News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Käytännön kokemusta monikulttuurisuudesta.

Started by Ninni, 24.04.2010, 12:58:06

Previous topic - Next topic

Ninni

Hei.
Tarkoituksenani on kertoa oma näkemykseni monikulttuurisuudesta. En tullut tänne puolustelemaan vaan kertomaan omia kokemuksiani asiasta. Voin alkuun sanoa, että en ole taitava kirjoittaja vaan kirjoitan amatöörimaisesti, mutta uskon, että saan kuitenkin sanottavani sanotuksi.
Tulen itse monikulttuurisesta perheestä. Tai sellaiseksihan käsitetään suomessa nykyään sellainen perhe jossa toinen vanhempi on suomalainen ja toinen ulkomaalainen. En kerro sen tarkemmin, mutta toinen vanhemmistani on siis tullut suomeen ulkomailta.
On vaikea kirjoittaa rehellistä tekstiä, koska sodin silloin tavallaan itseäni vastaan sillä omiin kokemuksiini perustuen koen monikulttuurisuuden negatiivisena asiana, mutta sitä on vaikea valehdellakaan ja toitottaa että monikulttuurisuus on rikkaus jos ei itse näin koe. Toisaalta itseni kannalta olisi varmaan parempi sanoa sellaista, mutta en jaksa valehdella.
Suomesta on tullut varsin suvaitsevainen maa. Tarkoitan tällä nyt suvaitsevaisuutta suomessa asuvia ulkomaalaisia kohtaan. Tilanne on muuttunut paljon. Itse olen siis nyt parikymppinen ja omiin kokemuksiin pohjautuen on nähtävissä selvä muutos. Itse olen suht. vaalea, mutta kuitenkin täysin suomalaista tummempi ja sen vuoksi erotun joukosta ja minua ei aina pidetä suomalaisena. Omiin kokemuksiini pohjautuen sanoisin, että nykyään on helpompi olla tummaihoinen suomessa kuin oli esimerkiksi 8-10 vuotta sitten. Ihmiset eivät tuijota enää niin paljon eivätkä huutele jne.
Oikeastaan haluan saada asian esille, koska minua itseäni ärsyttää nämä ihmiset jotka edustavat suvaitsevaisuutta ja jotenkin pitävät arvossa monikulttuurisuutta, vaikka heillä ei ehkä ole käytännössä mitään kokemusta asiasta. Minun mielestäni sen todistaa se, että he juuri ovat niin suvaitsevaisia eivätkä huomaa mitä heidän suvaitsevaisuus voikaan saada aikaan. Heidän päässään on iskoutuneena se, että kaikki ovat samanarvoisia, ketään ei saa syrjiä ja he myös uskovat sanontaan monikulttuurisuus on rikkaus.
Suvaitsevaisia ihmisiä on monta tyyppiä..Yksi on juuri tämä ns. "kukkahattutädit", "uskovaiset" , " ihmisoikeusaktivistit" ja nuorissa erityisesti nämä "räppärit/hiphopparit". Koska näitä ihmisiä on nykyään paljon on entistä helpompi ulkomaalaisten sulautua suomessa näihin porukoihin ja tulla hyväksytyiksi.
(Kärjistettyä jne. ja pahoittelen tätä maallikon tekstiäni, mutta en osaa kirjoittaa sen hienommin.)
He ehkä eivät juuri näe näitä ongelmia tai eivät vain usko, että ne ovat todellisia ongelmia.
Mutta ongelmia se todellakin tuo kun täysin erilaisia kulttuureita yritetään yhdistää.
Oman perheeni kohdalla se ei ainakaan ole toiminut. En pysty enkä jaksa eritellä tätä, mutta voin sanoa, että vanhempieni suhde ei ole toimiva ja kaikki ristiriidat johtuvat juuri siitä, kun toinen ei ole suomalainen eikä pysty täysin suomalaista kulttuuria hyväksymään eikä tuntemaan itseään suomalaiseksi.
Minä ainakin itse koen asian niin, että ihmiselle on hyvin tärkeää tuntua kuuluvansa johonkin ja tuntea olavansa jonkin maalainen.
Olen usein kokenut olevani "väärässä kehossa". Itse en aina edes muista olevani muita tummempi, mutta sitten havahdun vaikka bussipysäkillä kun joku kysyy: "Anteeksi, puhutko sinä suomea?".
Omassa perheessäni monikulttuurisuus on tuonut paljon paljon paljon ristiriitoja. Vanhemmat eivät ehkä tajuakaan, mutta lapset kärsivät siitä paljon. On paljon helpompi olla vain jotain yhtä kuin yrittää olla kahta yhtä aikaa.
Minä olen itse aina halunut olla vain suomalainen ja elää niin kuin suomalainen. Mutta toisella vanhemmistani on tietysti ollut erimielisyyttä sitä kohtaan miten minun täytyisi elää, ja sen takia en ole saanutkaan tehdä asioita mitä kaverini ovat saaneet tehdä. Täytyy sanoa, että perheessäni päätöksiä on juuri jyrännyt isäni joka on ulkomaalainen ja äitini on jäänyt tossun alle. Itse olen kokenut tämän suurena rasitteena, koska se on rajoittanut paljon tekemisiäni ja minun on täytynyt toimia kulttuurin mukaan jota en tunne omakseni enkä halua edustaa.
Tunnen myös muita perheitä joissa toinen vanhempi on suomalainen ja toinen ulkomaalainen, mutta vanhemmat ovat eronneet ja lapset elävät äitinsa kanssa ja elävät täysin "suomalaisesti". Ja sanoin äitin kanssa, koska mielestäni on yleisempää, että se ulkomaalainen osapuoli on isä kuin äiti.
Tällöinhän perhe ei ole enää edes kovin monikulttuurinen jos ulkomaalainen vanhempi ei ole enää yhteydessä perheeseen kuten olen nähnyt joissain perheissä käyvän.
Ja sitten jatkan vielä yleistämistä... mutta useissa monikulttuurisissa perheissä perheen äidit ovat juuri niitä jotka ihailevat miehensä kulttuuria ja näiden perheiden lapset alkavatkin usein hengaamaan maahanmuuttajien kanssa, koska tuntevat enemmän yhteenkuuluvuutta heihin kuin suomalaisiin.
Mutta kuten katukuvasta näkee niin yhä useampi suomalainen on yhdessä ulkomaalaisen kanssa. Tilanne oli eri silloin 8-10 vuotta sitten. Silloin ajattelin itse että esimerkiksi minun ei ole mahdollista saada poikaystävää, koska kenelläkään ei olisi siihen aikaan ollut pokkaa olla tummaihoisen tytön kanssa. Mutta nyt tilanne on aivan eri. Suomestakin on tullut niin suvaitsevainen maa ja on monia "alakulttuureja" jotka suorastaan palvovat monikulttuurisuutta. En näe enää ollenkaan vaikeana asiana saada esimerkiksi poikaystävää. Mutta tiedän silti, että on paljon niitäkin jotka eivät minun kanssani suostuisi seurustelemaan.
Mutta useammin sitä törmää nykyään niihin jotka ihailevat "eksoottisuuttani" kuin päinvastoin.
He ihailevat monikulttuurisuutta sokeasti, mutta eivät taida tietää sen pimeistä puolista. Itse olen ne kokenut ja tiedän mitä se voi käytännössä olla. En viitsi nyt tänne kuitenkaan kertoa niin henkilökohtaisia asioita.
Joku saattaa ihmetellä kun sanon näin, mutta itse näen suuren maahanmuuttajien määrän uhkana suomelle ja suomalaisuudelle. Nämä maahanmuuttajat eivät halua muuttua suomalaisiksi tai omaksua suomen kulttuuria. Ja useat maahanmuuttajat ovat tulleet suomeen sen ikäisinä, että on melkein mahdotontakin suomalaistua siitä enää. He elävät täällä, koska se on helppoa ja suuri osa suomalisista on heille niin ystävällisiä ja kilttejä joten ei heillä ole täällä ongelmia elää. Ja maahanmuuttajien lapset, jotka ovat syntyneet suomessa niin heidän ei pakosta anneta suomalaistua vaan vanhemmat haluavat että he säilyttävät oman kulttuurinsa.
Itse olen saanut puoliksi tummaihoisena todistaa kukkahattutätien todellisen olemassaolon. Ala-asteella monet opettajat olivat juuri sellaisia ja ainoana luokan tummempana ihmisenä sain usein heidän sympatiansa ja uteliaisuutensa puoleleni. Minua se lähinnä ärsytti ja ärsyttää vieläkin. He kokivat tehtäväkseen aina tuoda esille minun erilaisuuteni ja yrittivät epätoivoisesti vakuuttaa kaikille, että se on hyvä ja hieno asia. Itse olisin halunnut vain olla mahdollisimman huomaamaton ja samassa kastissa kuin luokkakaverini.
Vielä enemmän minua naurattaa esimerkiksi irc-galleriassa ryhmä: Mulatti vauvat,sweetest thing in the world =D     
En edes tiedä mitä sanoa tuosta. Suomessa on kai liikaa naisia, jotka ihailevat tummia miehiä ja haluavat pakostakin "suklaasilmä" lapsia koska ovat he niin kauniita ja ihania. Mutta tuo ryhmähän on melkein vain rasistinen, vaikka se yrittää olla antirasistinen. Miten tyhmää voikaan olla se, että on jokun ihmisen kanssa vain sen takia, että pitää sitä jotenkin "coolina/siistinä", koska se noista ihmisistä paistaa läpi, anteeksi nyt vain. Mutta nämä ihmiset ovatkin maahanmuuttajille helmiä jos he sellaisen saavat.

