News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

"Internet ja tiedonhaku" -kurssi varttuneemmalle väelle

Started by JM-K, 25.02.2009, 23:00:41

Previous topic - Next topic

JM-K

Eräs Homman keskeisiä ongelmia on se, että suurin osa aktiivisesti äänestävästä kansanosasta ei seuraa internetiä aktiivisesti. He seuraavat maamme politiikkaa yms. vain printtimediasta. Näin ollen todellinen tieto ei heitä tavoita. Sen sijaan he ovat ideologisen roskan uhreja.

Tästä syystä nuivistien tulisi rakentaa yksinkertainen kurssi, jossa
a) opetettaisiin internetin perusteet
b) opetettaisiin tiedon haun perusteet
c) opastettaisiin uudet kohderyhmät objektiivisen tiedon lähteille.

Näitä kursseja voisi sitten kaupata vaikkapa kansalaisopistojen tarjontaan. Itse olen valmis sellaisen suunnittelemaan ja ilmaiseksi vetämään.

Ideoita ja halukkaita vetäjiä otetaan vastaan osoitteessa [email protected]

mikkoR

Kansalaisopistoissa voi periaatteessa aivan kuka vaan järjestää kurssin ja veloittaa siitä haluamansa summan.

Toisinsanoen jos joku vähääkään tietotekniikasta ymmärtävä voi tuntiessaan omaavansa liikaa vapaa-aikaa järjestää itselleen töitä.

Samalla saisi hoidettua myös propagandan salonkikelpoisesti kotiin.

JMK se osaa heittää hyviä ideoita.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Johannes Nieminen

Tosiasia on, että tiedonhakutaidot ovat monella ihmisellä hyvin hukassa. Tiedonhallinnasta ei kannata edes puhua. Olen oikeasti todella yllättynyt siitä, että ei osata edes perusasioita. Eri asia sitten, miten näitä taitoja saataisiin kehitettyä. Kansalaisopistot eivät tätä nykyä ihan helposti ota kursseja ohjelmaansa. Kun keksitään missä ja miten näitä kursseja vedetään, niin meitsi on mukana.
Yksi Nuivan Vaalimanifestin alkuperäisistä allekirjoittajista.
Vantaan kaupunginvaltuutettu 2009-2017

ElinaElina

Esimerkki:Ylöjärven työväenopiston atk-opetus on kutistunut ja kutistunut, syynä osanoton vähyys. Nuorempi polvi osaa jo ja mummoja ja pappoja ei enää riitä kursseille.

Onneksi he keksivät tämän, suomalaisilta kielletyn toiminnan:

"NUORTEN MAAHANMUUTTAJIEN NETTIKAHVILA
Ylöjärven yhtenäiskoululla työväenopiston tiloissa
luokassa C125 alkaa kevätlukukaudella 2009 nuorille
maahanmuuttajille suunnattu nettikahvila. Paikalla on
ohjaaja, joka neuvoo tietokoneen ja netin käytössä.
Alkamisajasta ilmoitetaan myöhemmin Ylöjärven Uutisissa
ja opiston nettisivuilla.
Yhteydenotot opiston koulutussuunnittelija Aleksanteri K."
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Johannes Nieminen

Quote from: ElinaElina on 01.03.2009, 11:23:45
Esimerkki:Ylöjärven työväenopiston atk-opetus on kutistunut ja kutistunut, syynä osanoton vähyys. Nuorempi polvi osaa jo ja mummoja ja pappoja ei enää riitä kursseille.

Hämmentävää, sillä ainakin omat kokemukset osoittavat muuta. Syy kutistumiseen on yleensä jossain muualla. Yleisin ongelma on se, että kansanopistojen kursseilla on vain yksi ohjaaja, jolloin moni putoaa kärryiltä. Toinen syy on kurssimaksu, sillä ainakin senioriväestö on todella tarkkoja siitä mihin rahat tunkee. Kirjastojen järjestämät kurssit ovat taas tupaten täynnä, ja tulijoita olisi moninkertainen määrä. Jos toisaalla riittää kurssilaisia, niin vika on jossakin muualla kuin kurssitettavien puutteesta. Näin siis pääkaupukiseudulla.

Quote"NUORTEN MAAHANMUUTTAJIEN NETTIKAHVILA
Ylöjärven yhtenäiskoululla työväenopiston tiloissa
luokassa C125 alkaa kevätlukukaudella 2009 nuorille
maahanmuuttajille suunnattu nettikahvila. Paikalla on
ohjaaja, joka neuvoo tietokoneen ja netin käytössä.
Alkamisajasta ilmoitetaan myöhemmin Ylöjärven Uutisissa
ja opiston nettisivuilla.
Yhteydenotot opiston koulutussuunnittelija Aleksanteri K."

