News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-03-05 SLS: Seppo Rissanen: ”Uskonnonopetus voi kasvattaa suvaitsevaisuutta”

Started by Iloveallpeople, 05.03.2010, 19:02:36

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteSeppo Rissanen: "Uskonnonopetus voi kasvattaa suvaitsevaisuutta"

"Kulttuurien rajat ylittävän vuorovaikutuksen lisääntyessä uskonnollisen lukutaidon tarve ei ole vähenemässä vaan kasvamassa. Lähetysseurassa olemme olleet huolissamme viime vuosina lisääntyneestä uskonnollisen lukutaidon heikkenemisestä. Uskonnonopetuksella voidaan vaikuttaa sekä vastaanottavan että maahan muuttavan väestön valmiuksiin kohdata uskonnollisesti moninainen arvomaailma."

Näin totesi Suomen Lähetysseuran johtaja Seppo Rissanen avatessaan koulujen uskonnonopetusta käsittelevän seminaarin Lähetystalossa 5.3. Suomen Ekumeenisen Neuvoston järjestämän kaksipäiväisen seminaarin teema oli "Arvot mekin ansaitsemme – koulun uskonnonopetus lapsen maailmassa". Seminaari oli suunnattu uskontoa ja katsomusaineita opettaville sekä kasvatuksen ja monikulttuurisuuden parissa toimiville.

Uskonnolla on merkitystä maahanmuuttajien sopeutumisessa

Uskonnollisella lukutaidolla Rissanen tarkoittaa uskonnollisten kertomusten sekä perinteisen us-konnollisen kielen ja tapojen tuntemusta ja ymmärtämistä. Hän ei pidä suomalaisten suhtautumista vieraisiin uskontoihin erityisen kielteisenä, mutta toteaa täällä olevan myös sellaista suvaitsemattomuutta, joka vaikeuttaa suomalaisten ja maahanmuuttajien yhteiselämää.

"Erilaisista uskonnollisista taustoista tulevien maahanmuuttajien määrä maassamme jatkaa kasvua vielä kauan. Näiden ihmisten sopeutumisessa suomalaiseen elämänmuotoon uskonnolla on ja tulee olemaan tärkeä tehtävä. Kotoutumisen edistymisen voi vaarantaa suomalaisen yhteiskunnan ymmärtämättömyydestä aiheutuva kielteinen suhtautuminen uskonnollisesti vieraaseen."

Rissasen mukaan koulujen uskonnonopetuksella on tärkeä tehtävä uskonnollisen lukutaidon sekä uskonnollisen suvaitsevaisuuden lisäämisessä.

"Mielestäni on tarvetta kiinnittää huomiota uskonnonopetukseen arvoon yhteisen hyvän kehittämisessä. Uskonnollisen suvaitsevaisuuden kasvattaminen uskonnonopetuksen keinoin on kaikkien osapuolten yhteinen etu", Rissanen toteaa.

Suomen lähetysseura

Seppo Rissasen avauspuheenvuoro kokonaisuudessaan: Seppo Rissasen seminaarinavaus 05032010.pdf (31 kB, 2 s.)
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Teemu Lavikka

QuoteKotoutumisen edistymisen voi vaarantaa suomalaisen yhteiskunnan ymmärtämättömyydestä aiheutuva kielteinen suhtautuminen uskonnollisesti vieraaseen."

Ei, vaan kotoutumisen vaarantaa varsinkin erään tietyn uskonnon harjoittajien liiallinen ymmärtäminen
"Mikä vittu se oli?"
Hiroshiman pormestari, 1945

Aapo

Rissasen ehdotus tarkoittaa käytännössä sitä, että kunhan lapset oppivat uskonasioiden olevien pyhiä, he myös ymmärtävät antaa maahanmuuttajille periksi kaikessa, missä jälkimmäiset keksivät vedota uskontoonsa. Uskonto ei todellakaan ole ratkaisu monikulttuurisen yhteiskunnan ongelmiin, vaan päinvastoin, mitä enemmän monikulttuurisessa yhteiskunnassa on uskonnollista virittyneisyyttä, sitä todennäköisemmin se hajoaa käsiin.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

- Robert J. Hanlon

Siiseli

Eli suomeksi jo pikkuruisena lapsena aivoihin imetty monikulttuurisaastutus voi lisätä sinisilmäisyyttä. Hyvin todennäköistä.
Vihreys kiteytettynä: "Mitenkäs muuten tähän reagoisi kuin tunteella."

requiem

Ei. Ei näin.

Tässä on juuri kyse siitä loputtomasta multikulttuurin suosta, jossa lähdetään väsäämään kaikille ryhmille heidän mieleistään palvelua. Juuri tähän ei pidä lähteä, ei missään tapauksessa.

Täydennetäänpä juttua vähän YLE:n uutisella. Mukaan oli otettu myös Jussi K. Niemelän mielipiteitä. Boldaukset omia.

QuoteKirkot toivovat kouluihin lisää uskonnonopetusta

julkaistu tänään klo 18:20

Ekumeenisten kirkkojen mukaan uskonnonopetuksen pääpaino on kouluilla. Eri uskontojen yhteistyötä tulisi parantaa täydennyskouluttamalla opettajia, ei purkamalla uskontotuntien pienryhmiä.

Ekumeeninen seminaari "Arvot mekin ansaitsemme" kokoaa tänä viikonloppuna kymmeniä uskonnonopettajia kuulemaan kirkkojen kantaa koulujen uskonnonopetukseen. Kirkkojen toiveet ovat selvät. Uskontotunteja pitäisi järjestää useammin, eikä nykyistä, lapsia uskonnon mukaan ryhmiin jakavaa mallia tulisi muuttaa.

