News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Suvaitsevainen rasismi

Started by nirva, 02.02.2010, 01:20:11

Previous topic - Next topic

Jouko

Aivan selvää on, ettei ihan kaikkea voi suvaita. Ei se kaikkein suvaitsevinkaan sitä tee. Siispä pitää ymmärtää perusasia: mikä on oikein ja mikä on väärin. Mennään siis perimmäisten kysymysten äärelle tämän tästä.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Taavitsainen

Quote from: Sikanez on 04.02.2010, 14:13:27
Quote from: Taavitsainen on 04.02.2010, 11:00:41
Mulla on itseasiassa tästä ylisuvaitsevaisuudesta eräs tarina jos jotain kiinnostaa lukea?
Kiinnostaa.
Kappas, unohin tämän :)

No duoda duoda...

Minulla oli eräs naapuri tampereella jota kutsutaan nyt vaikka "abduliksi" (nimi muutettu).
Semmonen sekopää sanan varsinaisessa tarkotuksessa, vaan en alussa tiennyt kuinka paljon.
Tykkäs kulkea rappukäytäviä päissään ylös ja alas viinapullo kourassa, ilman paitaa.
Paukutteli siellä ovia ja seiniä ja huuteli vissiinkin ihan olemattomille, alussa tuli itselläkin hänen kanssaan pientä
väkivaltaista kahnausta.
Touhusihan se kaikkea muutakin tämmöstä ihan järetöntä ja usein ilmeisemmin selvinpäin.

Seurailin sitten muutaman kuun tämän veijjarin edesottamuksia ja huomasin että esimerkiksi sillon kun lasten keinuja
rakennettiin pihalle niin tämä oli nohevana poikana mukana auttamassa minkä voi, muutenkin siivoili paljon pihaa.
Ja eräskin aurinkoinen kesäpäivä tää mies päätti ottaa pyyhkeen päällä munasillaan aurinkoa katukivetyksen vieressä ruoholla :D

Siinä sitten joitain kertoja kun se tuli vastaan rappukäytävässä ja pihamaalla niin ruvettiin juttelemaan,
minulle rupes sen tilanne sitten siinä jonkun verran valottumaan...
Täähän on ihan täysin pehmee päästään, ei helvetissä sais asua itestään ilman minkäänlaista valvojaa.
Sen kämppäkin oli ihan järettömän saastan ja paskan peitossa.
Ois varmaan jo aikaisemmin pitänyt tajuta ettei nyt ole todellakaan kyse "pahasta" vaan todellakin "tyhmästä", mutta
toisinaan tämäkin vaikutti kohtuu selväjärkiseltä niin vaikea sitä oli mennä siitä paljoa päättelemän.

Eräs kerta kun olimme pihalle juttelemassa tyyliin mitä kuuluu, hänen sos. henkilönsä soitti hänelle.
Kysyin siinä abdulilta että saanko vaihtaa pari sanaan tämän henkilön kanssa, sain puhelin ja juttelin hetken.
Teksti mikä sieltä kuului oli tyyliin "minä SINÄ olet arvostelemaan ABDULIN elämää TAI kulttuuria" yms yms.
Abdul oli itsekkin minulle tästä kertonut aikaisemmin että tuntuu kuin eivät välittäisi mutta tämä puhelu vahvisti minulle
asian aika rankasti.

Ketään ei nähtävästi kiinnostanut EPÄILLÄKKÄÄN sitä että abdul olis kehari, ihan vain sen takia että pelättiin loukkaamasta
tapoja, kulttuuria sun muita sellaisia.
Annettiin muuten mukavan mutta selvästi vammaisen tyypin tippua yhteiskunnan turvaverkostä läpi koska "koettu rasismi",
mikäli asialle olisi jotain tehty.
Olin siinä kieltämättä monttu auki, ei tämmöseen oikein osannut mitään sanoa!

Fastforward muutama kuukaus, abdul lähti siinä sitten parin tutun poliisin matkaan isomman (nimeltä mainitsemattoman)
hölmöilyn johdosta.
Tiesin heti että nyt on pitempi loma abdulilla luvassa valtion hoimissa ja puhuin siinä sitten poliiseille
tästä hänen tilanteestaan, että kattokaa nyt että se VARMASTI käy kallonkutistajan kautta ennen mitään muuta.

Kuukaus tästä eteenpäin tuli puhelua abdulilta että mitäs kuuluu ja ensimmäistä kertaa vaikutti siltä että sillä taitas
käydä kaikki sylinterit viimein.
Ei ollu joutu vankilaan syyntakeettomana ja oli päässyt kunnon hoitoon, avustajan oli saanut mukaan päivittäiseen
valvottuun elämään ja homma oli silläkin viimein nousussa.
En sen koomin ole hänestä kuullut, pitänee joku päivä koittaa soitella hänelle.

Että tällainen tarina tällä kertaa, tällaista se joskus näyttäs vaativan että pääsee ihminen hoitoon minkä tarvitsee.
sori huono suom.
Polta sillat jotka jätät taaksesi, sillä et voi koskaan tietää kuka voi seurata perässäsi.