News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Onko nuivuus tuottanut ongelmia lähipiirissäsi?

Started by Vetinari, 20.02.2009, 14:57:02

Previous topic - Next topic

Vetinari

Onko kenelläkään muulla kuin minulla nuivistuminen tuottanut ongelmia ystävä/tuttavapiirissä?

Ihan ensin täytyy tunnustaa se häpeällinen asia, että olen joutunut salailemaan nuivuuttani. Facebookissa moni ystävänä pitämäni henkilö (jotka ovat siis reaalielämän ystäviä sekä entisiä koulu- ja työkavereita) nosti saamarinmoisen älämölön kun liityin Scripta-ryhmään ja Teemu Lahtisen lukijaksi ja kannattajaksi. Vastalauseiden ja paheksuvien kommenttien ryöppy sai minut peittelemään tätä asiaa, kun en jaksanut selittää mantroja hokeville ja niihin uskoville mistä on kysymys, kun heillä oli jo järkähtämätön mielipide valmiina. Ainahan sitä voi sanoa, että anna sellaisille kenkää, mutta kyllä se sieppaa, kun suvaitseviksi tunnustautuvat kaverini eivät äkkiä enää suvaitsekaan minua. Ja kun takana on useita (jopa toistakymmentä) ystävyysvuosia, ei ystävyyssuhteesta lähteminen ole kovin helppoa.

Yksi parhaimmista ystävistäni on paikallisen suvaitsevaisuuspiirin kovaääninen lippulaiva ja kasvatettu Vihreäksi jo pienestä pitäen, ja Homma kaihertaa välejämme pahasti. Minä olen hänen mielestään suvaitsematon rasisti ja islamofobi (en ole kumpaakaan). Minun puolestani hän voi järjestää moku-iltoja ja -tapahtumia, ei heiluta minun venettäni. Mutta minun Scriptanlukemiseni ja islamkriittisyyteni heiluttaa hänen venettään aivan liikaa.

Hommasta en kuitenkaan luovu. Katkera kuitenkin olen - kuinka voisinkaan olla olematta - kun ystävät ja kaverit ottavat etäisyyttä ja sanovat tuttavuuden irti tällaisen takia. Minä olen antanut heille vapauden uskoa ja tukea juuri sitä mihin he itse haluavat aikansa ja energiansa laittaa, ja olen hieman käärmeissäni kun minulle ei haluta antaa samaa oikeutta. "Mä en voi niinq leikkii sun kaa kun sä oot rassisti."

Onko kenelläkään muulla samanlaisia kokemuksia? Ovatko työkaverisi ruvenneet supisemaan selkäsi takana kun olet kertonut mokukriittisiä mielipiteitä? Ovatko kaverisi älähtäneet kun kerrot lukevasi aktiivisesti Scriptaa? Eikö vihervasemmistolainen sisaresi suostu enää puhumaan kanssasi puhelimessa? Pelkäätkö nuivaksi tunnustautumista?

Kaikkein ihanteellisinta olisi pystyä olemaan avoimesti nuiva pelkäämättä jatkuvaa tuomiolla oloa.
"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

etnis

"You got some fucked-up friends!"

- Tyler Durden, Fight Club

Leikki leikkinä. Mutta aika lailla fasistista pistää tällaiset asiat ystävyyden edelle, kertoo manian syvyydestä aika paljon.
Chaos rampant in age of distrust
Confrontations impulsive habitat

urogallus

Quote from: Vetinari on 20.02.2009, 14:57:02

Onko kenelläkään muulla samanlaisia kokemuksia?

Saman suuntaisia, mutta ei niin pahoja kuin sinulla.

Ovatko työkaverisi ruvenneet supisemaan selkäsi takana kun olet kertonut mokukriittisiä mielipiteitä?

Töissä ei juuri politiikkaa puhuta. Työpaikkani on tehdas, jonka työntekijöistä n. 1/3 on maahanmuuttajia tai -taustaisia - mikäli nykyään slaavit ja itäaasialaiset vielä lasketaan "varsinaisiksi" maahanmuuttajiksi. Uskon, että väki on nuivaa etnisyyteen katsomatta: duunareilla on vähän sellaisia taipumuksia.

Ovatko kaverisi älähtäneet kun kerrot lukevasi aktiivisesti Scriptaa?

Epäluuloisimmin nuivuuteeni suhtautuvalla kaverillani tuntuu olevan kasvava kiinnostus Halla-ahoa kohtaan. ;D Emme ole juuri keskustelleet aiheesta. Scripta ei ollut kovin merkittävä tekijä omassa nuivistumisessani, enkä ole koskaan edes suositellut sitä kenellekään.

