News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

HS : Hallitus haluaa eroon korkeakoulujen pääsykokeista

Started by Vouti, 28.03.2010, 21:32:02

Previous topic - Next topic

dothefake

Pyrin vanhoilla päivilläni kaksi kertaa oikeustieteelliseen.
Ostin molemmilla kerroilla pääsykoekirjat, 4 kpl yht n. 170 e/kerta.
Luin ne ja harjoittelin piirtämällä esim. aikajanoja parimetriselle paperille
historiaa varten. Tein ko. paperille omia merkintöjä marginaaleihin muistin avuksi.
Suhtauduin asiaan siis vakavasti, etenkin toisella kerralla, mutten
ensimmäiselläkään lepsuillut. Kirjoitin kynä sauhuten ollen aivan varma, että
hyvin meni, kaikki oli niin tuttua. En päässyt, luin myöhemmin, että ainakaan
toisella kertaa ei kukaan "omatoiminen" ollut päässyt, vaan kaikki hyväksytyt olivat käyneet
kalliin kurssin, joita järjestävät yliopistoa lähellä olevat tahot. Näinollen olisi reilumpaa,
että kaikki pääsisivät yrittämään opiskelua, saisivat samaa opetusta ja jyvät karsittaisiin
vaikka ensimmäisten kokeitten jälkeen.

Ps. Ei onneksi mennyt hukkaan lukea n. 800 sivua "lakia" kootussa muodossa,
pari kertaa on ollut oikeasti hyötyä ja on myös hauska keskustella tuomarituttujen kanssa,
kun ainakin osaa kysyä "sinnepäin".
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Juuso

Näin äkkiseltään kuulostaa kyllä omaankin korvaan todella omituiselta, että hakijan soveltuvuus mitattaisiin pelkän yo-todistuksen/ammattitutkinnon päättötodistuksen perusteella.

Ensimmäinen ongelma, joka tulee mieleen, on ajankohtaisuus. Jos sälli on vedellyt eetä ja ällää vuonna 1995, miten voidaan ilman pääsykoetta mitata, ovatko hänen tietonsa ja taitonsa samalla tasolla vielä vuonna 2010?
"Mä oon soittanu Vuvuzelaa"
"Mitä oot soittanu?"
"Vu-vuvuzelaa!"
"Niin sitä torvia.."

requiem

Yhdistelmä pääsykokeesta ja opiskelun alkuvaiheessa tapahtuva opintojen mittaus olisi varmaankin kaikista toimivin vaihtoehto. Pääsykokeella varmistuttaisiin hakijan soveltuvuudesta ja taitojen riittävyydestä alan koulutukseen, ensimmäisen vuoden opintomenestysten perusteella päätettäisiin sitten ketkä lopulta ovat soveliaimmat ja motivoituneimmat koulutukseen. Tällaisella järjestelmällä varmistuttaisiin ensin opiskelijan alustavasta sopivuudesta alalle, mutta samalla myös vaadittaisiin sitoutumista ja motivaatiota kyseisen valinnan tehneeltä henkilöltä.

Tämän vuoden mittaisen arvioinnin seurauksena osa sisäänotetuista opiskelijoista voisi siis joutua lopettamaan koulunsa, joko selvästä sopimattomuudestaan koulutukseen, tai koska paremmin motivoituneita opiskelijoita on yksinkertaisesti tarpeeksi. Toki tällainenkin malli vaatisi sisäänotettavien opiskelijamäärien rajaamista, mutta tällaisella lähestymistavalla koulutusohjelmia siis voitaisiin "ylibuukata" ja antaa useammalle halukkaalle mahdollisuus näyttää kyntensä koulutuksessa, koska pääsykoe on kuitenkin melkoisen suppea mittari yksilön kyvykkyyden kokonaisarviointiin.

Kuten pari korkeakouluopiskelumentaliteetin vahvasti sisäistänyttä professoria ovat tokaisseet yleisellä tasolla kursseillaan: "Korkeakouluopiskelu ei ole pakollista. Kukaan ei pakota tekemään näitä asioita. Korkeakouluopiskelu on valinta, se on vapaaehtoista. Jos opiskelu ei kiinnosta, mitä sitten teet täällä".
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Julmuri

Quote from: Juki on 29.03.2010, 12:33:59
Quote from: Julmuri on 29.03.2010, 12:30:59
Saksassa (kuten jo mainittu), Ranskassa ja aika useassa Euroopan maassa on tuo malli, että ensimmäinen vuosi on todella vaativa, mutta sitä pääsevät kaikki kokeilemaan.