Olipas vaikea kirjoittaa kaikki nuo asiat, mutta tulipahan nyt sanottua.

Jos jollakin heräsi ajatuksia niin luen mielelläni.

Taikakaulin

Kiitos tarinastasi. Se valaisi taas enemmän minuakin monikulttuurisuuden "ihanuudesta". Nähtiin taas kuka siinä multikulttiperheessä määrää kaapin paikan.

Aikoinaan koulussa muutama vuosi takaperin, oli juuri sellainen tyttö, joka kertoi avoimesti haluavansa mustan miehen.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Mr. Heat

Erinomaista ja rohkeaa tekstiä. Myöskin omakohtaiset kokemukset ovat tervetulleita kun kirjoitetaan yleisellä tasolla ja syyttelemättä. Täällä on varmasti yli 90% porukasta amatöörikirjoittajia joten ei tarvitse enempää anteeksi pyydellä. Pienillä kirjoitusvirheillä ei ole mitään merkitystä kenellekkään, paitsi Ruuskalle.

On erittäin mielenkiintoista että näet, että nimenomaan naiset palvovat toiseutta, ymmärtääkseni nykyään on paljon myös miehiä jotka palvovat nimenomaan (Silviota lainatakseni) "ruskettuneita" naisia.

Olet kyllä 100% oikeassa siinä että on tietynkaltaista rasismia pariutua siinä toivossa että muksuilleen saa mahdollisesti suklaasilmiä ja vaaleita kikkarahiuksia.
"Mistä tulikin mieleen, voiko aidosti kuulua Suvaitsevaistoon, jos omistaa muun kuin sekarotuisen koiran?"
- aha

Sivulause

Hyvä näkökulma, ja tervetuloa forumille!

Olen itse samaa mieltä, iso ongelma monikulttuurisuudessa ovat 'kukkahattutädit', jotka eivät itse osaa suhtautua erilaisuuteen järjellisesti, hyvine ja huonoine puolineen.

Itsekin olen nähnyt maailmaa ja eri kulttuureja, hyvine ja huonoine puolineen. Minulle suomalaisuus on pelkkä tukikohta, rauhallinen saareke jonne on aina ollut kiva palata. Tämä maa itsessään ei ole minulle mitenkään arvokas, mutta täällä asuvat ihmiset koen 'omikseni', johonkinhan ihmisen tosiaan on kuuluttava.

Tekstin perusteella juurikin Sinä olet omilla aivoillasi ajattelevana henkilönä yksi tuon pahamaineisen monikulttuurin hyvistä puolista :)

BastardoGrande

Quote from: Ninni on 24.04.2010, 12:58:06
He elävät täällä, koska se on helppoa ja suuri osa suomalisista on heille niin ystävällisiä ja kilttejä joten ei heillä ole täällä ongelmia elää. Ja maahanmuuttajien lapset, jotka ovat syntyneet suomessa niin heidän ei pakosta anneta suomalaistua vaan vanhemmat haluavat että he säilyttävät oman kulttuurinsa.