Pelkäätkö nuivaksi tunnustautumista?

Sanotaan näin: en kysyttäessä rupea sitä kieltämään, mutten sitä tuo aktiivisesti esille. Varsinkaan en sitä tee yliopistolla (olen myös opiskelija), mutta eipä siellä kauheasti puhuta politiikkaa muutenkaan.

JohannaS

Juuri eilen kävi tälleen. Vierailin siskoni luona. Tiedän että hän ei ole kiinnostunut politiikasta, joten en ole tuputtanut homma-asiaa hänelle. Olen vain kerran tai pari kysynyt, että oletkos muuten lukenut sen Halla-ahon Scriptaa ja mitä tykkäät tyypin mielipiteistä. Mutta koska siskoni ei ole viitsinyt etsiä tai lukea sivustoa, niin en ole tuputtanut. Jos hän ei ole kiinnostunut asiasta, niin ei sitten ole.

Mutta tässä eilen hän näki sivusta kun selailin Hommafoorumia. Hän kysyi uteliaana minulta: "oletko maahanmuuttajavastainen?". No, yritin sitten selittää niitä juttuja että maahanmuuttokritiikki on eri asia kuin maahanmuuttajavastaisuus, ja että virallisen liturgian mukaan olen rasisti, mutta olen silti äärimmäisen kiinnostunut maailman ihmisoikeustilanteesta ja haluan puolustaa muslimienkin ihmisoikeuksia.

Sanoin että etenkin muslimien maahanmuuton kanssa Suomen täytyy olla varovainen. Siskoni loukkaantui ja kertoi tuntevansa muslimeja. Hän mainitsi siitä, että eräs yhteisistä tutuistamme (nainen jota en ole nähnyt vuosiin mutta johon siskoni on vielä yhteyksissä) nai sittemmin muslimin. Kyselin tapauksesta. Tuo nainen löysi kosovolaisen muslimipoitsun, meni naimisiin, sai lapsenkin. Sitten tuli avioero ja huoltajuuskiistat. Kyselin lisäinfoa ja perustelin kysymyksiäni sillä, että muslimimaahanmuutossa käytetään myös lumeliittoja oleskelulupakeinottelussa. Sisko loukkaantui taas ja sanoi, että tuo naistuttumme poikaystävineen joutui kokemaan hirveästi stressiä, koska heidän oli koko ajan pakko todistella ihan kaikille että heidän rakkautensa oli aitoa eikä lumeliitto. Rakkauden kyseenalaistaminen oli siskoni mielestä tunteetonta.

Yritin selittää että vastustan shariaa ja vastaavia asioita. Luin siskolleni ääneen MuslimiNaisen postauksia täältä. Yritin osoittaa hänelle että muslimeilla on ajatuksia jotka ovat länsimaisille oikeuskäsityksille täysin vieraita. Mutta siskoni ei kritisoinut MuslimiNaisen postauksia. Sen sijaan hän sanoi minulle, että äänensävy jolla luin ne sitaatit oli "tosi ylimielinen ja halveksiva".

Selitin että islamissa syyllistetään naista raiskauksista ja miestä pidetään uhrina, ja että Koraani 4:34 antaa miehelle Allahin tarjoaman luvan lyödä vaimoaan. Siskoni selitti että "no kyllä nainen muutenkin tuntee syyllisyyttä kun joutuu raiskatuksi" ja "no kyllä naisia muutenkin lyödään". Hän ei suostunut ymmärtämään mikä ero on näissä tapauksissa:
-nainen tuntee syyllisyyttä raiskatuksi joutumisesta mutta yhteiskunta pitää häntä uhrina
-nainen tuntee syyllisyyttä raiskatuksi joutumisesta ja itse kaikkivaltias luoja julistaa hänet syypääksi koko raiskaukseen

Siskoni sanoi että "sun asenteesi ällöttää mua". Meinasi tulla thors-tyyliin itku. Siskoni ei ole ottanut lainkaan selvää siitä mitä jihad ja sharia tarkoittavat, mutta silti hän olettaa tietävänsä asiat paremmin kuin minä. Kun huomautin hänelle siitä että hän ei edes seuraa politiikkaa eikä ole ottanut mistään näistä asioista itsenäisesti selvää, niin hän veti taas herneen nenään. Ja kun selitin tarkemmin sitä kaikkea mikä islamissa mättää, niin lopulta hän suuttui ja sanoi että ei halua puhua tästä asiasta.

