News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-03-17 Yle: Maahanmuuttajat eivät tahdo löytää katsottavaa Suomen tv:stä

Started by SK, 17.03.2010, 14:47:13

Previous topic - Next topic

rankka

Älkääs nyt hommalaiset viitsikö, ryhmähali?
eiq..

Tosiaan:
Quote from: cgm on 17.03.2010, 15:38:58
Eikös taikaseinä kustanna jo kaikille lautasantennin, eli eiköhän se Al-Jazeera näy jo kaikilla jotka sitä haluavat.

Embo

Quote from: SK on 17.03.2010, 14:47:13
Tutkimuksen mukaan ohjelmat on usein tehty ajattelematta, että katsojana voi olla muualta muuttanut pakolainen tai turvapaikanhakija, joka kokee ohjelman omaa kulttuuriaan loukkaavaksi.

Yhyy. Kyllä minunkin arvojani muutama teeveeohjelma on (tahattomasti) loukannut, mutta minä en loukkaantumisista hätkähdä saati politisoi tunne-elämästäni yhteiskunnallisia maksiimeja.

Mutta ollaan hiljaa sitten, eikä loukata sitä väestömateriaalia, joka loukkaamiseen riittää pilakuva ja joka loukkaantuessaan tekee hirmutöitä.

QuoteSekä syntyperäiset suomalaiset että maahanmuuttajat toivovat tulevaisuudessa näkevänsä televisiossa ennen kaikkea sellaisia ohjelmia, joissa eri maista ja kulttuureista tulevat ihmiset esiintyvät ensisijaisesti toimittajina, näyttelijöinä ja viihdyttäjinä, eivät niinkään maahanmuuttajina.

Jahas. Yhtäältä sitten YLE:n jutussa meuhkataan, että nämä ensisijaisesti toimittaja-näyttelijä-viihdyttäjät ovat "maahanmuuttajia", jotka eivät löydä televisiosta katsottavaa.

Ole tässä nyt sitten.

HDRisto

Jos mikä on puuduttavaa katseltavaa niin Saudi-Arabian tv. Mekassa Kaaban kiveä kierretään yhdellä kanavalla päivästä toiseen, mahtaakohan tulla myös uusintoina.
Se toinen kanava näytti jatkuvasti keskusteluohjelmaa uskonnollisista kysymyksistä, samoin aika s**tanan pitkästyttävää..
Onneksi ex-pateilla oli oma kaapeli ja satelliitti systeemi condoissa. Paikallisilla Jeddassa ei kuulemma ollut lupaa asentaa satelliittilautasta mutta kyllä niitä aina jossain sojotti.

Jaakko Sivonen

QuoteTutkimuksen mukaan ohjelmat on usein tehty ajattelematta, että katsojana voi olla muualta muuttanut pakolainen tai turvapaikanhakija, joka kokee ohjelman omaa kulttuuriaan loukkaavaksi.

Entä sitten? Miksi meidän pitäisi välittää? Suomalaiset televisio-ohjelmat on perinteisesti tehty suomalaisten tarpeille. Jos haluaa katsoa esim. lähi-itäläisiä TV-ohjelmia, se onnistunee Lähi-Idässä.

Minä olen sen sijaan huolestunut siitä, että moni TV-ohjelma etenkin YLE:llä on tehty nimenomaisena tarkoituksenaan suomalaisen kulttuurin ja arvojen loukkaaminen.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Lemmy

Mä olin tossa pari viikkoa Ranskassa ja ei yhdelläkään kanavalla mainittu Suomesta niin mitään. Minne mä valitan tästä rasismista?
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Ernst

Maahanmuuttajille (vars.) voisi näyttää aamupäivisin vaikkapa FST:llä vanhoja Reinikaisia, Mooseksen perintöä, Maalaiskomedia Muutaman huijarin tähden sekä vanhoja Spede-visioita.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Enni

Quote from: Vasarahammer on 17.03.2010, 15:16:53
Maasilta on taas näitä Tampereen yliopiston tutkijoita:

Väitös

Googlella löytyy lisätietoja Maasillan edesottamuksista.

Voi pyhä perse.  :o Onko mahdollista, että Suomen valtio vielä jollain lailla rahallisesti tukee tuollaisia tutkimuksia?

Oami

Voi herranenaika ny sentään.

