News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-07-01 Ruovesi-lehti: Emme ole uhka, pakenemme niitä

Started by JPU, 01.07.2009, 13:18:30

Previous topic - Next topic

pelle12

Quote from: HDRisto on 05.07.2009, 10:47:42
"Jos ihmistä kohdellaan vieraana, hän käyttäytyy kuin vieras. Jos ihminen otetaan perheenjäseneksi, hän haluaa tehdä paljon yhteisön hyväksi".

Tarkoittaa: vieras elää isännän ja emännän tapojen mukaan ja sopeutuu niihin. Perheenjäsenenä tarkoitus on puhaltaa yhteiseen hiileen samalta puolelta eikä niin että savut ja kipinät menee vastapuolen silmille. 
Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan. Minne unohtui vanha suomalainen sananparsi?

JPU

Quote from: pelle12 on 05.07.2009, 11:20:10
Quote from: HDRisto on 05.07.2009, 10:47:42
"Jos ihmistä kohdellaan vieraana, hän käyttäytyy kuin vieras. Jos ihminen otetaan perheenjäseneksi, hän haluaa tehdä paljon yhteisön hyväksi".

Tarkoittaa: vieras elää isännän ja emännän tapojen mukaan ja sopeutuu niihin. Perheenjäsenenä tarkoitus on puhaltaa yhteiseen hiileen samalta puolelta eikä niin että savut ja kipinät menee vastapuolen silmille.  
Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan. Minne unohtui vanha suomalainen sananparsi?
Jaa-a. Sen on ilmeisesti korvannut vanha kommunistinen sanonta:
"Se mikä on minun, on minun. Se mikä on sinun, on yhteistä."
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

pelle12

Quote from: saint on 01.07.2009, 14:06:07
QuoteMahboub työskenteli Afganistanin hallinnon, USA:n suurlähetystön ja YK:n palveluksessa pääasiassa huumeiden vastaisissa työtehtävissä.

Kukahan ne huumeiden vastaiset työtehtävät nyt sitten hoitaa? Ilmeisesti hänenkin kohdallaan ennen pitkää uhat pahenevat ja pahenevat. Mutta ei hätää, kun reitti on selvä: "Täältä tullaan, Suomi..." 

Suomessahan hän voi alkaa käydä alkoholin vastaista kampanjaa kuten eräskin maamiehensä, tarkoitan maanaisensa.

valtakunnanpärkhele

Tää on nyt ihan foliopipoilua ja puolittaista spekulaatiota,kun yhdistää ruovesi+ruovesi
mutta toivottavasti   Ruovedellä kadonnut tyttö löytyy eikä ole teiniangsteissaan tehnyt itselleen mitään ja homma liittyisi johonkin tollaiseen teinisekoiluun, minulle tuli vaan mieleen, että kun kaiken maailman vastaanottokeskusta ja rikastajaa tuollakin pyörii niin toivottavasti ei ole mitään synkempää tapahtunut, niin ja on niitä kotoperäisiäkin hulluja..
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat

Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Enni

QuoteMahboub pitää Ruovettä todella kauniina ja rauhallisena paikkana, mutta toivoo sosiaalisena ihmisenä paikkakunnalle lisää ajanviettomahdollisuuksia ja turvapaikanhakijoille lisää vaihtelua ja kohtaamisia paikallisten kanssa.
   - Uskon että valtio ja muut tahot tekevät parhaansa, mutta saamamme kahden tunnin suomenkielen opetus kaksi kertaa viikossa ei riitä. Kaikki täällä haluavat oppia suomea ja tutustua suomalaisiin.

Mahboub uskoo maahanmuuton ongelmien hoidossa ennaltaehkäisyyn ja toivoo turvapaikanhakijoille erityisesti koulutusmahdollisuuksia, ammatillista koulutusta, vapaaehtoisia kursseja, säännöllisiä kielenopetuskursseja, kirjallisuutta eri kielillä ja keskusteluryhmiä paikallisten kanssa.
   - Ja kaupassa voi tervehtiä, jotta tuntisimme olomme tervetulleiksi, kehottaa Mahboub.

Jestas.  :o Mulle kaikki heti nyt koska minä vaadin, turvapaikanhakijoille kaikki ja paljon ja vielä vähän päälle! Minä haluan tahdon olen oikeutettu. Kyllä Suomi maksaa!

Kuinka moni muuten tervehtii kaupassa kaikkia vastaansatulevia tuntemattomia ihmisiä?  ??? En minä ainakaan. Entä esim. kadulla? Miksi pitäisi tervehtiä jotain ventovierasta kaupassa vain siksi, että se sattuu olemaan erivärinen?   ???  Erikoista ajattelua, vaatia nyt erikoiskohtelua vain ihonvärinsä takia.