Hienoa kun joku mokuperheenjäsen avaa hieman ovea ja kertoo miten on asiat siellä oven toisella puolella.
Kun sanot 'heidän' elävän täällä koska se on helppoa, niin valitettava tosiasia kait lienee, koska se on ilmaista.
Kunta järjestää sopivan vuokra-asunnon, vuokra ja elämiskulut sossusta ja KELA:sta sekä lisäksi harkinnanvaraiset tuet telkkariin, puhelimiin, polkupyöriin ja muihin harrastusvälineisiin ja jopa autoon ja sen korjauttamiseen.

Joillakin kursseilla käyminen on kait puolipakollista, ellei satu väsyttämään?
Juurikin nuo seikat alkavat kihistä kantasuomalaisten päässä ja vaikeuttavat niiden hyväksymistä.

Mitä muuten tarkoitat tällä; "Ja maahanmuuttajien lapset, jotka ovat syntyneet suomessa niin heidän ei pakosta anneta suomalaistua vaan vanhemmat haluavat että he säilyttävät oman kulttuurinsa".
[img]http://img840.imageshack.us/img840/6147/manifestikannattaja.png[/img]

"Vähemmistöjen suosiminen on enemmistön syrjintää"

Minä en vihaa mustia, vaan toivon että he elävät onnellisesti omissa maissaan. -Tandefelt-

http://velkakello.fi/

jmm

Quote from: Ninni on 24.04.2010, 12:58:06Ala-asteella monet opettajat olivat juuri sellaisia ja ainoana luokan tummempana ihmisenä sain usein heidän sympatiansa ja uteliaisuutensa puoleleni. Minua se lähinnä ärsytti ja ärsyttää vieläkin. He kokivat tehtäväkseen aina tuoda esille minun erilaisuuteni ja yrittivät epätoivoisesti vakuuttaa kaikille, että se on hyvä ja hieno asia.

Tuollaista opettajaa voisi perustellusti kutsua rasistiksi.
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

Spesialisti

Hyvä kirjoitus. Tätä voisi tarjota Hesarille julkaistavaksi vaikka "poikkeuksellisesti nimimerkillä."  Epäilen kyllä että menisi erkkoverkosta läpi..

foobar

Vaikka oma syntyperä onkin niin suomalainen kuin olla voi, kokemusta asiasta on kieltämättä kertynyt. Enkä nyt aio puhua rautatieaseman jengien yltiöpäisestä ylistämisestä...

Pääasiassa kokemukseni ovat kertyneet kiinalaisesta ajattelutavasta, vaikka kyse periaatteessa voi ollakin vain yksilöistä, joiden kanssa olen ollut tekemisissä. Mutta kuitenkin.

Kiina on korkeakulttuurinen maa. Vaikka suureen maahan mahtuu lukutaidottomuutta ja köyhyyttä, on kulttuuria, historiaa ja sen elinvoimaisuutta syytä arvostaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikkia käytäntöjä pitäisi sokeasti hyväksyä tai suorastaan nostaa oman kulttuuripiirin yläpuolelle siksi, että ne tulevat etäisestä tai vanhasta kulttuuripiiristä. Asioista voi olla eri mieltä, kunhan osaa olla eri mieltä konstruktiivisesti. (Ei sinällään että olisin kieltämässä epäkonstruktiivisuutta, mutta se on vain hukkaan heitettyä aikaa...)

Kiinalaiset ovat (täälläkin tutkitun tilastotiedon perusteella) työteliäitä ja arvostavat työtä ja omaa menestystä. Suurin osa varmaan muistaa keltainen hassusti puhuva vinosilmä -stereotyypit, mutta myös huomaa kuinka ne ovat ihmisten mielistä viime aikoina karisseet. Tässä suhteessa mielestäni muutos on ollut tervetullutta.

Se mitä en mitenkään pidä tervetulleena on esim. paremman puoliskoni kohtaama ajattelun perusvire silloin, kun hän pyrki aikoinaan integroitumaan Suomeen mm. oppimalla kielen: luukkujen sosiaalitantoille hän oli oletusarvoisesti avuton uhri, todennäköisesti vieläpä suomalaisen kumppaninsa tavalla tai toisella hyväksikäyttämä hölmö joka olisi heidän vakioasiakkaansa kunhan "harhaluulot" olisi ensin tapettu.

Se ei painanut luukun henkilökunnalle mitään että kyseessä oli korkeakoulutuksen saanut itsenäinen englantia hyvin puhuva yksilö joka oli alkanut työnteon opiskelun ohessa heti maahan tultuaan. Etniset stereotyypit ja niiden mukaan luokittelu olivat yksinkertaisesti liian vahvoja suvaitsevaisen ajattelun pakkopaitoja, voisin jopa epäillä että kertaluokkaa pahempia kuin vanhentuneet vinosilmästereotypiat peruskaduntallaajan takaraivossa.

Olen silti sitä mieltä, ettei pelkkä osaaminen ja halu poista monikulttuurisuuden ongelmia. Olen toistuvasti ajautunut paremman puoliskoni kanssa erimielisyys- ja yllätystilanteisiin joita en ikimaailmassa olisi osannut kuvitellakaan omalle kohdalleni ainakaan suomalaisen kumppanin kanssa. Nämä tilanteet eivät tuhoa elämääni, mutta joskus ne tekevät siitä kovin vaikeaa tavalla, jota ei oikeastaan voi edes alkaa, ainakaan suomalaisen kulttuurin henkilökohtaisuuskäsityksen puitteissa, selittämään edes parhaille ystäville. Eli toisin sanoen: tunnistettavia ongelmia ei näy ulospäin, mutta se ei tarkoita etteikö sellaisia olisi. Toisaalta ongelmat ovat riittävän pieniä että niiden kanssa haluaa elää sen sijaan, että heittäisi kaiken hyvän samalla menemään.