Jos ei telkkari miellytä niin saa olla katsomatta. Niin minäkin teen.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

SK

QuoteMaahanmuuttajuus yhdistetään usein ainoastaan ei-eurooppalaisuuteen ja pakolaisuuteen. Loukkaavaa on myös se, jos maahanmuuttajat niputetaan ohjelmissa yhdeksi ja samaksi massaksi ilman yksilöiden eroja.
Tässäpä on juuri hieno kohta jota sopii kaikkien miettiä.

Ensinäkin, olen aivan varma, että yhdysvaltalaiset kaverini loukkaantuvat pahoin, jos heidät niputetaan "samaksi massaksi" vaikka somalien kanssa.

Toiseksi, jos uutisessa olisi mainittu, että mitkä ryhmät kokevat asin näin, niin jokainen tietää mistä puhutaan. Kyseessä olisi jälleen kerran se, että jos nämä olisi mainittu nimeltä, niin olisi alkanut rassismi/sinisilmäisyys/leimaamis/jne...-poru välittömästi.

Itse uutisessakin, otsikkoa myöten, tapahtuu juuri se yleistäminen, mitä pari riviä myöhemmin kritisoidaan: "Maahanmuuttajat eivät tahdo löytää katsottavaa..." kertoo otsikko. Tämähän niputtaa kaikki maahanmuuttajat samaan, vaikka se muutaman rivin päästä koetaan loukkaavana. Mutta ymmärrän miksi näin on. Koska uutisella on tietty rakenne ja se on suunnattu yleisölle. Uutisesta tulisi informatiivisesti selkeä, jos siinä kerrottaisiin, että näitä ja näitä kansalaisuuksia haastateltiin ja he ja he sanoivat näin ja näin. Tällöin kuitenkin uutisen visuaalinen rakenne muuttuisi ja uutisesta tulisi ns. vaikealukuisempi, joka ei jää niin helposti mieleen.

Jos olisi kerrottu, mistä maista tulevat eivät löydä katsottavaa, niin asia johtaisi Ylen, monikultturismin ja holtittoman maahanmuuton kannalta negatiiviseen lopputulokseen. Jos uutisessa lukisi, että "somaleista 79% on tyytymättömiä Suomen tv-ohjelmiin, mutta saksalaisista vain 16%", niin kävisi näin: Somaliliitolta tulisi välittömästi rääkäisy, että "Miksi aina somaleista kirjoitetaan, miksi yleistetään jne..." Saksalaiset jatkaisivat elämäänsä. ViNot ja VaNut, Thorssit ja Laaksot vaatisivat Yleä lopettamaan "leimaamisen ja yleistämisen" sekä vaatisivat somaleille omaa kanavaa valden piikkiin. Saamelaisia ottaisi päähän, koska heille on vain Oddasat. Suomalaiset ajattelisivat, että taas somalit poraavat sitä tai tätä.
"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

GATEKEEPER

Quote from: J. Juntunen on 17.03.2010, 16:27:23
Älkääs nyt hommalaiset viitsikö, ryhmähali?
eiq..

Tosiaan:
Quote from: cgm on 17.03.2010, 15:38:58
Eikös taikaseinä kustanna jo kaikille lautasantennin, eli eiköhän se Al-Jazeera näy jo kaikilla jotka sitä haluavat.
Jos sieltäkään ei tule vielä soppelia ohjelmaa niin YLE voisi rahoittaa mm. Jazeeran toimintaa tuollaisella 50-100 milj. eurolla että tulisi mielekästä katsottavaa?
"This is amazing" - Fucking amazing!
http://www.muhammadtube.com/
"In war, truth is the first casualty"

Goman

YLEn rahoitukseen taitaa sittenkin olla sopivin ratkaisu seuraava:  Ei rahoiteta sitä ollenkaan !

Maksukortit käyttöön. Ja joka katsoo, niin maksaa. Silloin voi valita mitä katsoo.
Ja katsoa sitä, mistä tuntee saavansa rahoilleen parhaan vastineen.

Euro on paras konsultti, tässäkin asiassa.

Toivottavasti en joudu näkemään sitä päivää, jolloin mamuille aletaan väsämään omia ohjelmia. Siinä saattaisi kustannus/katsoja -suhde lyödä laudalta jopa nykyisen YLE:n ruotsinkielisen toimituksen kustannusrakenteen, joka sekin lienee maailmanennätysluokkaa.

