News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

IS Ulla Appelsin kolumni: Matoa vähäisemmät?

Started by skrabb, 15.03.2010, 10:02:10

Previous topic - Next topic

skrabb

Alkuvuoden mediataituresta ei ole epäselvyyttä: niin vahvasti eläinsuojelijat ovat hallinneet julkisuutta paljastusvideoineen. Lehdet, radio ja tv ovat olleet täynnä puhuvia päitä, jotka ovat olleet äärimmäisen huolissaan turkiseläinten kohtelusta.

Aktivistien kampanjoinnin takia elintarviketurvallisuusvirasto Evira määräsi lopulta tarhoilla tarkastukset. Raportti tuli julki hiljattain (www.evira.fi), mutta jäi vähälle huomiolle. Sen mukaan sairauden takia lopetettavia eläimiä ei löytynyt lainkaan. Muutamalla tarhalla oli rikkinäisiä lepohyllyjä ja "virikemateriaalia" puuttui.

Eläinten kärsimyksiä ei tietenkään saa väheksyä. Silti on pakko kysyä, tässäkö se oli? Onko suomalaisen yhteiskunnan suurin epäkohta tosiaan se, ettei häkkieläimillä ole tarpeeksi leluja?

* * *

Innokkaimmat eläinsuojelijat kuuluvat siihen osaan nuoria, jotka ovat aktiivisia, osallistuvia ja osa hyvin fiksujakin. Juuri siksi on vaikea ymmärtää, miksi he ovat täysin immuuneja ihmisten kärsimyksille - jopa halveksivat niitä. "Mitä merkitsee muutaman ihmisen joutuminen työttömyyskortistoon siihen verrattuna, että neljä miljoonaa eläintä kärsii", kysyy Oikeutta eläimille-verkoston tiedottaja Janna Rancken (HS 28.2.). Oikeasti toki turkistarhojen lopettaminen heittäisi kortistoon vähintään satoja, ellei tuhansia ihmisiä.)

Tammisaarelainen Rancken, 25, opiskelee ruotsin kieltä Åbo Akadmissa. Yliopistobileissä työttömyys voi tuntua kovin kaukaiselta ja mitättömältä asialta.
Ranckenin lähellä ei taida olla leipäjonoja. Tai asunnottomien asuntolaa. Niihinkään tosin eivät kaikki halukkat pääse, koska tilaa ei ole kaikille ja osa ei saa päihdeputkeaan katki.

Todellisuus valkenisi ehkä parhaiten, jos etsisi työttömyyden uhreja siltojen alta tai metsistä. Heistäkin saisi aika dramaattista videokuvaa. Saati sitten lapsista, jotka elävät moniongelmaisissa päihdeperheissä. Näillä lapsilla ei myöskään ole "virikemateriaalia" - jos huumeruiskuja ei sellaisiksi lasketa. Osalle ei ole edes ruokaa: lastensuojelun ammattilaisten mukaan (IS 17.2.2009) jotkut lapset syövät nälkäänsä vessapaperia.

Narkomaaniperheiden nälkäiset, kampaamattomat ja pesemättömät lapset eivät ehkä ole yhtä söpöjä kuin pörröiset ketut. Puhumattakaan kodeissaan yksinäisinä viruvista dementoituneista mummoista. Eikä heidän auttamisensa ole ovin jännittäävääkään. Adrenaali ei varmasti kohise suonissa, jos vaihtaa vanhukselle vaippoja. Toisin kuin silloin, kun juoksentelee otsalampun kanssa pitkin metsiä ja tunkeutuu salaa toisten ihmisten kotipihoille.

Silti toivoisi, että aktivisteilla riittäisi lämpöä myös ihmisille - edes yhtä paljon kuin kastemadoille. Oikeutta eläimille nimittäin vetoaa, että mato-onginnastakin luovuttaisiin eläinten kärsimysten takia.

* * *

Tänäänkin turkistarhoilla kannetaan tuhansille ketuille, minkeille ja suomensupille ruokaa, kuten joka päivä. Joku tarkistaa, ovatko eläimet elossa, tilaa sairaille lääkärin, korjaa lepohyllyä.