Olen päätynyt monen mutkan kautta ajattelemaan että monikulttuurisuus aiheuttaa aina kitkaa. Kitka ei suinkaan aina ole ongelma joka pitäisi eliminoida; jos liike kohden tavoitetta on vauhdikkaampaa valitulla tavalla, ei suurempi kitka ole välttämättä keskeinen ongelma. Kuitenkin sen olemassaolo pitää muistaa; kun puhutaan suuresta kitkasta, se heijastuu yhteiskunnan toimivuuteen, pieni taas sulkeutuu piiloon perheiden ja yhteisöjen sisään.

Jo Saksan ja Suomen välillä on riittäviä kulttuurieroja jotta ne kykenevät kirvoittamaan perheriitoja; miksi tämä ei olisi haittatekijä joka pitäisi ymmärtää jos kyseessä on kiinalaisen, malesialaisen tai irakilaisen kulttuurin törmäys? Miksi ihmeessä näitä asioita ei voida käsitellä ja analysoida samalla tapaa kuin suomalaisten välisiä ongelmia, vaan johtopäätösten pitää aina olla ennalta valittuja? Tästä putkinäöstä kärsivät monet hommalaisetkin, mutta toimintatavasta on tehty suoranainen dogmi suvaitsevaisuuspiireissä. Voisiko tämä hulluus päättyä joskus?
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Nuivettunut Han-nenetsi

Todella mielenkiintoinen kirjoitus, toivottavasti Ninni jää tänne vakiokirjoittajaksi. Kiitos Ninni myös ennakkoluulottomasta suhtautumisestasi Homma-foorumia kohtaan joka mainitaan mediassa nykyään esimerkkinä viha-rasistifoorumista.

Vaimoni on ulkomaalainen ja lapsemme selvästi erottuvat ulkonäöltään muista suomalaisista lapsista. Yritämme elää ns. normaalia suomalaista perhe-elämää emmekä missään tapauksessa yritä saada mitään irtopisteitä korostamalla monikulttuurisuuden autuutta. Sanoisinkin että suhteemme ja perhe-elämämme on hyvin tasaista ja ristiriidatonta siitä huolimatta että puolisoni tulee eri täysin erilaisesta kulttuurista. Mutta hän yrittääkin elää maassa maan tavalla.

Ikinä yksikään oikea rasisti ei ole huudellut tai häirinnyt perhettäni vaikka Ylen, HS:n ym. suvaitsevan median mukaan rasismin pitäisi olla maahanmuuttajataustaisten arkipäivää. Samoin kuin sinua, myös minua häiritsevätkin ns. kukkahattusuvaitsevat jotka yrittävät tuoda erilaisuuden ihanuutta esiin aina kun mahdollista. Tämä voi olla lapsille jopa traumaattista koska lapsethan haluavat kuulua joukkoon, ja esim. koulussa opettajan lellikit saavat taatusti kärsiä.

Pidimme käsittämättömänä kun jo alle 2-vuotiaan lapsemme mennessä päiväkotiin hoitaja kysyi miten "meidän kulttuurimme" pitäisi ottaa huomioon päivittäisessä hoidossa ja kasvatuksessa!? Halusin toki pitää hyvät välit henkilökuntaan enkä pitänyt puolen tunnin saarnaa mutta ilmoitin että vaimoni kansalaisuuden ei tule millään tavalla vaikuttaa siihen miten lastani hoidetaan päiväkodissa vaan hän on yksi muiden joukossa. Meidän lapsemme ovat ilman muuta spesiaaleja ja erityisen rakkaita - vain minulle ja vaimolleni - samoin kuin muiden penskat ovat omille vanhemmilleen kaikki kaikessa. Jos lasteni erilainen ulkonäkö herättää kysymyksiä niin hoitajat vastatkoon faktoilla eikä millään naminami-ihanaa vastauksilla.
Toksinen soijamaskuliini

Miniluv

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

perdido

Erittäin mielenkiintoinen kirjoitus.

Tutkailin vähän tuota netissä näkyvää ilmiötä, eli esim. tuolta irc-galleriasta löytyy juuri tuollaisen mulattivauvojen pelkän ihonvärin takia ihannoimisen (ihan kuin kyseessä olisi jonkin eksoottisen puudelin hankkiminen!) lisäksi ryhmiä sille, kuinka valkoiset naiset haluavat olla "black man´s girl" ja sitä rataa. En viitsi hakea linkkejä, mutta löytyy monia naisia, joiden elämän sisältö näyttää pyörivän eri mustien miesten (huom. monikko) ympärillä. Yhdessäkin profiilissa kiharapääblondilla on lähes joka kuvassa uusi musta "kaveri". Voidaan jo puhua perversiosta, ei tuo ole normaalia enää vaan sairaalloista.
Ja samat jutut jatkuvat esim. jossain suomi24:n keskustelupalstoilla. Löytyy juttuja siitä, missä baareissa ne "niksut" (eli nigerialaiset) hengaavat.
Aivan sairasta toimintaa.

Taavitsainen

Quote from: perdido on 24.04.2010, 14:24:31

Tutkailin vähän tuota netissä näkyvää ilmiötä, eli esim. tuolta irc-galleriasta löytyy juuri tuollaisen mulattivauvojen pelkän ihonvärin takia ihannoimisen (ihan kuin kyseessä olisi jonkin eksoottisen puudelin hankkiminen!) lisäksi ryhmiä sille, kuinka valkoiset naiset haluavat olla "black man´s girl" ja sitä rataa. En viitsi hakea linkkejä, mutta löytyy monia naisia, joiden elämän sisältö näyttää pyörivän eri mustien miesten (huom. monikko) ympärillä. Yhdessäkin profiilissa kiharapääblondilla on lähes joka kuvassa uusi musta "kaveri". Voidaan jo puhua perversiosta, ei tuo ole normaalia enää vaan sairaalloista.
Ja samat jutut jatkuvat esim. jossain suomi24:n keskustelupalstoilla. Löytyy juttuja siitä, missä baareissa ne "niksut" (eli nigerialaiset) hengaavat.