Se satutti että oma sisko tuomitsi mielipiteeni "ällöttäviksi" eikä ollut halukas tietämään miksi ajattelen niin kuin ajattelen. Ajatukseni ovat osa sitä kuka olen, ja ajatukseni ovat vuosia kestäneen prosessin lopputulos. Ei tunnu kivalta jos siskoni pitää minua rasistina eikä halua edes kuunnella minun näkemyksiäni. Satutti ja toi epätoivoa kun tajusin, kuinka vaikea Suomen asenneilmapiiri on. Ihmiset eivät yksinkertaisesti halua avata silmiään todellisuudelle.

No, jatkoin kuitenkin puhumista hänen kanssaan, kumpikin pahoitteli sitä että olimme loukanneet toisiamme, ja jonkinlaiseen lopputulokseen päädyimme. Lopuksi sovimme vielä, että koska hän pakotti minut myöhemmin päivällä katsomaan inhoamaani TV-sarjaa Family Guyta, niin vastineeksi siskoni lupaisi mennä lukemaan Scriptaa jokin päivä.

Tätä konfliktia lukuun ottamatta en ole IRL päätynyt konflikteihin mokutuksesta. En ole erityisesti kaapissa mielipiteideni kanssa enkä pelkää sanoa ajatuksiani, mutta en viitsi lähteä paasaamaan niistä oma-aloitteisesti. Ihmiset eivät tykkää siitä että heille tuputetaan politiikkaa. Lähden siis puhumaan jutuista vain jos keskustelukumppani itse ottaa asian puheenaiheeksi. Niin kuin nyt tuossa tapauksessa siskoni kanssa. En olisi alkanut puhua aiheesta jos hän ei itse olisi aloittanut keskustelua.

bebeto007

Moi, minun kaverini liittyivät Facebookissa lähettäkää rasisti ystävämme avaruuteen ryhmään vastalauseena sille, että olen mm. Jussi Halla-ahon ystävä siellä. Vastaiskuna pistin heille linkin, että toivoisin mielummin pääseväni heille tärkeään Eläinoikeusfoorumin keskusteluun Avaruuden sijaan. Avasin samalla blogin, joka käsittelee Suomen politiikkaa ja pyrin kriittisesti esittämään epäkohtia taloudenpidosta ja humanitaarisen maahanmuuton vaikutuksista.

Nyt kävi semmoinen onni, että kyseinen Eläinoikeusfoorumin Halla-aho keskustelu on tosi nuiva ja moni "kukkahattu" ystäväni on luullut, että kaikkien "kukkahattujen" tulee vastustaa nuivismia. Blogini kautta olen esimerkein kertonut mihin minusta vääryydet kasaantuvat.

Kuitenkin faktat faktoina, koen että saan ääntäni kuuluviin. Olen korkeasti koulutettu ja toimin yrittäjänä, jossain vaiheessa aion toimia myös politiikassa taustavaikuttajana.

Toisinaan on hyvin vaikea luovia tällaisten asioiden kanssa, onnekseni omat vanhempani ja vaimoni ymmärtävät mitä teen. Haasta ystäväsi avoimeen keskusteluun ja kysy, etteikö heidän mielestään sananvapaus ja kritiikki voi olla mielipiteitä myös vaarantamatta kaveruutta. Toinen vaihtoehto on pitää matalaa profiilia. Uskon kuitenkin, että esim. täältä Forumilta löytyy paljon samanikäistä ja henkistä ystävää. Pääpaino pitää olla tekemisen meiningissä, sillä saamme täällä myös sosiaalista verkottumista aikaan. Oikea vanha kaveri kestää myös uudet kaverit ja massavoima yleensä saa uusia päitä kääntymään mielipidevaikuttamisen muodossa.
War is not over until you admit it to yourself! *General Patton*

escobar

Onne siskot tuollasia :-\ minulla nimittäin vähän sama homma. Ihan sama mitä yrittää sanoa tai perustalla, vastaukset tulee jotenki kuin levyltä, eli siis ilman että oikeasti miettisi asioita, ja se levy on juuri sitä mitä media soittaa.
Zort!