JoKaGO

Quote from: Enni on 21.01.2010, 01:45:39
Kuinka moni muuten tervehtii kaupassa kaikkia vastaansatulevia tuntemattomia ihmisiä?  ??? En minä ainakaan. Entä esim. kadulla? Miksi pitäisi tervehtiä jotain ventovierasta kaupassa vain siksi, että se sattuu olemaan erivärinen?   ???  Erikoista ajattelua, vaatia nyt erikoiskohtelua vain ihonvärinsä takia.

Sää ootki niitä junantuomia, Salon suunnaltako se oli? Kyllä me perustamperelaiset morjestetaan toisiamme, vaikkei sen paremmin tuttuja oltaisikaan.  ;)
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Vihervasemmisto

QuoteMahboub pitää Ruovettä todella kauniina ja rauhallisena paikkana, mutta toivoo sosiaalisena ihmisenä paikkakunnalle lisää ajanviettomahdollisuuksia ja turvapaikanhakijoille lisää vaihtelua ja kohtaamisia paikallisten kanssa.
   - Uskon että valtio ja muut tahot tekevät parhaansa, mutta saamamme kahden tunnin suomenkielen opetus kaksi kertaa viikossa ei riitä. Kaikki täällä haluavat oppia suomea ja tutustua suomalaisiin.

Mahboub uskoo maahanmuuton ongelmien hoidossa ennaltaehkäisyyn ja toivoo turvapaikanhakijoille erityisesti koulutusmahdollisuuksia, ammatillista koulutusta, vapaaehtoisia kursseja, säännöllisiä kielenopetuskursseja, kirjallisuutta eri kielillä ja keskusteluryhmiä paikallisten kanssa.
   - Ja kaupassa voi tervehtiä, jotta tuntisimme olomme tervetulleiksi, kehottaa Mahboub.

Jestas.  :o Mulle kaikki heti nyt koska minä vaadin, turvapaikanhakijoille kaikki ja paljon ja vielä vähän päälle! Minä haluan tahdon olen oikeutettu. Kyllä Suomi maksaa!

Muokkasin vähän boldauksia, koska oleellisin on minusta tuossa. Maahanmuuttajat ovat valmiita opiskelemaan suomea, mutta sen opetusta ei ole tarpeeksi tarjolla. Sen jälkeen ihmetellään, mikseivät he opi suomea.

Mikä muuten mainituista asioista on väärin? Mielestäni osoittaa hyvää tulevaisuutta, kun haluaa opiskella ammattiin sekä tutustua paikallisiin asukkaisiin. Siinä olet oikeassa, etteivät suomalaiset kaupassa toisiaan tervehdi.
Punaisen paholaisen verkoston jäsen.

ämpee

"- Ja kaupassa voi tervehtiä, jotta tuntisimme olomme tervetulleiksi, kehottaa Mahboub."

Ihan varmasti, ja se olisi kaiketi vielä kohteliastakin, mutta onko minulla enää oikeutta omaan mielipiteeseeni??
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Teemu Lavikka

QuoteEn ymmärrä mikseivät vastaanottokeskukset järjestä turvapaikanhakijoille vapaaehtoistyötä. Nurmikonleikkausta, puiden pilkkomista tai muuta yksinkertaista. Se olisi luonteva tapa tutustua paikallisiin ihmisiin ja saavuttaa heidän luottamuksensa. Sen ohessa oppisi käyttökieltä paremmin kuin oppitunneilla ja palkkatyötäkin olisi helpompi saada uusien kontaktien kautta. Opinnot tuskin vievät kovin paljon aikaa.

Tätä asiaa olen itsekin miettinyt.Oma-alotteisuus näissä asioissa olisi myös suotavaa, se jos mikä osoittaisi kotoutumishaluja.
Ja en minäkään morjestele kaupassa kaikkia ihmisiä, vain niitä, jotka tunnen.
"Mikä vittu se oli?"
Hiroshiman pormestari, 1945

JPU

Quote from: valtakunnanpärkhele on 21.01.2010, 01:12:31
Tää on nyt ihan foliopipoilua ja puolittaista spekulaatiota,kun yhdistää ruovesi+ruovesi
mutta toivottavasti   Ruovedellä kadonnut tyttö löytyy eikä ole teiniangsteissaan tehnyt itselleen mitään ja homma liittyisi johonkin tollaiseen teinisekoiluun, minulle tuli vaan mieleen, että kun kaiken maailman vastaanottokeskusta ja rikastajaa tuollakin pyörii niin toivottavasti ei ole mitään synkempää tapahtunut, niin ja on niitä kotoperäisiäkin hulluja..
Kaikki merkit viittaavat siihen että tyttö on itse tehnyt lopullisen ratkaisunsa. Asiaan tuskin liittyy rikastajia tai kotimaisia hullujakaan.
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