Pakko sanoa että "sou vat"? jotkut tykkää blondeista, jotkut tykkää tummista.
Joillakin on sitten hiukanpa kapea-alainen ulkonäkökriteeri, entäs sitten?
onhan näitäkin joilla on ihan hervoton azn fetissi :D
siis olen sinäänsä myös sitä mieltä että kummaa sakkia, mutta omapahan on asiansa.
-siinä mitään sairasta ole jos ei muusta tykkääkkään kuin yhdennäköisestä sakista.
Polta sillat jotka jätät taaksesi, sillä et voi koskaan tietää kuka voi seurata perässäsi.

foobar

Quote from: Taavitsainen on 24.04.2010, 15:17:15

Joillakin on sitten hiukanpa kapea-alainen ulkonäkökriteeri, entäs sitten?
onhan näitäkin joilla on ihan hervoton azn fetissi :D
siis olen sinäänsä myös sitä mieltä että kummaa sakkia, mutta omapahan on asiansa.
-siinä mitään sairasta ole jos ei muusta tykkääkkään kuin yhdennäköisestä sakista.

Kyllä näitä preferenssejä miehiltäkin löytyy, monen suomalaisen miehen mielestä kaukoidän tai esim. eteläisen Euroopan naiset voivat olla hyvinkin kategorisesti nättejä ja haluttavia, vasta paljon myöhemmin ajatuskuvioihin tulee varsinainen yhteensopivuus. Se onkin sitten hiukan hassumpaa, jos niiden perässä juostaan kaikki muu unohtaen ja jättäen aivot täysin narikkaan seuraamuksia ajatellessa. Vielä enemmän outoa mielestäni kuitenkin näiden naisten osalta; hento aasialaisnainen vs. suomalainen mies ei ole mikään vaarallinen asetelma sille miehelle, mutta ideaalimaskuliini nigerialaisköriläs vs. suomalainen nainen on jotain, jossa itsesuojeluvaisto toivottavasti on ollut läsnä ennen julkiselta paikalta poistumista.

Mutta vapautensa kullakin, kunhan kantaa myös vastuunsa valinnoistaan.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Taavitsainen

Kyllääh, kyllääh... Kuhan nyt vaan halusin todeta että en näe mitään väärää kumppaninsa valinnassa osittain ulkonäön perusteella -teen tätä itsekkin.
Kyllähän siinä järki varmasti kelläkin mukana on kun valitsee kenen pulkkaan lähtee.

Ja pitänee vielä sanoa ninnille että todella hieno postaus ja koen itse samoin monella tapaa, ei ole paljoa lisättävää!
Polta sillat jotka jätät taaksesi, sillä et voi koskaan tietää kuka voi seurata perässäsi.

perdido

Quote from: Taavitsainen on 24.04.2010, 15:17:15

En katso hyvällä sitä, että vhm:n pitää olla sitä ja tätä, mutta mieluiten valitaan tilalle joku, jolle tasa-arvot sun muut eivät merkitse mitään.

Nämä samat naiset olisivat sitten kuitenkin täysin käärmeissään siitä, jos Suomeen pöllähtäisikin saman verran vapaita sinkkunaisia jostain kaukomailta.

Itsekin voisin hyvin olla "monikulttuurisessa suhteessa", ei siinä lähtökohtaisesti siis mitään väärää tietenkään ole. Vaan eipä ole näillä leveysasteilla juuri markkinoita edelleenkään.

JEE

Upea teksti Ninni!

Jos poikaystävän "pesti" on vielä avoinna, niin uskallan näkemättä luvata, että täältäkin löytyy potent... no ainakin innokkaita ehdokkaita noin fiksulle naiselle! ;)

CaptainNuiva

Ninni tuossa hiukan väläyttelikin rivien välistä ja suoraankin sitä faktaa että kukkiset/suvikset luovat ajattelemattomalla toiminnallaan rasimia tehokkaammin kuin mihinkään yksikään kiljuskini Suomessa pystyisi.

Normisuomalainen taas oman kulttuuriperintönsä kautta antaa kulttuuriimme sopeutumattomalle erinomaiset mahdollisuut olla tänne sopeutumatta...

Mielestäni näitä pointteja ei ole oikein huomioitu missään kohden arkipäiväisessä elämässä.

Ninnille tietty tervetuloa porukkaan!

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

vilach

Quoteitse näen suuren maahanmuuttajien määrän uhkana suomelle ja suomalaisuudelle.
Maahanmuuttajia on erilaisia.
Itse en näe uhkaa länsieuroopan maahanmuuttajissa.

pelle12

Quote from: jmm on 24.04.2010, 13:32:35
Quote from: Ninni on 24.04.2010, 12:58:06Ala-asteella monet opettajat olivat juuri sellaisia ja ainoana luokan tummempana ihmisenä sain usein heidän sympatiansa ja uteliaisuutensa puoleleni. Minua se lähinnä ärsytti ja ärsyttää vieläkin. He kokivat tehtäväkseen aina tuoda esille minun erilaisuuteni ja yrittivät epätoivoisesti vakuuttaa kaikille, että se on hyvä ja hieno asia.

Tuollaista opettajaa voisi perustellusti kutsua rasistiksi.
Niinpä niin. Asiat ovat hyvin usein paradoksaaleja. Itselleni ei ole vastenmielisempää ilmestystä kuin juuri tuollainen pseudosuvaitsevainen kukkahattutäti (miksei -setäkin). Todellisuudessa mitä hirvittävin rasisti. Toisaalta heille nauravat naapurin nauriitkin. Itse he ovat sen verran sokeita, etteivät ymmärrä omaa naurettavuuttaan.
Teretulemast munkin puolesta, Ninni. Omassa suvussani on muutamia kaltaisiasi, joten et ole yksin kokemustesi kanssa.

pelle12

Quote from: CaptainNuiva on 24.04.2010, 18:02:02
Ninni tuossa hiukan väläyttelikin rivien välistä ja suoraankin sitä faktaa että kukkiset/suvikset luovat ajattelemattomalla toiminnallaan rasimia tehokkaammin kuin mihinkään yksikään kiljuskini Suomessa pystyisi.

Normisuomalainen taas oman kulttuuriperintönsä kautta antaa kulttuuriimme sopeutumattomalle erinomaiset mahdollisuut olla tänne sopeutumatta...

Mielestäni näitä pointteja ei ole oikein huomioitu missään kohden arkipäiväisessä elämässä.