Jouko

Väittelyjä on synynyt kantakuppilassa. Mutta on puolustajiakin tasapuolisesti. Tämä on niitä asioita jotka jakavat kansaa. En tahtoisi mitään verivihollisuuksia. Mutta sen välttäminen on vaikeaa ellei mahdotonta jos vastapuolena on joku uskonnollis-fanaattinen mokuttaja. Saan kyllä helposti ystävän sellaisesta jolla on ikäviä kokemuksia maahanmuuttajista. Ja kas kummaa: niitä saa kun joutuu tekemisiin somalien kanssa. Mutta täytyy muistaa että meidän ikiaikaiset mustalaisetkin osaavat olla aika ikäviä tapauksia. Se on sitä jälkitietoa, ei ennakkoluuloa.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Kami

Kavereiden kesken ei ole. Kaikki on osapuilleen samoilla linjoilla ja kuuntelevat. Monet eivät yleisesti ole niin kiinnostuneita asiasta kuin minä, mutta yhtäkään vastakkaista näkemystä en ole kohdannut, paljon rankempiakin ovat osaksi nuivuudessaan.

Siskojen kanssa tiedän ettei keskustelu hyödytä yhtään mitään, enkä naisten kanssa ole asiasta juuri koskaan keskustellut. En ylipäätään jaksa tietyistä asioista keskustella naisten kanssa keskimäärin, sillä ne eivät totutusti johda muuhuin kuin minun henkilökohtaisiin vikoihini ja ymmärtämättömyyteeni. Tosin edellinen tyttöystävä oli samaa mieltä asioista. Aika harvinainen tapaus.
Kaatukaa, oi kaikkivallat/näyttäkää, on teissä miestä/kapinoikaa kerran edes/uinumatta virran mukaan/menkää syyttäjäinne eteen/kerran silmät avoimina/myöntäkää se todeksi/ on valikoitu valheet vaan

CMX - Kansalaiset

Lemmy

No mulla on aika paljon maahanmuuttajia tuttuina ja kavereinakin, ja niillä on kyllä joillakin nuivempi asenne kuin mulla. Ja osalla rasistisempi, esimerkiks kun mä olen eestiläisten kanssa ja sisään astelee suojavärissä oleva toinen tuttu niin mustperse tulee heti. Sitten mulla on taas myöskin tuttuina opiskelijoita, pakolaisia jne. afrikasta tulleita ja siinä porukassa niin nuiva asenne ja rasismi vasta joskus leiskuaakin... Joka porukkaan mahtuu myös kukkahattutätejä ja setiä ja joskus me vittuillaan niille urakalla.

Mä olen jokseenkin tunnettu paikallisessa, että jos siellä haahuilee joku "vieras naama" joka on varsinainen maahanmuuttaja, niin mulle sanoo baarimikko, että "onks toi sun kaveris", koska yleensä mulla on joku tuttu tai tutuntuttu joka on tumma tai muuten kumma.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

PP

Quote from: Vetinari on 20.02.2009, 14:57:02Onko kenelläkään muulla kuin minulla nuivistuminen tuottanut ongelmia ystävä/tuttavapiirissä?

Yksi parhaimmista ystävistäni on paikallisen suvaitsevaisuuspiirin kovaääninen lippulaiva ja kasvatettu Vihreäksi jo pienestä pitäen, ja Homma kaihertaa välejämme pahasti. Minä olen hänen mielestään suvaitsematon rasisti ja islamofobi (en ole kumpaakaan). Minun puolestani hän voi järjestää moku-iltoja ja -tapahtumia, ei heiluta minun venettäni. Mutta minun Scriptanlukemiseni ja islamkriittisyyteni heiluttaa hänen venettään aivan liikaa.

Aikoinaan sain sukset pysyvästi ristiin erään naispuolisen ystäväni kanssa, kun erehdyin kertomaan hänelle mielipiteeni feminismistä. Olin kuulemma sovinistisika jne. Ensi alkuun pyysin alkuperäistä mielipidettäni anteeksi, mutta tulin jo seuraavan tunnin kuluessa järkiini ja peruin anteeksipyyntöni. Ilmoitin että mikäli et kykene mitenkään suvaitsemaan tätä perustavaa laatua olevaa mielipide-eroamme ja keskustelemaan siitä normaalien ihmisten tavoin, se on sitten ystävyytemme loppu.

Kuten arvata saattoi, "väärä" mielipiteeni oli jotain sellaista jota ks. ihminen ei voinut sulattaa, joten ystävyytemme päättyi virallisesti siihen. Oma neuvoni on, että vaikka tämä ystäväsi olisi sinulle kuinka tärkeä hyvänsä, sinun ei missään nimessä pidä alkaa pyytelemään mielipiteitäsi anteeksi pelkästään siksi, ettei ystävyyssuhteenne katkeaisi. Minusta ystävyys ei saa perustua "kiristykselle", jossa toinen osapuoli kylmästi sanelee mitä toinen saa ajatella, tai muuten ystävyydelle ei muka ole perusteita.

