News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-03-12 Yle: "Äärioikeistolaisia opettajia" ei eroteta Britanniassa (BNP)

Started by Orpheus, 12.03.2010, 08:52:46

Previous topic - Next topic

Karvajalka

Quote from: am on 12.03.2010, 12:15:25
Meillä muuten kaksi pahinta julistajaa (siis omina kouluvuosinani) olivat yksi natsiaatteen ihannoija (eikä tämä nyt todellakaan ole mitään aiheetonta leimaamista - olisitte vaan kuulleet hänen juttujaan!) ja toinen oli hurmahenkinen uskovainen. Useimmilla opettajillamme oli hyvin oikeistolainen maailmankatsomus, joka (toisin kuin sun kokemuksessa) sekoittui opetukseen siinä määrin, että jopa me melko oikeistolaisista perheistä tulleet kuuntelimme juttuja välillä monttu ammollaan.

Mitä muuten tarkoitat tuolla monikulttuuri-ideologialla? Täällä Hommassa (ja toki sen ulkopuolellakin) kun se tuntuu tarkoittavan eri kirjoittajille hyvinkin eri asioita. Jos se tarkoittaa jotain hurmahenkistä "kaikki ulkomainen on niin ihanaa" ja "maahanmuuttajia tulee aina ymmärtää" (=kohdella suunnilleen kuin pikkulapsia) niin kyllä minä tuollaista höpötystä arvostelen - ihan siinä missä jotain ihmisten luokittelua parempiin ja huonompiin automaattisesti heidän kansalaisuutensa, uskonnollisen taustansa tms. perusteella.

Kaikki on niin suhteellista, ja kun sinä kuvaat useimpia opettajianne oikeistolaisiksi, olen minä taipuvaisempi sijoittamaan ennemmin sinut tämän perusteella jollekin tietylle kohtaa oikeisto-vasemmisto akselia kuin kollegasi.

Vaikka kysymys monikulttuuri-ideologiasta ei ollut tarkoitettu minulle, niin en malta olla antamatta omaa käsitystäni tästä ideologiasta, joka on lyhykäisyydessään se, että siinä monikulttuurisuus asetetaan tavoiteltavaksi itseisarvoksi. Minusta se on yksinkertaitaisesti järjetöntä, ja järjettömyydessään täysin rinnastettavissa muihin irrationaalisiin uskomuksiin (vrt. käsityksesi hurmahenkisestä uskovaisesta kollegastasi).

am

Kun nyt vielä olen linjoilla niin:

"Kaikki on niin suhteellista, ja kun sinä kuvaat useimpia opettajianne oikeistolaisiksi, olen minä taipuvaisempi sijoittamaan ennemmin sinut tämän perusteella jollekin tietylle kohtaa oikeisto-vasemmisto akselia kuin kollegasi."

Nyt meni kyllä mulla sanomasi ohi. Toki mä olen jollain tietyllä kohtaa akselia oikeisto-vasemmisto, mutta miten siihen liittyy se, että pari vuosikymmentä sitten suurin osa opettajistani oli oikeistolaisia? Opinahjoni sijaitsi sellaisella alueella, että olisi kyllä ollut aika kummallista, jos niin ei olisi ollut. Nykyisten kollegojeni poliittisesta taustasta en kyllä ole puhunut, joten mistäköhän he viestiisi tupsahtivat? No,eipä tuo ole niin vakavaa  :)

Koskela Suomesta

Et silti vastannut siihen kysymykseen, Pidätkö vahvaa monikulttuuriuskoa tällaisena riskitekijänä oppilaiden eriarvoiseen kohteluun?

Olisin hyvin kiinnostunut tästä, koska tunnuit pitävän tällaista "rasistiset" oikeistolaiset arvot omaavaa BNP:n opettajaa riskinä oppilaiden eriarvoiseen kohteluun.