Kyllä tuo on ehdottomasti parempi järjestelmä, tasapuolisempi jne., mutta riittävätkö resurssit onkin sitten toinen juttu.

Ai siitä se johtuukin se, että Euroopan parhaimmat yliopistot ovat tuottaneet toinen toistaan höpömpiä tutkijoita (mm. Foucault, Barthes, Deleuze, Lyotard, Quattari puhumattakaan naistutkijoista). Hyvä tietää.

Se on aika monessa Euroopan maassa kun yliopistoon pääsee aloittamaan vähän kuka tahansa. Esimerkiksi ex-vaimoni opiskeli jonkin aikaa Irlannissa yliopistossa, vaikka ei ole suorittanut edes lukiota Suomessa.

Juki

Quote from: Julmuri on 29.03.2010, 13:58:51
Quote from: Juki on 29.03.2010, 12:33:59
Quote from: Julmuri on 29.03.2010, 12:30:59
Saksassa (kuten jo mainittu), Ranskassa ja aika useassa Euroopan maassa on tuo malli, että ensimmäinen vuosi on todella vaativa, mutta sitä pääsevät kaikki kokeilemaan.

Kyllä tuo on ehdottomasti parempi järjestelmä, tasapuolisempi jne., mutta riittävätkö resurssit onkin sitten toinen juttu.

Ai siitä se johtuukin se, että Euroopan parhaimmat yliopistot ovat tuottaneet toinen toistaan höpömpiä tutkijoita (mm. Foucault, Barthes, Deleuze, Lyotard, Quattari puhumattakaan naistutkijoista). Hyvä tietää.

Se on aika monessa Euroopan maassa kun yliopistoon pääsee aloittamaan vähän kuka tahansa. Esimerkiksi ex-vaimoni opiskeli jonkin aikaa Irlannissa yliopistossa, vaikka ei ole suorittanut edes lukiota Suomessa.

Suomessakin pääsee yliopistoon ilman lukiokoulutusta ihan jopa tutkintoa suorittamaan kunhan läpäisee pääsykokeen.

JNappula

Lukion päästötodistuksella pelkästään hakeminen nyt on ihan huuhaata. Naamakerroin vaikuttaa koulunumeroihin sen verran, että vaikuttaisi hieman epäreilulta että henkilön tulevaisuus on pikkumaisten lukio-opettajien käsissä.

Itse kävin kouluni vuosina 1980 - 1992, ja en oikein tullut toimeen Neuvostoliittoa ihannoivien vasemmistolaisten opettajien kanssa. Epäilen myös yläastetta käyvän kauniin, suositun, cheerleadingia harrastavan ja muodikkaasti pukeutuvan tyttäreni saaneen ansaitsemaansa huonomman numeron biologian opettajaltaan, jonka tiedän olevan vasemmistolainen ekohippityttö joka kuulemma paasaa tunnilla kierrätyksestä ja nestemäisen shampoon pahuudesta.

Eli kun arvomaailmat eivät kohtaa, numerotkaan eivät aina ole ihan sitä mitä pitäisi. Ja vastaavasti tilanteessa jossa arvomaailmat kohtaavat, numerot voivat helpommin pyöristyä ylöspäin.

Parempi olisi että mukana hakuprosessissa olisi jokin standardoitu vakiotesti tyyliin Jenkkien SAT tai ACT:
http://en.wikipedia.org/wiki/SAT
http://en.wikipedia.org/wiki/ACT_(test)
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Leikkimielinen pihapeli

#36
Quote from: JNappula on 29.03.2010, 14:12:27
Lukion päästötodistuksella pelkästään hakeminen nyt on ihan huuhaata.

Anteeksi, mutta kuka on ehdottanut lukion päästötodistuksen perusteella hakemista? Ei käsittääkseni kukaan.

Quote from: JNappula on 29.03.2010, 14:12:27Epäilen myös yläastetta käyvän kauniin, suositun, cheerleadingia harrastavan ja muodikkaasti pukeutuvan tyttäreni saaneen ansaitsemaansa huonomman numeron biologian opettajaltaan, jonka tiedän olevan vasemmistolainen ekohippityttö joka kuulemma paasaa tunnilla kierrätyksestä ja nestemäisen shampoon pahuudesta.

