News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-03-17 a-studio: Mahdi Abdile muuttaa perheineen pois Suomesta

Started by Riukulehto, 17.03.2010, 22:31:12

Previous topic - Next topic

Riukulehto

Mogadishusta 1990-luvun alussa Suomeen pakolaisena tullut Mahdi Abdile muuttaa perheineen Suomesta Etelä-Afrikkaan, kun hänen Etelä-Afrikkalainen vaimonsa ja poikansa eivät kestä Suomalaisten suhtautumista heihin. Jutun voi katsoa linkistä. Alkaa 26 minuutin kohdalta. http://areena.yle.fi/ohjelma/6406e7d1c55404461de3e06b9cc73b0d
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

pelle12

Kylläpäs tuota nyt hehkutetaan joka tuutista. Bon voyage!

GATEKEEPER

Hei hei Mathi Ali! :) Voi kertoa sitten perillä kuinka ankeaa täällä oli. Ehkä muutama kymmenen jättää nousematta HKI lennolle tulevaisuudessa.
"This is amazing" - Fucking amazing!
http://www.muhammadtube.com/
"In war, truth is the first casualty"

Juha J.

En ole vielä katsonut. Onkohan et-afro vaimo valkoinen?

edit. rasistinen veikkaukseni meni kuvien perusteella pieleen, jonkilainen bussipysäkkivalittaja se oli. Onnea matkaan. Etelä-afrikassa pääset sitten joka vitun ikinen kerta bussin kyytiin olosuhteista riippumatta.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

Tank U

liekö juttu kuitenkin niin, että Mahdi Abdilesta tulee Suomeen maahanmuutto agentti.

Rahaa ei ole lähettää SUPO:n virkailijoita "nuuhkimaan" ilmastoa ulkomailla, mutta rahaa löytyy kasvattamaan "maahanmuuttajien" määrää ja niiden ylläpitoon Suomessa määrättömästi.

Nyt en ymmärrä tätä ajatuskuviota ollenkaan, eikä kukaan muukaan Suomalainen.
Inter Arma Silent Leges

pelle12

Mahdi uhkasi samaan syssyyn palata Suomeen vielä. Herääkin kysymys, ettei vai olisi pelkkä työkomennus Kirkon ulkomaanavulta ja samalla kerralla PR-tempaus, josta revitään kaikki mahdollinen julkisuus. Kerettiläistä ajattelua, myönnän, mutta tässä iän myötä muuttuu entistä kyynisemmäksi mitä ihmisten jaloihin motiiveihin tulee.

Juki

Huono hommahan se on, jos kohdellaan huonosti, vai onko jollakulla oikeasti jokin muu näkökulma asiaan?

Jotenkin korvaan vaan särähtä tuossa bussicaustissa se, että selostus siitä alkoi, että "kerran..." ja yht´äkkiä se olikin "joka päivä". Mites se nyt lopulta oli?

Micke

Minusta juuri tästä perheestä keskusteltiin jo pari päivää sitten.

John Carter

Onnea matkaan...

QuoteThe 2007 Pew Global Attitudes Survey found that that a majority in every country except Japan, South Korea and the Palestinian territories wanted immigration reduced. And those most vehemently opposed were in the poorer countries: Cote D'Ivoire, a departure point to Europe for migrants from all over Africa, scored highest with 94% support for immigration curbs. At 89% were Indonesia, Malaysia and South Africa.

http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1810805,00.html
"Kuulkaapa, me Tanskassa emme pyydä anteeksi sananvapauttamme"
-Anders Fogh Rasmussen

Vox

Katsotaanpa millaiseen maahan Mahdi on muuttamassa. Lainaus BBC:n uutisesta parin vuoden takaa:

Page last updated at 16:05 GMT, Friday, 23 May 2008 17:05 UK

SA violence spreads to Cape Town

Violence against foreigners in South Africa spread to Cape Town overnight with people assaulted and shops looted

The attacks broke out during a meeting called to prevent anti-foreigner violence in the Dunoon township.

The BBC's Mohammed Allie in Cape Town says Somali shops were looted and one Somali killed and six others injured.
He says there have been shack-to-shack searches for foreigners and some local residents have begun flying the South African flag outside their homes.

Meanwhile, the governing African National Congress (ANC) party has urged its supporters to help police take back control by forming street committees.

