News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-02-20 US Verkkolehti, Monikulttuurinen koulu

Started by pakruti2c263, 22.02.2010, 20:45:53

Previous topic - Next topic

pakruti2c263

2010-02-20 US Verkkolehti
Monikulttuurinen koulu voi olla lapselle hyvä valinta
Minna Tuunainen pohtii verkkokolumnissaan  monikulttuurisen koulun etuja.

Quote"Monikulttuurinen koulu opettaa myötäelämään
Olen kahden kouluikäisen lapsen äiti Itä-Helsingistä. Olemme kantasuomalaisia. Viime aikoina olen seurannut keskustelua siitä, kuinka suomalaiset vanhemmat ottavat lapsiaan pois kouluista, joissa on paljon maahanmuuttajataustaisia lapsia. Tätä on perusteltu esimerkiksi sillä, että opetus kärsii, kun luokalla on liian paljon muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvia lapsia. Monikulttuurisia luokkia pidetään myös levottomampina: kahnauksia oppilaiden välillä syntyy enemmän kuin kantasuomalaisten lasten kesken, jolloin opettajan energia suuntautuu pikemminkin kurin pitämiseen kuin opettamiseen.

Olen itse kasvanut pienessä pohjoissuomalaisessa kaupungissa, jonka ainoa "eksoottisempi" ihmisryhmä tuolloin olivat romanit. Luokallamme oli vain kantasuomalaisia lapsia – joskus hetken joku romanilapsi - samoin kuin koko koulussamme ja kylässämme. Tästä huolimatta luokassamme oli ajoittain hyvinkin levotonta. Luokalle eksyi aina joku niin sanottu "hankala lapsi", jonka huomioiminen vaati opettajalta taitoja ja aikaa.
Maahanmuuttoa tai monikulttuurisuutta ei käsitelty koulussani millään tavalla. Ainoa hetki, jolloin kaupunkimme katukuvassa näkyi hiukan erinäköisiä ihmisiä, oli vuotuinen musiikkifestivaali, jolla silloin tällöin vieraili joku tummaihoinen muusikko, "neekeri" niin kuin tuolloin vielä sanottiin. Muistan vieläkin sen hetken, kun elämäni ensimmäisen kerran hiukan yli kymmenvuotiaana kohtasin kaupungilla "neekerin"; hän tuli kaupan ovesta ulos samaan aikaan kun minä olin menossa sisään, ja piti minulle ovea auki. Olin hämmentynyt. En miehen väristä, vaan hänen kohteliaasta käytöksestään.

Ehkä tästä ensimmäisestä kohtaamisesta syntynyt myönteinen  mielikuva on vaikuttanut suhtautumiseeni maahanmuuttajiin. Olen kokenut koko aikuisen ikäni ajan monikulttuurisuuden, ihmisten erilaisuuden ja toisten kulttuurien ja tapojen kohtaamisen kiinnostavana ja positiivisena asiana. Olen iloinen siitä, että omat lapseni ovat syntyneet ja kasvaneet monikulttuurisella alueella Helsingissä, missä erilaisuuden kohtaaminen on arkipäivää. Ennen kouluikää lapseni leikkivät pihalla eri kulttuuritaustoista tulevien  lasten kanssa. He kävivät kylässä lasten kotona, söivät erilaisia ruokia ja näkivät erilaisia tapoja elää. Näistä asioista he puhuivat jo tuolloin ikään kuin olisi aivan luonnollista, että jokainen koti on omanlaisensa, tuoksuu ja näyttää erilaiselta. Ihmettelyn aiheet eivät liittyneet niinkään kulttuurien tai ulkoisten asioiden erilaisuuteen vaan esimerkiksi siihen, onko joku äiti ystävällisempi kuin minä tai katsooko jonkun isä televisiosta Kauniita ja Rohkeita. Kavereihinsa lapset viittasivat kuvailuilla "se punatakkinen tyttö" -  eikä "se musta tyttö".

Eööh.., mutta se kolikon toinen puoli???

Koko kolumni; http://vesahack.blogit.uusisuomi.fi/2010/02/20/monikulttuurinen-koulu-voi-olla-lapselle-hyva-valinta/
Suvaitsija:
"Monikulttuurisuus on sitä, että meillä on neekeri ja sitten meillä on muslimi, ja kantaväestö suvaitsee ja alistuu."

Simo Hankaniemi

Eli Minna Tuunainen on oikeassa ja kaikki "valkovuotoa" edustavat ympäri Euroopan aivan väärässä. 