Luotsi

Quote from: Enni on 17.03.2010, 16:58:58

Väitös

Voi pyhä perse.  :o Onko mahdollista, että Suomen valtio vielä jollain lailla rahallisesti tukee tuollaisia tutkimuksia?

Minkäs yksityisen tahon veikkaisit ko. "tutkimusta" rahoittavan?
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

uberteeni

Minä ainakin tykkään esim MOT-ohjelmista.

En vaan käsitä, miksi YLEn pitäisi kilpailla Al Jazeeran kanssa islamilaisesta

Vasarahammer

Quote from: Jari Leino on 17.03.2010, 15:21:23
Etkö tiedä, että googlettamisella uhkailu on rasistinen viharikos?

Kyllä minä tiedän, koska se johtaa rasistisiin uhkailuihin ja häiriköintiin.

Maasillan nimen muistan joskus ennenkin nähneeni jonkun vastaavan tutkimuksen yhteydessä. Tutkijana hän kuuluu samaan sarjaan maahanmuuttajille isompia asuntoja vaativan kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaaran kanssa.
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

Muuttohaukka

Quote from: oinas on 17.03.2010, 15:02:26
"Tutkimuksen mukaan ohjelmat on usein tehty ajattelematta, että katsojana voi olla muualta muuttanut pakolainen tai turvapaikanhakija, joka kokee ohjelman omaa kulttuuriaan loukkaavaksi."

Ei kun nyt vaan kaikki Suomen TV:n ohjelmat sensuuriin, ja ne on tehtävä maahanmuuttajien ehdoilla.

Nyt just minä tarvitsen verenpainepillerin.
Just nyt kaikki pillerit tänne.
Tuskin missään maailmassa on niin paljon uutisissa sitä, mitä meillä: ki/or/ö/yrgutsian presidentti/pääministeri on juuri vierailulla naapuritasavallan päämiehen luona, plaaplaavaltion vaaleissa menestyi paikallinen blööblööpuolue yli odostusten, mellakat jatkuvat plaaplaalandian kaduilla.
Meidän pääuutiset koostuu pääosin ulkomaiden ja aivan mitäänsanomattomien maiden paikallisvaaleilla . Kyllä sieltä pakoloainen löytää omat juttunsa.
Pitääkö vielä maksaa lisää, että saadaan ihan omat kanavat kielenopiskelua varten.

Taas menee tutkimusrahaa ihan Kankkulan kaivoon.

Enni

Quote from: Luotsi on 17.03.2010, 17:19:43

Minkäs yksityisen tahon veikkaisit ko. "tutkimusta" rahoittavan?

Lähinnä tulee mieleen ajatus, että moisten höpöhöpö/täysin turhien tutkimusten tekemisen saisi arvon tutkija maksaa itse omasta pussistaan. Olisi mukava tietää, kuinka tämäkin työ taas edisti tai kehitti yhtään mitään järkevää.

Muuttohaukka

Quote from: M on 17.03.2010, 16:55:16
Maahanmuuttajille (vars.) voisi näyttää aamupäivisin vaikkapa FST:llä vanhoja Reinikaisia, Mooseksen perintöä, Maalaiskomedia Muutaman huijarin tähden sekä vanhoja Spede-visioita.
Suosittelen myös tutustumista Karin piirrettyihin. Hommafoorumkin on melkoisen informatiivinen.

henkka

Kun muutama vuosi sitten lopetin TV-luvan maksun, lopetin Hesarin tilauksen ja erosin Kirkosta, niin verenpainelääkitystä voitiin pudottaa puoleen :)

acc

Mokuttajilla lienee käynnissä kilpailu siitä, kuka pystyy olemaan eniten rähmällään rikastuttajien edessä.

2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Eino P. Keravalta

Quote from: Jari Leino on 17.03.2010, 15:25:54
Nää on hyvin tärkeitä tämmöset tutkimushankkeet. Ja niiden tulosten julkistaminen mediassa. Ei saa uhkailla tutkijoita googletuksella.

Ja siellä olis ollu oikein kahvitarjoilu.

Huomasitteko muuten, että yksikään lehti Suomessa ei ole julkaissut Muutoksen käänteentekevää ehdotusta pakolaiskiintiön nostamisesta 1000 henkeen vuodessa?