Mika.H

Quote from: JPU on 01.07.2009, 13:18:30

- Henkilökohtainen rohkeuteni uhkasi huumeiden kanssa työskenteleviä ja he alkoivat uhkailla minun ja perheeni henkeä.

hetkinen. kriminaalit uhkailevat veikkosta ja hänen perhettään?! ja veikkonen nostaa kytkintä ja jättää perheensä uhkailijoiden armoille?!

kokeilkaapas vaihtaa veikkosen nimeksi matti meikäläinen... niin loput varmaan arvaattekin.

uskomatonta touhua!

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

jopparai

Quote from: Vihervasemmisto on 21.01.2010, 09:35:50

Muokkasin vähän boldauksia, koska oleellisin on minusta tuossa. Maahanmuuttajat ovat valmiita opiskelemaan suomea, mutta sen opetusta ei ole tarpeeksi tarjolla. Sen jälkeen ihmetellään, mikseivät he opi suomea.

Mikä muuten mainituista asioista on väärin? Mielestäni osoittaa hyvää tulevaisuutta, kun haluaa opiskella ammattiin sekä tutustua paikallisiin asukkaisiin. Siinä olet oikeassa, etteivät suomalaiset kaupassa toisiaan tervehdi.

Neljä tuntia ohjattua opetusta viikossa ei tietenkään ole paljon, mutta paljonkohan Mahboub käyttää aikaa itseopiskeluun. Myös ryhmäopiskelu on tehokasta ja omien sanojensa mukaan maahanmuuttajilla on halu oppia Suomea, joten ehkä näitä opintoryhmiä on jo olemassa  ;). Kotoutuminen on ikävä kyllä kiinni vain omasta halusta ja aktiivisuudesta. Ohjatut "oppitunnit" antavat vain suuntaa.
Tuosta tervehtimisestä voin sanoa vuosia Afrikassa asuneena että ei sielläkään tuntematonta morjesteta.
Killing folk is easy, being politically correct is pain in the arse.(Achmed, the dead terrorist)
http://www.youtube.com/watch?v=3L8fIrWnXRA

JoKaGO

Quote from: JPU on 21.01.2010, 09:53:26
Kaikki merkit viittaavat siihen että tyttö on itse tehnyt lopullisen ratkaisunsa. Asiaan tuskin liittyy rikastajia tai kotimaisia hullujakaan.

Mikä on muuten sen samanikäisen serkkutytön, joka katosi samaan aikaan ja löytyi, osuus kuviossa? Onko sellaista spekuleerattu sielläpäin?

Niin, sen tutustumisen voisi aloitaa siitä, että pyytää sitä suvistyttöä opettamaan suomea eikä heti lakanoihin. No, vitsivitsi.
Sevverran pääsin seuraamaan viime kesänä näiden Ruhalan poikien touhua, että eräässä hupimielellä pelatussa futisturnauksessa heillä oli joukkue. Huoltohenkilöt olivat ilmeisesti jotain VOKin henkilöitä. Pelien välillä kuulin, kuinka kommunikaatio huoltajien ja mamujen välillä kävi sekä suomeksi että englanniksi. Huoltajilla riitti pinna selittää hitaasti tarvittaessa jokaiselle erikseen asia suomeksi. Jos ei mennyt jakeluun niin sitten englanniksi, mutta heti perään sama suomeksi. Jopa pari äbäläwäbälää aiheuttanutta tilannetta pelissä selvitettiin samalla perusteellisuudella. Siinä oli porukalla oikea ote, niin näillä huoltajilla (muistaakseni kaksi tyttöä ja yksi poika) kuin mamuilla (viisi irakilaisennäköistä ja yksi afrikkalaisperäinen ei-somali).
Kulmalippuja ei kentällä ollut, mutta ei ne niihin olisi tarttuneetkaan. Nämä olivat jalkapalloilijoita ja lajin käytöskoodisto oli heillä kiistatta hallussa.

Niinjoo, tuo neljä viikkotuntia on perseestä! Miksei sitä anneta pari ensimmäistä kuukautta intensiivisenä vaikka kuusi tuntia päivässä?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

pelle12

Minua on aina ihmetyttänyt, että jos ja kun nämä turvikset tulevat niinkin rankoista olosuhteista kuin väittävät tulevansa jättäessään turvapaikkahakemuksensa, miten ihmeessä he ovat sitten niin hienohipiäisiä ja herkästi mielensä pahottavia Suomeen saavuttuaan? Pienikin nuiva katse, ruma sana, tönäisy saa heidät pois tolaltaan ja estää integraation.
Etelän maissa saatetaan tervehtiä tuntemattomia, olla avoimen uteliaita jne., mutta jo puolen tunnin päästä vieraan ohmimossa saattaa törröttää aseenpiippu. Suomessa yleensä katsellaan aluksi matkan päästä ja arvioidaan onko tulija uhka, mukava, vaaraton vai kenties peräti hyödyllinen ystävä. Tätä kai kutsutaan kulttuurieroksi.

JPU

Quote from: JoKaGO on 21.01.2010, 10:11:38

Mikä on muuten sen samanikäisen serkkutytön, joka katosi samaan aikaan ja löytyi, osuus kuviossa? Onko sellaista spekuleerattu sielläpäin?
Sillä ei käsittääkseni ole osuutta asiaan. Ilmeisesti puhdasta sattumaa samanaikainen katoaminen. Se sukulaistyttö ei tainnut varsinaisesti edes "kadota", kunhan oli omilla teillään kuleksimassa.

- Tiede-lehti, 9/2014

JoKaGO

Quote from: JPU on 21.01.2010, 10:23:39

Sillä ei käsittääkseni ole osuutta asiaan. Ilmeisesti puhdasta sattumaa samanaikainen katoaminen. Se sukulaistyttö ei tainnut varsinaisesti edes "kadota", kunhan oli omilla teillään kuleksimassa.

Voi, kun tämä Ruoveden tyttökin olisi... Vaikka kuulin juuri radiosta, että känny on sammunut kolme tuntia katoamisen jälkeen ja jossain kodin-koulun lähistöllä. Eli järvestä löytynee raukka...

timouti

Hetkinen, eikös nämä ruovetisetkin ole vasta turvapaikanhakijoita, siis odottamassa turvapaikkapäätöstä. Maahanmuuttajia ovat ne, joille päätös on ollut myönteinen.

Ikävästi tuo suomen kielen opettaminenkin maksaa opettajan palkan verran. Kun maahanmuuttajillekaan ei ole tarjota intensiivisiä kursseja ja kotouttamista, niin miten näille odottelijoille voisi olla täysi palvelu? Heidän kannaltaan tietysti on parasta, jos kielitaidon ja koulutuksen kautta on niin kiinnittynyt Suomeen, että käännyttäminen ei ole järkevää.

JPU

Quote from: JoKaGO on 21.01.2010, 10:33:46

Voi, kun tämä Ruoveden tyttökin olisi... Vaikka kuulin juuri radiosta, että känny on sammunut kolme tuntia katoamisen jälkeen ja jossain kodin-koulun lähistöllä. Eli järvestä löytynee raukka...
...Tai metsästä. Pelkään pahoin että tämä toistui tässä Ruoveden tapauksessa. Toivon todella että olen väärässä.

- Tiede-lehti, 9/2014

JPU

Quote from: timouti on 21.01.2010, 10:39:42
Hetkinen, eikös nämä ruovetisetkin ole vasta turvapaikanhakijoita, siis odottamassa turvapaikkapäätöstä. Maahanmuuttajia ovat ne, joille päätös on ollut myönteinen.
Vitut ne mitään ruovetisiä ole! Se että asuu hotellissa paikkakunnalla X, ei tee asiakkaasta paikkakuntalaista.

- Tiede-lehti, 9/2014

timouti

Quote from: JPU on 21.01.2010, 10:45:44
Quote from: timouti on 21.01.2010, 10:39:42
Vitut ne mitään ruovetisiä ole! Se että asuu hotellissa paikkakunnalla X, ei tee asiakkaasta paikkakuntalaista.

Kiitos. Nyt kun olemme yhtä mieltä näiden henkilöiden asemasta, voinemme pohtia kysymystä, pitääkö turvapaikanhakijoiden koulutukseen laittaa rahaa?
Itse kannatan ajatusta, että he osallistuvat arjen puuhiin ja vastaanottokeskuksen ohjaaja työn ohessa selittää asioita suomeksi.

