News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-02-19 HS: Maahanmuuttajia aletaan imeä töihin lisäväen voimin

Started by juge, 19.02.2010, 06:58:44

Previous topic - Next topic

juge

Maahanmuuttajia aletaan imeä töihin lisäväen voimin

Pääkaupunkiseudulle tulee peräti 40 työhönohjaajaa lisää.

JANNE TOIVONEN HS

Pääkaupunkiseudun maahanmuuttajien työhönohjaus tehostuu tänä keväänä.

Helsingin, Espoon ja Vantaan työ- ja elinkeinotoimistoihin palkataan noin 40 ihmistä lisää tekemään maahanmuuttajien työnhakusuunnitelmia.

Lisäresurssit ovat valtion ja pääkaupunkiseudun kaupunkien joulukuisen kädenpaiskauksen tulos. Valtio myönsi 2,6 miljoonan euron vuosittaisen lisärahoituksen, ja Helsinki, Espoo ja Vantaa laittavat kekoon yhteensä kaksi miljoonaa euroa vuodessa. Sopimus on voimassa vuoden 2012 loppuun.

Työllistymiseen ehdittiin toivoa lisää luistoa jo pitkään. Sopimuksesta neuvoteltiin peräti puolitoista vuotta, ja samalla työnhakijoita tuli koko ajan lisää.

"Olemme tähän sopimukseen erittäin tyytyväisiä", Helsingin kaupungin maahanmuuttoasioiden johtaja Annika Forsander iloitsee.

"Ihmiset ovat saattaneet joutua odottamaan jopa kuukausia, ennen kuin ovat henkilökohtaisesti tavanneet yhtäkään virkailijaa."

Helsingin työ- ja elinkeinotoimiston maahanmuuttajayksikössä henkilövahvuus lähes kaksinkertaistuu.

Yksikkö huolehtii vasta maahan saapuneista työnhakijoista, joiden työllistymistä ei voi jättää netti-ilmoitusten selaamisen varaan.

"Henkilökohtaisen ohjauksen tarve on erittäin suuri", yksikön johtaja Marjatta Erharuyi muistuttaa.

Lisäresurssit eivät helpota kotouttamiskoulutuksen takkuamista.

Maahanmuuttajien on edelleen hankala saada toivomiaan kielikursseja ja koulutusta sekä motivaatiota vastaavaa työtä.

"Maassaolon alkuvaiheessa on usein hyvin suuri halu työntekoon. Systeemin pitäisi imaista hakijat nopeasti työputkeen ja kyetä tarjoamaan heille muutakin kuin siivoustyötä", Forsander kritisoi.
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

GATEKEEPER

Imetään se kassa kuiviin!  ;D Liittyyköhän tämä siihen reilun miljaardin euron pakettiin joka myönnettiin jo työvoiman lisäämiseen vai tuleekos tämä kokku vielä lisänä kuin kirsikka kakun päälle? Noh, toivotaan että tuloksia alkaa tulla.
"This is amazing" - Fucking amazing!
http://www.muhammadtube.com/
"In war, truth is the first casualty"

VMJ

Sorry täytyy laittaa vähän typeriä kommentteja.

:-) Täällä täytyy olla aivan karmiva työvoimapula.

Maahanmuuton työllistävä vaikutus. Eikä tämä maksa mitään, eikä ole keneltäkään pois.

Maahanmuuttajien on edelleen hankala saada toivomiaan kielikursseja ja koulutusta sekä motivaatiota vastaavaa työtä.

Käsi ylös jos olet joskus joutunut tekämään huonosti motivoivaa koulutusta vastaamatonta työtä tai et ole päässyt haluamallesi kurssille tai opiskelupaikkaan.
Homma ^^!!

nabla

Nähtävästi on tutkittu, että
- työpaikat lisääntyy työhönohjaajia lisäämällä
- mamujen työhalut lisääntyvät työhönohjaajia lisäämällä
- luku/kirjoitustaidottoman luku/kirjoitustaito paranee työhönohjaajia lisäämällä
- pitkänlinjan vuohipaimenelle ilmaantuu salaperäisesti ammattiosaamista muuhun kuin siivoomiseen ext. työhönohjaajia lisäämällä
.
.
.