Mitä julkiseen nuivuuteen tulee, niin pääsääntöisesti olen pitänyt mielipiteeni omana tietonani, mutta suoraan kysyttäessä olen kyllä kertonut mitä mieltä olen.
Vaikka olisitkin paranoidi, se ei tarkoita etteivätkö NE voisi olla perässäsi.

Embo

Nuivuus ja Homma (ymmärtäköön ne kukin miten haluaa) aiheuttaa tunne-elämäpitoisia mielipiteitä niitä vastaan. Nykyihmisille, varsinkin nuorille, tuntuu olevan vieras ajatus, että jonkin monimutkaisen asian herättämä tunnereaktio ei ole useinkaan riittävä peruste asian arvioinnille, eivätkä tunnereaktiot muuta maailmaa. Wishing doesn't make it so, sanotaan englanninkielisessä maailmassa. Jos maahanmuuton ongelmista puhuminen aiheuttaa ikäviä olotiloja, eivät ongelmat siitä poistu, vaikka niistä puhuminen lopetettaisiin, tai vaikka niihin keksittäisiin joku lonkalta vedetty syy ja ratkaisu.

Itse keskustelin taannoin naisen kanssa, joka on periaatteessa samaa mieltä monista asioista Halla-ahon kanssa, mutta kieltäytyy lukemasta tämän kirjoituksia, koska "on niin törkeää toivoa jonkun naisen tulevan raiskatuksi, edes oikeutetusti, että en halua lukea moisia kirjoituksia". No, se mamuillan somalinainen sitten nuivisti tätäkin naista melko tavalla.

Itse tunnen paljon maahanmuuttajia, ja vedän asemani vuoksi asioissa matalaa profiilia, en allekirjoittele adresseja tai liity Facebook-ryhmiin suuntaan taikka toiseen. Äänestän kyllä, mutta senkin siksi että voin tehdä sen salaa. Oikeaa rasismia olen kyllä vastustanut avoimesti ja teoin. Myös silloin, kun rasismi kohdistuu maahanmuuttajien taholta valtaväestöön.

Julistamisen asemesta teen salakähmäistä anti-islamistista käännytystyötä. En julista enkä paasaa, vaan käytän sokraattista metodia - esitän pohdiskelevia kysymyksiä esimerkiksi siitä, miksi terroristit ovat usein muslimeja ja harvoin buddhalaisia, ja kun niihin tulee standardivastauksia, niin pohdin niitä taas uudella kysymyksellä. Tällainen pohdiskeleva ote tuntuu olevan aika tehokas tapa aktivoida kanssakeskustelijan omaa ajattelua.

Veli Karimies

Tiedättekö nuo lapset? Jotka ovat juuri oppinet puhumaan ja yrittävät ilmaista itseään. Jos joku ei joskus oikein pahasti ole niin kuin pitäisi ruvetaan hokemaan näitä mantroja.. mm. vaikka nukkumaan mennessä "laita peitto päälle" kun lapsi on itse sen ensin potkinut monta kertaa pois. Mantra saattaa jatkua jopa useita tunteja. Jossain vaiheessa lapsi on niin kiihottuneessa tilassa ettei edes itsekään muista miksi aloitti tuon matran hokemisen, hokee vaan, kun on paha mieli, eikä varmasti lopeta vaikka mikä olisi.

Kuvaus sopii hyvin suvaitsevaiseen.

Mulla oli yksi tällänen ystävä, mutta siitäkin päästiin eroon jo vaihaisessa vaiheessa. Hän pisti välit poikki koska en ollut samaa mieltä kun hän.

M.E

Itselläni on ollut lieviä ongelmia muttei mitään niin pahaa kuin joillakin täällä kirjoittaneista. Koko isäni puolen suku on todella nuivaa mutta äitini menee ihan "musta tuntuu pahalta" -linjalla. Pikku-siskoni (19v) on oikea tuuliviiri: välillä se on ihan samaa mieltä ja sitten seuraavana päivänä syyttää rasisti natsiksi ja kun häviää väittelyn asia argumenteilla niin sitten se lähtee ovet paukkuen ja rasistikortit viuhuten menemään.