More than 40 people have died and some 15,000 people have sought shelter since the violence initially flared up in the Johannesburg township of Alexandra almost two weeks ago.

Lisäyksenä vielä suomenkielinen uutinen:

HS: Muukalaiskammo johti väkivalta-aaltoon Etelä-Afrikassa
Yle 19.10.2009: "Helsinki antaa lisärahaa ongelmakouluille – – Lisärahan perusteena on huoltajien alhainen koulutus ja tulotaso sekä oppilaiden maahanmuuttotaustaisuus."

Yle 20.10.2009: "Virkkunen: Maahanmuuttajat voimavara kouluille".

erilainen

Kommentoinpa tuota helikopterijuttua. En ymmärrä miksi tänne ostetaan kalustoa Saksasta. Olosuhteet sielä jokseenkin erilaiset. Suomeen pitäisi ostaa sotakalusto niin että niillä voi täälä operoida. Venäjältä voisi saada sellaisia jotka jäätävässä sateessakin toimivat. Taitaa olla  sama ajattelu vallalla kun pendolinoja tilattaessa Italiasta - hyvin ovat toimineet.

Tässä vähän huumoria pendolinoista. http://www.youtube.com/watch?v=1cNvu48JI_Y

Tuo mamu-osio olikin sitten todella suppea. Hakattu on ja kaikkea. Hirveän yleistä Suomessa. Taitaa olla liki joka toinen suomalainen mies saanut jossain elämänvaiheessaan selkäänsä. Itse olen välttynyt toistaiseksi. Sanoi kuitenkin että muuttaa oletettavasti takaisin joskus.
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.

aeaelioe

Mitäs ihmeellistä tässä nyt oli, että oikein ohjelma pitänyt tehdä. Nykypäivän globaalissa maailmassahan ihmiset liitelevät paikasta toiseen kuin linnut rajojen yli. Täysin luonnollista ja väistämätöntä.

requiem

Quote from: erilainen on 17.03.2010, 23:23:40
Kommentoinpa tuota helikopterijuttua. En ymmärrä miksi tänne ostetaan kalustoa Saksasta. Olosuhteet sielä jokseenkin erilaiset. Suomeen pitäisi ostaa sotakalusto niin että niillä voi täälä operoida. Venäjältä voisi saada sellaisia jotka jäätävässä sateessakin toimivat. Taitaa olla  sama ajattelu vallalla kun pendolinoja tilattaessa Italiasta - hyvin ovat toimineet.

Sotilaskaluston kohdalla on aina se oma ongelmansa. Tekemällä valinnan länsi- ja itäkaluston välilllä joutuu myös tekemään aina jonkinasteisen poliittisen tunnustuksen. Ostamalla idästä pyllistät länteen ja tietenkin toisinpäin toisen vaihtoehdon kohdalla.

Myös sitä mahdollista kriisiajan tilannetta joudutaan miettimään. Esim. itäkaluston huoltokanavat menisivät automaattisesti tukkoon sen todennäköisimmän rähinän alkaessa, myös pelko idästä ostettavien asejärjestelmien takaporteista vihollisen eduksi ei tietenkään ole mitenkään aiheeton. Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteikö samanlaisia ongelmia voisi liittyä myös länsimaisiin vehkeisiin.

Suomeen olisi voitu hankkia Neuvostoliiton kuolinpesästä velkojen korvaamiseksi puoli-ilmaista helikopterikalustoa, mutta silloin ei nähty tarvetta tai ei vain ollut halua. Sitten kun tämä tuli ajankohtaiseksi, poliittisessa kentässä länsisuuntaus voitti. Ja NH90:n vahvuutena (kuten myös Pendolinon) ilmeisesti pidettiin myös sen mukanaan tuomaa laajaa yhteistyö- ja kehityskumppanuusverkostoa. Molemmissa vekottimissa on kuitenkin ollut kyse jonkinasteisesta eurooppalaisten valtioiden välisestä yhteisprojektista. NH90:ssä ovat mukana esim. Ruotsi ja Norja, joten tuskin takana nyt on pelkästään mikään suomalaisten sinisilmäinen tumpelointi.