Miten olisi ollut se keppivaihtoehto, sossun rahavirrat kiinni, kyllä nälkä työn etsii.

"Järki on paholaisen portto, joka ei voi tehdä mitään muuta kuin parjata ja tehdä pahaa kaikelle mitä jumala sanoo ja tekee.", Martti Luther
"Ehkä Jumalan tahto oli yhdistää ihmisiä.",Piispa Leo tsunamista
"Jos voin loukata maailmankatsomustasi, siinä on bugi.", nabla

juge

Itse ihmettelen työmarkkinoiden toimimattomuutta: miksi työ ja tekijät eivät kohtaa ilman kahta joukkueellista työhönohjaajia?

Lienee turha toivo että vuoden kuluttua tarkasteltaisiin mitä työhönohjaajat ovat saaneet aikaiseksi. Oma veikkaukseni: ei mitään.

Luku-, kirjoitus- ja kielitaidotonta, kouluttamatonta asennevammaista työnvälttelijää ei saa töihin millään, jos vaihtoehtona on taikaseinä ja Kela Gold.

skrabb

Tämähän on jatkoa viime vuoden Yhteisvastuukeräyksen "mamulle-töitä"-teemalle.
Ei niinkään ole väliä löytyykö töitä puolelle miljoonalle suomalaiselle työttömälle.
Kun äärimmilleen viety mamutusprojekti polkaistiin käyntiin v. 2006, jossain (kukin pohtikoon mielessään missä) tehtiin tarkkaan aikataulutettu suunnitelma vuoteen 2012 saakka.
Aikataulusta ja suunnitelmasta ei poiketa, vaikka Suomi kuinka rypisi laman kourissa!

Mutta: valden piikkihän on auki, kun puhutaan mamuista.

Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Tasogare

"Maassaolon alkuvaiheessa on usein hyvin suuri halu työntekoon."

Joopajoo :D
Homma^^^ <3    |    On vain vääriä mielipiteitä

http://www.sverigedemokraterna.se/

Lemmy

No itse asiassa jos otetaan joku blondin perässä maahan taapertanut britti tai belgialainen, niin ihan yhtä vaikeata se on kielitaidottomana käyttää MOL:in hakukonetta ja sitten kauhukseen huomata, että simpukankeittäjien ammattikunnan työvoimapula ei huhuilekaan.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Uuno Nuivanen

Quote from: Tasogare on 19.02.2010, 10:06:40
"Maassaolon alkuvaiheessa on usein hyvin suuri halu työntekoon."

Joopajoo :D
Kyllä minä uskon, että moneltakin tulijalta menee tovi ennen kuin käsittävät, että kaikki on ilmaista ja rahaakin saa ilman mitään vastiketta, lisäksi enemmän kuin töitä tehden. Liiat työhalut kaikkoavat vasta sitten kun uskovat järjestelmän olevan totta eikä satua.

Titus

Eli suomennettuna: otetaan täysin tarpeettomasti töihin edes auttavasti suomea puhuvia työttömiä maahanmuuttajia rasittamaan osaamattomuudellaan jo ennestään ylirasitettua te-laitoksen porukkaa. Kaappijuoppojen ja uskomattomalla tavalla vain tyhmien te-työntekijöiden joukossa on ihan oikeasti hyvin työtään tekeviä osaajia joilta itsekkin olen saanut apua esim opiskeluasioiden selvittelyssä.

Niin, ei kai joku kuvitellut, että suomalaisia palkattaisiin tuohon hommaan ?