Lähimmät ystäväni ovat nuivia ja tietävät mitä ajattelen. Heistä ajatukseni hyväksyy kaikki muut (mukaan lukien eräs muslimi) paitsi yksi tiedostaja, jolle somalit ja muslimit on jalustalla mutta sillä itsellään on tosi nuivia mielipiteitä romaneista. Olen huomauttanut, että hänen asenteessaan on ristiriita mutta hän ei kykene sitä näkemään.

Jotkin kaverini, joille olen puhunut maahanmuutosta päivittelevät kauhuissaan "rasistisia" asenteitani mutta kukaan ei ole mitään ultimaatumeja jättäneet koska he tietävät, että jo pelkkä uhkavaatimus minulle riittää välien poikkipistämiseen. Niinpä he vain pyrkivät välttämään maahanmuutosta puhumista kanssani.
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

Nationalisti

Quoteopittavaa heiltä yhteisöllisyydestä ja vanhusten kunnioittamisesta

Ei välttämättä heiltä, mutta opittavaa on. Kansalaisyhteiskunnan alasajo oli suuri tragedia yhteiskunnallemme.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

CaptainNuiva

"Yksi parhaimmista ystävistäni on paikallisen suvaitsevaisuuspiirin kovaääninen lippulaiva ja kasvatettu Vihreäksi jo pienestä pitäen, ja Homma kaihertaa välejämme pahasti. Minä olen hänen mielestään suvaitsematon rasisti ja islamofobi (en ole kumpaakaan). Minun puolestani hän voi järjestää moku-iltoja ja -tapahtumia, ei heiluta minun venettäni. Mutta minun Scriptanlukemiseni ja islamkriittisyyteni heiluttaa hänen venettään aivan liikaa."

Väittäisin että ystäväsi ei ole todellinen ystäväsi vaan haluaa rakentaa ympärilleen oman fantasiansa todeksi jotta tämä ympäröivä "Pienoismaailmansa" taas sitten ruokkisi hänen vakumustaan.Fantasiaan ei sovi kukaan tai mikään eri mieltä oleva ja mistään asiasta,josta hän on vakaumuksellisesti ja vahvasti jotain mieltä, ei saa keskustella tai sitä ei saa asettaa kyseenalaiseksi, muutoin "Ystävä" pistetään vaihtoon.
Valittetavasti sinut halutaan omistaa ja jos lelu(Sinä) ei toimi niin tarvitsee hankkia uusi ja vanha heittää pois.
Samalla periaattella menee tämä maailmanparantaminen ja kaiken halailu, tässä fantasiassa pakolaiset/turvapaikanhakijat eivät ole ihmisiä vaan lemmikkejä (Omillaan toimeentulevia maahanmuutajia sen sijaan ei haluta halata koska heitä ei pystytä sijoittamaan fantasian vision jossa jokainen tulija tarvitsee juuri fantasian rakentajalta oman halauksensa, semmoinen kun ei käy että joku tulisi maahan ensin ruokkimatta suvaitsevaisen omatuntoa paremmaksi).

Apropoo....Todellinen ystävä ei uhkaile tai kiristä toisen mielipiteillä tätä vastaan.
Kokeileppa "Ystäväsi" kanssa jotain toista aihetta josta tiedät hänen olevan jyrkästi jotain mieltä ja jos taas loukkaantuu, olet valitettavasti vain olemassa hänen egoaan varten.

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

JML

Minulle on vaimoni taholta tullut todella suuria vaikeuksia nuivuuteni takia. Vaimoni suhtautuminen esim. Halla-ahoon ja hänen mahdollisesti esittämiin ajatuksiin on täysin tunneperäistä ja torjuvaa. Vaimoni ei omaa minkäänlaista prosessointikykyä näissä asioissa. Herne menee välittömästi nenään ja tosi syvälle.

Hyökkäyksiä olen saanut osakseni myös työpaikalla, tosin vain maahanmuuttajatyötä tekevältä ihmiseltä.

Kyllä tämä nuivuus kaiken kaikkiaan on sellainen asia, jota pitää peitellä, ellei sitten ole valmis ottamaan ikäviä leimoja otsaansa. Näin minäkin olen aina silloin tällöin menetellyt.

Esa N.

No itse kirjoitan nykyään omalla nimellä tänne. Olen perustanut Homma^^^ yhteisön facebookiin kun foorumilla yllyttivät. Jos jollakulla sitä vastaan on jotain sanomista, hän on siihen oikeutettu. Oikeuden omaan mielipiteeseeni pidän kuitenkin itselläni.