Kyllähän sen tietysti ymmärtää, kun on tämmösiä tärkeempiä uutisia. Ja kaikkee googletusta ja muuta uhkailua.

Eihän media jouda hoitamaan tiedonvälitystehtäväänsä, kun sen pitää kertoa, että Suomessa kävi joku Beckham-niminen mies, jolla oli pipi jalassa. Siitä mesottiin monta vuorokautta niin netti- kuin paperiversioissa, oli galluppia ja kuvareportaasia. "Laatulehti" Helsingin Sanomatkin piti tuota jalka-asiaa vallan ykkösuutisena.

PS: kerrankin maanmuuttajat ovat oikeassa, töllöstä todellakin tulee skeidaa. Itse en katso ko. laatikkoa laisinkaan. Mutta maahanmuuttajien nurkuminen ei todellakaan ole syy alkaa tehdä heille ohjelmaa. Tämä on Suomi, ja täällä tehdään ohjelmaa suomalaisille. Halal-TV on sitten jossain muualla.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Ernst

Quote from: Muuttohaukka on 17.03.2010, 17:57:48
Quote from: M on 17.03.2010, 16:55:16
Suosittelen myös tutustumista Karin piirrettyihin. Hommafoorumkin on melkoisen informatiivinen.

Kyllä noilla jo kotoutuu sellaiseksi savusaunakelpoiseksi  :)
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Nationalisti

En minäkään. Koska Suomen televisiosta ei tule mitään katsottavaa.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

oinas

Quote from: Eino P. Keravalta on 17.03.2010, 18:12:01

Eihän media jouda hoitamaan tiedonvälitystehtäväänsä, kun sen pitää kertoa, että Suomessa kävi joku Beckham-niminen mies, jolla oli pipi jalassa. Siitä mesottiin monta vuorokautta niin netti- kuin paperiversioissa, oli galluppia ja kuvareportaasia. "Laatulehti" Helsingin Sanomatkin piti tuota jalka-asiaa vallan ykkösuutisena.

Kyllä meidänkin perheessämme on ihmetelty, että eikö ole tärkeämpiä uutisia olemassa kuin tämän julkkiksen ja hänen vaimonsa vierailu Suomessa. Olisiko nyt mediakritiikin paikka?

Juuso

Oli tuossa pari asiallistakin kohtaa.

...
Loukkaavaa on myös se, jos maahanmuuttajat niputetaan ohjelmissa yhdeksi ja samaksi massaksi ilman yksilöiden eroja.
...
Sekä syntyperäiset suomalaiset että maahanmuuttajat toivovat tulevaisuudessa näkevänsä televisiossa ennen kaikkea sellaisia ohjelmia, joissa eri maista ja kulttuureista tulevat ihmiset esiintyvät ensisijaisesti toimittajina, näyttelijöinä ja viihdyttäjinä, eivät niinkään maahanmuuttajina.

Minustakin on tyhmää puhua maahanmuuttajista ikään kuin he olisivat homogeeninen ryhmä. Olisi myös hyvä, että ulkomaalaisen toimittajan etnistä taustaa ja "toiseutta" ei nostettaisi jalustalle.
"Mä oon soittanu Vuvuzelaa"
"Mitä oot soittanu?"
"Vu-vuvuzelaa!"
"Niin sitä torvia.."

Viktor

Tuskinpa tuo haittaa heitä kovinkaan paljon kun parvekkeella nököttää se Mekkaa kohti suunnattu lautasantenni. Meidän talon mamut ovat olleet jopa niin kekseliäitä että ovat jakaneet yhden antennin kahteen asuntoon. Antennijohto kulkee ulkokautta viidennestä kerroksesta kolmanteen kerrokseen talon nurkan ympäri ja pujahtaa ikkunasta toiseen asuntoon.. Kelpaa katsella Al-Jazeeraa "Kaksi uhden hinnala"!
Toki tämä ei auta niitä hyödyllisiä maahanmuuttajia mutta eipä kai heistä ole kysekään..

mikkostadista

Quote from: henkka on 17.03.2010, 18:04:12
Kun muutama vuosi sitten lopetin TV-luvan maksun, lopetin Hesarin tilauksen ja erosin Kirkosta, niin verenpainelääkitystä voitiin pudottaa puoleen :)

Sama juttu, vaikka en verenpainelääkitystä syönytkään...