Ei noille ole tullut mieleen, että vastaavanlaista toimintaa voisi järjestää myös senioreille? Helsingissä on esimerkkejä senioreiden läppärikerhoista, joille on kysyntää enemmän kuin niitä järjestetään. Taitaa vaan olla niin, että maahanmuuttajat ovat Ylöjärvelläkin prioriteetti yksi, ja mummot saavat tarpoa lumihangessa.
Yksi Nuivan Vaalimanifestin alkuperäisistä allekirjoittajista.
Vantaan kaupunginvaltuutettu 2009-2017

JM-K

Olen valmis ensi syksynä vetämään ilmaiseksi parin päivän kurssin Ylöjärvellä ja Tampereella.

Mikäli ei ko. kansalaisopistoille kelpaa, haluan kirjalliset perustelut sille, miksi ilmainen kurssi ei mahdu ohjelmaan.

Taidattekin jo sitten arvata, mitä sille kirjalliselle perustelulle tapahtuu...

IDA

Jos tästä kehittyy jotain niin mukana ilman muuta.

Itse olisin kyllä huono opettaja, koska introverttina luonteena helposti sanoisin vain "ei vittu, koittakaa nyt osata" ;)

Joka tapauksessa olen valmis kaikenlaiseen taustatukeen mikä minulle on mahdollista.

Lemmy

Minä taisin jotakuta ohjata, sanoin KVG, hän kysyi KVG? minä sanoin KVG?KVG!... hän katsoi googlesta. ;D

Mutta yksi tähdellinen juttu on myöskin lähdekritiikki, eli vaikka se onkin internetissä se ei välttämättä ole totta. Tai lukee pravdassa. Hikipedia on tästä hyvä esimerkki, mutta wikipedia vielä parempi. Suolaa, karkeata merisellaista pyllyn alle kun tietoa etsii. Netti on toisaalta siitä hyvä, että sieltä löytyy henkilön tai kirjoittajan taustat aika hyvin, niin voi tehdä sitten tästä aina jotain kehäpäätelmiä.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

ElinaElina

Sellainen kurssi olisi minun mieleeni, jossa jokainen saisi opastusta juuri siihen, mihin eniten tarvitsee. Menin eräälle atk-kurssille toiveena saada vastauksia kysymyksiini. Niihin ei ollut aikaa, tahti oli tiukka ja ope päätti mitä opettaa.
Nyt olen täysin pihalla blogspot eli blogger sivustolla olevan blogini kanssa. Aineistoa pitäisi järjestellä eri järjestykseen ja ohjeet ovat englanniksi. Värjään kohta tukkani harmaaksi ja menen Tampereen senioreille tarkoitettuun atk-neuvontaan.

IDA

Quote from: ElinaElina on 01.03.2009, 21:55:38
Sellainen kurssi olisi minun mieleeni, jossa jokainen saisi opastusta juuri siihen, mihin eniten tarvitsee. Menin eräälle atk-kurssille toiveena saada vastauksia kysymyksiini. Niihin ei ollut aikaa, tahti oli tiukka ja ope päätti mitä opettaa.
Nyt olen täysin pihalla blogspot eli blogger sivustolla olevan blogini kanssa. Aineistoa pitäisi järjestellä eri järjestykseen ja ohjeet ovat englanniksi. Värjään kohta tukkani harmaaksi ja menen Tampereen senioreille tarkoitettuun atk-neuvontaan.

Blogger on tosi helppo. Voin itsekin neuvoa.

Sen saa suomenkieliseksi ihan nappia painamalla. Postausten järjestystä ei käsittääkseni voi säädellä ollenkaan, vaan uusin postaus on aina ylimmäisenä. Ainoa mahdollisuus säädellä on kopioida tekstit ja liittää ne sitten siihen järjestykseen kuin haluaa.

ElinaElina

QuotePostausten järjestystä ei käsittääkseni voi säädellä ollenkaan

Tämä oli eräs ongelmani, kiitos tiedosta, ei tarvi etsiä siihen ratkaisua kun sitä ei ole. Englanniksi on tarkemmat ohjeet, niitä en tajua, vaikka sivuston muuten saa suomeksi. Laitan yksityisviestin sulle, ettei mene foorumi omiin asioihini, kiitos.