No aivan varmasti on saanut liian huonon numeron. Eihän se nyt isin pikku kullannuppu ole voinut mitenkään väärin vastata. Miten se muka voisi vastata väärin, kun isi antaa joka kuukausi 400 euroa uusiin vaatteisiin ja laukkuihin? Ei mitenkään.

Quote from: Juuso on 29.03.2010, 13:37:38Ensimmäinen ongelma, joka tulee mieleen, on ajankohtaisuus. Jos sälli on vedellyt eetä ja ällää vuonna 1995, miten voidaan ilman pääsykoetta mitata, ovatko hänen tietonsa ja taitonsa samalla tasolla vielä vuonna 2010?

No kyllä minä pääsisin tänäkin kesänä vuoden 1999 pitkän matikan eximiallani esim. Tampereen yliopistoon matikkaa opiskelemaan ihan vain ilmoittautumalla. Yliopiston onni on se, että minulla ei ole rahaa lähteä sinne, mikä säästää kaikilta turhaa vaivaa. Moneen muuhunkin oppiaineeseen antaisivat ne kirjoittamani 4 L:ää ja kaksi E:tä niin hyvät lähtöpisteet, että pääsykokeessa riittäisi käytännössä läsnäolo. Minusta on myös aika typerää, että tuo yo-koe ei ainakaan Tampereella vanhene. Eihän siinä ole mitään järkeä.

dothefake

Quote from: Juki on 29.03.2010, 14:04:21
Quote from: Julmuri on 29.03.2010, 13:58:51
Quote from: Juki on 29.03.2010, 12:33:59
Quote from: Julmuri on 29.03.2010, 12:30:59
Saksassa (kuten jo mainittu), Ranskassa ja aika useassa Euroopan maassa on tuo malli, että ensimmäinen vuosi on todella vaativa, mutta sitä pääsevät kaikki kokeilemaan.

Kyllä tuo on ehdottomasti parempi järjestelmä, tasapuolisempi jne., mutta riittävätkö resurssit onkin sitten toinen juttu.

Ai siitä se johtuukin se, että Euroopan parhaimmat yliopistot ovat tuottaneet toinen toistaan höpömpiä tutkijoita (mm. Foucault, Barthes, Deleuze, Lyotard, Quattari puhumattakaan naistutkijoista). Hyvä tietää.

Se on aika monessa Euroopan maassa kun yliopistoon pääsee aloittamaan vähän kuka tahansa. Esimerkiksi ex-vaimoni opiskeli jonkin aikaa Irlannissa yliopistossa, vaikka ei ole suorittanut edes lukiota Suomessa.

Suomessakin pääsee yliopistoon ilman lukiokoulutusta ihan jopa tutkintoa suorittamaan kunhan läpäisee pääsykokeen.


Ei sinne nyt ihan mennä kuin havumajaan.

2.1. Oikeus osallistua valintakokeeseen
Valintakokeeseen saavat osallistua hakijat, joilla on todettu olevan Yliopistolain 37 §:ssä määritelty korkeakoulukelpoisuus. Valintakokeeseen saavat tämän mukaisesti osallistua hakijat, jotka ovat suorittaneet jonkin seuraavista:
1)   suomalaisen ylioppilastutkinnon
2)   International Baccalaureate (IB)-tutkinnon tai Reifeprüfung-tutkinnon tai Eurooppakoulujen Eurooppalaisen ylioppilastutkinnon (EB-tutkinto)
3)   vähintään kolmivuotisen ammatillisen perustutkinnon tai sitä vastaavat aikaisemmat opinnot
4)   ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998) tarkoitetun ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai niitä vastaavan aikaisemman tutkinnon
5)   ulkomaisen koulutuksen, joka asianomaisessa maassa antaa kelpoisuuden vastaaviin korkeakouluopintohin.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

JNappula

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 29.03.2010, 14:23:16
Quote from: JNappula on 29.03.2010, 14:12:27Epäilen myös yläastetta käyvän kauniin, suositun, cheerleadingia harrastavan ja muodikkaasti pukeutuvan tyttäreni saaneen ansaitsemaansa huonomman numeron biologian opettajaltaan, jonka tiedän olevan vasemmistolainen ekohippityttö joka kuulemma paasaa tunnilla kierrätyksestä ja nestemäisen shampoon pahuudesta.