Työnhakusuunnitelma käytännössä:
-kiinnostaahan sua hakea töihin ?
- ???
-eli et vastusta työnhakua
- ???
-mä ny laitan tähän, että sä haet aktiivisesti työtä
- ???
-tällä lapulla saa rahaa taikaseinästä
- ;D

:facepalm:
that's a bingo!

sydäri

Quote from: Titus on 19.02.2010, 10:39:18
- ???
- ???
- ???
- ;D

:facepalm:
Ja tämä siis oikeasti on se työnhakusuunnitelman kaava!
Miksi tähän tarvitaan 40 ihmistä lisää tekemään näitä, ehkä se on valtion tehostamisohjelman syytä.
"Vi gillar olika" Elin Krantz

BeerBelly

Eli maahanmuuttosektori onnistui jälleen luomaan itselleen 40 uutta, vero(velka)varoin kustannettua työpaikkaa. Onnittelut!

Olen yhä vakuuttuneempi että tästä tässä kaikessa on kyse. 1990-luvun alussa pieni joukko ihmisiä hoksasi että tästä voi tehdä bisneksen joka ei koskaan voi mennä konkurssiin (Valde maksaa), jossa saa leikkiä hyvää ihmistä muiden rahoilla ja kaupan päälle vihata Suomea ja suomalaisia aivan avoimesti. Ensimmäiset 15 vuotta edettiin melko hissukseen ja ujutettiin väkeä tärkeisiin virkamiesasemiin ja kun ratakset olivat paikoillaan niin talla pohjaan. Täällä Hommassa yritämme kiireesti korjata jarruja, tai edes puhkoa renkaita :D
Unkari FTW

Jari-Petri Heino

Herra mun vereni. Minäkin haluaisin opiskella Kiinaa ja mennä Kiinan Suomen Suurlähettilääksi. Pyynnöistäni huolimatta, en ole vielä koulutus, tai työpaikkaa saanut. Pitäisikö perustaa 40 virkaa myös suomalaisille motivaationsa kadottaneiden ihmisten hyväksi?

"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

St. Quentin

Parin viime viikon aikana on taas tuntunut että mokutus on kiihtynyt joka sektorilla.
Ehkä pelkäävät tulevaa muutosta, ja koittavat varmistella asemiaan ja (työ)paikkojaan.

Esimerkiksi, no mitäs se Marjatta sitten tekee työkseen:

http://www.etna.kaapeli.fi/yhteystiedot.htm

Samalla sivulla on myös (surullisen)kuuluisa
Satu Kurri
"maahanmuutto-ohjelman selvityshenkilö Kouvola"
http://pomo.tsl.fi/projektit/moks/pdf/Kouvolan%20seudun%20maahanmuutto-ohjelma%202007.pdf

Josta mm. Octavius kirjoitti osuvasti:
http://octavius1.wordpress.com/2010/02/05/kouvolan-maahanmuuttobordelli/
Mister Congressman why can't you understand.

ämpee

On ihan mukavaa, että maahanmuuttajia aletaan oikein lisäväen voimin ohjailla työpaikkoihin, kiinnostaisi vain tietää mihin työpaikkoihin heitä aiotaan ohjata??
(Ohjaamisen lisääminen ei tietääkseni lisää niitä työpaikkoja.)
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Crommower

Infernaalinen työvoima pulahan se aina on ollut. Opiskelijoita revitään käsistä hommiin ja niinpäin pois. Ainut kehnompi puoli on se, että kukaan ei vahingossakaan halua alkaa maksaan palkkaa. Erinäköisiin harjoittelujopeihin kyllä pääsisi.
Näin saadaan tukevasti jalka työelämän oven väliin.
Voi pirulainen, että voi näin paljon tympäistä. Homma nostaa liikaa verenpainetta, saan vielä vatsahaavan tällä menolla...
/facepalm
Taivas ja Maa ja Tuli ja Lumi. Ihminen taipui ees Pohjolan tuolin. Valan he vannoivat kylmässä kodin. Sanat nuo otti, tai Tuonen nyt koit.

tapio

Asian positiivinen puoli on se, että maahanmuutto luo taas 40 työpaikkaa.
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

Miniluv

Quote from: tapio on 19.02.2010, 11:58:42

...jotka ilman maahanmuuttoa auttaisivat suomalaisia.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

JoKaGO

Quote from: Miniluv on 19.02.2010, 12:06:30
Quote from: tapio on 19.02.2010, 11:58:42

...jotka ilman maahanmuuttoa auttaisivat suomalaisia.