Suomen Ekumeenisen Neuvoston mukaan uskonnonopetuksen pääpaino on kouluilla.

- Toivoisin, samalla lailla kuin kolleegani islamilaisessa neuvostossa toivovat, että koulun uskonnonopetus voisi olla se peruspaketti, joka periaatteessa riittää. Ja sitten seurakunnat täydentävät sitä omista näkökulmistaan, niin kuin hyväksi näkevät, kertoo pääsihteeri Heikki Huttunen.


Myös Vapaa-ajattelijoilla on seminaari tänä viikonloppuna. Sekin käsittelee koulujen uskonnonopetusta, mutta tavoitteet ovat toiset. Vapaa-ajattelijoiden mukaan nykyinen opetusmalli lisää suvaitsemattomuutta.

- Jos lapset hyvin nuoresta kasvatetaan siihen, että nämä ihmiset kuuluvat tähän ryhmään ja nämä ihmiset kuuluvat tähän toiseen ryhmään, niin se ei ainakaan minun ja vapaa-ajattelijoiden mielestä lisää suvaitsevaisuutta, kertoo puheenjohtaja Jussi K. Niemelä.
Ekumeenisen Neuvoston pääsihteeri on asiasta eri mieltä.


- Lapsi ei ole hajuton, mauton ja väritön, vaan hän kuuluu johonkin taustaan, hän kasvaa siitä taustasta. Se, että uskontoa opetetaan eri ryhmissä, antaa mahdollisuuden dialogiin.

Huttunen pitää tärkeänä, että vaikka opetusta annetaan erillisissä ryhmissä, tekevät ryhmät keskenään yhteistyötä. Tällaista voisi olla esimerkiksi omista uskonnollisista juhlaperinteistä toisille lapsille kertominen.


Uskonnon tilalle käsitöitä

Molemmat tahot korostavat uskontojen rajat ylittävää yhteistyötä. Vapaa-ajattelijain mukaan yhteistyö ja ymmärrys paranisi kuitenkin parhaiten, kun ryhmäjaon sijaan eri uskontokuntiin kuuluvat lapset opiskelisivat yhdessä. Uskonnon opetus olisi yleisellä tasolla, esimerkiksi historianopetuksen ohessa ja tunnustuksellinen opetus jäisi seurakunnille.

- Minun mielestäni pitäisi opettaa vaikka käsitöitä ja muita tällaisia yhdistäviä tekijöitä, taideaineita, kuvaamataitoa ja musiikkia, joista on aidosti hyötyä ihmisen kasvulle, Niemelä kertoo.

Opetusministeriö on pohtinut talven aikana eri aineiden tuntijakoa ja mahdolliset muutosehdotukset julkistetaan toukokuun alussa. Tällöin selviää myös se, ehdotetaanko peruskoulujen uskonnonopetukseen muutoksia.

YLE Uutiset / Anne-Pauliina Rytkönen

Juuri tuo yksi Huttusen aivopieru pistää aivan sanattomaksi. Hänen mielestään (mahdollista) dialogia auttaa lasten opettaminen erillisissä ryhmissä uskon mukaan. Mielestäni (mahdollista) dialogia edistää kaikkein parhaiten se, että koululaiset ovat keskenään luontevasti tekemisissä keskenään normaalin koulutyön merkeissä.

Vaikka tämä taas kirpaisee uskonnollisia ihmisiä, mielestäni nykyisenkaltainen uskonnonopetus pitäisi heivata pois kouluista ja nopeasti. Miksikö? Jutuissa haluttavasta kehityksestä on vain huonoja kokemuksia multikulttuurisemmilta alueilta, yhteiskuntaryhmien eriytymistä, verovaroista kustannettua fundamentalismia ja juuri sitä itseään.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Aurelius

Ja tämä mies johtaa LÄHETYSseuraa. Siinä kääntyvät ennen muinoin lähetysseuran kautta pakanamaailmaan Kristuksen valoa viemään lähteneet miehet ja naiset haudoissaan.

Mutta taitaa olla lähetysseuralle valtion kehitysyhteistyörahoja tiedossa?

pelle12

 Vuodet ja vuosikymmenet vaihtuvat, mutta mikään ei muutu. :facepalm: Aina tätä samaa P...aa. Samaa, jota sai korvat täyteen jo 70-luvulla. Mitenkäs se Astrid-täti sanoikaan? Samat fraasit, samat väitteet jatkuvasti- yleiseurooppalaista, huolestuttavaa...

M.

QuoteSe, että uskontoa opetetaan eri ryhmissä, antaa mahdollisuuden dialogiin.

Siis - tietysti - lasten jakaminen eri ryhmiin antaa mahdollisuuden ryhmien väliselle dialogille - ja on sen looginen edellytyskin(?) -  mutta yhtä lailla se antaa mahdollisuuden konfliktille.

Pidän myös erityisen mielenkiintoisena, että uskonnonopetuksen suhteen jakautumista ryhmiin pidetään hyvänä asiana, mutta ihmisten jakautumista kansoihin ja kansallisuusaatetta taas pidetään huonona asiana... eivätkö nekin anna mahdollisuuden dialogiin Rissasen logiikalla? Nähtävästi monikulttuurisuus toimii makro- ja mikrotasoilla ihan omalla logiikallaan: se, mikä on toivottavaa yleisesti, ei olekaan toivottavaa paikallisesti.