News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-02-04 LK: Hei, tuntematon!

Started by Iloveallpeople, 04.02.2010, 10:45:09

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteHei, tuntematon!

Nykypäivän ihminen on hulluna kaukomaihin. Merentakaiset tapahtuvat kiinnostavat kotimaisia enemmän. Barack on hieno äijä, ontui sen politiikka miten paljon hyvänsä. Kaukomaan presidentti pesee Urpilaiset ja Väyryset 5-0.

Kulttuurillinen suvaitsevaisuus näkyy vaihto-oppilaissa. He ovat nuoria, älykkäitä ja mielenkiintoisia. Moni on valmis toivottamaan heidät tervetulleiksi kotiinsa.

Mutta. Maassamme on vaihtareitakin suurempi ryhmä fiksuja ulkomaalaisia: maahanmuuttajat. Kahdella ihmisryhmällä on paljon yhteistä. Silti valtaosa paikallisista morjenstaa liikennevaloissa vain vaihtaria, eikä noteeraa maahanmuuttajaa. Miksi maahanmuuttaja saa nuivemman kohtelun?

Maahan muuttanut tai paennut, jos kuka kaipaisi suomalaista vieraanvaraisuutta. Jos jo stadilaiset puhuvat autiosta, kylmästä Lapista, niin miten maan kokee ummikkomaahanmuuttaja? Outo kieli ja ympäristö voivat lannistaa pienessäkin mittakaavassa - itse murruin kiukkuitkuun Rooman lentokentällä! Minulle, väsyneelle matkaajalle, naljaili vain yksi lentoemo. Millaista olisi kuunnella vihaista siansaksaa päivittäin?

On totta, että maahanmuutto painii suurien ongelmien kanssa. Kulttuurikolareita sattuu jatkuvasti. Myös ystäväni ovat saaneet osansa. Toivon, että heitä ahdistelleet tyypit olivat vain idiootteja, eikä itse kansallisuus ollut vaikuttimena. Paikallisten ja tulokkaiden väliltä uupuva keskustelu saattoi olla taustasyy. Joka tapauksessa, arkistoihin nämä tapaukset menivät "maahanmuuttajien rikokset" -mappiin.

Maahanmuuttokysymyksissä tulisi välttää kärjistävät kommentit. Jos syyttää vain muukalaiskammoa tai kaukaa tulleiden outouksia, tökkää turhan useaa tikulla silmään. Tervehdi tänään tuntematonta, siinä on minun vinkkini.

Emma Kähkönen

Lapin Kansa

Toivotaan, toivotaan,toivotaan... Ystävät ovat joutuneet maahanmuuttajien tekemien rikosten kohteeksi (ahdistelujen?), mutta edelleen toivo elää. Se on hienoa.

Ja tuskinpa tätä nuivempaa tekstiä julkaistaisiinkaan. Tässä kuitenkin on kerrottu noista rikoksista.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

dothefake

"Jos syyttää vain muukalaiskammoa tai kaukaa tulleiden outouksia, tökkää turhan useaa tikulla silmään."

Eihän tuossa lauseessa ole muutenkaan mitään järkeä, mutta
aika raaka ihminen tuo Kähkösen Emma, tökkii ihmisiä tikulla silmään.

Muut ihmiset sensijaan kärsivät kitkusta eli tikusta, kun ovat huonosi lämmitettyyn
savusaunaan joutuneet.

Savusaunan kiuas lämmitettiin punahehkuiseksi. Yleensä siihen tarvittiin kaksi pesällistä puita. Lämmityksen jälkeen hiillos pöyhittiin ja lyötiin ensimmäiset nokilöylyt. Sitten suljettiin lakeinen eli räppänä ja ovi, minkä jälkeen sauna jätettiin siintymän eli lämpö sai tasaantua. Lopuksi sauna valmistettiin kylpykuntoon. Lyötiin toiset nokilöylyt, puhdistettiin lauteet, penkit ja lattiat sekä tuotiin sisään pesuvesi. Samalla sauna tuuletettiin. Riittävän pitkä lämmitys ja siintyminen takasivat, ettei savusaunaan muodostunut silmiä kirvelevää kitkua eli tikua.