... mutta niihin ei tässä taloudellisessa tilanteessa olisi varaa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

antero

Eihän tossa ole mitään uutista? Samaa vanhaa tuubaa.

Suomalaisia aletaan imeä töihin lisäväen voimin

JANNE TOIVONEN HS

Pääkaupunkiseudun suomalaisten työhönohjaus tehostuu tänä keväänä.

Helsingin, Espoon ja Vantaan työ- ja elinkeinotoimistoihin palkataan noin 40 ihmistä lisää tekemään suomalaisten työnhakusuunnitelmia.

Lisäresurssit ovat valtion ja pääkaupunkiseudun kaupunkien joulukuisen kädenpaiskauksen tulos. Valtio myönsi 2,6 miljoonan euron vuosittaisen lisärahoituksen, ja Helsinki, Espoo ja Vantaa laittavat kekoon yhteensä kaksi miljoonaa euroa vuodessa. Sopimus on voimassa vuoden 2012 loppuun.

Työllistymiseen ehdittiin toivoa lisää luistoa jo pitkään. Sopimuksesta neuvoteltiin peräti puolitoista vuotta, ja samalla työnhakijoita tuli koko ajan lisää.

"Olemme tähän sopimukseen erittäin tyytyväisiä", Helsingin kaupungin suomalaisasioiden johtaja Annika Forsander iloitsee.

"Ihmiset ovat saattaneet joutua odottamaan jopa kuukausia, ennen kuin ovat henkilökohtaisesti tavanneet yhtäkään virkailijaa."

Helsingin työ- ja elinkeinotoimiston suomalaisyksikössä henkilövahvuus lähes kaksinkertaistuu.

Yksikkö huolehtii työnhakijoista, joiden työllistymistä ei voi jättää netti-ilmoitusten selaamisen varaan.

"Henkilökohtaisen ohjauksen tarve on erittäin suuri", yksikön johtaja Marjatta Erharuyi muistuttaa.

Lisäresurssit eivät helpota koulutuksen takkuamista.

Suomalaisten on edelleen hankala saada toivomiaan kielikursseja ja koulutusta sekä motivaatiota vastaavaa työtä.

"Alkuvaiheessa on usein hyvin suuri halu työntekoon. Systeemin pitäisi imaista hakijat nopeasti työputkeen ja kyetä tarjoamaan heille muutakin kuin siivoustyötä", Forsander kritisoi.

Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

juge

Quote from: antero on 19.02.2010, 12:40:18

Mamuklusterin kasvaminen 40 hengellä on uutinen. Tarkoittaa pelkkinä byrokraattien palkkamenoina yli 2 000 000 euron vuosikustannuksia. Lisähintana toimistot, työvälineet jne.

antero

Quote from: juge on 19.02.2010, 12:43:56
Quote from: antero on 19.02.2010, 12:40:18

Mamuklusterin kasvaminen 40 hengellä on uutinen. Tarkoittaa pelkkinä byrokraattien palkkamenoina yli 2 000 000 euron vuosikustannuksia. Lisähintana toimistot, työvälineet jne.

Luitko tekstin?
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

Vera

Quote from: Uuno Nuivanen on 19.02.2010, 10:37:22
Kyllä minä uskon, että moneltakin tulijalta menee tovi ennen kuin käsittävät, että kaikki on ilmaista ja rahaakin saa ilman mitään vastiketta, lisäksi enemmän kuin töitä tehden. Liiat työhalut kaikkoavat vasta sitten kun uskovat järjestelmän olevan totta eikä satua.

Minua itse asiassa kiinnostaa miten se onnistuu niiltä. Siis järjestelmään uskominen.

Olen asunut nyt länsimaissa koko aikuisikäni ja osan teini-ikää, olen jo Suomen kansalainen, olen nähnyt kun opiskelukaverit saivat opintotukea, kuulun työttömyyskassaan, ja teoriassa tiedän että jos nyt jään työttömäksi niin saan ansiosidonnaista. Olen jopa saanut ansisidonnaista muutaman kuukauden verran 9 vuotta sitten jenkeissä. Silti jollain tasolla minun on aivan mahdotonta uskoa että jostain vain tulee ilmaista rahaa, tai jos joskus saan sellaista niin että sitä tulee seuraavankin kerran.

Tämä ei ole harvinainen ilmiö ihmisillä, jotka ovat kasvaneet ilman sosiaaliturva-käsitettä. Minua aina ihmetyttääkin miten Suomeen tuvelia humanitaarisia saadaan uskomaan siihen järjestelmään niin laajasti.

Maastamuuttaja

Luulenpa, että työhönohjaajat tulevat toimimaan "tiiviissä yhteistyössä" julkisen sektorin rekrytoijien kanssa. Se tulee tuottamaan lisää paperitehtäviä ja positiivisen syrjinnän soveltamista niiden täyttämisessä.

Alapo

Niin, suomalaisia työttömiähän ei tarvita töihin. Aina kun on tähän mennessä työvoimatoimistossa käynyt pakosta, ilmottautumassa tai muuten, yleensä ovat aina ekana todenneet ettei sulle löydy töitä ;D Olis vissiin kannattanu naama plankata :P

Vera

Quote from: Titus on 19.02.2010, 10:39:18
- ???
- ???
- ???
- ;D

Eipäs ne suomalaisten palvelutkaan ole kovinkaan erilaisia.

Olen ollut työttömänä noin 2 viikon verran vuosi sitten. Ekana päivänä piti käydä työvoimatoimistossa ja ilmoittautua.

Ensiksi osoittautui että Helsingissä on erillinen työvoimatoimiston palvelupiste maahanmuuttajille, ja erillinen palvelupiste korkeasti koulutetuille, ja missään ei sanottu minne piti mennä jos on kumpaakin. Soitin niille, ne käski menemään koulutettujen pisteseen.

Työvoimatoimiston täti heti kertoi että kun on ollut 3v töissä samalla työnantajalla saa tavallista enemmän ansiosidonnaista jos laatii työnhakusuunnitelman, ja kysyi että tehdäänkö sellainen nyt heti. Luonnollisesti suostuin.

Täti: No niin. Miten aiot etsiä työtä?

Minä: Lähetän hakemuksia ja käyn haastatteluissa.

Täti: Tämähän on loistava työnhakusuunnitelma! No niin, saat korotettua ansiosidonnaista!

Uusi työpaikka löytyi 2 viikossa edellämainitulla menetelmällä, joten en päässyt/joutunut tarkistamaan olisinko ihan oikeasti saanut korotettua ansiosidonnaista.

Timo Rainela

QuoteYksikkö huolehtii vasta maahan saapuneista työnhakijoista, joiden työllistymistä ei voi jättää netti-ilmoitusten selaamisen varaan.

Tämä jäi kummittelemaan mieleen, mitä mahtaa tarkoittaa?
Minkä mandaatin alla tämän kaltaista porukkaa ylipäätään tulee Suomeen? Ei sovi kiintiö,- turvapaikka,- suojelun tarve,- perheenyhdistämis,- työperäinen,- humanitaarinen,- rakkaus,- varkaus,- terrori,- linnut lentää,- kontekstiin.
Timo
TR: Muuten olen sitä mieltä, että naisten olemassaolo politiikassa, virkahallinnossa ja päätöksenteossa on suurin yksittäinen syy kansakuntamme yhtenäisyyden ja moraalisen, eettisen, sivistyksellisen sekä pratopalogistisen rappion ja tuhon liikkeelle panevana voimana. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

Enni

Quote from: juge on 19.02.2010, 06:58:44

Mikään määrä työhönohjaajia ei vaikuta mitenkään, eikä tunnu missään, jos tulijoilla ei pahemmin ole työhaluja. Lorvailuhaluja senkin edestä.