Pendolinosta kokemuksista on opittu, uudet VR:n lähijunat tilattiin Sveitsistä. Aika näyttää millainen on tuomio NH90:selle.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

erilainen

QuoteMyös sitä mahdollista kriisiajan tilannetta joudutaan miettimään. Esim. itäkaluston huoltokanavat menisivät automaattisesti tukkoon sen todennäköisimmän rähinän alkaessa, myös pelko idästä ostettavien asejärjestelmien takaporteista vihollisen eduksi ei tietenkään ole mitenkään aiheeton. Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteikö samanlaisia ongelmia voisi liittyä myös länsimaisiin vehkeisiin.

Totta turiset. Ajattelin vain olosuhteita lähinnä. Tärkeä pointti tuokin. Omasta milestäni olisi kaikista fiksuinta tehdä niinkuin kaikki muutkin fiksut aikaisemminkin. Eli matkia muilta ja valmistaa itse. Miksei Suomi tee itse kalustoansa? Tehdään täälä valtamerialuksiakin. Ero tuskin on suuri noiden valmistuksen välillä. Työllistettäisiin omaa kansaa ja luotaisiin uutta alaa. Itse voisi taata laadun.
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.

dothefake

Tulee varmaan maahanmuuttajia kiinnostavia ohjelmia televiisorista, jos
jokaisen suomalaisen muutosta töihin ulkomaille tehdään uutinen.
ps. Muuttaja on siis suomalainen.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

ajuha

onkohan kyseessä laajempikin kevätmuutto? mahdi lähti ,koska linja-auto jätti. snif!

Tommi Korhonen

Quote from: erilainen on 17.03.2010, 23:58:29Miksei Suomi tee itse kalustoansa? Tehdään täälä valtamerialuksiakin. Ero tuskin on suuri noiden valmistuksen välillä. Työllistettäisiin omaa kansaa ja luotaisiin uutta alaa. Itse voisi taata laadun.

Sotilaskaluston tekeminen on ihan helvetin kallista. Suomessa luultavasti osaaminen riittäisi, onhan täällä tehty sotilaselektroniikkaa ja Paseja yms pitkään. Mutta lentävän kaluston kehittäminen on silti hemmetin kallista. HN90-projektia ei olisi tapahtunut jos se ei olisi ollut monikansallinen. Vertailuksi voi laittaa vaikka ruotsin Gripenit. Ne ovat niin kalliita ettei Ruotsilla enää ole varaa tai haluja kehittää seuraavaa sukupolvea. Noidenkin kehittäminen oli sen varassa että toivottiin joidenkin ulkomaisten niitä ostavan.

Suomalisilla on kyllä kykyjä, mutta hekoja olisi pitänyt sitten pystyä myymään uloskin, ja siihen ei vaatimaton suomalainen oikein luota. Ymmärrän. Tässä tapauksessa ulkoa ostaminen ja yhteistyö laajalla kansainvälisellä sektorilla oli se oikea päätös.

Itsekin olisin halunnut että tällaiset päätökset tehtäisiin kotimaisten eduksi, mutta se ei tässä olisi ollut realistinen vaihtoehto.
Sitäpaitsi, kokoonpannaanhan HN90:set nytkin Suomessa. Työllisyyttä kyllä tuli.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Melbac

Quote from: erilainen on 17.03.2010, 23:23:40
Kommentoinpa tuota helikopterijuttua. En ymmärrä miksi tänne ostetaan kalustoa Saksasta. Olosuhteet sielä jokseenkin erilaiset. Suomeen pitäisi ostaa sotakalusto niin että niillä voi täälä operoida. Venäjältä voisi saada sellaisia jotka jäätävässä sateessakin toimivat. Taitaa olla  sama ajattelu vallalla kun pendolinoja tilattaessa Italiasta - hyvin ovat toimineet.

Tässä vähän huumoria pendolinoista. http://www.youtube.com/watch?v=1cNvu48JI_Y

Tuo mamu-osio olikin sitten todella suppea. Hakattu on ja kaikkea. Hirveän yleistä Suomessa. Taitaa olla liki joka toinen suomalainen mies saanut jossain elämänvaiheessaan selkäänsä. Itse olen välttynyt toistaiseksi. Sanoi kuitenkin että muuttaa oletettavasti takaisin joskus.

