News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-03-10 HS Vieraskynä: Ulkomaista työvoimaa ajetaan yhä ahtaammalle

Started by skrabb, 10.03.2010, 06:59:26

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteVIERASKYNÄ
Ulkomaista työvoimaa ajetaan yhä ahtaammalle
Jos ulkomaalaislain uudistus menee läpi, työehtojen valvonta heikkenee selvästi.
10.3.2010 3:00
A A Pia Björkbacka Kirjoittaja on SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija.

Eduskunnan käsittelyssä on parhaillaan hallituksen esitys ulkomaalaislain muuttamiseksi. Uudistuksen perusteeksi on esitetty tarve lisätä EU:n ulkopuolisista maista tulevan työvoiman maahanmuuttoa. Samalla lupaprosesseja halutaan nopeuttaa. Selvästi osatavoitteena on myös keventää lupien valvonnasta vastaavan hallinnon taakkaa.

Merkittävä prosessia nopeuttava uudistus olisi, että lupaehtoja selvittäisi vastaisuudessa vain yksi virkamies kahden sijaan. Kannatettava on myös ehdotus lupa-asioiden keskittämisestä yhteen paikkaan, Maahanmuuttovirastoon. Lisäksi vastuu työluvan hakemisesta on järkevää siirtää pelkästään työntekijälle.

Uudistuksilla saadaan samalla lyhennetyksi työvoimapulasta kärsivien työnantajien odotusaikaa, joka on pahimmillaan 2–3 kuukauden pituinen.

Ikävä kyllä hallituksen esityksessä on myös lukuisia huolestuttavia piirteitä. Työntekijälle myönnettäisiin oleskelulupa pääasiassa viideksi vuodeksi kerrallaan, eikä viranomaisten tarvitsisi enää ennakkoon selvittää palkattavan ulkomaalaisen työntekijän työehtojen täyttymistä. Valvonnan heikentämistä ei voida paikata kehitteillä olevalla ulkomaalaisrekisterin sähköisellä valvontajärjestelmällä, vaikka hallitus haluaa antaa ymmärtää niin.

Nykyisessä käytännössä työlupa myönnetään ensin vuodeksi ja sen jälkeen harkinnan mukaan. Työnantajat joutuvat esittämään viranomaiselle dokumentit palkoista ja niiden sivukuluista sekä kirjanpitäjän lausunnot yrityksen toiminnasta, vakavaraisuudesta, taseesta ja työntekijän toimeentulon edellytyksistä. Näin ollen viranomaisen on helppo seurata ehtojen toteutumista.

Työluvan myöntäminen viideksi vuodeksi kerrallaan yhdistettynä heikkoon valvontaan vaikeuttaisi erityisesti niiden ulkomaalaisten asemaa, joiden työsuhde ei täytä työehtoja tai joilla työsuhdetta ei ole lainkaan. Heillä on suuri riski joutua tekemisiin harmaan talouden kanssa, mikäli he haluavat pysyä Euroopassa. Pahimmillaan he voivat joutua ihmiskaupan uhriksi.

Nykyisin työluvan myöntämiseen vaaditaan viranomaisen tekemä selvitys työehtojen täyttymisestä. Tästä hallitus haluaa kuitenkin luopua, koska sen mukaan työehtosopimukset eivät kuulu lupahakemuksista tulevaisuudessa vastaavan Maahanmuuttoviraston toimivaltaan ja asiantuntemukseen. Selitys ontuu.

Virkamiesten osaamattomuus ei voi eikä saa olla riittävä syy purkaa ennakkovalvontaa. Asiantuntemuksen puutteet pystytään ratkaisemaan kouluttamalla henkilökuntaa ja kiinnittämällä uusien työntekijöiden rekrytoinnissa huomiota työehtosopimusten tuntemukseen.

Jostain syystä hallitus kuitenkin haluaa ratkaista virkamiesten ongelman luottamalla työnantajan vakuutukseen säännöksien noudattamisesta – viranomaisvalvonta halutaan siis ulkoistaa työnantajalle.

Ulkomaalaisten työntekijöiden on jo nyt vaikeaa pitää huolta oikeuksistaan. SAK:n ja ammattiliittojen kokemusten mukaan palkkaan, ylitöihin, loma-aikoihin ja muihin työehtoihin liittyvät rikkomukset ovat heillä huomattavasti yleisempiä kuin kantaväestöllä. Myös kiskonnan tapainen työsyrjintä rajoittuu lähes pelkästään ulkomaalaisiin työntekijöihin ja on huolestuttavasti yleistymässä.