Samaan aikaan jossain makaa yksinäinen vanhus kodissaan likaisissa vaatteissa. Hän on laskenut alleen. Kupissa on vain kuivunutta puuroa, kun eläke ei ole enempään riittänyt. Mutta kukaan ei välitä.

Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Kari Kinnunen

Whomanoid

Samaa mieltä ihmisten ahdingosta, mutta kolumnin asetelma on poliittisesti tarkoitushakuinen. Kannatan lämpimästi kansalaisaktivismia myös ihmisten ongelmien tuomisessa päivänvaloon. Tosin näitä ohjelmia syrjäytyneistä ja heitteillejätetyistä tekee YLE jatkuvasti. Kuka niitä sitten katsoo, on eri asia. Vaikka eläinaktivistit käyttävät kyseenalaisia keinoja, ei itse ongelma muutu siitä mihinkään: villieläinten pitäminen pienissä häkeissä koko elämänsä on törkeätä eläinrääkkäystä.
Väärin liputettu!

L. Brander

QuoteAdrenaali ei varmasti kohise suonissa, jos vaihtaa vanhukselle vaippoja. Toisin kuin silloin, kun juoksentelee otsalampun kanssa pitkin metsiä ja tunkeutuu salaa toisten ihmisten kotipihoille.

Juuri tästä on kysymys. On hienoa olla jäsen salaisessa maanalaisessa järjestössä.. hui. Saada vähän ihailua kavereilta tehtyään oikein kommandoiskun... vau. Ja sokerina pohjalla, kertoa jännittäviä tarinoita, kuinka Supo kuuntelee ja pyöritellä viittä eri prepaid korttia isin hankkimassa kännykässä... on se hurja...

Eivät nuo ressukat eläinten oikeuksista ole huolissaan vaan puhtaasti omasta egostaan.

Lukekaapa muuten (jos ette ole huomanneet aikaisemmin) ketju Octaviuksen blogista, joka käsittelee eläinoikeusegoistien tekemää murhapolttoa Turussa.

LB
Dystooppinen salamasota

Oami

Quote from: skrabb on 15.03.2010, 10:02:10
Silti toivoisi, että aktivisteilla riittäisi lämpöä myös ihmisille - edes yhtä paljon kuin kastemadoille.

No eikös Turussa taannoin jaettu lämpöä ihan ihmisille?
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Ernst

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

mikkostadista

On täysin naurettavaa rinnastaa turkistarhaus ja vanhustenhoito. Vaikka Suomessa tarhattaisiin kymmenen kertaa enemmän turkiseläimiä, se ei kohentaisi vanhusten/muiden hädänalaisten ihmisten asiaa millään tavalla.
Turkistarhauksen lopettaminen aiheuttaisi ehkä väliaikaista työttömyyttä alalla olevien ihmisten keskuudessa, mutta tämäkään ei kasvattaisi leipäjonoja suuntaan eikä toiseen.

Vanhustenhoidon ongelmat ovat muualla kuin turkistarhojen häkeissä.

"Tänäänkin turkistarhoilla kannetaan tuhansille ketuille, minkeille ja suomensupille ruokaa, kuten joka päivä. Joku tarkistaa, ovatko eläimet elossa, tilaa sairaille lääkärin, korjaa lepohyllyä.

Samaan aikaan jossain makaa yksinäinen vanhus kodissaan likaisissa vaatteissa. Hän on laskenut alleen. Kupissa on vain kuivunutta puuroa, kun eläke ei ole enempään riittänyt. Mutta kukaan ei välitä."

Eli eläimille (jotka vapaaehtoisesti ovat viihtyisissä häkeissään) kannetaan ruokaa, joka on yksinäisiltä vanhuksilta pois?

"Juuri tästä on kysymys. On hienoa olla jäsen salaisessa maanalaisessa järjestössä.. hui. Saada vähän ihailua kavereilta tehtyään oikein kommandoiskun... vau. Ja sokerina pohjalla, kertoa jännittäviä tarinoita, kuinka Supo kuuntelee ja pyöritellä viittä eri prepaid korttia isin hankkimassa kännykässä... on se hurja...