No aivan varmasti on saanut liian huonon numeron. Eihän se nyt isin pikku kullannuppu ole voinut mitenkään väärin vastata. Miten se muka voisi vastata väärin, kun isi antaa joka kuukausi 400 euroa uusiin vaatteisiin ja laukkuihin? Ei mitenkään.

Jees, löysitkin vaivatta sitten sen pointin kirjoituksesta. Sitä paitsi neljällä sataa ei saa mitään kunnon laukkuja.

http://www.louisvuitton.com/us/flash/index.jsp?direct1=home_entry_us
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Leikkimielinen pihapeli

#39
Quote from: JNappula on 29.03.2010, 14:44:41
Jees, löysitkin vaivatta sitten sen pointin kirjoituksesta. Sitä paitsi neljällä sataa ei saa mitään kunnon laukkuja.

http://www.louisvuitton.com/us/flash/index.jsp?direct1=home_entry_us

Laskinkin vähän sen varaan, että äitiltä tulee toiset 400, mummeilta ja ukeilta muutama satku ja kummisedältä ja -tädiltäkin vähän jotain. Kyllä kai siitä jo parissa kuukaudessa joltisenkin laukun hinnan säästelee? Toki siinä sitten voi joutua opettajien sorron kohteeksi, ku ne ei vaa sillee tiäx tajuu muatii ja tollee, vaix oon tosi ihq ja noi.

Ja vastaisitko vielä kysymykseeni, että kuka ehdotti yliopistoihin hakemista lukion päästötodistuksen perusteella? Itse kun tällaista ehdotusta vastaan kovasti protestoit, vaikkei sitä ole kukaan edes tainnut ehdottaa?

soometus

Puhumme erinäisistä malleista/ehdotuksista opiskelijavalinnan arvioinnin mittareiden osalta. Olisiko kuitenkin syytä ensin selvittää se, mitä tahdomme olla arvioimassa/mittaamassa - ja miksi niin tahdomme toimia?

Käsitykseni mukaan olemme perinteisesti olleet arvioimassa vuosittaisesti yliopistoihin pyrkivien henkilöiden lahjakkuuspotentiaalia ja motivaatiota tehtyjen koulutuspaikkavalintojensa osalta. Motiivit tämän osalta tulevat perustelluiksi ymmärrettäessä rajallisesti käytettävissäolevien resurssien kohdentamisen merkityksen - yliopistojen tutkimuksen taso, opiskelijoiden tavoitteellisesti lyhyet valmistumisajat, välilliset taloudelliset heijastukset kansantalouteen korkeakoulutetun aineksen myöhemmän työelämässä toimimisen osalta. Jos on syytä epäillä, että nykyinen opiskelijavalintamenetelmä kaipaa reformia, niin olisiko se syytä tehdä vastetta huonontamatta?

Yliopistotasoiseen koulutukseen pyrkivän motivoituneen lahjakkuspotentiaalin siivilöimiseksi;
1) Sitoudutaan esim. takaamaan opintopaikka pääsykoemenestykseen liityvän ylimmän kahden desiilin osalta tarkastelematta aiempaa opintomenestystä lainkaan.
2) Kahden ylimmän desiiliin osuuden ulkopuolelle jäävän massan osalta tarkastellaan sekä pyrkijöiden pääsykoemenestystä että aiempaa opintomenestystä jaettaessa opintopaikkoja.
3) Tämän lisäksi varataan esim. 10% budjetoiduista aloituspaikoista vaihtoehtoisesti yliopistoon pyrkiville ekstensiivinen soveltuvuusarvio, joka mahdollistaa haastattelutuloksien ja testien perusteella parhaiten menestyneille pääsyn yliopistokoulutukseen.
4) Sitoudutaan lisäksi yliopistojen puolelta tulosseurantaan - so. mikäli ilman pätevää syytä opintomenestystä (suoritettuja opintoja) ei kertyisi, tulkitaan opintopaikka menetetyksi.

On todennäköistä, että luopumalla valtaosasta yliopistojen pääsykokeita - hallituksen esityksen mukaisesti - saataisin välittömänä hyötynä ainoastaan näyttö siitä kuinka motivoituneita ja eteenpäinpyrkiviä myös korkeakoulutuksen hakeutuneet luku- ja kielitaidottomatkin ensimmäisen vuosikurssin fuksit ovat. Pidemälle tämä tuskin kantaisi, sillä toisen kotimaisen kielen opiskelu on pakollista Suomen peruskouluissa, lukioissa, ammattioppilaitoksissa ja yliopistoissa.