Eli siis sanonta: "Joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään" tarkoittaa siis, että joka
savusaunassa valittaa silmiinsä menneen tikua, kärähtää vanhojen muistelusta.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Kettu2

QuoteBarack on hieno äijä, ontui sen politiikka miten paljon hyvänsä.

Kirjoituksen alussa luuli, että kyseinen lause oli sarkasmia. Ilmeisesti erehdyin.

Tervehdi tänään tuntematonta, siinä on minun vinkkini.

En tervehdi tuntematonta, oli hän kantasuomalainen tai ei. Olisi melko hölmön näköistä, kun Helsingissä kaikki tervehtisivät koko ajan toisiaan.

guest1662

Emma on oikea suvaitsevaisuuskasvatuksen mallioppilas, onneksi olkoon. Vaikka ympärillä ryskyisi ja puita kaatuisi, niin metsä (monikulttuuri) pysyisi silti pystyssä, koska se ei vaan voi kaatua. Ei vaan voi, vaikka ystävätkin ovat saaneet jo "kokea vieraanvaraisuutta".

Kala

Mitenkäs nämä vaihto-oppilaat tuntee, jotta tietää morjestaa? Kaipa tästä pitää ottaa selkoa, että osaa toimia suomalaisten tapojen mukaisesti. Ei ole yleensä ollut tapana morjestella tuntemattomia; joskus ne tututkin livahtavat huomaamatta ohi.

Samuel Kielosto

QuoteKulttuurillinen suvaitsevaisuus näkyy vaihto-oppilaissa.
QuoteMaahan muuttanut tai paennut, jos kuka kaipaisi suomalaista vieraanvaraisuutta.
Näille "paenneille" vieraanvaraisuus tulee Valdelta. Taitaa se vaihtari olla sittenkin näistä se, joka enemmän kaipaa suomalaisilta vieraanvaraisuutta.
Nuivuus on rikkaus.

CaptainNuiva

"Outo kieli ja ympäristö voivat lannistaa pienessäkin mittakaavassa - itse murruin kiukkuitkuun Rooman lentokentällä! Minulle, väsyneelle matkaajalle, naljaili vain yksi lentoemo. Millaista olisi kuunnella vihaista siansaksaa päivittäin?"

Hirvittävää julmuutta Rooman kentällä :'(
Onneksi itse olen maailmalla jostain kumman syystä jo 35 vuoden ajan välttynyt
naljailevalta lentoemolta.
Kuinka ihmeellisen onnekas olenkaan mutta mieltäni kalvaa jo epäilys...Murrunko seuraavalla reissulla kiukkuitkuun jollain kentällä ???
Uskallanko enää lainkaan vieraiden pariin jos he eivät joskus teekkään aina niin kuin tahdon...Toivottavasti tästä ei seuraa nyt yökasteluakin.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

dothefake

Muoks: Poistin koko "vitsikkään" jutun, Lemmy surkoon rauhassa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

kiukiu

Maahan muuttanut tai paennut, jos kuka kaipaisi suomalaista vieraanvaraisuutta. Jos jo stadilaiset puhuvat autiosta, kylmästä Lapista, niin miten maan kokee ummikkomaahanmuuttaja? Outo kieli ja ympäristö voivat lannistaa pienessäkin mittakaavassa - itse murruin kiukkuitkuun Rooman lentokentällä! Minulle, väsyneelle matkaajalle, naljaili vain yksi lentoemo. Millaista olisi kuunnella vihaista siansaksaa päivittäin?

Olisit vilauttanut rassismi -korttia lentoemolle.

rankka

Kulttuurikolari on sanakirja-ainesta. :)

Emmalla ei liene aivan kaikki tallella.
Itse aion ottaa Emman vinkistä, "Tervehdi tänään tuntematonta"vaarin ja tehdä näin muuttomiehille. ;)
Emman kaipaamia murjaaneja joita voisin iloisesti tervehtiä, ei valitettavasti taida tulevan lähikauppani tienoilla pyöriskellä. Koenko kenties jonkinlaista köyhyyttä? Hitsin hitsi ... Yritän kestää tilanteen ilman kiukkuitkuja.