Eivät nuo ressukat eläinten oikeuksista ole huolissaan vaan puhtaasti omasta egostaan."

Kuinkakohan moni hakee sitä jännitystä elämäänsä myös täältä Homma^^^:sta, ja pelkää Supon setiä?

Jäniksenkäpälä

Oikeasti nämä kettutyttöjärjestöt pitäisi laittaa välittömästi terroristijärjestölistalle. Nehän ovat Supon tarkkailussa jo tällä hetkellä, mutta mikäli niihin kuuluminen kriminalisoitaisiin, niin joutuisivat miettimään pariinkin kertaan kannattaisiko tuollaiseen lähteä mukaan. En ole asiaan niin tarkasti perehtynyt, mutta jokaisessa reportaasissa, dokumentissa ja keskusteluohjelmassa, mitä olen itse katsonut, tuntuu tulevan esille OE:n ja EVR:n kiinteä yhteys.

Animaliaan voi liittyä, jos haluaa suojella eläimiä - mutta ei hinnalla millä hyvänsä.
Pu, pu, pu, pu, pu

häjy

Milloinkohan saataisiin perustettua se Oikeutta Ihmisille-järjestö?
Voisin liittyä jäseneksikin.

Ernst

Quote from: häjy on 17.03.2010, 18:09:07
Milloinkohan saataisiin perustettua se Oikeutta Ihmisille-järjestö?
Voisin liittyä jäseneksikin.

Muutos 2011 ajaa suomalaisten ihmisten etua päätöksenteon ohjenuoraksi. Liity toki jäseneksi.

L. Brander

Quote from: mikkostadista on 17.03.2010, 18:05:14

Kuinkakohan moni hakee sitä jännitystä elämäänsä myös täältä Homma^^^:sta, ja pelkää Supon setiä?

Veikkaisin, että aika harvalle tuo on syy kirjoitella tänne.

LB
Dystooppinen salamasota

MX

Quote from: Whomanoid on 17.03.2010, 15:13:33
Vaikka eläinaktivistit käyttävät kyseenalaisia keinoja, ei itse ongelma muutu siitä mihinkään: villieläinten pitäminen pienissä häkeissä koko elämänsä on törkeätä eläinrääkkäystä.

Eläinaktivistit haluavat lopettaa Suomesta kokonaan sekä turkistarhauksen että lihatuotannon. Tämän seurauksena tuotanto siirtyisi ulkomaille, jolloin siihen ei enää pystyttäisi vaikuttamaan suomalaisella lainsäädännöllä. Turkiseläimien olot Kiinassa ja Venäjällä lienevät heikommat kuin Suomessa, joten käytännössä eläinaktivistit onnistuessaan lisäisivät eläimien kärsimystä.

Tarjonta ei katoa mihinkään niin kauan kuin kysyntä säilyy ennallaan.

Femakko

Quote from: mikkostadista on 17.03.2010, 18:05:14On täysin naurettavaa rinnastaa turkistarhaus ja vanhustenhoito. Vaikka Suomessa tarhattaisiin kymmenen kertaa enemmän turkiseläimiä, se ei kohentaisi vanhusten/muiden hädänalaisten ihmisten asiaa millään tavalla.
Turkistarhauksen lopettaminen aiheuttaisi ehkä väliaikaista työttömyyttä alalla olevien ihmisten keskuudessa, mutta tämäkään ei kasvattaisi leipäjonoja suuntaan eikä toiseen.

Turkistarhauksen kymmenkertaistaminen ei toki muuttaisi vanhusten asemaa radikaalisti, mutta kyllähän se verovaroja lisäisi jossain määrin. Sekä yritykset että työntekijät maksaisivat enemmän veroja. Toisaalta valtiolta menisi vähemmän rahaa työttömyyskorvauksiin ja sosiaaliturvaan, ja riittäisi enemmän muuhun. Ei hädänalaisia pyhällä hengellä auteta, kyllä siihen ihan verorahaa tarvitaan.

skrabb

QuoteSilti toivoisi, että aktivisteilla riittäisi lämpöä myös ihmisille - edes yhtä paljon kuin kastemadoille. Oikeutta eläimille nimittäin vetoaa, että mato-onginnastakin luovuttaisiin eläinten kärsimysten takia.