No esim venäläisten kopterien käyttökustannukset taitaa olla ihan toista luokkaa kuin länsimaisten?.Mitä itse olen noita Mi-8 nähnyt niin ihan hyvä vaan että hankkivat uutta kalustoa länsimaista.

mikkostadista

Mahdi kesti urheasti 20 vuotta suomalaista rassismia, nyt tuli sitten mitta täyteen...kuitenkin lupasi palata takaisin?

pelle12

Quote from: Jari Leino on 17.03.2010, 23:05:39
Quote from: pelle12 on 17.03.2010, 22:53:51
Mahdi uhkasi samaan syssyyn palata Suomeen vielä. Herääkin kysymys, ettei vai olisi pelkkä työkomennus Kirkon ulkomaanavulta ja samalla kerralla PR-tempaus, josta revitään kaikki mahdollinen julkisuus. Kerettiläistä ajattelua, myönnän, mutta tässä iän myötä muuttuu entistä kyynisemmäksi mitä ihmisten jaloihin motiiveihin tulee.

Käsittääkseni kyseessä on nimenomaan 5 vuoden työkomennus Kirkon ulkomaanavulta.

Onko tosiaan A-studion ohjelman arvoinen asia, jos yksi somali muuttaa perheineen pois Suomesta?
Siis pelkkä rasismin vastaisen viikon tempaus. 'Maahanmuuttajasta tuli maastamuuttaja'. Missä on toimittajien integriteetti?? Tyhmä kysymys, myönnän. Vastauksenhan me tiedämme. Nyt tuo Mahdi-stoori lähtee superkierrätykseen. 'Somalimenestyjät joutuvat pakenemaan Suomesta'.

Teemu Lavikka

Tämä on jo kolmas eri juttu samasta perheestä. Kaksi ensimmäistäkö eivät saaneet tarpeeksi julkisuutta, vai mistä on nyt kyse? Ai niin, rasisminvastainen viikkohan se olikin...
"Mikä vittu se oli?"
Hiroshiman pormestari, 1945

Uuno

Tässä casessa kristallisoituu Jussin esittämä ajatus, jonka mukaan jokaisesta 'varsinaisesta' maahanmuuttajasta on pidettävä kiinni kynsin hampain. Jokainen vapaaehtoisestikin poistuva on suuri menetys.

Onhan se toki selvää, että vasemmisto ei halua menettää yhtään äänestäjää eikä monikulttuuribisnes yhtään asiakasta.
Öyhö- ja jankkakriittinen.

apexi

26:45 kohdalla
- Mahdi: "Mä oon asunu Lontoossa pitkään..se...se...sama.., mutta tää luku..."
-Toimittaja: "Mahdi Abdile on asunut Suomessa 20 vuotta ja yhtä kauan hän on seurannut suomalaisten suhtautumista maahanmuuttajiin."
-Mahdi: "Mä oon pakolainen..sena tulin tänne turvapaikanhakijana."

Kysymys: Missä vaiheessa Mahdi on asunut Lontoossa pitkään, jos kerran hän on asunut Suomessa 20vuotta ja tullut Mogadishusta turvapaikanhakijana Suomeen?

Edit:
Katsokaapas muuten loistavaa editointia kohdasta 28:25 alkaen. Särähtääkö muille korvaan tuo nimitelty n********i kohta? Tulee aivan mieleen tämä video:
http://www.riemurasia.net/rasiatube/view.php?id=23881
"See computers are racist because they make them too hard to use. They need to make them easy like TV, so people in the community can have good jobs. Computers are made by whites and chinese, and they don't like it when we try to get ahead."
-Rakim, Oakland.

Lentomestari

Quote from: apexi on 18.03.2010, 10:21:13
26:45 kohdalla
- Mahdi: "Mä oon asunu Lontoossa pitkään..se...se...sama.., mutta tää luku..."
-Toimittaja: "Mahdi Abdile on asunut Suomessa 20 vuotta ja yhtä kauan hän on seurannut suomalaisten suhtautumista maahanmuuttajiin."
-Mahdi: "Mä oon pakolainen..sena tulin tänne turvapaikanhakijana."

Kysymys: Missä vaiheessa Mahdi on asunut Lontoossa pitkään, jos kerran hän on asunut Suomessa 20vuotta ja tullut Mogadishusta turvapaikanhakijana Suomeen?

Raman perhe asui kahdeksan vuotta Saksassa?
  Eli on tätä tehty näemmä enemmänkin.

dothefake

Quote from: Juha J. on 17.03.2010, 22:39:56
En ole vielä katsonut. Onkohan et-afro vaimo valkoinen?

edit. rasistinen veikkaukseni meni kuvien perusteella pieleen, jonkilainen bussipysäkkivalittaja se oli. Onnea matkaan. Etelä-afrikassa pääset sitten joka vitun ikinen kerta bussin kyytiin olosuhteista riippumatta.

Aiemminhan Etelä-Afrikassa oli oikein omat paikat tummille, positiivista syrjintää?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

EL SID

katsoin eilen tuon ohjelman. Kun mies ilmoitti eilen lähtevänsä pois maasta, taputin käsiä. Toivottavasti kirkko palkkaa sen tilalle jonkun suomalaisen työttömän. Niitähän riittää.

EL SID

Quote from: Jari Leino on 18.03.2010, 12:33:23
Quote from: EL SID on 18.03.2010, 12:17:38
Toivottavasti kirkko palkkaa sen tilalle jonkun suomalaisen työttömän.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni Mahdi Abdile lähtee perheineen EA:han nimenomaan Kirkon ulkomaanavun työkomennukselle. Ulkomaanpäivärahat juoksee. Viiden vuoden päästä odottaa sitten paluu rassistiseen Suomeen, jos sopiva suojatyöpaikka on siihen mennessä löytynyt. Vaimolle myös.

"Suomella on nyt viisi vuotta aikaa osoittaa riittävästi rispektiä ja rahaa huippuosaajalle", vai miten se lausahdus nyt menikään.

tuo jäi huomaamatta. Aijai, ikävämpi juttu.  >:(

skrabb

QuoteKorjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni Mahdi Abdile lähtee perheineen EA:han nimenomaan Kirkon ulkomaanavun työkomennukselle.

Eivätkö Mahdi & rva ole muslimeja?
Kyllä rouvalla huivi oli päässään jossain toisessa ko. pariskuntaa koskevan jutun kuvassa.
Ja ovat siis menossa Kirkon(Evl?) ulkomaanavun työkomennukselle?!
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Malla

Quote from: skrabb on 18.03.2010, 15:37:43
QuoteKorjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni Mahdi Abdile lähtee perheineen EA:han nimenomaan Kirkon ulkomaanavun työkomennukselle.

Eivätkö Mahdi & rva ole muslimeja?
Kyllä rouvalla huivi oli päässään jossain toisessa ko. pariskuntaa koskevan jutun kuvassa.
Ja ovat siis menossa Kirkon(Evl?) ulkomaanavun työkomennukselle?!

Ovat muslimeja, ainakin rauhanpalkinnosta kertovien nettitietojen mukaan.

Kirkon ulkomaavun sivuilla (kehityspolitiikan ja ekumeneenisten suhteiden yksikkö) Abdile mainitaan tittelillä asiantuntija. Joko sivut ovat päivittämättä tai Abdile on edelleen KU:n palveluksessa.

Jos näin on, aika mielenkiintoinen veto Kirkon ulkomaan pomolta: keuhkosi taannoisessa kolumnissaan Abdilen perheen (tosin nimeä mainitsematta, se selvisi myöhemmin) huonosta kohtelusta ja väitti perheen lähtevän maasta sen vuoksi. Siinä vaiheessa ulkomaankomennus (jos se siis pitää paikkansa) oli varmasti jo pomo-Pentikäisen tiedossa. Ei suoranaista valehtelua, mutta älyllistä epärehellisyyttä. Ja aika noloa. Ihan varmasti, pienellä vaivalla, olisi löytynyt esimerkiksi myös oikeasti rasismin kohteeksi joutuneita.

Moinen venkoilu (viitaan siis Pentikäiseen, en Abdileen, josta on ilmeisesti tekemällä tehty uhrimannekiini) ketuttaa sen verran, että mietin, mihin kirkollisveroja(mme) haaskataan. Lähialueillakin (esim. Suomi) olisi paljon käytännön työsarkaa. KU tekee varmasti paljon hyvääkin työtä, mutta mitä ihmeen järkeä sen on lähettää suomensomali Etelä-Afrikkaan? Tekemään mitä?       

(En sattumoisin nähnyt (tai oikeammin kuullut -- telkkari reistailee eikä tietsikan äänikortti toimi  :-\) ko. telkkariohjelmaa. Harmi. Olisi ollut sivistävää kuulla asianosaisen oma näkemys.)