Ainahan on toki valmisteltavissa ja hyväksyttävissä lakiuudistus, joka takaisi kiintiöopiskelupaikkojen jakamisen erityisryhmille säädetyt kielitaitovaatimukset ohittaen - rasisminvastaisena, tasa-arvon nimissä - kuinkapas muutenkaan.
»Se mikä tuhosi Rooman, lienee väitetty akveduktien lyijy, se mikä meidät; mielivaltaisesti sovellettu keinoälyllinen tasa-arvon konsepti, joka ensivaiheessaan mahdollisti kiintiöfemakkoälykköjen nousun valtaan sivilisaatiossamme.» Näin lausui Prefect Tamperensis, kohottauduttuansa vielä hyvästiksi.

Juki

Quote from: dothefake on 29.03.2010, 14:33:46
Quote from: Juki on 29.03.2010, 14:04:21
Quote from: Julmuri on 29.03.2010, 13:58:51
Quote from: Juki on 29.03.2010, 12:33:59
Quote from: Julmuri on 29.03.2010, 12:30:59
Saksassa (kuten jo mainittu), Ranskassa ja aika useassa Euroopan maassa on tuo malli, että ensimmäinen vuosi on todella vaativa, mutta sitä pääsevät kaikki kokeilemaan.

Kyllä tuo on ehdottomasti parempi järjestelmä, tasapuolisempi jne., mutta riittävätkö resurssit onkin sitten toinen juttu.

Ai siitä se johtuukin se, että Euroopan parhaimmat yliopistot ovat tuottaneet toinen toistaan höpömpiä tutkijoita (mm. Foucault, Barthes, Deleuze, Lyotard, Quattari puhumattakaan naistutkijoista). Hyvä tietää.

Se on aika monessa Euroopan maassa kun yliopistoon pääsee aloittamaan vähän kuka tahansa. Esimerkiksi ex-vaimoni opiskeli jonkin aikaa Irlannissa yliopistossa, vaikka ei ole suorittanut edes lukiota Suomessa.

Suomessakin pääsee yliopistoon ilman lukiokoulutusta ihan jopa tutkintoa suorittamaan kunhan läpäisee pääsykokeen.


Ei sinne nyt ihan mennä kuin havumajaan.

2.1. Oikeus osallistua valintakokeeseen
Valintakokeeseen saavat osallistua hakijat, joilla on todettu olevan Yliopistolain 37 §:ssä määritelty korkeakoulukelpoisuus. Valintakokeeseen saavat tämän mukaisesti osallistua hakijat, jotka ovat suorittaneet jonkin seuraavista:
1)   suomalaisen ylioppilastutkinnon
2)   International Baccalaureate (IB)-tutkinnon tai Reifeprüfung-tutkinnon tai Eurooppakoulujen Eurooppalaisen ylioppilastutkinnon (EB-tutkinto)
3)   vähintään kolmivuotisen ammatillisen perustutkinnon tai sitä vastaavat aikaisemmat opinnot
4)   ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998) tarkoitetun ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai niitä vastaavan aikaisemman tutkinnon
5)   ulkomaisen koulutuksen, joka asianomaisessa maassa antaa kelpoisuuden vastaaviin korkeakouluopintohin.



Pengopa vielä tarkemmin noita säädöksiä; tunnen nimittäin muutamia ihmisiä, jotka eivät ole suorittaneet lukiota eivätkä mitään ammatillista perustutkintoa tai vastaavaa ja kovastipa ovat nykyään maistereita. Julkisuuden henkilöistä muistaakseni Martti Suosalo (tai vastaava) meni teatterikorkeaan suoraan lukion ykköseltä tai kakkoselta. Näitä on useampiakin tapauksia. Toki voi olla, että nyt asiat ovat muuttuneet.

Minkä koulutusalan ja yliopiston säädöksiä muuten lainailet?

JNappula

Quote from: Leikkimielinen pihapeli link=topic=25944.msg347588#msg347588
Ja vastaisitko vielä kysymykseeni, että kuka ehdotti yliopistoihin hakemista lukion päästötodistuksen perusteella? Itse kun tällaista ehdotusta vastaan kovasti protestoit, vaikkei sitä ole kukaan edes tainnut ehdottaa?