Nikopol

Vesa Hack ratsastaa jälleen, tällä kertaa "eiralaiset aina täysin valkoisilla alueilla asuneet maahanmuuttokriitikot"-nimisellä olkipukilla.

Säälittävä ei ole edes oikea sana kuvaamaan Vesa Hackia, koska säälittävyyteen liittyy jotain positiivista. Halveksittava, ehkä.

QuoteMonikulttuurinen koulu voi olla lapselle hyvä valinta

on siis Vesan copypastaaman kolumnin nimi. Tuohon vastaan lyhyesti että niin voikin, mitä sitten? Se voi olla myös todella huono valinta. Tai jotain siltä väliltä.

Vielä toistaiseksi Suomessa on niin pieni hajonta koulujen - sekä mono- että monikulttuuristen - opetuksen tasossa, että vain ääripäät erottuvat edukseen ja ei-edukseen. Ne ei-edukseen erottuvat koulut ovat huono valinta lapselle.

Kyllähän tuon tajuaa jos ei ole Vesa.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Siiseli

Hieno homma. Minna voi aivan keskenään edistää monikulttuurisuutta asuttamalla itseään  etnorikkaassa ympäristössä, eipä se ole muilta kai pois. Mikäs minä olen sitä kieltämään. Kunhan hän ei pakota muita tekemään niin.
Vihreys kiteytettynä: "Mitenkäs muuten tähän reagoisi kuin tunteella."

pakruti2c263

Vilkaisin tässä päivä tai pari iltalehden jutun,  jossa oli rankattu lukiot "paremmuusjärjestyksessä."  Helsingin lukiot olivat artikkelin mukaan kärkipäässä, silmiinpistävänä poikkeuksena kuitenkin äkkivilkaisulla monikulttuuristen kaupunginosien lukiot, joiden ranking pyöri 200 – 300 sijan tietämillä, (koko Suomi).
Joku aktiivi voisi kaivaa iltapulun  (IL) artikkelin nähtäville, aikani ei taida riittää siihen. Ajankohta  oli muistaakseni  18.- 20.02.2010.
Suvaitsija:
"Monikulttuurisuus on sitä, että meillä on neekeri ja sitten meillä on muslimi, ja kantaväestö suvaitsee ja alistuu."

Roope

Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

pakruti2c263

Roopelle Suuret Kiitoksetkumarruksen kera!!
Asiahan käy näistä Selvääkin Selvemmäksi.
Paitsi mä,- kilju alkaa pöhistä jo päässä.
Suvaitsija:

nimetönkeskustelija

Rosengårdin valkovuotoa ei koskaan tapahtunut. Rosengårdissa ei pala autot. Siellä ei saa valkonen kulkija välittömästi turpaan. Siellä poliisi ja palokunta saa tehdä työtään häiriöttä ja paikalliset maahanmuuttajat auttavat heitä. Kaikki ihmiset elää monikulttuurisessa yhteiskunnassa iloista rikasta elämää ja uskokaa tai älkää mutta kommunismikin toimii. Tämähän on kuin jehovien paratiisilehtisistä, joissa lampaat lepäilee leijonien vierellä iloisessa auringonpaisteessa.

Omat kokemukseni kotialueen mamuista on toisenlaisia. Lähikaupassa häiriköi somalien jälkikasvu. He kuolaavat karkkihyllyn edessä kytäten varastamismahdollisuuksia tuntitolkulla ja kun kaupantäti sanoo jotain, sieltä kuuluu kommenttia tyyliin "haista vittu". Sellasia sanoja meikäläinen ei edes osannut vaahtosammuttimen kokoisena. Enkä todellakaan olisi uskaltanut sellasta lähikaupan tädille ladella tai olisi tullu kotona palautetta ja oltais menty pyytämään tätiltä anteeksi takuuvarmasti. Mutta ilmeisesti Minna Tuunaisen lähipiirissä meininki on ihan erilaista. On tämä kummallinen maailma. Miksi kaikki v-mäiset mamut asuu aina mun naapurissa?
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

juge

Quote from: pakruti2c263 on 22.02.2010, 22:31:21
Helsingin lukiot olivat artikkelin mukaan kärkipäässä, silmiinpistävänä poikkeuksena kuitenkin äkkivilkaisulla monikulttuuristen kaupunginosien lukiot, joiden ranking pyöri 200 – 300 sijan tietämillä, (koko Suomi).

