News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

IS : Asiantuntijat: Filosofia oppiaineeksi jo 7-vuotiaille

Started by soometus, 13.04.2010, 11:09:01

Previous topic - Next topic

Veli Karimies

Quote from: Oinomaos on 13.04.2010, 12:20:08Älykkyys kun ei ole pelkästään logiikkaa, kuten Howard Gardner v. 1983 esitti:

Älykkyys nimen omaan on pelkkää ja silkkaa logiikkaa. Muut taidot kuten hienojen kuvien maalaaminen tai hyvät fyysiset ominaisuudet, ei ole älykkyyttä, ne on muita taitoja kuten taiteellisuutta ja urheilullisuutta.

Logiikka on ennenkaikkea kokonaisuuksien hahmottamista. Eli asioiden toimintojen ja toimimisen ja niiden vuorovaikutussuhteiden ymmärtämistä. Eli älykkyyttä.

hoxpox

Quote from: Oinomaos on 13.04.2010, 16:02:19
Go:ssa on muitakin ulottuvuuksia kuin pelkkä siirtojen laskenta, varsinkin jos pelaa isolla (18*18 ruutua) laudalla.

Jos pienellä laudalla on kyseessä pelkkä siirtojen laskenta, niin on vaikea uskoa etteikö isolla laudalla olisi sama tilanne, joskin laskettavaa vain enemmän.

Quote from: Oinomaos on 13.04.2010, 16:02:19
Mikäli go olisi pelkkää laskentaa, IBM tms. olisi jo kehittänyt "superkoneen", joka pärjää mestaripelaajia vastaan pelatessaan. Näin ei kuitenkaan ole.

Voi olla että tämmöinen superkone kehitetään jossain vaiheessa. Se että sitä ei ole vielä kehitetty ei todista että go olisi muutakin pelkkää laskentaa.

Quote from: Oinomaos on 13.04.2010, 16:02:19
Onko väärin opettaa keskittymiskykyä vaativia asioita?

No mielestäni on jos niistä ei ole myöhemmässä elämässä hyötyä.

Hob

Quote from: hoxpox on 13.04.2010, 15:34:02
Go ja shakki ovat käytännössä pelkkää siirtojen laskentaa.

Höps. Tai sitten sinulla on tosi väljä määritelmä "pelkälle siirtojen laskennalle".

QuoteKoulussa tulisi opettaa elämässä hyödyllisiä taitoja. Pelien pelaamistaidoista en näe olevan hirveästi hyötyä.

Tässä on sellainen jännä aspekti, että hyöty on tosi vaikeasti määriteltävä käsite. Onko hyötyä opettaa koulussa mitä tahansa ainetta, jossei siitä jää mitään mieleen?

Sen sijaan että keksisin pyörää uudelleen, liitän tähän Jukka Korpelan ajatelman Tuhoutukoon koulutus, tulkoon oppiminen. Korpelan kantava ajatus on karkeasti ottaen se, että peruskoulun uusi tehtävä on pakkokouluttaa ihmisille tiettyjä elämässä tarvittavia perustaitoja (rahankäyttö, ensiapu, lukeminen ja kirjoittaminen) ja muuten oppilas saa valita opiskelevansa hyvin pitkälle mitä haluaa. Ennen ajatuksen tuomitsemista älyvapaaksi suosittelen lukemaan koko jutun: Korpela perustelee ajatuksensa varsin vakuuttavasti.

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/koulu.html

Jorma Merikoski

Sain juuri eräältä kaveriltani tätä asiaa käsittelevän s-postiviestin. Se päättyy seuraavasti:

------------------------

Ja kukahan näitä vaikeita asioita palkataan pohtimaan lasten kanssa? Minusta tuntuu opettajakunnan filosofiseen pohdiskeluun taipuvaisen mielenlaadun tuntien, että ainakin maalaiskylissä siihen tarvitaan paikallinen kirkkoherra.

Bill Milton Hicks Friedman

Peruskoulussa tulisi opettaa matematiikan lisäksi:

1) Talousasioiden perusteet:

Miten tulosi riittävät kattamaan menosi lyhyellä ja pitkällä aikavälillä tavoitteidesi toteuttamiseen?
Ostaminen ja myyminen.
Neuvottelutaidot.
Sopimusoikeus.
Verotus ja verovähennykset.
Rahan lainaamisen ongelmat.

2) Hyvinvointi, kuluttaminen ja vapaa-aika:

Mitä on hyvinvointi?
Mitä hyötyä on kuluttaa vähemmän hyödykkeitä, joita ei oikeasti tarvitse?

3) Politiikka ja media

Miksi jokaisen tulisi olla kiinnostunut politiikasta?
Mitä eri poliittisia järjestelmiä on olemassa ja mitkä ovat niiden erot?
Laki vs. moraali
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

pamaus

Quote from: Negie on 13.04.2010, 16:49:46

Ja kukahan näitä vaikeita asioita palkataan pohtimaan lasten kanssa? Minusta tuntuu opettajakunnan filosofiseen pohdiskeluun taipuvaisen mielenlaadun tuntien, että ainakin maalaiskylissä siihen tarvitaan paikallinen kirkkoherra.

Maalla on hyvin, jos virkaan saataisiin kirkonmies. Pienemmissäkin kaupungeissa riittää yllinkyllin punavihermädänneistä hyvyyttä kyseisien postien täyttöön.
Pamaus - tapahtui Viipurissa 30.11.1495 ja uudestaan 19.5.2024  https://mil.in.ua/en/news/an-explosion-occurs-at-an-oil-depot-in-vyborg/ . Vajakkien keskuudessa uumoillaan  ullatusilotuksen sattuneen.

