News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Rajkumar Sabanadesan: Vastaanottokeskuksen kasvatti tuntee median

Started by KOKKO, 23.03.2010, 20:29:30

Previous topic - Next topic

KOKKO

Tamperelainen Rajkumar Sabanadesan on kokenut Suomen turvapaikkajärjestelmän alusta loppuun. "Olen syntynyt ja kasvanut vastaanottokeskuksessa," hän kuvaa.

Sabanadesan aloitti uuden elämänsä Suomessa Turun vastaanottokeskuksessa viisitoista vuotta sitten. Muutaman kuukauden jälkeen hän muutti Tampereen vastaanottokeskukseen, jossa vietti asiakkaana kolme ja puoli vuotta. Sittemmin hän palasi vastaanottokeskukseen työntekijänä. Seitsemän vuotta kului eri tehtävissä yövartijasta johtajan sijaiseen keskuksen lakkauttamiseen saakka.

Keväällä 2009 Suomen Punainen Risti nimitti Sabanadesanin, 33, Hämeen piirin kahden uuden vastaanottokeskuksen johtajaksi Lammilla ja Ruovedellä.
Turvapaikanhakijatausta kiinnostaa mediaa

Sabanadesan on suosittu haastateltava. "Toimittajat ovat selvästi kiinnostuneita taustastani. Olin ensimmäisiä turvapaikanhakijoita, jotka kouluttautuivat Suomessa lähihoitajaksi. Siitä lähtien olen antanut lukuisia haastatteluja asiakkaan, entisen asiakkaan ja vastaanottokeskusten johtajan ominaisuudessa."

Ensimmäiset asukkaat saapuivat Lammin ja Ruoveden keskuksiin keväällä 2009. Turvapaikanhakijat kiinnostavat sekä paikallista että valtakunnallista mediaa, ja toimittajat ovat Sabanadesanin mukaan tervetulleita vastaanottokeskuksiin. "En ole kertaakaan kieltäytynyt haastattelusta. Puhun asioista avoimesti ja annan suoraan kysymykseen suoran vastauksen. Asemani on tietysti muuttunut, mutta taustasta asiakkaana on vain hyötyä."
Mediakokemus on opettanut kriittisyyttä

Vuosien varrella Sabanadesanille on kertynyt kokemusta mediatyöstä, ja taipumus suhtautua varauksella viestimissä julkaistuun. Sabanadesan kertoo muutaman vuoden takaisesta Image-lehden vasta avattua ulkomaalaisten säilöönottokeskusta koskevasta jutusta, johon häntä haastateltiin entisenä asiakkaana ja Tampereen vastaanottokeskuksen työntekijänä.

"Haastattelussa kysyttiin, mitä olisi tapahtunut jos minut olisi palautettu Sri Lankaan. Vastasin, että minulle olisi voinut käydä monella eri tavalla – joko saan hyvän koulutuksen ja ammatin tai sitten joudun vankilaan. En nähnyt haastatteluani ennen kuin se ilmestyi. Lehdessä luki, että Rajkumar Sabanadesanin mukaan puolet turvapaikanhakijoista valehtelee ja että Sri Lankassa minut olisi tapettu tai olisin vankilassa," hän muistelee. "En sanonut sellaista. Sanani irrotettiin asiayhteydestä."

Positiivisena esimerkkinä Rajkumar Sabanadesan mainitsee paikallisen median tuen vastaanottokeskuksen työntekijöiden rekrytoinnissa. "Emme saaneet muodollisesti pätevää sosiaalityöntekijää yhteen vastaanottokeskukseen. Tehtiin pari televisio- ja radiojuttua, ja saimme työntekijämme."
Kielenkäytössä termit hukassa

Viestimien valtava kiinnostus turvapaikanhakijoita kohti Suomessa ei tarkoita sitä, että muuttoliiketerminologia olisi hallussa. Tavallisin tapaus on termien "turvapaikanhakija" ja "pakolainen" käyttö keskenään vaihtokelpoisina termeinä.