Tässäkin keskustelussa on mainittu jo useita vaihtoehtoisia pääsykoeuudistusmalleja. Itse kannatan SAT-tyyppistä standardoitua testiä, joka mittaa yleistä valmiutta akateemisiin opintoihin.
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: JNappula on 29.03.2010, 15:00:09
Tässäkin keskustelussa on mainittu jo useita vaihtoehtoisia pääsykoeuudistusmalleja. Itse kannatan SAT-tyyppistä standardoitua testiä, joka mittaa yleistä valmiutta akateemisiin opintoihin.

Mitenkäs se SAT keskeisesti poikkeaa yo-kokeista, ja uskotko tosissasi, että sen perusteella opiskelijat asettuisivat merkittävästi erilaiseen paremmuusjärjestykseen kuin YO-kokeissa?

aivovuoto

Quote from: Jaakko Sivonen on 29.03.2010, 12:25:45
Ylioppilaskoe ei mittaa henkilön soveltuvuutta oikeastaan millekään alalle (ehkä matematiikkaa lukuun ottamatta?).
Lukiomatematiikka on yleensä kaukana siitä yliopiston maailmasta. Se on tarpeellinen enemmänkin matematiikkaa soveltavalle henkilölle kuin teoreetikolle.

Kemia, fysiikka ja luultavasti  biologia(siis yleinen, esim. molekyylibiolgia/biokemia saattaa sisältää melko kemiallista tavaraa  :)) edustavat mielestäni melko hyvin jatketta siitä, mitä se lukiossakin on.

dothefake

Minkä koulutusalan ja yliopiston säädöksiä muuten lainailet?

Oikeustieteellisen tämänvuotisia lainasin.
Kai sitä jonkun avoimen kauttakin pääsee maisteriksi.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Juki

Quote from: dothefake on 29.03.2010, 15:28:36
Minkä koulutusalan ja yliopiston säädöksiä muuten lainailet?

Oikeustieteellisen tämänvuotisia lainasin.
Kai sitä jonkun avoimen kauttakin pääsee maisteriksi.

Avoimesta ei todellakaan ole kyse. Ihan ihka aidosta tutkinnosta. Valintakriteerit saattavat muuten vaihdella paikoittain.

Jaakko Sivonen

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 29.03.2010, 13:26:01No milläs tavalla se yo-koe on huono mittaamaan henkilön soveltuvuutta kielten opiskeluun?

Eri kouluissa on erilaiset resurssit kielten opetuksessa. Joissain on myös niin vähän halukkaita saksan tai ranskan opiskeluun, että kursseja ei järjestetä lainkaan. Oppilas voi kyllä suorittaa lukion kielten kursseja itsenäisesti, mutta onhan se aivan erilaista kuin oikea opetus. Eri koulujen oppilaat eivät ole samassa asemassa, kun toiset pystyvät valmistautumaan yo-kokeeseen toisia paremmin.

Eikä kaikkia yliopistossa opiskeltavia kieliä voi yo-kokeessa edes kirjoittaa.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Mika.H

Quote from: Pliers on 28.03.2010, 22:00:02
Korkeakouluihin p-kokeen perusteella.

mulla oli saapumiserän parhain p-tulos. pääsisiköhän tuolla vielä takautuvasti esimerkiksi lääkikseen? olis kiva aloittaa ihan uusi ura näin vanhoinä päivinä..;)

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Ulkopuolinen on 30.03.2010, 14:16:01
Samalla kannalla. Eikä se valmistumisen aikaistuminen (joka on ihan eri asia kuin valmistumisnopeus) aina ole edes mikään etu. Vai kuinka moni uskoo, että suoraan lukiosta ilman välivuosia pikatahdilla edennyt ja valmistunut 23-vuotias psykologia voisi oikeasti tajuta asiakkaana olevan masentuneen yksinhuoltajaäidin tilaa ja tilannetta?

Jos tämän yh-äidin masennuksen taustalla on taloudellinen niukkuus, niin kyllä se 23-vuotias psykologi sitä tilannetta ymmärtää ihan yhtä hyvin kuin 53-vuotiaskin. Ei siihen köyhän asemaan iästä riippumatta kukaan voi samaistua, jos itse on koko ikänsä elänyt taloudellisesti turvattua elämää.

Sarppi

Soometus esitti hyviä konkreettisia kohtia, joilla valinta voitaisiin toteuttaa. Ne eivät välttämättä kohtaa sellaisten opiskelualojen kanssa, joille ei ole kovin kummoista pyrkyä (ts. n. 80% avoimista paikoista täytetään), eli teknis-luonnontieteellis-matemaattiset alat..