Batman

Periaatteessa kuulostaa hyvältä. Jokin tieteelliseen metodiin tutustuminen oman mielipiteen muodostamisen perusteena saattaisi olla hyödyllistä. Että jostain totuudesta seuraa jotain muuta yhtä painavaa, voisi olla hyvä sisäistää, ettei esim. luonnontieteiden oppisesta tulisi vain kaavojen tms. ulkoaoppimista. Kuuluisiko tällaisen aiheiden käsittely jo ala-asteikäisille, eos.

Pahaa pelkään, että Suomessa lapsille opetettava "filosofia" tulisi olemaan oppia akselilta Thomas Wallgren - Ilkka Taipale.

Pessimisti ei pety. Olisin tuossa mielelläni väärässä.
"Tällaiset puheet eivät ansaitse sanavapautta"
- Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske

Mielipide on kuin persreikä; jokaisella on omansa.
http://www.youtube.com/watch?v=NrmPehlHK3w&feature=related

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Mittakaavaedut on 13.04.2010, 17:49:22
Mitä hyötyä on kuluttaa vähemmän hyödykkeitä, joita ei oikeasti tarvitse?

Ainakin sillä suistetaan kansantalous syöksyyn.

Bill Milton Hicks Friedman

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 13.04.2010, 23:20:25
Quote from: Mittakaavaedut on 13.04.2010, 17:49:22
Mitä hyötyä on kuluttaa vähemmän hyödykkeitä, joita ei oikeasti tarvitse?

Ainakin sillä suistetaan kansantalous syöksyyn.

Kansantalous ja kansantalous. Onko Elämässä muuta kuin talous?

Jos laittaisit hintalapun vapaa-ajallesi, niin olisiko se:

A) Kalliimpaa kuin työaikasi
B) Halvempaa kuin työaikasi

Jos siis ostat turhaa tavaraa, niin joudut tekemään työtä tuon tavaran ostamiseksi sen sijaan, että vaihtoehtoisesti käyttäisit aikasi vapaa-aikaan tai sijoittaisit tuon rahan paremmin. Kumpi olikaan kalliimpaa - työaikasi vai vapaa-aikasi?
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

Maastamuuttaja

Marxismi-leninismin lumoamat kansanjohtajat halusivat aikoinaan - jotkut sinnikkäästi vieläkin - luoda "täydellisen ihmisen" so. kommunistin. Tavoite sisältyi monen valtion peruskirjoihin, mm. Neuvostoliitossa, Etiopiassa, Vietnamissa ja ex-Kamputseassa. Kunnon kommunisti on täydellisesti omaksunut sen ainoan oikean filosofian ja tekee niinkuin käsketään.

Toivottavasti tämän esityksen takana ei ole yhtäkään ainoan oikean filosofian kannattajaa tai siihen päin kallellaan. Varmuuden vuoksi opiskelujen alussa tulisi korostaa, että ei ole olemassa (ainoaa) oikeaa filosofiaa tai filosofia eikä ainakaan opettaja ole sellainen. Tämä tulisi toistaa opintojen edetessä sopivin väliajoin.





Dragon

Kannatan 100% filosofian opettamista jo ala-asteella.

Maastamuuttaja

Quote from: Dragon on 16.04.2010, 12:33:29
Kannatan 100% filosofian opettamista jo ala-asteella.

Toivottavasti et kiihottunut minun kommentistani. Jos jaksat ja olet riittävän älykäs, voisit ehkä perustellakin kantaasi.

soometus

Quote from: Dragon on 16.04.2010, 12:33:29
Kannatan 100% filosofian opettamista jo ala-asteella.

D'oh!

Olipa kerran saari nimeltä Amelia. Saarelta pääsi pakenemaan pois, mutta sinne ei päässyt kukaan, sillä saarta vartioivat ilkeät merirosvot. Eräänä päivänä Soometuksen mantereelle saapui Amelia-saarelta paennut asukas. Ensimmäisen alkoholisoituneen Soometuksen asukkaan kohdattuaan Amelia-saarelta paennut asukas totesi; "kaikki saaremme asukkaat kantavat asidopedophilus-geeniä ja valehtelevat siksi aina."

Filosofinen kysymys; puhuiko saaren asukas totta vai valehteliko hän?

Loogisesti kestämätöntä. Etenkin yläkouluiän ylittäneille.
»Se mikä tuhosi Rooman, lienee väitetty akveduktien lyijy, se mikä meidät; mielivaltaisesti sovellettu keinoälyllinen tasa-arvon konsepti, joka ensivaiheessaan mahdollisti kiintiöfemakkoälykköjen nousun valtaan sivilisaatiossamme.» Näin lausui Prefect Tamperensis, kohottauduttuansa vielä hyvästiksi.

PaulR

Quote from: Dragon on 16.04.2010, 12:33:29
Kannatan 100% filosofian opettamista jo ala-asteella.

Eikä sitä tarvitse kutsua filosofiaksi. Leikin varjolla voi esittää tyhmiä kysymyksiä ja laittaa ajattelemaan vastauksia.

Minulla oli aivan loistava biologian/maantiedon opettaja. Mihinkään ei saanut valmista vastausta. Minkäköhän takia rautatie kulkee juuri tuossa? Atlas käteen ja mietitään.