Ninnille tietty tervetuloa porukkaan!

Myöskin maahanmuuttajien suomalaisiin kohdistama rasismi on 99%:isesti vaiennettu asia eli TABU.

pelle12

Quote from: Taavitsainen on 24.04.2010, 15:35:16
Kyllääh, kyllääh... Kuhan nyt vaan halusin todeta että en näe mitään väärää kumppaninsa valinnassa osittain ulkonäön perusteella -teen tätä itsekkin.
Kyllähän siinä järki varmasti kelläkin mukana on kun valitsee kenen pulkkaan lähtee.

Ja pitänee vielä sanoa ninnille että todella hieno postaus ja koen itse samoin monella tapaa, ei ole paljoa lisättävää!
Ei todellakaan. Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Mutta se, että joku on söpö ei saisi sumentaa tervettä järkeä. Hanhiemot ja kukkahattutädit eivät nähtävästi vain osaa tuntea ja ajatella samanaikaisesti.
Oma puhtaasti esteettinen naismakuni on aina ollut välimerellinen, muttei se minusta kukkahattusetää tee, ei edes valkoista libilaaria, joka katsoo, että jokaisella coctail-kutsuilla pitäisi olla 'kiintiöneekeri' näytillä.

Ääriuskomaton

Tervetuloa messiin!

Hyvä ja koskettava teksi. Hienoa että uskalsit aiheesta kirjoittaa. Minusta tuo Heasarin ylesöosasto-ajatus ei ollut ihan huono. Harkitse.

Mutta tiedän silti, että on paljon niitäkin jotka eivät minun kanssani suostuisi seurustelemaan.
Tätä on vaikea uskoa, tai en ainakaan haluaisi uskoa. Wanhan kansan viisaudella voisi tähän varmaan todeta, että ne joille ei kelpaa, olet liian hyvä!
Mikäli tuollaisia ahtaasti ajattelijoita löytyy, niin eiköhän kannata jättää moiset ihan omiin oloihinsa!

Pakko muuten kysyä: oletko keskustellut asiasta himassassi, vai onko aihe kotona tabu?

"Suomi ei pysty pitämään kelaa ja sossua yllä ilman maahanmuuttajia."

Nimimerkiltä Realisti HS:n White Flight-ilmiön kommenteissa.

Kukko

Quote from: Ninni on 24.04.2010, 12:58:06
Itse olen saanut puoliksi tummaihoisena todistaa kukkahattutätien todellisen olemassaolon. Ala-asteella monet opettajat olivat juuri sellaisia ja ainoana luokan tummempana ihmisenä sain usein heidän sympatiansa ja uteliaisuutensa puoleleni. Minua se lähinnä ärsytti ja ärsyttää vieläkin. He kokivat tehtäväkseen aina tuoda esille minun erilaisuuteni ja yrittivät epätoivoisesti vakuuttaa kaikille, että se on hyvä ja hieno asia. Itse olisin halunnut vain olla mahdollisimman huomaamaton ja samassa kastissa kuin luokkakaverini.
Kiitos Ninni hyvästä kirjoituksestasi! Tulevatkohan ne kukkahattutädit koskaan ajatelleeksi kuinka ahdistavaa tuollainen jalustalle nostaminen, syystä tai toisesta, voi vähän ujommalle ihmiselle olla. Ajattelevatkohan he että kaikki vähänkään iholtaan tummemmat ihmiset ovat niin valtavan iloisia ja sosiaalisia ja yhteisöllisiä ym ym että he automaattisesti pitävät tuollaisesta. Sitten toisaalta sellainen tyyppi joka on jo valmiiksi itsekeskeinen ja ylivilkas voi tuollaisesta palvonnasta saada sen viimeisen sysäyksen kohti "minua ei mitkään säännöt koske koska olen SPECIAL!"-asenteeseen joka sitten johtaa ties millaisiin vaikeuksiin, niin hänelle itselleen kuin ympäristölleen.

Quote from: Nuivettunut Han-nenetsi on 24.04.2010, 13:59:28Pidimme käsittämättömänä kun jo alle 2-vuotiaan lapsemme mennessä päiväkotiin hoitaja kysyi miten "meidän kulttuurimme" pitäisi ottaa huomioon päivittäisessä hoidossa ja kasvatuksessa!? Halusin toki pitää hyvät välit henkilökuntaan enkä pitänyt puolen tunnin saarnaa mutta ilmoitin että vaimoni kansalaisuuden ei tule millään tavalla vaikuttaa siihen miten lastani hoidetaan päiväkodissa vaan hän on yksi muiden joukossa.
Tuo asetelma on täysin sairas jo senkin vuoksi että jos siinä noin odottamattomassa tilantessa menet kiihdyksissäsi ilmaisemaan kantasi voimakkaasti ja vähemmän varovaisin sanankääntein voi suvaitsevainen henkilökunta vaikka lätkäistä saman tien otsaasi natsirasistivaimonalistajakulttuurintuhoaja-leiman. Sellaisen mielikuvan seurannaisvaikutukset, mahdollisesti parin muun onnettoman väärinkäsityksen kanssa, voivat tulevaisuudessa johtaa ties kuinka ikäviin seurauksiin jos perheesi joutuu suvaitsevaisuuskoneiston hampaisiin. Ja kaikki vain sen takia että halusit Suomessa suomalaista lastasi kohdeltavan kuten suomalaista lasta.
Sananvapautta ei nähdä Euroopan unionissa enää kansalaisten suojautumiskeinona hallintoa vastaan, vaan sen käyttäminen nähdään rikoksena, joka antaa viranomaisille aseet kansalaisten syyttämiseksi "vihapuheesta" tai jostakin tekaistusta "rasismista".
-J. Sakari Hankamäki

Kari Kinnunen

Quote from: Sivulause on 24.04.2010, 13:18:01
Hyvä näkökulma, ja tervetuloa forumille!

Olen itse samaa mieltä, iso ongelma monikulttuurisuudessa ovat 'kukkahattutädit', jotka eivät itse osaa suhtautua erilaisuuteen järjellisesti, hyvine ja huonoine puolineen.

Minä taas näkisin, että se on ainoa ongelma.