* * *

Tänäänkin turkistarhoilla kannetaan tuhansille ketuille, minkeille ja suomensupille ruokaa, kuten joka päivä. Joku tarkistaa, ovatko eläimet elossa, tilaa sairaille lääkärin, korjaa lepohyllyä.

Samaan aikaan jossain makaa yksinäinen vanhus kodissaan likaisissa vaatteissa. Hän on laskenut alleen. Kupissa on vain kuivunutta puuroa, kun eläke ei ole enempään riittänyt. Mutta kukaan ei välitä.

Luulenpa, että kolumnin kirjoittaja perää yhtä aktiivista välittämistä, suojelua ja hoitoa kaikille vanhuksille kuin eläimille ml. kastemadot!
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

mikkostadista

En tiennytkään kastematojen (Lumbricus terrestris)olevan turkistarhausta vastustavien aktivistien aihelistalla?
Kastemadoista välittämisen väheneminen lisäisi siis selvästi vanhuksista välittämistä ja parantaisi ikääntyvän kansanosan asemaa.
Omituista ajatuksenkulkua on, että tietyn eläimen kärsimyksen lisääminen parantaisi tietyikäisten ihmisten asemaa?

Ano Nyymi

Quote from: L. Brander on 17.03.2010, 18:16:53

Veikkaisin, että aika harvalle tuo on syy kirjoitella tänne.

LB

Taitavat olla SUPOn sedät aika samaa mieltä kansamme, ainakin yksityishenkilöinä.

timoalanko

Ongelma aktivistikentässä onkin juuri siinä, että ongelmia on niin paljon, ettei kaikkialle voi revetä. Väestön keskiarvoon verrattuna eläinoikeusaktivistit tekevät huomattavasti paljon enemmän myös ihmisoikeustyötä, ja esimerkiksi lahjoittavat rahaa myös ihmisten hyväksi. Kuinkahan moni aamenta täälläkin julistanut on lahjoittanut rahaa mihinkään ympäristö-, eläinoikeus- tai ihmisoikeustyöhön? Se on helppo Ullankin kirjoitella työpöytänsä ääressä paskaisista vaipoista, kun samaan aikaan taas yksi vanhus viruu sottaisena kotonaan, tai hoivakodissa.

Oletteko miettineet näitä asioita oikeasti, vai miten on? Kuinka moni tuli edes ajatelleeksi, ettei aktivisteja toruneet tahot ole itse laittaneet tikkua ristiin ajamiensa asioiden vuoksi? Kuinka moni täällä tekee itse jotain?

Suurkirjoitus

Olipas lapsellinen väite!

Kerropas meille ensin, että MIKSI meidän tänne kirjoittavien pitäisi pelätä Supon setiä.

Taidat olla kuin vihreiden tietyt henkilöt, jotka luulevat, että poliisi ryhtyy heti mitä tahansa netin "viha"kirjoitusta tutkimaan, jos joku teistä tekee siitä "ilmiannon".

Suurkirjoitus

Quote from: timoalanko on 17.03.2010, 22:23:17
Ongelma aktivistikentässä onkin juuri siinä, että ongelmia on niin paljon, ettei kaikkialle voi revetä. Väestön keskiarvoon verrattuna eläinoikeusaktivistit tekevät huomattavasti paljon enemmän myös ihmisoikeustyötä, ja esimerkiksi lahjoittavat rahaa myös ihmisten hyväksi. Kuinkahan moni aamenta täälläkin julistanut on lahjoittanut rahaa mihinkään ympäristö-, eläinoikeus- tai ihmisoikeustyöhön? Se on helppo Ullankin kirjoitella työpöytänsä ääressä paskaisista vaipoista, kun samaan aikaan taas yksi vanhus viruu sottaisena kotonaan, tai hoivakodissa.

Oletteko miettineet näitä asioita oikeasti, vai miten on? Kuinka moni tuli edes ajatelleeksi, ettei aktivisteja toruneet tahot ole itse laittaneet tikkua ristiin ajamiensa asioiden vuoksi? Kuinka moni täällä tekee itse jotain?