Minun mielipiteeni varmaan arvaatkin, ihan kokemuksen myötä, eli pidän stalinistisesta perustasta ammentavia monikultturistiuskovaisia opettajia erittäin suurena riskinä oppilaiden eriarvoiseen kohteluun heidän mahdollisten "ajatusrikostensa" vuoksi.

Eli jos moku-oppi ei tartu ja reppana menee vielä sen ilmaisemaan tyhmillä kysymyksillä, on taatusti siinä B-luokassa. Aivan kuten minä ja kaverini olimme B-oppilaita stalinistien toimesta kultaisella 70-luvulla.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

am

Quote from: Koskela Suomesta on 12.03.2010, 13:54:41
Et silti vastannut siihen kysymykseen, Pidätkö vahvaa monikulttuuriuskoa tällaisena riskitekijänä oppilaiden eriarvoiseen kohteluun?

Olisin hyvin kiinnostunut tästä, koska tunnuit pitävän tällaista "rasistiset" oikeistolaiset arvot omaavaa BNP:n opettajaa riskinä oppilaiden eriarvoiseen kohteluun.

Minun mielipiteeni varmaan arvaatkin, ihan kokemuksen myötä, eli pidän stalinistisesta perustasta ammentavia monikultturistiuskovaisia opettajia erittäin suurena riskinä oppilaiden eriarvoiseen kohteluun heidän mahdollisten "ajatusrikostensa" vuoksi.

Eli jos moku-oppi ei tartu ja reppana menee vielä sen ilmaisemaan tyhmillä kysymyksillä, on taatusti siinä B-luokassa. Aivan kuten minä ja kaverini olimme B-oppilaita stalinistien toimesta kultaisella 70-luvulla.

No nyt vastaan, kun tuo piltti nukahti:

Kyllähän vahva monikulttuuriusko on riski siinä missä mikä tahansa vahva ideologia/uskonnollinen vakaumus, jos opettaja alkaa sen perusteella jaotella opilaitaan A-, B- ja siihen vihoviimeisten ö-ryhmään, tai jos hän sallii luokassaan vain mielipiteitä, jotka ovat hänen oman aatemaailmansa mukaisia.

Meillä on muuten jotain yhteistä: Minäkin kuuluin, kylläkin vuosikymmen myöhemmin, noihin B-oppilaisiin. Omassa tapauksessani sen "voi kun natsit olisivat voittaneet toisen maailmansodan" -opettajan toimesta.

Koskela Suomesta

Kuulen ensimmäistä kertaa moisen aatemaailman omaavasta opettajasta. Kaipa se uskottava, että sellaisiakin oli. Toisaalta en ole lainkaan niin varma, että kumpi olisi ollut parempi Itä-Euroopan kansojen kannalta. Ruumiita tuli niin paljon kommunistienkin toimesta, yhteiskunnat olivat niin sairaita, että tuskin se olisi kovin paljo pahempaa ollut. Länsi-Euroopan kannalta homma oi tietty toinen, meidänkin. Eli molemmat ideologiat olivat/ovat niin hirviömäisiä etten osaa lainkaan pistää niitä huonommuus järjestykseen...

Eli olemme samaa mieltä. Murheellista on, että niitä äärimoku-opettajia on oikeasti olemassa tänä päivänä varsin merkittävä määrä, stalinisteja ei enää.

Fasistihörhöjen olemassaoloon nykyopettakunnassa en oikein jaksa uskoa. Tässä ilmapiirissä heidät olisi savustettu ulos jo aikaa sitten. Meillä kun ei oikeasti ole mielipiteenvapautta. Vain "oikeat" mielipiteet sallitaan. Eli minusta heilläkin on oikeus mielipiteisiinsä, koska kommunisteillakin on, vaikken ole kummankaan kassa oikein mistään samaa mieltä. En pidä heitä sen vaarallisempina kuin vasemmistohörhöjäkään. Ja näiden vasurien sanavapauttahan ei kukaan ole ollut kiistämässä.