"Olen usein ollut haastattelussa, jossa minä puhun turvapaikanhakijoista ja vastaanottokeskuksista, toimittaja taas pakolaisista ja pakolaiskeskuksista. Minä jatkan puhumista turvapaikanhakijoista, hän pakolaisista. En todellakaan pidä toimittajaa tyhmänä, se on hänen valintansa. Toki huomautan virheellisistä termeistä, mutta jotenkin se aina päätyy lehteen."

Sabanadesan on keksinyt omat keinonsa puuttua ongelmaan. "Olen alkanut puhua "pakolaiskandidaateista" turvapaikanhakijoiden sijaan, jotta heidän asemansa tulisi selväksi. Sanoin yhdessä toisessa haastattelussa, että Suomen vastaanottokeskuksissa ei ole pakolaisia vaan pakolaiskandidaatteja. Vain pienestä osasta turvapaikanhakijoista tulee pakolaisia."
"Olemme ammattilaisia, emme maailmanparantajia"

Sabanadesan toteaa toimittajien tietoisuuden maahanmuuttoasioista kasvaneen viime vuosikymmenen aikana. "Maahanmuuttoasioista kirjoitetaan ja keskustellaan enemmän, mutta se ei välttämättä heijastu siinä, miten asiat esitetään yleisölle. Se on aivan eri asia."

Sabanadesan korostaa ammattilaisuutta. "Työssämme ei ole kyse maailman parantamisesta vaan vastaanottopalvelujen tuottamisesta asiakkaille. Esitämme faktoja työstämme kiinnostuneelle medialle, ja on muiden päänvaiva, miten he tulkitsevat työmme."

Vaikka tietoa on enemmän, sen esiin tuominen on jäänyt yksipuoliseksi. "Puhutaan edelleen meistä ja heistä eli vastakkainasettelun aika ei ole ohi. Sitä ruokitaan ja ylläpidetään, koska se tyydyttää tietynlaiset tarpeet. Lehtijutuista saa sellaisen kuvan, että turvapaikanhakijat ovat sivistymättömiä, kouluttamattomia idiootteja. Kerron toimittajille aina, että asiakkaita on laidasta laitaan ja myös niitä, joilla ei ole ollut mahdollisuuksia kouluttautua kotimassaan. Jos ihmisellä ei ole mahdollisuuksia, se rajaa hänen valintojansa. Jos Formula 1:ssä ei ole afrikkalaisia, sehän ei tarkoita, että he eivät kykene ajamiseen vaan sitä, että heillä ei ole ollut mahdollisuuksia kalliiseen lajiin."
Mediaseurannasta hyötyä työssä

Sabanadesan korostaa tiedottamista vastaanottokeskusten toiminnasta paikkakunnan asukkaille. "Järjestämme avoimien ovien päiviä ja tiedotustilaisuuksia, jotta paikalliset saavat koko ajan tietoa mitä vastaanottokeskuksessa tehdään ja mihin ollaan menossa."

Johtajana Sabanadesan on valmistautunut tekemään yhteistyötä median kanssa. "Viestimet kirjoittavat mitä haluavat, mutta media on välttämätön yhteiskumppani, jonka kanssa haluan toimia. Vaikka asemani on vuosien aikana muuttunut, turvapaikanhakijoihin liittyvät kysymykset ja pelot ovat hyvin samanlaisia vuodesta toiseen."
http://www.muuttoliikkeessa.fi/index_html?cid=20&lang=suo
Sabanadesan on seurannut itse aktiivisesti Suomen maahanmuuttopoliittista mediakeskustelua. Kun Tampereen vastaanottokeskus lakkautettiin kaksi vuotta sitten, hän oli itse mediamylläkän keskellä johtajan sijaisena. "Lähtiessäni vastaanottokeskuksesta en halunnut enää seurata mediakeskustelua. Pidin kahden vuoden tauon ja työskentelin eri alalla kunnes rupesin neuvottelemaan SPR:n kanssa johtajan pestistä."

Sabanadesan sanoo, että mediaseurannasta on valtavasti hyötyä haastatteluihin valmistautumisessa. "Olen saanut hyvääkin palautetta mediayhteistyöstäni esimerkiksi Lammin vastaanottokeskuksen avaamisen yhteydessä. Ihmiset tulivat kiittämään ja sanomaan, että nyt me tiedetään ja luotetaan. Se on tärkeää."

mikkoR

Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.