Ninni osasi tiivistää asian kokolailla kattavasti. Tervetuloa minunkin puolesta Ninni.

On aivan totta, etteivät ongelmat katoa korostamalla toisen erilaisuutta. Itse asiassa kaikenlainen mokuttaminen vain vaikeuttaa integroitumista.

Täälläkin on moneen kertaan todettu että mokuttaminen ja erilaisuuden palvominen lähinnä vain kasvattaa ongelmia.

Ei kukaan halua integroitua jos oman erilaisuuden korostamisesta pystyy jopa luomaan toimeentulon. Esimerkkinä nyt vaikka Apuhanna.

Opettajilta on melkoinen moka jos oppilas saa erityiskohtelua etnisen taustansa vuoksi. Lapsi saa siinä vaiheessa väärän kuvan yhteiskunnasta. Hänelle muodostuu käsitys, että hän on jotain erityistä vain koska hän edustaa 'toiseutta'. Tällainen toiseuden korostaminen on karhunpalvelus lapsen tulevaa menestystä ajatellen.

Ninni

Kiitos kaikille kommentoijille  :)

BastardoGrande
"Mitä muuten tarkoitat tällä; "Ja maahanmuuttajien lapset, jotka ovat syntyneet suomessa niin heidän ei pakosta anneta suomalaistua vaan vanhemmat haluavat että he säilyttävät oman"  kulttuurinsa".

Tarkoitin lähinnä sitä, että vaikka lapsi olisi suomessa syntynyt, niin hän ehkä silti tuntee edustavansa vanhempiensa maata, eikä pidä itseään suomalaisena.

Ääriuskomaton
"Pakko muuten kysyä: oletko keskustellut asiasta himassassi, vai onko aihe kotona tabu? "

En ole kyllä sanonut ikinä näitä asioita ääneen mitä tänne kirjoitin...Enkä usko että pystyisin edes sanomaan. Eli kyllä se tabu taitaa olla  :-X

ElinaElina

Kiitos kirjoituksestasi. Toivon että kirjoitat lisää. Olet aito ja rehellinen, näkökulmaasi tarvitaan. Kiitos.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Nuivettunut Han-nenetsi

Ninni, haluaisin kysyä miten kuulit Homma-foorumista tai miten päädyit kirjoittamaan tänne?
Toksinen soijamaskuliini

Ninni

Quote from: Nuivettunut Han-nenetsi on 25.04.2010, 00:13:09
Ninni, haluaisin kysyä miten kuulit Homma-foorumista tai miten päädyit kirjoittamaan tänne?

Joskus aikaisemmin googletin jotain aiheeseen liittyvää keskustelua ja silloin vahingossa löysin tämän foorumin ja kävin lueskelemassa. Tuosta on siis aikaa...ja nyt kun olen itsekseni pohdiskellut vähän näitä asioita niin muistin tämän paikan ja päätin tulla kirjoittamaan  :)

BastardoGrande

Quote from: Ninni on 24.04.2010, 23:27:01
BastardoGrande
"Mitä muuten tarkoitat tällä; "Ja maahanmuuttajien lapset, jotka ovat syntyneet suomessa niin heidän ei pakosta anneta suomalaistua vaan vanhemmat haluavat että he säilyttävät oman"  kulttuurinsa".

Tarkoitin lähinnä sitä, että vaikka lapsi olisi suomessa syntynyt, niin hän ehkä silti tuntee edustavansa vanhempiensa maata, eikä pidä itseään suomalaisena.

Tarkistuskysymys; eli vaikka Suomessa syntynyt lapsi haluaisi 'suomalaistua', niin hänen ulkomaalaistaustaiset vanhempansa eivät anna sen tapahtua luonnollisesti?

Ilmeisesti eri maahanmuuttajaryhmissä on tässä asiassa huomattaviakin eroja.
Vrt. eurooppalaiset/africcalaiset/kauko-Idästä tulevat jne....

Kuitenkin, jos maahan ollaan jäämässä eikä lasten anneta integroitua, niin se on omille lapsille ns. karhunpalvelus. Ei toimi.

Minä en vihaa mustia, vaan toivon että he elävät onnellisesti omissa maissaan. -Tandefelt-

Ninni

BastardoGrande
"Tarkistuskysymys; eli vaikka Suomessa syntynyt lapsi haluaisi 'suomalaistua', niin hänen ulkomaalaistaustaiset vanhempansa eivät anna sen tapahtua luonnollisesti?"

Joo, sitä tarkoitin. Ja käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lapsi ei saa seurustella suomalaisen kanssa tai jotain muuta vastaavaa.
Mutta en sitten tiedä, että kuinka paljon tätä esiintyy.

"Ilmeisesti eri maahanmuuttajaryhmissä on tässä asiassa huomattaviakin eroja.
Vrt. eurooppalaiset/africcalaiset/kauko-Idästä tulevat jne...."

Joo, niin varmasti on.

"Kuitenkin, jos maahan ollaan jäämässä eikä lasten anneta integroitua, niin se on omille lapsille ns. karhunpalvelus. Ei toimi. "

Niinhän se on  :-\

Kari Kinnunen

Eikös läntisessä monikulttuurin ihmemaassa ole ilmennyt tiettyjä lento- ja parveketeknisiä ongelmia juurikin koska kulttuurisesti rikkaamman perheen tytär on erehtynyt tutustumaan kulttuurisesti köyhän perheen poikaan?

Vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin.

Viisaammat Hommalaiset sivistänevät.

ajuha

Quote from: Ninni on 25.04.2010, 00:20:29
Quote from: Nuivettunut Han-nenetsi on 25.04.2010, 00:13:09

Joskus aikaisemmin googletin jotain aiheeseen liittyvää keskustelua ja silloin vahingossa löysin tämän foorumin ja kävin lueskelemassa. Tuosta on siis aikaa...ja nyt kun olen itsekseni pohdiskellut vähän näitä asioita niin muistin tämän paikan ja päätin tulla kirjoittamaan  :)

oletko googlettamalla usein vahingossa lueskellut aikaa ottaen itseksesi samanlaisia sivustoja?

ninniltä hyvä kirjoitus, laita samaa settiä.