Karvajalka

Quote from: am on 12.03.2010, 13:27:41
Kun nyt vielä olen linjoilla niin:

"Kaikki on niin suhteellista, ja kun sinä kuvaat useimpia opettajianne oikeistolaisiksi, olen minä taipuvaisempi sijoittamaan ennemmin sinut tämän perusteella jollekin tietylle kohtaa oikeisto-vasemmisto akselia kuin kollegasi."

Nyt meni kyllä mulla sanomasi ohi. Toki mä olen jollain tietyllä kohtaa akselia oikeisto-vasemmisto, mutta miten siihen liittyy se, että pari vuosikymmentä sitten suurin osa opettajistani oli oikeistolaisia? Opinahjoni sijaitsi sellaisella alueella, että olisi kyllä ollut aika kummallista, jos niin ei olisi ollut. Nykyisten kollegojeni poliittisesta taustasta en kyllä ole puhunut, joten mistäköhän he viestiisi tupsahtivat? No,eipä tuo ole niin vakavaa  :)

Anteeksi, minun virheeni. Olisi tietysti suotavaa lukea ajatuksella edes ne viestit joihin aikoo vastata. Onnistuin missaamaan tuon viittauksen omiin kouluvuosiisi.

Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että tulkinta jonkun oikeistolaisuudesta tai vasemmistolaisuudesta kertoo jotain myös tulkitsijasta itsestään. Jos kerrotaan jonkun olevan oikealla, on mielestäni syytä miettiä, että mistä päin katsottuna.

Nikopol

Hauskahko muistelo 70-luvulta.

Yksi omista opettajista oli hivenen höpsö naisihminen jolla oli selkeästi kaksi persoonallisuutta. Koska hän opetti historiaa, hänen saumaton liukumisensa roolista toiseen oli kerrassaan ällistyttävää ainakin omasta mielestäni. En tiedä kuinka paljon koulutoverini (sic) tästä tiedostivat; itse olin Korkeajännitys- ja Kansa taisteli-lukemistojen pauloissa ja vietin lukuisia hetkiä mietiskellen olivatko saksalaiset siis sittenkin pahoja (nazi) vai hyviä (aseveljet).

Opettaja esitteli tohkeissaan pikkulottana hankkimaansa Mottikirvestä

(http://kotisivu.dnainternet.net/petrih74/Kunniamerkit/Talkoomerkitulkoomaalaistenvapaaehtoistenmerkitasevelimerkit/mottikirves1943kulta.jpg)

ja kertoi kuinka kansakunnan kohtalonhetket kuluivat. Mutta toisella tunnilla hän kertoi ihan lämpimissään kuinka mahtava ja suuri maa Neuvostoliitto on.

Vasta kun luin Orwellia ja jätin Korkkarit pölyttymään, opin että tuollaiselle on nimikin.

Useimmat opettajat olivat neutraaleja, enkä muista yhtään stallaria tavanneeni. Lukiossani oli selkeä isänmaallinen pohjaväre mutta se ei tullut mitenkään silmille.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

am

Quote from: Karvajalka on 12.03.2010, 14:47:09
Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että tulkinta jonkun oikeistolaisuudesta tai vasemmistolaisuudesta kertoo jotain myös tulkitsijasta itsestään. Jos kerrotaan jonkun olevan oikealla, on mielestäni syytä miettiä, että mistä päin katsottuna.

Toki kertoo. Itsestäni on muuten ollut mielenkiintoista huomata, että vähän keskustelukumppanista ja/tai -aiheesta riippuen minut on luokiteltu milloin oikeistoon, milloin vasemmistoon kuuluvaksi, milloin viherpiipertäjäksi, milloin kerskakuluttajksi, milloin kriittiseksi, milloin mokuttajaksi jne. Aika jännää oikeastaan. Myönnän kyllä itsekin olevani tällainen hybridi - ja ihan hyvä niin  :)

Koskela Suomesta

Quote from: am on 12.03.2010, 15:24:57
Quote from: Karvajalka on 12.03.2010, 14:47:09