Uudistettu ulkomaalaislaki tekisi ulkomaalaisten työntekijöiden oikeuksien polkemisen entistä helpommaksi. Lisäksi kunnollisten yritysten olisi entistäkin hankalampaa kilpailla määräyksiä rikkovien kanssa.

Hallittu, työvoiman todelliseen tarpeeseen perustuva maahanmuuttopolitiikka on koko Suomen etu.

Politiikassa pitää korostua yhteiskunnan vastuu oikeuksien toteutumisesta. Tärkeä väline vastuun kantamiseen on työehtojen uskottava valvonta.

http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Ulkomaista+ty%C3%B6voimaa+ajetaan+yh%C3%A4+ahtaammalle/1135253559107

Vaikka artikkelissa säälitellään ihan aiheellisesti mahdolliseksi orjatyövoimaksi tuotavaa porukkaa, avaisi uusi ulkkislaki Suomen portit apposen auki EU:n ulkopuolisille tulla tänne.

Mamu, jolla on esimerkiksi pizza-kebabyritys voisi kutsua sukuaan töihin ja valvonta olisi entistä surkeampaa l. pyöreät 0, koska eipä sitä valvontaa ole juurikaan ollut tähänkään asti!

Nykyhallituksella etc. on paniikki saada muutettua Suomi kehitysmaaksi ennen seuraavia Eduskunta- ja pressanvaaleja, koska näyttää pahasti siltä, että iso osa kansasta on täysin kypsiintynyt nykyhallitukseen ja -pressaan ja heidän mamupolitiikkaansa!
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Alkuasukas

QuoteVIERASKYNÄ

Hallittu, työvoiman todelliseen tarpeeseen perustuva maahanmuuttopolitiikka on koko Suomen etu.

Naulan kantaan! Suurimmalla osalla aloista tarve on nyt ja tulee olemaankin pyöreät 0.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Roope

Quote from: skrabb on 10.03.2010, 06:59:26
Ikävä kyllä hallituksen esityksessä on myös lukuisia huolestuttavia piirteitä. Työntekijälle myönnettäisiin oleskelulupa pääasiassa viideksi vuodeksi kerrallaan, eikä viranomaisten tarvitsisi enää ennakkoon selvittää palkattavan ulkomaalaisen työntekijän työehtojen täyttymistä. Valvonnan heikentämistä ei voida paikata kehitteillä olevalla ulkomaalaisrekisterin sähköisellä valvontajärjestelmällä, vaikka hallitus haluaa antaa ymmärtää niin.
[...]
Työluvan myöntäminen viideksi vuodeksi kerrallaan yhdistettynä heikkoon valvontaan vaikeuttaisi erityisesti niiden ulkomaalaisten asemaa, joiden työsuhde ei täytä työehtoja tai joilla työsuhdetta ei ole lainkaan. Heillä on suuri riski joutua tekemisiin harmaan talouden kanssa, mikäli he haluavat pysyä Euroopassa. Pahimmillaan he voivat joutua ihmiskaupan uhriksi.

Tuhoisia lakimuutoksia tehtaillaan nyt laajalla rintamalla. Tämä vaikuttaisi olevan uusi EU-alueelle saapumisen automaatti Suomen turvapaikka- ja perheenyhdistämisjärjestelmän rinnalle.

Jos viiden vuoden jälkeen tai sitä ennenkin huomataan järjestelmää käytetyn hyväksi, niin mitä sitten? Poistetaanko työntekijä perheineen maasta vai tulkitaanko hänelle muodostuneen Suomeen kiinteät siteet (asunto, lapset, opiskelu)? Hakeeko hän turvapaikkaa?

Kun turvapaikanhakijoilla on varaa maksaa ihmissalakuljettajille epävarmoista matkoistaan keskimäärin 5 000-15 000 euroa (Husein Muhammedin ilmoittama tieto), niin totta kai tällainen oleskelulupien valvomaton jakaminen tarjoaa vieläkin paremman, jopa puolilaillisen, bisnesmahdollisuuden.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

suomelle

Quote from: skrabb on 10.03.2010, 06:59:26
QuoteVIERASKYNÄ
Ulkomaista työvoimaa ajetaan yhä ahtaammalle

Ei noin, vaan suomalaisten mahdollisuuksia vaikuttaa oman maansa mamu politiikkaan ja  hillitsemättömään maahamuuttoon ajetaan yhä ahtaammalle.