JPU

Quote from: timouti on 21.01.2010, 10:54:47
Kiitos. Nyt kun olemme yhtä mieltä näiden henkilöiden asemasta, voinemme pohtia kysymystä, pitääkö turvapaikanhakijoiden koulutukseen laittaa rahaa?
Itse kannatan ajatusta, että he osallistuvat arjen puuhiin ja vastaanottokeskuksen ohjaaja työn ohessa selittää asioita suomeksi.
Tuo on ihan hyvä ajatus. Tosin, tuonhan pitäisi olla itsestään selvää toimintaa. Kari Mustonen Lahden Seudun Sanomissa teki hyvän ehdotuksen.

- Tiede-lehti, 9/2014

Enni

Quote from: JoKaGO on 21.01.2010, 09:27:56

Sää ootki niitä junantuomia, Salon suunnaltako se oli? Kyllä me perustamperelaiset morjestetaan toisiamme, vaikkei sen paremmin tuttuja oltaisikaan.  ;)

:D Tulen suunnalta, jossa ihmiset ovat kertakaikkisen kylmiä ja epäsosiaalisia,ja puhuvatkin vielä oudosti.  :P

Maahanmuuttajat ovat valmiita opiskelemaan suomea, mutta sen opetusta ei ole tarpeeksi tarjolla. Sen jälkeen ihmetellään, mikseivät he opi suomea.

Joo, tietyesti on hyvä, että ainakin tuon perusteella haluaisivat saada ammatin ja osata kielen, ja kaikin puolin integroitua valtaväestöön, mutta minusta jotenkin tuntuu, että tuokin Mahmutti on liikkeellä sellaisella mentaliteetilla, että kaikki pitäisi jotakuinkin saada valmiina, ja automaattisesti, koska niin sen vaan täytyy olla. Ammatti pitää vaan saada, kieli pitää vaan opettaa meille, paikallisten pitää tulla juttelemaan meille, työtä pitää saada. Pitäisi itsekin olla aktiivinen.

Monet suomalaisetkaan eivä noin vaan saa ammattia, jos eivät pääse koulutukseen haluamaansa ammattiin, esim. pääsyvaatimusten riittämättömyyden takia tai pääsykokeessa epäonnistumisen kautta. Toki on hyvä, että kieltä opetetaan edes tuon verran, ja pitäisihän sitä enemmänkin olla, mutta että itse pitää myös olla halukas oppimaan. Käyttämään muutoinkin rohkeasti sitä kieltä. Kielen oppiminen ei tapahdu siten, että istuu ja odottaa, että joku ulkopuolinen opettaja sen jotenkin maagisesti vaan siirtää vastaanottajan pääkoppaan.

Tuntuu, että monilla on juuri tuo asenne ja harhaluulo, että Suomessa asioita saa automaattisesti ja varmasti ja totta kai, koska tämä on Suomi ja hyvinvointivaltio. Ei olisi mikään ihme, jos tulijoilla on sellainen käsitys saapuessaan, että kaiken todella saa kun haluaa, rahaa jaetaan ilmaiseksi, ja kaikki on helppoa.

Oho

Quote from: pelle12 on 21.01.2010, 10:21:00
Minua on aina ihmetyttänyt, että jos ja kun nämä turvikset tulevat niinkin rankoista olosuhteista kuin väittävät tulevansa jättäessään turvapaikkahakemuksensa, miten ihmeessä he ovat sitten niin hienohipiäisiä ja herkästi mielensä pahottavia Suomeen saavuttuaan?

Koska Suomessa elo on rankempaa kuin Ruotsissa, ja rankkuus on subjektiivinen kokemus, jota tulee kunnioittaa.

Enni

Tulevat ruotsista = tulevat rankoista olosuhteista.  :D Tunnetusti. No, täällä ainakin ollaan avokätisempiä. Ehkä se korvaa Suomen rankkuuden. Ihan hävettää tällainen rankkuus.  >:(

JPU

Quote from: JPU on 21.01.2010, 10:42:35
Quote from: JoKaGO on 21.01.2010, 10:33:46

...Tai metsästä. Pelkään pahoin että tämä toistui tässä Ruoveden tapauksessa. Toivon todella että olen väärässä.

Valitettavasti olin oikeassa. linkki uutiseen

- Tiede-lehti, 9/2014

mikkostadista

Hienoa, että lapsensa ja vaimonsa sodan jalkoihin jättänyt Mahmed, vaatii lisää vapaa-ajan viettämis mahdollisuuksia...Ja on kuullut, että joitain olisi tönitty? Onpas miehellä suuret huolen aiheet, luulisi että Afganistanissa olisi pieneen tönimiseen jo tottunut? Maa on kuitenkin ollut viimeiset 30.v. sodassa, ihme että kuulopuheet noin pahoittavat mielen...