Teistä jotkut saattavat tosin lahjoittaa rahaa niihin ihaniin "korkeakulttuureihinne" (Afrikka ja muslimimaat), mutta olen teistä kyllä havainnut, että köyhä suomalainen ei merkitse teille yhtään mitään. Sanotte:"Omaa syytä, jos on köyhä tässä hyvinvointipossumaassa". Näinköhän? Huomioidaanpas aluksi vaikka mielenterveysongelmaiset, huonoissa oloissa elävät lapset ja ne vanhukset, joiden eläke on pieni.

Olen sitä mieltä, että "ekofasistinen" ajattelu on vihreiden kannattajissa (Etenkin koulutetuimmissa, vaikka matematiikan - OIKEAN tieteenalan - akateemisena katson suurimman osan vihreiden suosimista tutkinnoista hömppäalojen tutkinnoiksi) melko yleistä, vaikka julkisesti linkolalaisuuden tuomitsisittekin.

Ernst

Kerran autoin vanhuksen suojatielle. Toisen kerran yhden seniorin tietokoneen hiiri ei toiminut. Laitoin sen johdon kiinni.

Femakko

Quote from: timoalanko on 17.03.2010, 22:23:17Väestön keskiarvoon verrattuna eläinoikeusaktivistit tekevät huomattavasti paljon enemmän myös ihmisoikeustyötä, ja esimerkiksi lahjoittavat rahaa myös ihmisten hyväksi.

Ihmisoikeustyö keskittyy nykyään käytännössä diktatuureissa tai sotilasvaltioissa asuvien (sis. Venäjä, Palestiina jne.) ja terroristiepäiltyjen auttamiseen. Se ei paljon suomalaista vanhusta auta. Mutta sopiiko aktivistin osallistua veteraanikeräykseen tai kuulua kirkkoon? Rahallisesti suomalaisia vanhuksia auttavat läheisten lisäksi eniten kirkko ja veteraanijärjestöt.

L. Brander

Quote from: Femakko on 18.03.2010, 11:32:08

Ihmisoikeustyö keskittyy nykyään käytännössä diktatuureissa tai sotilasvaltioissa asuvien (sis. Venäjä, Palestiina jne.) ja terroristiepäiltyjen auttamiseen. Se ei paljon suomalaista vanhusta auta. Mutta sopiiko aktivistin osallistua veteraanikeräykseen tai kuulua kirkkoon? Rahallisesti suomalaisia vanhuksia auttavat läheisten lisäksi eniten kirkko ja veteraanijärjestöt.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuota veteraanikeräystä. Sotilaat soittelee meidän kelloa joka vuosi, vaikka me ollaan 30-kymppisiä. Mistä mä nykäsen niille sen veteraanin?

LB
Dystooppinen salamasota

mikkostadista

Taitaa olla aika vähissä nämä meidän viime sotien veteraanit. Pitäisiköhän keräystä muuttaa vaikka keräykseksi vanhusten hyväksi, sillä seuraava veteraanipolvi onkin sitten tuontitavaraa ja tehnyt "urotekonsa" Itä-Afrikan rintamilla...

Meuhkaaja

Ja mussun mussun. Mussuta vielä vähän lisää.

Olen tehnyt paljonkin. En näe hyvien tekojen julkista listaamista oikeastaan minään muuna kuin oman egon tehostamisena.  Aivan samanlaisena turhanaikaisena pätemisenä kuin monikulturistien omaa "hyvää ihmisyyttään" julistamisen tai eläinaktivistien julkisuushakuisuuden.

Enkä oikeasti näe mitään helvetin järkeä siinä, että oikein kysymällä kyselet, että "oletkos tehnyt tarpeeksi" jne. Oikeasti ihan outo lähestymistapa. Eikö tuon tekstin kanssa saisi olla samaa mieltä, vaikkei mikään pyhimys olisikaan. Vai saako vain "tarpeeksi hyvät" ihmiset sanoa aamen?

