News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-11-08 Sairaanhoitajia Filippiineiltä, Vietnamista, Kuubasta?

Started by sarvipää, 08.11.2009, 19:54:47

Previous topic - Next topic

ajl

Quote from: Veli on 10.11.2009, 21:36:14
Minä olen siitä erikoinen kaveri, että tykkään tehdä pitkiä päiviä, yötä iltaa mitävaan ja vaikka 2 vuoroa putkeen. Ja mitä enempi homma vaatii fyysistä voimaa sitä parempi! Eipähän ainakaan tartte käydä lenkillä sitten töitten jälkeen kun töissä rääkkää ittensä uuvuksiin. Ja tulee se unikin paremmin illalla kun on väsynyt.

Että voisin tehdäkkin. Paljos ne muuten saa palkkaa?

KVTES:n mukainen lähi- ja perushoitajan peruspalkka on ammattitehtävissä 1.9.2009 lähtien 1.765,46 euroa/kk. Sairaanhoitajalla peruspalkka n. 1917 euroa/kk. Jos ala kiinnostaa niin siitä vain kouluun ja pelastamaan suomalaista terveydenhuoltoa tulevaisuuden uhilta! Ja nuo mainitsemasi vuorot (kolmivuorotyö, 2 vuoroa putkeen)on ihan yleinen käytäntö alalla joten varmasti nauttisit työstä!

QuotePäivittäin saa kokea fyysistä väkivaltaa (lyömistä, potkimista, raapimista, päälle sylkemistä jne) ja sanallista herjausta ("senkin huora saatana/narttu perkele tms) sekavien potilaiden taholta ja yrittää vastata omaisten valituksiin huonosta hoidosta.

Taitaa olla jo aika immuniteetti tälläselle. Olen meinaan tehnyt noita vartijahommia hamassa nuoruudessa..

Mietipä että asiakkaiden hätistelemisen sijasta (tai mitä vartijat nyt tekevätkään) työhön kuuluisi tämän kiroilevan, repivän ja potkivan asiakkaan riisuminen, peseminen, vaatteiden vaihtaminen, syöttäminen, vessassa käyttäminen jne. Voihan sitä olla immuniteettia ja kohdella asiakasta kuin esinettä, mutta silloin on kyllä vanhuksen eettinen ja kunnioittava hoitaminen kaukana. Vai haluaisitko itse että sinua tai vanhempiasi kohdeltaisiin vanhuuden päivinä kuin esinettä tai teuraskarjaa?

Hienoa että meillä löytyy ihmisiä jotka kokisivat jaksavansa terveydenhuollossa! Ongelmanahan on siis miten kouluttaa ja houkutella nämä ihmiset hoitoalalle, ettei meidän tarvitsisi tuoda työvoimaa kalliilla muualta. Työskentelypakko ei mielestäni ole hyväksyttävä millään alalla; mielestäni suomalaiseen yhteiskuntaan kuuluu (tai tulee kuulua) vapaus valita työpaikkansa ja työnsä aiemmasta koulutuksesta huolimatta. Jos nuori on peruskoulun jälkeen lähtenyt lähihoitajaksi opiskelemaan ja huomaa valintansa vääräksi ja luonteensa täysin sopimattomaksi alalle, ei ole kenenkään etu että hänet pakotetaan hoitotyöhön useaksi vuodeksi.

Oma ehdotukseni ongelman ratkaisuksi:

Resurssien lisääminen terveydenhuoltoon ja johtajakoulutuksen määrätietoinen kehittäminen.
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." -B. Franklin

N

Minä olen siitä erikoinen kaveri, että tykkään tehdä pitkiä päiviä, yötä iltaa mitävaan ja vaikka 2 vuoroa putkeen. Ja mitä enempi homma vaatii fyysistä voimaa sitä parempi! Eipähän ainakaan tartte käydä lenkillä sitten töitten jälkeen kun töissä rääkkää ittensä uuvuksiin. Ja tulee se unikin paremmin illalla kun on väsynyt.

Että voisin tehdäkkin. Paljos ne muuten saa palkkaa?

Oikeasti, jos tosiaan tuntuu siltä että ala voisi olla sopiva, niin ei muuta kuin opiskelemaan. Teksisi alalle hyvää saada enemmän myös miehiä töihin noin yleensäottaen, aikalailla naisvaltainen kun nykyään on. Tuota voisi käyttää myös mainospuheena sinkkujätkillekkin. Tosin voi olla mielikuvat nuorilla on vähän sitä luokkaa, ettei kuitenkaan kiinnosta, mutta ymmärtääkseni Veli ei tätä ikäryhmää enää ole, joten sekään ei ole häiritsemässä :)

QuoteTaitaa olla jo aika immuniteetti tälläselle. Olen meinaan tehnyt noita vartijahommia hamassa nuoruudessa..

Tuo on kyllä vähän juu ja ei, kuten ajl toisessa viestissä sanoi. Vartijana on sinällään helpompaa, kun voi oikeasti taltuttaa niitä ongelmatapauksia, hoitohenkilökunnalla on vähän rajoitetummat mahdollisuudet. Eri asia on tietenkin nämä yleiset ongelmatapaukset (känniset ja vaikeanlaatuiset mielenterveyspotilaat jne..).

Iloveallpeople

QuoteNyt tulevat kuubalaiset sairaanhoitajat

Suomen suurin henkilöstöpalveluja ja vuokratyövoimaa välittävä yhtiö Varamiespalvelu on ostanut ulkomailta Suomeen työntekijöitä välittävän Work Controlin liiketoiminnan. Kolme vuotta sitten perustettu Work Control välittää työntekijöitä Romaniasta Suomeen.