Toki kertoo. Itsestäni on muuten ollut mielenkiintoista huomata, että vähän keskustelukumppanista ja/tai -aiheesta riippuen minut on luokiteltu milloin oikeistoon, milloin vasemmistoon kuuluvaksi, milloin viherpiipertäjäksi, milloin kerskakuluttajksi, milloin kriittiseksi, milloin mokuttajaksi jne. Aika jännää oikeastaan. Myönnän kyllä itsekin olevani tällainen hybridi - ja ihan hyvä niin  :)

Tuo on todella hyvä huomio että jonkun luokittaminen kertoo jotain luokittajan ajatusmaailmasta.

Esim. Virheiden luokittelu Sekoomuksen puisto-osastoksi on mahdollista vain todella kaukaisimmasta vasemmasta takanurkasta katsottuna.

Entisten stalinistien johtama puolue voi näyttäytyä oikeistovihreänä vain vanhan linjan ääristalinistille.  ;D ;D ;D

Oami

Quote from: sr on 12.03.2010, 12:31:54
Quote from: Oami on 12.03.2010, 09:35:07
Demokraattisessa yhteiskunnassa on aika perverssiä, että tällaisesta ylipäänsä tarvitsee tehdä uutista.
Öh, minusta on hemmetin hyvä, että uutisoidaan se, että joillekin ihmisille koitettiin saada aikaan potkut pelkästään heidän puoluetaustansa takia. Perverssiä demokratian kannalta olisi ennemminkin se, että potkuyrityksistä olisi vaiettu.

No niin, toinen yritys.

Perverssillä viittaan otsikkoon. Otsikko ei kerro, että jollekulle koitettiin saada aikaan potkut. Otsikko kertoo, että jotkut saavat jatkaa työssä.

Kuvittele seuraavia otsikoita:

"Vasenkätiset opettajat saavat jatkaa Britanniassa."
"Avoliitossa elävät opettajat saavat jatkaa Britanniassa."
"Skotlantilaissyntyiset opettajat saavat jatkaa Englannissa."

Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Miniluv

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

MW

Quote from: Nikopol on 12.03.2010, 14:49:03
Hauskahko muistelo 70-luvulta.

Yksi omista opettajista oli hivenen höpsö naisihminen jolla oli selkeästi kaksi persoonallisuutta. Koska hän opetti historiaa, hänen saumaton liukumisensa roolista toiseen

Useimmat opettajat olivat neutraaleja, enkä muista yhtään stallaria tavanneeni. Lukiossani oli selkeä isänmaallinen pohjaväre mutta se ei tullut mitenkään silmille.

Historian opettaja 80-luvun alusta jäi mieleen: pieni, nainen, iätön, hotti, ja hänelle ei vittuiltu. Otti tilan ja tilanteen haltuun. Asiallisiin kysymyksiin vastaus. Voi Kaija. Poliittisesta suuntautumisesta ei jäänyt mitään mieleen, oliko sitä? Jos oli, hyvin hoiti virkansa.

Jack

Puolueeton opettaminen lienee mahdotonta, koska itse oppiaineisiin ja oppikirjoihin on sisäänrakennettuna tietty näkemys ja tietty ideologia. Se, mikä on yhdelle totuus, voi olla toiselle valhe.

MW

Quote from: Jack on 13.03.2010, 01:52:19
Puolueeton opettaminen lienee mahdotonta, koska itse oppiaineisiin ja oppikirjoihin on sisäänrakennettuna tietty näkemys ja tietty ideologia. Se, mikä on yhdelle totuus, voi olla toiselle valhe.

Tätä kävin miettimään itsekin, yo. lausuntoni jälkeen. Ne oli sen ajan kirjat, ja onnekseni? olen unohtanut lähes kaiken. Paitsi sen opettajan. Ja asenteen. Omani. Tietoa on opetussuunnitelman ulkopuolella.