Lähipiirini on "välinpitämätöntä nuivaa". Eli ajatukset ovat nuivia, mutta siihen se jääkin. Minkäänlaista osallistumishalua yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen muutamalla - edes äänestämiseen - ei ole. Se tavallaan harmittaa.

edit: +i :D
There's too many men, too many people making too many problems..

Jos Suomi nähdään maana, josta saa turvapaikan tai on helppo oleskella, se voidaan nähdä vetovoimatekijänä. - Astrid Thors 25.02.2009

Avrelivs

Eipä juuri mitä ystäviin ja perheeseen tulee, mutta tietyissä piireissä voisi tuottaa. Jotkut ihmiset ovat äärimmäisen herkkiä tässä asiassa, ja totaalisen jumiutuneita siihen uskoon, että kaikki maahanmuuttopolitiikan ja maahanmuuton haittojen kritisointi on rasismia. Sellainen on ikävää. Itse yritän suhtautua noihin tapauksiin huumorilla ja suvaitsevaisuudella, ja selittää kantani mahdollisimman hyvin. Joskus onnistun siinä määrin, että toinenkin nuivistuu, joskus saadaan aikaan vain aselepo jossa tyydytään olemaan eri mieltä. Tämä on hieman samanlaista kuin punaisten ja valkoisten kiistat aikoinaan. Silloin olivat jotkut veljekset aivan erimielisiä näistä asioista, ja riitoja tuli.
Bears on a Submarine

Jesse Ikälumi

Kyllähän se niin on, että kuka hommaan tarttuu se hommaan hukkuu.

Jotta Homma kehittyisi suvaitumpaan suuntaan, olisi ehkäpä pienen perestroikan aika. Glasnostilla saataisiin homman oikeat ongelmat avautumaan myös sisäpiirissä, ja asioiden myöntäminen antaisi vastustajille vähän suvaitsevamman kuvan. Halla-aholaisen realismin lopettaminen olisi ainakin oiva alku Homman perestroikalle.
I will never be a memory.

Jesse Ikälumi

Quote from: Esa N. on 20.02.2009, 19:30:00
Quote from: Jesse Ikälumi on 20.02.2009, 19:20:40
Kyllähän se niin on, että kuka hommaan tarttuu se hommaan hukkuu.

Jotta Homma kehittyisi suvaitumpaan suuntaan, olisi ehkäpä pienen perestroikan aika. Glasnostilla saataisiin homman oikeat ongelmat avautumaan myös sisäpiirissä, ja asioiden myöntäminen antaisi vastustajille vähän suvaitsevamman kuvan. Halla-aholaisen realismin lopettaminen olisi ainakin oiva alku Homman perestroikalle.

Kerropas Jesse millä tavalla tämä sinun edellinen postaus liittyy tähän ketjuun yhtään mitenkään? Ainakin omasta mielestäni ketjun otsikko on hyvin selkeästi tajuttavissa, mutta äijä ammentaa taas ihan jotain muuta tajunnanvirtaa.

Kyse oli siis siitä, onko nuivuus tuottanut ongelmia lähipiirissäsi. Ei siitä mitä sinun mielestäsi Hommalle pitäisi tehdä :D

No se liittyy suoraan, islamilaisen väestön reaktiohin.

No ei, kyllähän tuo nyt liittyy. Jos lähipiirisi saa hommasta suvaitsevamman kuvan niin tuskin niitä ongelmia sikiää.
I will never be a memory.

Avrelivs

Kuulkaapas nyt, forumilaiset. Se on sillä tavalla, että päivän trollauskiintiö on jo käytetty, ja seuraava off-topic Jesse-tyyliin kyllä lähtee Peräkammarin puolelle. Jätetään ne reformit muihin ketjuihin. Tämä ketju käsittelee nuivuuden tuottamia ongelmia kirjoittajien lähipiireissä. ;D
Bears on a Submarine

braeden

Itse olen jokseenkin onnistunut konvertoimaan oman ystäväpiirini vuosien mittaan nuivuuden puolelle. Monet niistäkin, joita pidin vielä jokin aika sitten vastarannan kiiskinä ovat aivan selvästi nuivahtaneet ainakin hieman. Tosin en ole asiasta sinänsä pitännyt mitään hirmuista meteliä, vaan ainoastaan linkkaillut IRCiin räikeimpiä uutisia (jne.) sen enempää mitään kontekstia niille asettamatta. Näistä on jokainen pystynyt omat johtopäätöksensä vetämään.