Mutta nyt kun tuli aamen sanottua ja tuli tuollainen mussutusvastine niin koitetaanpa:

Ympäristöstä:

Olen tukenut säännöllisesti erästä eläinten parissa työtä tekevää järjestöä- yhtä Suomen eläinsuojelu-yhdistyksistä. Sellaista, joka oikeasti tekee eläimille hyvää, eikä ole minkään kettu-ramboilijoiden spraymaali-klubi.

Olen aikaisemmin tukenut myös lintutieteellisiä yhdistyksiä. Joiden painopiste on mielestäni selkeästi tieteenomaisessa harrastamisessa. Nämä yhdistykset eivät toki ole yhtä mediaseksikkäitä kuin OE tai EVR, mutta jonka toiminnasta pystyn näkemään pitkän tähtäimen hyötyä luontoa ja eläimiä suojellessa. Ja josta tiedän olleen hyötyä uhanalaisia eläimiä suojeltaessa.

Ihmisistä:

Kohtaan jatkuvasti(viikottain ja kuukausittain) vanhuksia ihan vapaa ajallani. Omien sukulaisteni lisäksi myös sellaisia, joihin minulla ei ole verisidettä. Kohtelen heitä kuin ystäviä ja tuttuja-joita he siis ovatkin. Minun puoleltani toiminnassa on osittain kyse juuri siitä vanhusten yksinäisyyden poistamisesta, joka on kovin unohdettu ongelma yhteiskunnassamme. Olen antanut kaikkea sitä tukea minkä osaan. Ja kyse ei ole todellakaan siitä että huoraisin heille uskontoa tai poliittista ideologiaa. Olen myös ohjannut jokusen vanhuksen netin saloihin, mikä on laajentanut heidän omia mahdollisuuksiaan minusta riippumattomaan sosiaaliseen kanssakäymiseen.

Olen uhrannut aikaa myös nuorille, ollut erilaisissa harrastetoiminnoissa mukana luomassa turvallisen harrastamisen puitteita. Olen käyttänyt tällaiseen toimintaan viimeisen 5 vuoden aikana satoja tunteja eri tavoin saamatta euronkaan korvausta. Mutta hauskaa on ollut itselläkin, sitä ei voi kieltää.

Enempi listaaminen saa olla, koska en oikeasti näe vieläkään sitä järkeä, että minun pitäisi todistella olevani "tarpeeksi hyvä" ihminen sanomaan Aamen. Voit ehkä selventää, jos moraaliselta ylemmyydeltäsi ehdit.

Ulla kirjoittaa siitä tunnekylmyydestä, joka vallitsee omia kansalaisiamme kohtaan. Suomessa on hätää, jolle jokainen(niin nuiva kuin mokuttajakin) voisi tehdä jotain. Mutta sen tyyppinen auttaminen ei ole mediaseksikästä eikä jännää. "tylsä" auttaminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja sitoutumista asiaan.

Itse näen asian hyvin pitkällen niin, että sekä eläin"aktivistit" että mokuttajatkin toimivat tietyllä tapaa samoin, äärimmäisen itsekkäästi. Autettavat eläimet ovat tärkeitä vain siksi, että tuhopolttojen yrityksistä, tarhoilla vierailuista yms toiminnasta saadaan hyvät kicksit.  Ja autettavat ihmiset ovat tärkeitä vain siksi, että heidän eksoottisuutensa kiehtoo, eksoottisuudesta saadaan kicksit.

Sen paremmin eläimet kuin ihmiset eivät ole arvokkaita de-facto näille tunne-elämyksiä hakeville egoisteille. Kyse on vain omasta navasta, omasta jännityksen ja uutuuden viehätyksen kokemuksesta. Kyse on omista elämyksistä.

Käytännössä tämän näkee hyvin ympäristöpuolella siitä, että esimerkiksi lintutieteellisten yhdistysten jäsenet, eläinten katastrofiyhdistysten aktiivit ja greenpeacelaiset ovat kovin erilaista sakkia keskenään. Toki on niitä, jotka puuhastelevat useammassa järjestössä, mutta tuppaavat olemaan poikkeuksia. Ja moni "super-aktiivi", joka on ollut useammassa järjestössä mukana, on sanonut ihan samaa.