Quote from: skrabb on 10.03.2010, 06:59:26
Mamu, jolla on esimerkiksi pizza-kebabyritys voisi kutsua sukuaan töihin ja valvonta olisi entistä surkeampaa l. pyöreät 0, koska eipä sitä valvontaa ole juurikaan ollut tähänkään asti!

Varmasti juuri tuohon on pyrkimys.

Jos sitä työvoiman tarvetta oikeasti on, niin kuka kertoisi minullekin, minkä alan työntekijöitä Suomeen tarvitaan? Tämän kysymyksen esittämiseen ja tuon tiedon saamiseen minulla on jopa henkilökohtaisia syitä.

Jos/kun joku tuon minulle todellisiin tilastoihin perustuen esittää ja esitys tukee tämän hetken näkemystäni, jatkan varmasti suurta (eritoten mies)yleisöä kiinnostavasta asiasta lisää.

Teemu Lavikka

Quote
Tuhoisia lakimuutoksia tehtaillaan nyt laajalla rintamalla

Pitäisiköhän näistä laittaa ihan oma seurantaketju pystyyn? Voisi olla hyvä, että kaikki hyvinvointiyhteiskuntaa vastaan suunnatut lakihankkeet saataisiin samaan kansioon. Rintaman laajuus ja seuraamuksien hahmottaminen olisi helpompaa.
"Mikä vittu se oli?"
Hiroshiman pormestari, 1945

Lemmy

Mielenkiintoista. Argumentit on meinaan samat jotka oli tässä Vasemmistoliiton Turun kansanedustajallakin. Ilmeisesti jossain on "herätty". Mutta koska Suomessa on huutava orjatyövoimapula...

Siitä tosin ei ole epäilystäkään, etteikö prosessia tulisi nopeuttaa, mutta jonkinlainen tarkistussysteemi olisi kyllä tarpeen rakentaa. Onhan sellaisia tarkistuksia nyttenkin tehty, mutta olisiko sitten aiheellista perustaa ulkomaalaisten työoloja tarkkaileva erityisyksikkö - jos jossain säästetään niin jossain ne rahat menevät kuitenkin?
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

MikkoAP

Quote from: Teemu Lavikka on 10.03.2010, 09:12:31
Quote
Tuhoisia lakimuutoksia tehtaillaan nyt laajalla rintamalla

Pitäisiköhän näistä laittaa ihan oma seurantaketju pystyyn? Voisi olla hyvä, että kaikki hyvinvointiyhteiskuntaa vastaan suunnatut lakihankkeet saataisiin samaan kansioon. Rintaman laajuus ja seuraamuksien hahmottaminen olisi helpompaa.

Kannatan
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

Vera

Quote from: Roope on 10.03.2010, 09:00:08
Tuhoisia lakimuutoksia tehtaillaan nyt laajalla rintamalla. Tämä vaikuttaisi olevan uusi EU-alueelle saapumisen automaatti Suomen turvapaikka- ja perheenyhdistämisjärjestelmän rinnalle.

Työhön perustuvan oleskeluluvan saaminen on jo pitkään ollut aika helppoa.

Quote
Jos viiden vuoden jälkeen tai sitä ennenkin huomataan järjestelmää käytetyn hyväksi, niin mitä sitten? Poistetaanko työntekijä perheineen maasta vai tulkitaanko hänelle muodostuneen Suomeen kiinteät siteet (asunto, lapset, opiskelu)? Hakeeko hän turvapaikkaa?

Tämänhetkinen käytäntö on se että oleskeluluvan uusimisen yhteydessä tarkistetaan onko ihminen yhä töissä. Jos ei ole, niin suomalainen perhe toki muodostaa kiinteän siteen Suomeen. Opiskelunkin perusteella saa oleskeluluvan mutta sen ehdot ovat olennaisesti huonompia kuin työntekijän oleskeluluvan. Asunto ei riitä oleskeluluvan perusteeksi.

Järjestelmän hyväksikäyttö ei ole työntekijälle helppoa, työnantajalle sen sijaan on, ja varsinkin se on helppoa välitysfirmalle. En tiedä mitä työnantajille tehdään jos he jäävät kiinni. Välitysfirmat yleensä toimivat ulkomailla eivätkä helposti jää kiinni.

Valvonta on aika vähäistä nytkin. Olen asunut Suomessa 5 vuotta työntekijän oleskeluluvalla tai sen aikaisemmalla vastineella. Siinä ei tosiaankaan ollut mitään sellaistakaan valvontaa mistä alkuperäisen artikkelin kirjoittaja puhuu. Työnantaja täytti lapun jossa luki että joo, haluan sellaisen tyypin töihin, toistaiseksi, palkka on se-ja-se, sitoudun noudattamaan kaikkia Suomen lakeja ja se oli siinä. Kukaan ei koskaan tietääkseni tarkistanut mitään - ilmeisesti oletuksena oli se, että jos työnantaja ei olisikaan toiminut lupaustensa mukaisesti olisin tullut valittamaan itse, niin kuin varmasti olisinkin.