Nurinkurista kyllä, näillä kalleimmilla ja resursseja vaativimmilla aloilla toteutetaan jo nyt sitä "kaikki halukkaat pääsee ja jos ei suju niin sit ulos" -mallia, mitä aiemmissa viesteissä ehdoteltiin. Kemian ja fysiikan laboratoriotyöskentely 3x4 h per kurssi per opiskelija ja laskuharjoitukset kontaktiopetuksena vievät vähän eri määrän resursseja järjestäviltä laitoksilta kuin joku kirjatentti (OK, kirjatentin korjaaminen on epäilemättä työlästä ja aikaaviepää). N. 40-50 prosenttia sisään otetuista opiskelijoista lopettaa 1. vuoden päätteeksi. Systeemi toki pyörii ja kaikilla on ainakin sen vuoden ajan tilaisuus skarpata, mutta iso määrä miestyötunteja siinä kaadetaan kaivoon.

Johtopäätöksiä? a) toimii se näilläkin aloilla, käyttöön vaan muuallakin tai b) luonnontieteilijöiden kannattaisi erityisesti ajaa jotain parempaa valintakäytäntöä. Mutta kun opiskelijoita ei tule, niin kaikkiin oljenkorsiin tartutaan.

nuiseva

Näin naaman perusteella hyvän lukiotodistuksen saavat pääsevät haluamiinsa yliopistoihin. Yksinkertaista.
Koko ajan puhutaan vain kuluista, puuskahtaa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).
Hän haluaisi puhua enemmän Guggenheimin positiivisesta vaikutuksesta ja vähemmän hankkeen kustannuksista.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: nuiseva on 30.03.2010, 15:30:50
Näin naaman perusteella hyvän lukiotodistuksen saavat pääsevät haluamiinsa yliopistoihin.

Selitäpä yksinkertaiselle, miten yo-kirjoituksissa voi naamalla saada hyviä arvosanoja?

Juki

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 30.03.2010, 15:34:52
Quote from: nuiseva on 30.03.2010, 15:30:50
Näin naaman perusteella hyvän lukiotodistuksen saavat pääsevät haluamiinsa yliopistoihin.

Selitäpä yksinkertaiselle, miten yo-kirjoituksissa voi naamalla saada hyviä arvosanoja?

Tuossa onkin joka paikan asiantuntijoille haastetta :)

Juuso

Quote from: JNappula on 29.03.2010, 14:12:27
Lukion päästötodistuksella pelkästään hakeminen nyt on ihan huuhaata. Naamakerroin vaikuttaa koulunumeroihin sen verran, että vaikuttaisi hieman epäreilulta että henkilön tulevaisuus on pikkumaisten lukio-opettajien käsissä.
[snip]
Parempi olisi että mukana hakuprosessissa olisi jokin standardoitu vakiotesti tyyliin Jenkkien SAT tai ACT:
http://en.wikipedia.org/wiki/SAT
http://en.wikipedia.org/wiki/ACT_(test)

Tuota noin, uutisessa puhuttiin kylläkin nimenomaan yo-kokeen tuloksien tarkastelusta. Yo-koe on nimenomaan standadisoitu, kaikille samaan aikaan tehty testi. Kaiken lisäksi sen arvostelee yo-lautakunta, joka ei ole ikinä nähnytkään opiskelijaa. Pärstäkertoimen vaikutus on siis niin lähellä nollaa kuin mahdollista. Lukion aineenopettaja kylläkin arvostelee kokeen ennen kuin se lähetetään lautakuntaan, mutta lautakunta sanoo viimeisen sanan.

Siitä huolimatta en siis pidä ehdotuksesta. Perusteluni kirjoitin jo tähän ketjuun. Muiltakin on tullut ihan hyviä pointteja.
"Mä oon soittanu Vuvuzelaa"
"Mitä oot soittanu?"
"Vu-vuvuzelaa!"
"Niin sitä torvia.."

nyko86


MikkoAP

Quote from: requiem on 29.03.2010, 13:51:59

Kuten pari korkeakouluopiskelumentaliteetin vahvasti sisäistänyttä professoria ovat tokaisseet yleisellä tasolla kursseillaan: "Korkeakouluopiskelu ei ole pakollista. Kukaan ei pakota tekemään näitä asioita. Korkeakouluopiskelu on valinta, se on vapaaehtoista. Jos opiskelu ei kiinnosta, mitä sitten teet täällä".

Kyse onkin laajemmasta yhteiskunnallisesta ongelmasta: suinkaan kaikille opiskelu EI ole vapaaehtoista, sillä ilman jonkinlaista tutkintoa on töitä hyvin vaikea saada.

Vielä jokunen vuosikymmen sitten saattoi kouluttamatonkin hanttihommilla tienata ihan kohtuullisen elannon. Nykyisin ei.

Sitten on toki vielä se, että monilla aloilla, joilla tutkinto vaaditaan, ei opiskelu oikeasti valmenna työhön juuri ollenkaan.

Pitäisikin olla niin, että työnantajia velvoitettaisiin ottamaan kouluttamattomia nuoria töihin ja opetta heille ammatti. Palkka olisi toki alussa alhainen ja nousisi sitten taitojen ja kokemuksen karttuessa.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: MikkoAP on 01.04.2010, 07:30:54
Quote from: requiem on 29.03.2010, 13:51:59

Kuten pari korkeakouluopiskelumentaliteetin vahvasti sisäistänyttä professoria ovat tokaisseet yleisellä tasolla kursseillaan: "Korkeakouluopiskelu ei ole pakollista. Kukaan ei pakota tekemään näitä asioita. Korkeakouluopiskelu on valinta, se on vapaaehtoista. Jos opiskelu ei kiinnosta, mitä sitten teet täällä".

Kyse onkin laajemmasta yhteiskunnallisesta ongelmasta: suinkaan kaikille opiskelu EI ole vapaaehtoista

Nimenomaan. "Kukaan ei pakota tekemään näitä asioita" on valhe. Monella esim. isi voi hyvinkin pakottaa. Itsekin tiedän ihmisen, jonka isi laittoi lukemaan ekonomiksi.

Mika.H

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Urpilainen+antaisi+nuorten+testata+yliopisto-opintoja/1135256001157

ei ollenkaan huono ehdotus urpilaiseltakaan.

saksan malli. kaikki sisään, mutta ulos jos ei pysy kyydissä.. siihen suuntaan, kiitos.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Malla

Quote from: Juuso on 30.03.2010, 19:33:06
Quote from: JNappula on 29.03.2010, 14:12:27
Lukion päästötodistuksella pelkästään hakeminen nyt on ihan huuhaata. Naamakerroin vaikuttaa koulunumeroihin sen verran, että vaikuttaisi hieman epäreilulta että henkilön tulevaisuus on pikkumaisten lukio-opettajien käsissä.
[snip]
Parempi olisi että mukana hakuprosessissa olisi jokin standardoitu vakiotesti tyyliin Jenkkien SAT tai ACT:
http://en.wikipedia.org/wiki/SAT
http://en.wikipedia.org/wiki/ACT_(test)

Tuota noin, uutisessa puhuttiin kylläkin nimenomaan yo-kokeen tuloksien tarkastelusta. Yo-koe on nimenomaan standadisoitu, kaikille samaan aikaan tehty testi. Kaiken lisäksi sen arvostelee yo-lautakunta, joka ei ole ikinä nähnytkään opiskelijaa. Pärstäkertoimen vaikutus on siis niin lähellä nollaa kuin mahdollista. Lukion aineenopettaja kylläkin arvostelee kokeen ennen kuin se lähetetään lautakuntaan, mutta lautakunta sanoo viimeisen sanan.

Aivan. Ja käsittääkseni on sellainen käytäntö, että jos lautakunnan sensori tuntee kokelaan (esim. kokelas on sukulainen), hän jäävää itsensä ilman muuta.
Ehkä jokin kiintiökäytäntö, siis laajemminkin kuin matikassa (jota pääsee lukemaan yo-E:llä?): osa suoraan yo-arvosanoilla sisään, loput pääsykokeeseen ja/tai soveltuvuustestiin?

Saksan mallin käytäntöä en tunne tarkemmin, mutta eikö siinä tulee pahimmillaan aikamoisia logistisia ongelmia? Jos kaikki halukkaat pitää ottaa sisään, heille tulee kai tarjota opetusta? Suosikkialoille on varmasti tolkuton tunku. (Esim. miten jokin Teak -- korkeakoulu sekin -- selviäisi, edes tilojen puolesta, tuhannesta potentiaalisesta näyttelijäopiskelijasta, joista sitten kahden kuukauden jälkeen pudotettaisiin valtaosa? Tai muut suosikit: psykka, taidehissa(!kyllä!), lääkis jne....?)