QuoteTyöllistymiseen ehdittiin toivoa lisää luistoa jo pitkään. Sopimuksesta neuvoteltiin peräti puolitoista vuotta, ja samalla työnhakijoita tuli koko ajan lisää.

"Olemme tähän sopimukseen erittäin tyytyväisiä", Helsingin kaupungin maahanmuuttoasioiden johtaja Annika Forsander iloitsee.

Vai että työnhakijoita tuli koko ajan lisää!  :o Eikä ole ilmeisesti sitä työtä löytynyt, ahkerasta etsinnästä huolimatta? Sangen omituista, minä kun olen kuullut että meillä on nyt tämä huutava ja karjuva ja ärjyvä työvoimapula. Miksi silti työnhakijat hengaavat toimettomana?

Quote"Ihmiset ovat saattaneet joutua odottamaan jopa kuukausia, ennen kuin ovat henkilökohtaisesti tavanneet yhtäkään virkailijaa."

Näitä "työnhakijoita" tämä on varmasti haitannutkin aivan helvetisti.

QuoteYksikkö huolehtii vasta maahan saapuneista työnhakijoista.

Eikai tässä nyt vaan tarkoiteta niitä virallisen määritelmän mukaisia työperäisiä maahanmuuttajia? Minä kun ymmärrän työp. mamun siten, että hänellä on maahan tullessaan jo tiedossa työpaikka, eikä mitään työnhakemisia enää tarvita. Toivottavasti näitä "maahan saapuneita työnhakijoita" ei nyt lasketa kuuluvaksi työperäisiin maahanmuuttajiin.

QuoteMaahanmuuttajien on edelleen hankala saada toivomiaan kielikursseja ja koulutusta sekä motivaatiota vastaavaa työtä.

Monen suomalaisenkin on hyvin vaikea päästä haluamaansa koulutukseen, ja haluamilleen kursseille, ja saada sellaista kivaa duunia, mitä tehdessä ei koskaan eikä yhtään vituttaisi. Miksei kukaan muista sitä? Miksi vain mamujen tarpeet ja haluamiset ovat jalustalla? Niinkuin kukaan muukaan tässä elämässä saa kaiken, minkä haluaa.

Quote"Maassaolon alkuvaiheessa on usein hyvin suuri halu työntekoon. Systeemin pitäisi imaista hakijat nopeasti työputkeen ja kyetä tarjoamaan heille muutakin kuin siivoustyötä", Forsander kritisoi.

Kyllä se siivoustyökin vaan mukisematta pitäisi ottaa vastaan. Jos tulet todella huonoista oloista (jos), tarkoituksenasi rakentaa itsellesi turvallinen ja parempi elämä jossain muualla, ja jos haluat elättää itse itsesi (jos), niin välttämättä ei kannattaisi nirsoilla tarjottujen työpaikkojen suhteen. Uuden elämän aloittamisessa, niin kuin monen muunkin asian tekemisessä pätee viisaus "tyvestä puuhun mennään".

antero

Quote from: Vera on 19.02.2010, 13:59:05
Quote from: Uuno Nuivanen on 19.02.2010, 10:37:22

Minua itse asiassa kiinnostaa miten se onnistuu niiltä. Siis järjestelmään uskominen.