En toisin tiedä oliko tämä meininki niin rento noin yleisesti, vai esim. vain IT-alalla, jolla väärinkäyttötapaukset ovat hyvin harvinaisia. Tiedän sen, että TE-keskuksella on ainakin  mahdollisuus pyytää lisäselvityksiä työnantajalta, jos se haluaa.

Uusi lakiesitys on varsin kummallinen: se väittää lisäävänsä joustavuutta, antaa mahdollisuuden tosi pitkään ensimmäiseen oleskelulupaan, ja oikeastaan vaatii paljon enemmän byrokratiaa työnantajan puolelta.


JoKaGO

Quote from: Vera on 10.03.2010, 11:48:05
Uusi lakiesitys on varsin kummallinen: se väittää lisäävänsä joustavuutta, antaa mahdollisuuden tosi pitkään ensimmäiseen oleskelulupaan, ja oikeastaan vaatii paljon enemmän byrokratiaa työnantajan puolelta.

Vera, etkö vieläkään tiedä, että sota on rauhaa... ?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Roope

Quote from: Vera on 10.03.2010, 11:48:05
Kukaan ei koskaan tietääkseni tarkistanut mitään - ilmeisesti oletuksena oli se, että jos työnantaja ei olisikaan toiminut lupaustensa mukaisesti olisin tullut valittamaan itse, niin kuin varmasti olisinkin.

Tätä lakia kai viedään eteenpäin vanhalla kunnon "Minervan kelkka"-periaatteella. Tarvitsemme maahanmuuttajia työvoimapulaa varten, joten "joustavoitetaan" joka rintamalla maahanmuuttoa, kun etenkin työperäinen maahanmuutto uhkaa viimeisten tilastojen mukaan muuten vallan tyystin tyrehtyä. Valvonta? We don't need no stinkin valvonta!
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Ammadeus

Voi että.
Pia Björkbacka,kympin tyttö Tampereen yliopistolta
Hyvässä uraputkessa,teit isäin kulkemaan.
Onnea vaan jatkossakin.


Tommi Korhonen

Toisaalta jos miettiin vaikka jostain Amerikasta tunnettua yhteiskuntaa, jossa on hyvin toimeen tuleva yläluokka, ja sitten jotain han-kanta-asujia välissä, ja halpa työväkiluokka alimpana. Sellaisia ihmisiä jotka voivat tehdä nurmikonleikkuun ja bussikuskin hommat ja joita voi pitää piikoina tms. Isoveljeni asui hetken aikaa New Yorkin reunamilla (omakotitaloalueella) ja oli kuulemma naapurit ihmeissään kun hän itse leikkasi nurmikkonsa.

Olisiko tavoitteena pyrkiä takaisin sääty-yhteiskuntaan? Tämä selittäisi sen että kuinka huolissaan poliittinen eliitti on työvoimapulasta, eikä anna työantajien hoitaa sitä markkinalakien perusteella omiin tarpeisiinsa nojaten. Ilmeisesti joissain keskitason tai hieman ylemmissä maissa tuollainen sääty-yhteiskunta toimii varsin tehokkaastikin luoden sitä "kilpailukykyä" vaikka sitten merkittävä osa kansasta joutuukin elämään köyhyysrajoilla. Poliittista eliittiähän tämä ei koskisi. Ja turvallisuusuhat tavallisille kansalaisille ovatkin tietysti vain uutisia lehdessä.

MUOKS: Veran esimerkki yllä osoittaa ettei se todellisen työvoiman osalta mikään ongelma ole tähänkään asti ollut. Asiasta on siis ihan turha olla huolissaan työvoiman takia, ja sen käyttö tuollaisessa tekstissä on vain tekosyy.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Vera

Quote from: Joonatan on 10.03.2010, 15:34:25
MUOKS: Veran esimerkki yllä osoittaa ettei se todellisen työvoiman osalta mikään ongelma ole tähänkään asti ollut. Asiasta on siis ihan turha olla huolissaan työvoiman takia, ja sen käyttö tuollaisessa tekstissä on vain tekosyy.

Itse asiassa yhden asian kohdalla se on ollut ongelma pitkään, ja on todennäköisesti yhä: pätkätyöt. Järjestelmä on käytännössä luotu vakituisessa työsuhteessa olevia varten, ja tuntee myös lyhyiden työsuhteiden olemassaolon, mutta on varsin buginen sellaisten alojen kohdalla joilla on tapana tehdä monta lyhyttä työsopimusta peräkkäin.

Itse asiassa viime aikojen suurin ongelma ei ole mielestäni kysymys siitä kuka saa työntekijän oleskeluluvan ja millä perusteella, vaan se että koko ajan kasvatetaan sekä niiden maiden että niiden töiden määrä joihin ei tarvita oleskelulupaa lainkaan. Joissakin tapauksissa se onkin ihan järkevää (ei ole hirveästi järkeä tehdä työvoimapoliittisia harkintoja esim. yliopisto-tutkijan kohdalla), mutta se vaikeuttaa valvontaa ja antaa kaikenlaisia mahdollisuuksia lyhytaikaisen ulkomaalaisen vuokratyövoiman väärinkäyttöön.

HDRisto

"..kun etenkin työperäinen maahanmuutto uhkaa viimeisten tilastojen mukaan muuten vallan tyystin tyrehtyä.."

Eikös siinä ole käymässä juuri päinvastoin?. Ne yhdisteltävien perheiden jäsenethän laskettiin "työperäisiksi" ja määrähän on kasvussa, räjähdysmäisesti.

skrabb

Työntekijän oleskeluluvan myöntämisen valvonta tehostuu

Astrid Thors

Pia Björkbacka kirjoitti (HS Vieraskynä 10. 3.) eduskunnan käsittelyssä olevasta hallituksen esityksestä liittyen työntekijän oleskelulupiin. Kirjoitukseen liittyi väärinkäsityksiä, jotka haluan tässä oikaista.

Hallituksen esitys koskee EU:n ulkopuolelta tulevia kolmansien maiden kansalaisia. Maahanmuuttovirasto suorittaisi jatkossa keskitetysti lupahakemukseen liittyvän ennakkovalvonnan ja tekisi ratkaisun työntekijän oleskeluluvan myöntämisestä EU:n ulkopuolelta tulevalle kolmannen valtion kansalaiselle. Maahanmuuttoviraston suorittama ennakkovalvonta laajenisi koskemaan kaikkia työntekijän oleskelulupia.

Maahanmuuttoviraston valvonta käsittäisi toimeentuloedellytykset, työehtojen asianmukaisuuden, edellytykset toimia työnantajana sekä edellytysten varmistamisen, jos työssä vaaditaan erityistä pätevyyttä tai hyväksyttyä terveydentilaa. Lisäksi selvitetään, ettei yleinen järjestys ja turvallisuus taikka kansanterveys vaarannu eikä kysymys ole maahantulosäännösten kiertämisestä. Hakemukseen liitettävät tiedot työsuhteen keskeisistä ehdoista muodostaisivat työsuhteen minimiehdot.

Valvontaa tehdään näin monen eri asian osalta. Valvontaa ei ole tarkoitus vähentää, toisin kuin Björkbacka antoi ymmärtää.

Viiden vuoden pituinen lupa ei olisi pääsääntö, vaan ensimmäinen lupa voitaisiin edelleen myöntää myös lyhemmäksi aikaa. Viiden vuoden lupa on tarkoitettu selviin tilanteisiin, joissa työntekijä tulee Suomeen pysyväisluontoiseen työhön. Lupa voidaan myös peruuttaa, jos edellytykset eivät enää täyty.

TE-toimistojen yhteydessä olevat työlupayksiköiden resurssit ja asiantuntemus siirtyvät Maahanmuuttovirastoon. Tämä tukee ennakkovalvonnan tehostamista.

maahanmuutto- ja eurooppaministeri


Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Lemmy

Quote from: Vera
Itse asiassa yhden asian kohdalla se on ollut ongelma pitkään, ja on todennäköisesti yhä: pätkätyöt. Järjestelmä on käytännössä luotu vakituisessa työsuhteessa olevia varten, ja tuntee myös lyhyiden työsuhteiden olemassaolon, mutta on varsin buginen sellaisten alojen kohdalla joilla on tapana tehdä monta lyhyttä työsopimusta peräkkäin.

Yksi aika yllättävä ryhmä on juuri mainitsemasi yliopostotutkijat. Aiemmin kun oli näitä B-lupia saattoi sellaisella joutua sinnittelemään monta vuotta koska työsopimuksessa oli päättymispäivä, niin ei herunut vakinaista lupaa.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011