Ongelmat eivät edes varsinaisesti näy lukioissa, koska surkein aines jää ulkopuolelle. Peruskouluvertailu olisi mielenkiintoisempi.
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

Brett

Minna Tuunainen kirjoittaa ihan asiaa. Monikulttuurillisuus varmasti auttaa lapsia käsittelemään erilaisuutta ja tuulettaa monesti vanhempienkin ennakkoluuloja. Tämän vuoksi onkin sääli, että hallitsemattoman maahanmuuton seurauksena MoKu on muuttumassa kansan suussa positiivisesta asiasta kirosanaksi. On kuitenkin hieman eri asia onko MaMuja luokassa/asuinalueella <10% vai >80%.

Jos maahanmuutto olisi hallittua ja sillä olisi kansan tuki, ja jos kotouttaminen ja kotoutuminen otettaisiin tosissaan, monikulttuurillisuus voisi todella olla voimavara. Oppimisen tulisi kuitenkin olla molemminpuolista. Jos me opimme maahanmuuttajilta vaikkapa yhteisöllisyyttä, niin he voisivat vaihtoehtoisesti oppia esimerkiksi länsimaisen yksilönvapauden ja tasa-arvon käsitteen. Ja lopputuloksen pitäisi olla suomalainen kulttuuri monikulttuurisilla mausteilla, ei tilkkutäkki joka elää jatkuvassa konfliktissa.

JoKaGO

Quote from: Brett on 23.02.2010, 09:38:18
Minna Tuunainen kirjoittaa ihan asiaa. Monikulttuurillisuus varmasti auttaa lapsia käsittelemään erilaisuutta ja tuulettaa monesti vanhempienkin ennakkoluuloja. Tämän vuoksi onkin sääli, että hallitsemattoman maahanmuuton seurauksena MoKu on muuttumassa kansan suussa positiivisesta asiasta kirosanaksi. On kuitenkin hieman eri asia onko MaMuja luokassa/asuinalueella <10% vai >80%.

Jos maahanmuutto olisi hallittua ja sillä olisi kansan tuki, ja jos kotouttaminen ja kotoutuminen otettaisiin tosissaan, monikulttuurillisuus voisi todella olla voimavara. Oppimisen tulisi kuitenkin olla molemminpuolista. Jos me opimme maahanmuuttajilta vaikkapa yhteisöllisyyttä, niin he voisivat vaihtoehtoisesti oppia esimerkiksi länsimaisen yksilönvapauden ja tasa-arvon käsitteen. Ja lopputuloksen pitäisi olla suomalainen kulttuuri monikulttuurisilla mausteilla, ei tilkkutäkki joka elää jatkuvassa konfliktissa.

Aika pitkälle samaa mieltä! Mutta sen verran kyyniseksi olen tullut, että en usko tuollaisen auvoisuuden olevan mahdollista muuta kuin täydellisessä maailmassa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

AaJii

Quote from: juge on 23.02.2010, 08:29:38
Quote from: pakruti2c263 on 22.02.2010, 22:31:21
Helsingin lukiot olivat artikkelin mukaan kärkipäässä, silmiinpistävänä poikkeuksena kuitenkin äkkivilkaisulla monikulttuuristen kaupunginosien lukiot, joiden ranking pyöri 200 – 300 sijan tietämillä, (koko Suomi).

Ongelmat eivät edes varsinaisesti näy lukioissa, koska surkein aines jää ulkopuolelle. Peruskouluvertailu olisi mielenkiintoisempi.

Ja alueelliset erot selittyvät ihan silläkin, että niihin "paermpiin" lukioihin on vaikeampi päästä --> niihin hakeutuu ja pääsee vain valikoitunut aines. Näissä lähiölukioissa on sitten enemmän niitä, jotka ei muualle pääse. Peruskouluvertailu olisi tosiaan huomattavasti mielenkiintoisempi. Käsittääkseni vaan niitä tietoja ei haluta julkistaa, ymmärrettävistä syistä.
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

Pliers

Quote from: Brett on 23.02.2010, 09:38:18

Samaa mieltä. Pienempi ryhmä olisi helpompi kotouttaa ja saada siten orgaaniseksi osaksi työteliästä yhteiskuntaa. Kaikkea kohtuudella...
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Sikanez

Quote from: nimetönkeskustelija on 22.02.2010, 23:52:23
Omat kokemukseni kotialueen mamuista on toisenlaisia. Lähikaupassa häiriköi somalien jälkikasvu. He kuolaavat karkkihyllyn edessä kytäten varastamismahdollisuuksia tuntitolkulla ja kun kaupantäti sanoo jotain, sieltä kuuluu kommenttia tyyliin "haista vittu".
Jos sen sanoo tyttö, niin kuuluuko vastata: "Ota housut (tai hame) pois!"?
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin