enää osaa nauttia elokuvista. Monet (ihmisiä kun tieten ovat) kriitikot tuntuvat päättävän etukäteen millaista elokuvaa haluavat mennä katsomaan ja sitten kun toimintaelokuva ei olekaan yhden ihmisen kasvudraama haasteellisessa ympäristössä, jossa kaikki löytävät itsestään jotain mitä ovat aina pelänneet, mutta hyväksyvät lopulta muutoksen elämään kuuluvana osana, niin jo tähdet ropisee.

Voi sitä itkua, kun 300 oli teatterissa. Se oli typerin, epärealistisin, sovinistisin, rasistisin, piilohomoin, blue raylle sopimattomin seepiaviritelmä ikinä ja silti sitä katsottiin. Itsellänikin oli Gerry Butler pitkän aikaa taustakuvana läppärissä, kun se jotenkin vaan piristi päivää.

From Paris with love tuskin on muuta kuin toiminnan peruskauraa, ilman mitään sen kummempaa ideologiaa. Kolme tähteä niille, jotka genrestä tykkäävät.

"Etnisten vähemmistöjen ampumisesta" vielä sen verran, että monin paikoin kysehän alkaa olla jo enemmistöstä. Tekisikö se elokuvasta paremman jos olisi esittää jotain tilastoja arvostelijalle?