Mika.H

Quote from: Ninni on 25.04.2010, 00:42:03
Joo, sitä tarkoitin. Ja käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lapsi ei saa seurustella suomalaisen kanssa tai jotain muuta vastaavaa.
Mutta en sitten tiedä, että kuinka paljon tätä esiintyy.

kerroppas Ninni miksi suurin osa tänne tulevista turvapaikanhakijoista on miespuolisia?

missäs naiset ovat?

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Ninni

Kari Kinnunen
"Eikös läntisessä monikulttuurin ihmemaassa ole ilmennyt tiettyjä lento- ja parveketeknisiä ongelmia juurikin koska kulttuurisesti rikkaamman perheen tytär on erehtynyt tutustumaan kulttuurisesti köyhän perheen poikaan?"

Muistaisin ainakin, että ruotsissa tuollaisesta tapahtuneesta uutisoitiin vuosi tai pari sitten...

ajuha
"oletko googlettamalla usein vahingossa lueskellut aikaa ottaen itseksesi samanlaisia sivustoja?"

Kyllä sitä aina joskus tulee tehtyä  :D

Mika.H
"kerroppas Ninni miksi suurin osa tänne tulevista turvapaikanhakijoista on miespuolisia?

missäs naiset ovat?"

En osaa vastata  :-\ 

BastardoGrande

Ninni, olet hieno ihminen ja toivon sinulle kaikkea parasta täällä 'perunanenien' valtakunnassa.
Y ahora, Buenas Noches mi Amigos y Amigos de mi.

PaulR

Quote from: Ninni on 25.04.2010, 01:07:12
missäs naiset ovat?"

En osaa vastata  :-\ 

Hitto kun kuulostaa erikoiselta kysymykseltä, johon olisi suora vastaus.

MW

Quote from: Ninni on 24.04.2010, 23:27:01

En ole kyllä sanonut ikinä näitä asioita ääneen mitä tänne kirjoitin...Enkä usko että pystyisin edes sanomaan. Eli kyllä se tabu taitaa olla  :-X

Ikävää. Lapsuuden ja nuoruuden kokemukset kuitenkin leimaavat aika vahvasti (subjektiivinen näkemykseni) koko tulevaa elämää.

Sinä ehkä olet kipupisteesi ajoissa tunnistanut, ehkä siitä on apua. Mitenkään syyttelemättä. Ei kukaan voi vanhempiaan valita. Voimia.

EDIT: päättää -> valita. Sanavalinnat. Alavilla mailla hallan vaara. ;)

Tiltu

Quote from: Taikakaulin on 24.04.2010, 13:12:09
Aikoinaan koulussa muutama vuosi takaperin, oli juuri sellainen tyttö, joka kertoi avoimesti haluavansa mustan miehen.

Minulla on tällaisia kavereita myös ollut. Yksi heistä niin sanotusti onnistui tavoitteissaan ja on päässyt tekemään ihania mulattilapsia. Onnea hälle!

Vieraiden kulttuurien varauksetonta ihailua olen joskus kutsunut käänteiseksi rasismiksi. Aamulehden toimittaja Maila-Katriina Tuominen afrikkalaiskaavussaan on sen ilmiön edustajista loistava esimerkki.

Veli Karimies

Perjantaina turkkilaistaustainen bussikuski ei antanut mun tulla oluen kanssa bussiin. :(

BastardoGrande

Ihan oikein jos oluen vähittäismyyntipakkaus oli avattu, olisit kuitenkin kaatanut sen sisällön matkustajien istuttavaksi tarkoitetulle penkille.
Minäkin olisin toiminut paikallisliikenteen kuljettajana samoin.

Jos olutpakkaus sen sijaan oli avaamaton, eikä tarkoituksenasi ollut sen sisällön nauttiminen liikkuvassa julkisen liikenteen ajoneuvossa, oli kohtelu epäasiallista.

Tarkempi kuvaus tapahtuman kulusta olisi selventänyt asiaa ja enempi kommentointi, sinänsä tyhjänpäiväisestä kokemuksestasi, olisi voinut jäädä tekemättä.

Tekemieni havaintojen mukaan sinulla Veli on kuitenkin lähes aina pakonomainen tarve painaa 'Lähetä -nappia', kun olet saanut yhden rivin näkyviin ruudulle.
Muutamat jäsenet ovat saaneet sellaisesta jopa julkista tukkapöllyä.

Veli Karimies

Erehdyin luulemaan tätä ketjua peräkammarin avautumisketjuksi monikulttuurisuuden ihanuudesta, muttapa.. BastardoGrande päästäisitkö minut bussiin avatun virkistysjuomapullon kanssa? Entä maitopurkin? Vesipullon?

kgb

Quote from: Veli on 25.04.2010, 13:34:39
Erehdyin luulemaan tätä ketjua peräkammarin avautumisketjuksi monikulttuurisuuden ihanuudesta, muttapa..

Niinhän sinä erehdyit. Tuvassa kuitenkin ollaan, joten pidä asiattomat mussutukset suolessasi.
Turhaan ne politrukit huutaa ja hossuu,
Suomessa ei elä vinkkelitossu.

Kari Kinnunen

Quote from: Veli on 25.04.2010, 13:34:39
Erehdyin luulemaan tätä ketjua peräkammarin avautumisketjuksi monikulttuurisuuden ihanuudesta, muttapa.. BastardoGrande päästäisitkö minut bussiin avatun virkistysjuomapullon kanssa? Entä maitopurkin? Vesipullon?

OffTopic mutta periaatteessa ei niidenkään kanssa. Yleensä paikallisliikenteen autoissa on sääntö jonka mukaan ruokien ja juomien nauttiminen on yksiselitteisesti kielletty.

Tokikin tätä sääntöä on käytännössä mahdoton valvoa. On kuljettajan tehtävä arvioida voidaanko matkustaja päästää ajoneuvoon vaiko ei. Ymmärrettävästi päihtynyttä henkilöä (oletus) avatun oluen kanssa ei ole syytä päästää julkiseen kulkuneuvoon.

PaulR

Juttelin tänään erään hyvin mielenkiintoisen 5-kymppisen virolaisen dösäkuskin kanssa pari tuntia. Lht-Tre.

Kokemusta N-liiton ajoilta. Tuollaisia maahanmuuttajia kiitos!