Olen asunut nyt länsimaissa koko aikuisikäni ja osan teini-ikää, olen jo Suomen kansalainen, olen nähnyt kun opiskelukaverit saivat opintotukea, kuulun työttömyyskassaan, ja teoriassa tiedän että jos nyt jään työttömäksi niin saan ansiosidonnaista. Olen jopa saanut ansisidonnaista muutaman kuukauden verran 9 vuotta sitten jenkeissä. Silti jollain tasolla minun on aivan mahdotonta uskoa että jostain vain tulee ilmaista rahaa, tai jos joskus saan sellaista niin että sitä tulee seuraavankin kerran.

Tämä ei ole harvinainen ilmiö ihmisillä, jotka ovat kasvaneet ilman sosiaaliturva-käsitettä. Minua aina ihmetyttääkin miten Suomeen tuvelia humanitaarisia saadaan uskomaan siihen järjestelmään niin laajasti.

Ajatteleppa esim somaleja. Heillähän lähtökohtaisesti on tarkoituksena nimenomaan tuon "ilmaista rahaa" systeemin hyväksikäyttö. Vain rikkailla ja hyvinvoivilla on varaa maksaa ihmissalakuljettajille lippu itselleen tai ankkurilapselle suomeen.
Ja kun nykyaikana info kulkee puhelimitse ja netin välityksenä realiaikaisena, niin kokemusperäinen jo maahan tulleiden välittämä faktatieto siitä, ettö ko järjestelmä todella toimii; nimenomaan pyörittää sitä ihmissalakuljetusbisnestä.
Se bisneshän loppuisi somali-suomi -akselilla saman tien jos suomeen tulleet somalit välittäis infoa takaisin somaliaan; "systeemi ei toimi".

Vai miten sinä luulet, että satoja/tuhansia köyhiä vainottuja rikkaita hyvinvoivia somaleja osaa tulla juuri suomeen?
Mantereelta toiselle, merten yli, jopa kymmenien maiden läpi?

Somaliasta on tullut suomeen 2006-2009 pelkästään "turvapaikanhakijoita" 2016 henkilöä.
Näistä 3 on saanut turvapaikan (oleskeluluvan on saanut 1106), joten lähtökohtainen intressi hyvinvoivalle somalille somaliassa lähteä suomeen täytyy olla jotain ihan muuta kuin turvapaikka.

Samana ajanjaksona somaliankielisten määrä suomessa on kasvanut ~25..30-kertaista vuosivauhtia verrattuna suomenkielisten määrään; noin 3000:lla henkilöllä (2006-2009: 397+820+837+xxx?).
Suomalaisten lapsiluku on jossain 2,4:n kieppeillä; ellei somalit ole lisääntyneet niin kuin citykanit, jolloin lapsiluku suomen somaleilla pitäisi olla ~60...70, niin somalien määrän räjähdysmäinen kasvu on johtunut jostain aivan muusta kuin lapsien tekemisestä (esim "perheenyhdistämiset").

Ja tottakai ihmissalakuljettajat markkinoivat bisnestään aktiivisesti somaliassa ja kertovat hyvistä tuloksista.

Voisinkin esittää sinulle vastakysymyksen:
Mitä veikkaat syyksi, että nimenomaan juuri somaleilla on suhteellisesti erittäin suuri yliedustus työttömyys ja rikostilastoissa?

Siksikö että suomi rasismi?

Vai siksikö että somaleiden lähtökohtainen syy lähteä somalista suomeen, on ollut aivan joku muu syy; kuin tulla suomeen, opetella kieli ja kulttuuri, integroitua, kotoutua, opiskella ammatti, mennä töihin, elättää itsensä ja operheensä, jotta saisivat paremman elämän itselleen?

Lepakko

Kun edelliseen kommentiini iski ilmeisesti vaporizer, niin muotoillaan asia mutkan kautta: Mikä mahtaa olla ammattinimike, jolla näitä tulevaa neljääkymmentä työhönohjaajaa kutsutaan? Kun siis kultamunat ovat ovat kohde, joiden töihin imeminen on työnkuvana...
- Suomalaiset tulevat nielemään sen. Jos eivät, työnnetään se heille peräpuikolla.