Eikös YLE:n budjetista mene nytkin suhteettoman suuri osa FST:n ohjelmien tuottamiseen (kohderyhmänä etnisesti valikoitunut eliitti/kielirasistit), vaikka katselijoita on jotakuinkin alle prosentti?

Mediamaksuksi vaan tonni tai pari, niin saadaan lisää suojatyöpaikkoja ja joka kuppikunnalle omat kanavat ja ohjelmat, muuten rassismi...

Kala

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Tv-tutkimus+Maahanmuuttajat+suosivat+kaupallisia+kanavia/1135254767356

Quote"Enemmän minä katson valitettavasti venäjäksi kanavia, koska minä en voi katsoa pitkä aika suomeksi kieli, koska minä en voi kuuntele 24 tuntia joka päivä suomeksi. – – Se antaa minulle stressing."

"No, jos minun aviomies katsoo jotakin sarjaa, minä voi istuu ja katson maximum 15 minuuttia."

Suomalaisista tv-kanavista muualta muuttaneiden suosikkeja ovat suurimmat kaupalliset kanavat Nelonen ja MTV3, kertoo Mari Maasillan Tampereen yliopistossa tekemä haastattelututkimus Suomen televisio ja monikulttuuriset yleisöt.

Sen jälkeen suosituimpia ovat Ylen TV1 ja TV2, mutta nuorimpien katsojien joukossa Sub lyö suosiossa Yleisradion kanavat.

"Kaupalliset kanavat esittävät samoja sarjoja, joita näkee ympäri maailmaa", selittää Mari Maasilta. "Frendejä, Lostia, Simpsoneita ja Täydellisiä naisia, jotka ovat muuttajille tuttuja ennestään."

Peräti kolmannes maahanmuuttajista katsoi vuonna 2008 tv:tä satelliittikanavien kautta. Eniten entisen kotimaansa tv-ohjelmia tai kansainvälisiä kanavia seuraavat varsinkin Lähi-idän maista tulleet.

"Suomenkielisten tv-ohjelmien katsominen voi olla stressaavaa, kun koko ajan ponnistelee kielen kanssa", Maasilta sanoo. "Tutut tv-ohjelmat ovat lepopaikka."

Aikaisemman kotimaan kanavia katsovat eniten vanhimmat, suomalaista televisiota nuorimmat muuttajat.

Vaikka nuoret katsojat pitäisivätkin suomalaisia tv-sarjoja "noloina", niin Salatut elämät on poikkeus. Sekä Talent, Idols, ja Suomen huippumalli haussa – joissa on mukana maahanmuuttajia.

Suomeen muualta muuttaneet ovat hyvin heterogeeninen ryhmä, Maasilta muistuttaa. Monia kyllästyttää se, että uutis- ja ajankohtaisohjelmien kuva maahanmuuttajasta on stereotyyppinen: ei-eurooppalainen pakolainen.

Moni haastatelluista toivoi näkevänsä maahanmuuttajia televisio-ohjelmissa enemmän – niiden tekijöinä.

Joo-o, suomenkieliset lähetykset stressaa niin paljon, ettei pysty katsomaan kuin 15 minuuttia. Saisikohan kielestä kokonaan vapautuksen lääkärintodistuksella? En minä ainakaan kieltä ole oppinut sillä, että kuuntelen sitä ainoastaan pakosta. Kyllä se on ollut niin, että kieltä on opeteltu niin, ettei se stressaisi.

Vasarahammer

Al-Jazeera näkyy satelliitista ilmaiseksi (sekä arabian- että englanninkielinen versio). Hizbollahin marttyyrivideoita lähettelevää Al-Manaria taas voi olla vaikeampi saada näkymään.
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

OTU

"Maahanmuuttajat eivät tahdo löytää katsottavaa Suomen tv:stä"

Mikäs uutinen tuo nyt sitten on. Enhän minäkään (syntyperäinen suomalainen) löydä siitä tuutista katsottavaa kuin ani harvoin.
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

DRT

Väitös

Nyt tarttee Diapamin ja nitron. Tällasista viesteistä pitää varoittaa erikseen, ettei sovellu heikkosydämisille, oli sen verta väkevää tekstiä...  :facepalm: