News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-04-17 HS Mielipide: Maahanmuuttajana sain samat eväät kuin suomalaiset

Started by skrabb, 17.04.2010, 08:39:13

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteMaahanmuuttajana sain samat eväät kuin suomalaiset
Julia Vasetskaja

Olen seurannut pitkään kirjoituksia maahanmuuttajien kotiutumisesta ja siihen liittyvistä ongelmista. Minusta Sdp:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen sanoi oikein, että maassa on elettävä maan tavalla.

Suomalaiset hyväksyvät muualta tulleet ihmiset antamalla paljon: ilmaisen koulutuksen, sosiaaliavun ja turvallisen yhteiskunnan, jossa voi luottaa lakeihin ja valtioon. Mitä väärää on siinä, että vaaditaan myös paljon takaisin?

Olen maahanmuuttaja, joka viihtyy Suomessa. Olen oppinut suomen kielen, saanut kaksi koulutusta – kiitos Suomen veronmaksajille. Omistan jopa asunnon Helsingissä, sillä olen koko opiskeluaikani tehnyt työtä. Minulla ei ole ollut oikeutta suomalaiseen opintotukeen, mutta ilmainen koulutus on mahdollistanut unelmieni toteutumisen.

En ole ikinä kokenut minkäänlaista rasismia tai nimittelyä, koska toimin maan tapojen mukaan.

Tulin ensimmäisen kerran Suomeen 18-vuotiaana vuonna 1994. Luin paljon lehtiä ja kirjallisuutta, kävin myös työväenopiston kursseja eri aloilta – muun muassa karjalanpiirakkakurssin – ja näin opin vuodessa kielen. Kukaan ei järjestänyt tai maksanut minulle näitä kursseja.

Kokemukseni mukaan Suomessa on parasta juuri ilmainen ja korkeatasoinen koulutus. Lähtökohdista riippumatta täällä voi yrittää ja vaikuttaa itse tulevaisuuteensa. Ei välttämättä tarvita suhteita, rahaa tai vanhempien tukea.

Myös se on hienoa, että ihmisiin voi luottaa. Suomalaiset ovat toisille kilttejä. Suomessa ajatellaan paljon luontoa ja muutenkin tulevaisuutta. Muualla tuntuu, että vain tämä hetki on tärkeä. Suomessa katsotaan pitkälle tulevaisuuteen.

Mielestäni on puhuttu yksipuolisesti siitä, mitä maahanmuuttajat tarvitsevat eikä siitä, että kun he tulevat Suomeen, heidän tulee asettua samalle viivalle muiden kanssa.

Maahanmuuttajat saavat samat eväät kuin suomalaiset: saamme turvallisen maan, eikä huomista tarvitse pelätä. Sitten pitää itse lähteä eteenpäin ja tietenkin opetella maan kieltä ja tapoja.

On väärin hyökätä maahanmuuttajia vastaan ja nimitellä, mutta on ymmärrettävää, että suomalaiset ovat huolissaan, jos maahan tulee paljon ihmisiä, jotka eivät pysty elättämään itseään. Suomalaiset näkevät, mitä on tapahtunut Ruotsissa ja Ranskassa eivätkä halua samanlaisia, suuria ja vaikeasti ratkaistavia konflikteja.

Suomi antaa paljon – ja saa myös vaatia. Me kaikki sen tiedämme, jotka maksamme veroja.

Helsinki

http://www.hs.fi/verkkolehti/mielipide/artikkeli/Maahanmuuttajana+sain+samat+ev%C3%A4%C3%A4t+kuin+suomalaiset/1135256161144

Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Hommelitäti

Kulttuurin rikastaminen on kallista puuhaa.

Causa

Mainio kirjoitus ja tärkeitä huomioita tuossa.

Suomi antaa paljon – ja saa myös vaatia. Me kaikki sen tiedämme, jotka maksamme veroja.

Tietyistä kulttuuripiireistä tulevat kun ensimmäisenä törmäävät nöyristeleviin ja väärille tavoille opettaviin henkilöihin niin ei ole mikään ihme, että monet löytävät täysin väärät polut.

CaptainNuiva

No niin...Ei tuohon voi muuta sanoa kuin että Julian tavoin käyttäytyvät
ja sopeutuvat:Tervetuloa!

Kukkiksille ja suviksille Julian teksti on tietysti täyttä myrkkyä,ei saa mennä itsekseen yrittämään sopeutumista sillä he eivät saa moraalisäteilyannostaan tästä millään irti....Ja Julian kautta ei pystytä maailmaakaan parantamaan.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Savilinnan Lätäri

Nostan hattua!

Julia kertoo tehneensä töitä opiskelun ohessa. Tuo toinen itkuvirttä veisaava mielipidekirjoittaja samaisessa lehdessä (viereinen topic) taas kertoo, että opiskelun ohessa ei saanut tehdä töitä. Ristiriitaista!

Pointsit karjalanpiirakkakurssin suorittamisesta!
Nuivuuteen ei käännytä. Nuivuuteen palataan.

Vera

Quote from: Savilinnan Lätäri on 17.04.2010, 10:07:11
Julia kertoo tehneensä töitä opiskelun ohessa. Tuo toinen itkuvirttä veisaava mielipidekirjoittaja samaisessa lehdessä (viereinen topic) taas kertoo, että opiskelun ohessa ei saanut tehdä töitä. Ristiriitaista!

Se toinen mielipidekirjoittaja tuli Suomeen reilusti ennen Juliaa, säännöt saattoivat olla erilaisia silloin.

Olen tullut Suomeen samaan aikaan kuin Juliakin (ja muutenkin voisin allekirjoittaa koko sen jutun) ja kyllä, silloin ulkomaalainen opiskelija sai tehdä 20 tuntia töitä viikossa lukukausien aikana ja kokopäivätöitä lomien aikana ilman erillistä työlupaa.

Vuonna 1997 päätin tehdä kokopäivätöitä lukukausienkin aikana, mikä oli luvanvaraista, mutta luvan saaminen ei ollut mitenkään vaikea. Mutta siitä kuiten seurasi mietoja ongelmia oleskelulupien kanssa: joka vuosi luvan uusimisen yhteydessä he olivat sitä mieltä, että eivät voi antaa työntekijän oleskelulupaa, kun vielä opiskelen, eivätkä opiskelijan oleskelulupa kun en opiskele tarpeeksi kokopäiväisesti. Antoivat kuitenkin aina lopulta sen luvan.

sideswipe

Julian mielipide tiivistää hyvin monen ns. kantasuomalaisenkin tunnot. Eivät suomalaiset ole sen rasistisempia kuin muutkaan. Sen sijaan jatkuva valittaminen ja etuuksien kinuaminen käy vituttamaan maltillisempaakin ihmisystävää. Kun lukee lehdistä esimerkiksi somalien jatkuvaa itsesäälissä kieriskelyä ja "olisin odottanut Suomelta enemmän" -tyylisiä kommentteja, miettii kyllä että minkäläisia suomalaisten sitten pitäisi olla ja kuinka paljon sitä ilmaista rahaa oikein pitäisi jakaa, että kunniakansalaiset olisivat tyytyväisiä. Vertauskohtana näillä ihmisillä on kuitenkin kokemukset vanhasta kotimaasta. Jos maksuton koulutus, katto pään päällä ja ilmainen elätys ilman minkäänlaisia vastavelvoitteita ei riitä, vika on kyllä ihmisessä itsessään.

Jos eläisin jossain rikollisjoukkioiden hallitsemassa anarkiassa, olisin aika helvetin onnellinen pelkästä mahdollisuudesta muuttaa jonnekin muualle. Kun tähän yhtälöön lisätään vielä ilmainen elätys ja koulutus, joidenkin ihmisten kiittämättömyys vaikuttaa suorastaan törkeältä. Pakolaiset saavat lisäksi kansalaisuuden käytännössä aina, kun maassaoloaika täytyy. Sen jälkeen käytännössä koko Eurooppa on auki ja työtä voi etsiä sieltä mistä sitä löytyy. Ja ehkä jossain muualla on sitten paljon mukavampia ihmisiäkin.

Ari-Lee

Quote from: CaptainNuiva on 17.04.2010, 09:45:38
No niin...Ei tuohon voi muuta sanoa kuin että Julian tavoin käyttäytyvät
ja sopeutuvat:Tervetuloa!

Kukkiksille ja suviksille Julian teksti on tietysti täyttä myrkkyä,ei saa mennä itsekseen yrittämään sopeutumista sillä he eivät saa moraalisäteilyannostaan tästä millään irti....Ja Julian kautta ei pystytä maailmaakaan parantamaan.
Julian kaltaisista mokutusbisnes kärsii.
Loistavaa että löytyy oikean polun kulkijoita ketkä kertovat myös kokemuksensa ääneen. :)
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Al-Juzar

Aivan loistavaa! Voin kuvitella, miten suvikset purevat hammasta, kun eivät voi säräyttää ilmoille rassismia tässä tapauksessa, kun kirjoittaja on "tuplauhri"; maahanmuuttaja ja nainen.

Sinna

Kyllä, erittäin asiallinen kirjoitus.
Hatunnosto täältäkin Julialle!

Mika.H

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Hermo

Tämmöset ihmiset toivotan sydämellisesti tervetulleeksi Suomeen!