Yhtiö aikoo nyt laajentaa toimintaansa myös muihin maihin. Suunnitelmissa on tuoda esimerkiksi hoiva-alan työntekijöitä Filippiineiltä, Vietnamista ja Kuubasta.

Muista aloista erityisesti rakennusalalla ja kausiluontoisissa, ei erityistä ammattitaitoa vaativissa tehtävissä on yhtiöiden mukaan tilausta ulkomaalaiselle työvoimalle.

Markkinat ovat tilastojen valossa huikeat.

– Työmarkkinoiden ikäjakauman paikkaamiseksi Suomeen tarvittaisiin jopa 1,8 miljoonaa maahanmuuttajaa vuoteen 2020 mennessä, Varamiespalvelu-yhtiöiden toimitusjohtaja Mika Kaukonen sanoo.

Yhtiöt vakuuttavat toiminnan kestävän eettisen ja laillisen tarkastelun.

– Tällä hetkellä ulkomaalaista työvoimaa välitetään jo Suomeen, mutta sitä tekevät taustoiltaan varsin moninaiset yritykset. VMP Group haluaa tarjota Suomen lakien ja työehtojen mukaan toimivan vaihtoehdon, joka huolehtii myös työntekijöiden perehdytyksestä ja koulutuksesta, maassa oleskelusta ja palkanmaksusta asianmukaisesti, Kaukonen vakuuttaa.

Taloussanomat
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Ari-Lee

Quote– Työmarkkinoiden ikäjakauman paikkaamiseksi Suomeen tarvittaisiin jopa 1,8 miljoonaa maahanmuuttajaa vuoteen 2020 mennessä, Varamiespalvelu-yhtiöiden toimitusjohtaja Mika Kaukonen sanoo.
Täällähän onkin niin paljon aukinaisia duuneja etten ole osannut päättää mihin menisin joten olen ollut sitten työttömänä. Ai jaa, puhe olikin Helsingin huutavasta työvoimapulasta, ei Kainuun... :roll:
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Iloveallpeople

Yksi hyvä Kaukosen kommentti tuosta uutisesta puuttui

Quote– Aivan kuten kotimaisen myös ulkomaisenkin työvoiman kohdalla aiomme toimia tiiviissä yhteistyössä ammattiliittojen kanssa. Maahanmuuttajat on nähtävä yhteiskuntamme voimavarana, ja heitä tulee kohdella kuten omiakin kansalaisiamme. Tämän toteutumista tulee myös asianmukaisesti valvoa, Kaukonen sanoo.

Varamiespalvelu
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Roope

Quote from: Iloveallpeople on 01.02.2010, 22:14:28
Muista aloista erityisesti rakennusalalla ja kausiluontoisissa, ei erityistä ammattitaitoa vaativissa tehtävissä on yhtiöiden mukaan tilausta ulkomaalaiselle työvoimalle.

Jos Suomeen on kannattavaa tuoda maailman laidalta tuhansittain ammattitaidottomia kausityöläisiä, niin silloin järjestelmä on pahasti viallinen.

QuoteMarkkinat ovat tilastojen valossa huikeat.

– Työmarkkinoiden ikäjakauman paikkaamiseksi Suomeen tarvittaisiin jopa 1,8 miljoonaa maahanmuuttajaa vuoteen 2020 mennessä, Varamiespalvelu-yhtiöiden toimitusjohtaja Mika Kaukonen sanoo.

Vuokrafirman toimitusjohtajaa YLEn uutisissa haastatellut toimittaja Kristiina Tolkki esitti itse, että neljän vuoden sisällä Suomessa avautuu maahanmuuttajille lähes 600 000 työpaikkaa eläköitymisen seurauksena. Väite on niin monessa mielessä tolkuton, että voi vain ihmetellä mitä vikaa on Pasilan juomavedessä.

Quote from: Kristiina TolkkiJotta kaikkien eläkkeelle jäävien työpaikat saataisiin tulevaisuudessa täyteen, Suomen pitäisi ottaa neljän seuraavan vuoden aikana saman verran väkeä kuin Helsingissä on asukkaita. Työvoimahallinnossa ei uskota, että tilanne muuttuu ihan niin äkkiä.
http://areena.yle.fi/video/722487
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

IDA

Itse olen kallistumassa sille kannalle, että kaikki Suomeen tarvittavat 1 800 000 työvoimapulan paikkaajaa voisivat olla sairaanhoitajia Filippiineiltä, Thaimaasta ja Vietnamista. Se olisi kansantaloudellisesti ehdottomasti edullisin ratkaisu. Ja totuus kuitenkin on, että ikuisesti huutavan työvoimapulan uhrit tulevat tarvitsemaan mitä monipuolisinta hoitoa.

Ari-Lee

Quote from: Hantta on 02.02.2010, 09:34:00
Minä en kelpuuttaisi näitä hoitajia muuhun kuin ruuminpesijöiksi. Siinä ei kielitaidoton enää suurta vahinkoa saa aikaiseksi.
*huutonaurua* :D Mutta noinhan se hoitopuolella(kin) on.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

perdido

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2010/02/01/nyt-tulevat-kuubalaiset-sairaanhoitajat/20101517/12

Sama 1,8 miljoonan litania kuullaan tuossakin tekstissä. Täysin absurdia.

Toisaalta olen itse kyllä valmis kääntämään kelkkani ja ryhtymään mokuttajaksi jos kuubattarien maahantuonti toteutuu. Bienvenidos!