Kurvari

Kun lukee noita juttuja, niin melko samanlaisia kokemuksia on itselläkin, eli jotkut naisihmiset suorastaan "nousevat raivoon" kun näistä asioista yrittää jutella. Välit on kyllä pysyny kuitenkin hyvänä jokaisen kanssa siitä huolimatta. Mutta valistus jatkuu ;)

Työpaikalla ei tule erimielisyyksiä kun kaikki on oikeestaan samaa mieltä näistä asioista.

QuoVadis

Sama kaava tuntuu muodostuvan kaikista ongelmatapauksista. Kukaan Hommalainen ei katkaise välejä kaveriinsa tämän aatteiden vuoksi, mutta toisinpäin se kyllä käy. Minusta on surullista sanoa tämä ääneen, koska ystäväpiirissäni on niin monta suvaitsevaista, mutta kaikkia suvaitsevaisia tuntuu yhdistävän sama asia: aivojen tunnepuoli on hallitsee toimintaa. Kokonaiskapasiteetti voi olla korkeakin, eli ÄO, mutta sillä ei ole siinä vaiheessa mitään merkitystä, kun tunteet tukkivat hermoradat.

Onko kyseessä geenivirhe, joka poistuu evoluution myötä vai toisinpäin?

VMJ

Itselleni ei ole aiheuttanut suurempaa ongelmaa, vaikka olen nuivuudestani melko avoin. Jotkut voivat olla asioista eri mieltä, mutta silti ollaan väleissä.

En kuitenkaan tietyissä yhteyksissä (esim. kahvitauolla) puhu nuivuudestani. Tämä ei johdu siitä, että piiloittelisin asiaa, vaan siitä että kyseisissä tilanteissa ei muutenkaan puhuta seksistä, politiikasta, uskonnosta etc.
Homma ^^!!

Vetinari

Se mikä minua lohduttaa, on se että parista ystävästä olen saanut ainakin kaappinuivia luetuttamalla heillä Scriptaa sekä joitakin kirjoja joita olen heille suositellut, että ihan kaikki eivät ole onneksi selkäänsä kääntäneet. Oma sisareni on myös nuivistunut (esitin threadin aloituksessa tuon kysymyksen sisarusten reaktioista siksi, että yhdellä nuivistuneella tuttavalla on ongelmia siskonsa kanssa nuivuuden vuoksi).

Itse en nuivuuttani mitenkään mainosta, mutta jos minulta kysytään mielipidettä Perussuomalaisista tai Halla-ahosta, en rupea valehtelemaankaan. Välillä kun satun saamaan jonkin sijaisuuden tai muun pienen työpätkän, kahvitauoillahan tämä nousee jossain vaiheessa esiin, kun tätä pyöritellään julkisuudessa niin paljon.

Tulin tuossa pohtineeksi Homma-opintopiirejä, joihin uteliaat sekä tietämättömät mekkaloitsijat voisivat tulla kuuntelemaan, mistä Hommassa on todella kysymys. Asenteita olisi muutettava, tietoisuutta lisättävä.
"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

Tuplis

Eipä tule kummempia hankaluuksia mieleen.  Suurin osa on samaa mieltä asiasta kanssani ja ne, jotka eivät suoraan tunnusta olevansa, lähinnä kieltävät ongelman olemassaolon.

Minä en tiedä miten tuo jälkimmäinen onnistuu, mutta ilmeisen helppoa se älykkäille ja korkeasti koulutetuille ihmisille on.

Idea Homma-opintopiireistä on yksinkertaisuudessaan mainio.  Kannatan täysillä.

Lemmy

Quote from: Jesse IkälumiHalla-aholaisen realismin lopettaminen olisi ainakin oiva alku Homman perestroikalle.

Mikä sai sinut kirjoittamaan, tekikö kuukerin elli lasikukon ja juotava loppui?
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Embo

Quote from: Tuplis on 20.02.2009, 20:54:42
Eipä tule kummempia hankaluuksia mieleen.  Suurin osa on samaa mieltä asiasta kanssani ja ne, jotka eivät suoraan tunnusta olevansa, lähinnä kieltävät ongelman olemassaolon.

Minä en tiedä miten tuo jälkimmäinen onnistuu, mutta ilmeisen helppoa se älykkäille ja korkeasti koulutetuille ihmisille on.

Älykkäät ihmiset kykenevät käyttämään älyään myös itsensä pettämiseen.

nirva

Olin itse se, joka aiheutti nuiville kavereille ongelmia. Sitten minäkin nuivistuin, ja elämästä tuli helpompaa.