Mutta koska todennäköisesti sinun määritelmässäsi hyvästä ihmisestä on kyse jostakin muusta "hyvyydestä", kuin minun, niin annan sinulle "virallisen" syyn pitää minua paskana tyyppinä:

En ole antanut rahaa amnestylle, oe:lle enkä greenpeacelle. Enkä anna. Nyt voit rauhassa moraalipaheksua tätä aamenen sanojaa jokaisella sielusi sopukalla.

Jeps. Se mikä vihreissä on tänä päivänä aika kammottavaa, on tuo kiire syyttää eri mieltä olevia siitä, että ne ei ole tarpeeksi hyviä kritisoimaan.

Monikulttuuria kritisoivat ovat rasisteja ts pahoja ihmisiä.
Eläin"aktivisteja" kritisoivat ovat laiskoja ihmisiä, ts pahoja ihmisiä.

Onneksi te vihreät olette niin vitun täydellisiä.

PaulR

Kirjoittipa Meuhkaaja hyvin. En edes lukenut kaikkea, mutta pointti oli selvä.

Ketuttaa katsoa alzheimerisen mummon mitään muistamattomiin avoimiin sinisiin silmiin ja antaa vain halaus.

annepa

Tätä kuulee aina ja jatkuvasti. Pyydän jo nyt anteeksi kohta pullahtavia kirosanoja.

Mulla on hyvä esimerkki miten tää hoidetaan mallikkaasti:
Olen itse aktivoitunut eläinten olojen parantamisessa ja luonnosuojelussa.

Kaverini on aktivoitunut ihmisoikeustyössä. Häntä ei niin nappaa tämä eläinten oikeus eläimelliseen elämään, häntä kiinnostavat enemmän esimerkiksi se että mitenkä naisia kohdellaan siellä ja täällä ja hän monesti paasaa minulle (ihan paasaamisen ilosta, ei siinä mulle mitään uutta asiaa tule) esimerkiksi perhesuunnitelusta.

Vaikka meillä on näin erilaiset painotukset asioissa, niin molemmat parantavat maailmaa tahollaan ja molemmat mahtuvat samaan ruokapöytään. Onpa jopa saunottu ja juopoteltukin yhdessä, herran tähen, vaikka on näin erkanevat käsitykset maailman parantamisesta!

Mikä siinä on että yksi paha perustellaan toisella pahalla? Raiskaavat-han suomalaisetkin, turkistarha Kiinassa on pahempi juttu kuin turkistarha Suomessa, mummon kakkavaipoista pitää huolehtia ennen kuin voi kantaa huolta eläinten oloista. En vaan tajua tätä vastakkainasettelua ja vähättelyä ja tajuamattomuuttani lisää se että ne jotka näitä pahan perusteluja pahalla jakavat tekevät itse HYVIN VÄHÄN MINKÄÄN ETEEN!

Vituttaa tommonen jeesustelu saatana!

EDIT: olin niin kiihdyksissäni että unohdin tärkeän a-sanan tokasta lauseesta!

maltti on valttia

On täysin naurettavaa rinnastaa turkistarhaus ja vanhustenhoito....

Eihän niitä ei ole rinnastettu.
  Enemmänkin on rinnastettu eläintenhoito ja ihmistenhoito.

MX

Quote from: annepa on 18.03.2010, 13:09:06
Mikä siinä on että yksi paha perustellaan toisella pahalla?
[...] turkistarha Kiinassa on pahempi juttu kuin turkistarha Suomessa [...]

Jos lähdetään parantamaan maailmaa niin eikö maailmasta pitäisi silloin tulla parempi paikka?

Mikä idea on mukamas parantaa maailmaa jos realiteetit jätetään huomiotta ja tämän vuoksi käytännössä pahennetaan asioita? Mielestäni on suurempaa eläintensuojelua vastustaa suomalaisen turkistarhauksen vastustajia kuin olla heidän puolellaan.

Paljonko turkisten kysyntä pienenee maailmalla jos tuotanto ajetaan Suomesta alas?