News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-01-20 Turku: kirjastoissa somalikulttuurin elämyksellistä esittelyä

Started by Orpheus, 20.01.2010, 12:14:35

Previous topic - Next topic

Tuomas2

Quote from: Miniluv on 20.01.2010, 14:35:14
Quote from: JoKaGO on 20.01.2010, 14:11:20
Afrikkalaista ruokaa valmistavan ravintolan pitäminen kuulostaa kovasti työltä, joten turha kuvitella somalialaisten sellaiseen ryhtyvän. Eihän heidän kielessäänkään nääs ole sanaa "työ"!
Enemmän heillä on kokemusta ostarien kahviloista ja niistäkin sieltä asiakaspuolelta, joten hyvä näin.

Kukahan niitä kahviloita siellä Afrikan sarvessa somaleille pitää? Tippuukohan siellä ruoka suuhun jostain taivaalta, ilman että mitään työksi sanottavaa tarvitsee kenenkään tehdä?

Suuremman hadan hetkella voi tippua taivaaltakin (kuten Haitissa nyt), mutta yleisimmin sen varmaan joutuu noutamaan (naisvaki) jakelupisteelta.

Somalialaista perinneruokaa saa varmaan ihan puuroa keittamalla, mutta toisihan se ruokailuun eksoottista varinaa jos paasisi nauttimaan aitoja YK:n antimia.

SoulBrother

Quote from: AjatollahVeikko on 20.01.2010, 20:51:41
minkä vitun takia on muuten niin mahdotonta täällä hommassa antaa arvo (tai pikemminkin antaa olla) sellaisille somalialaistaustaisille/somaleille, jotka sopeutuvat yhteiskuntaan?

Tuo on ehkä hieman karkea yleistys. Monenlaisia ääniähän toki on, ja joukosta varmasti (ja todennetusti) löytyy myös niitä joille somali ei kelpaa vaikka päällään seisoisi. Kuitenkaan mielestäni tuon pienen soraäänen takia ei voida yleistää tätä koskemaan koko hommaa. Mielestäni täällä hyvinkin usein suhtaudutaan yksilöihin nimenomaan yksilöinä.

lymilijä

Mikähän hyöty näistä kulttuurinäyteikkunoista on suomalaisille. Maailmantalouden kannalta merkityksetön maa saa suhteettoman paljon ilmaista näkyvyyttä ja kun kyseessä on verorahoilla pelattava nollasummapeli, on se tietysti jostain muusta pois (esim. jonkin mielenkiintoisemman maan näyteikkunan pystytyksestä).

(Samanlainen peli on kyllä käynnissä myös YLE:n ajankohtaistoimituksesta, joissa super-reportteri Wali Hashi tekee nykyään juttuja kerran pari kuukaudessa aiheesta, joiden ei luulisi koskettavan suomalaista tai eurooppalaista elämänmenoa yhtään mitenkään, kuten kunniamurhista ja Somalian merirosvopoloisista.)
Älä ajattele, mutta.
Jos ajattelet, älä sano.
Jos sanot, älä kirjoita.
Jos kirjoitat, älä allekirjoita.
Jos allekirjoitat, älä ihmettele.

Homma Admin

Quote from: AjatollahVeikko on 20.01.2010, 20:51:41
Quote from: GATEKEEPER on 20.01.2010, 12:22:51
QuoteKulttuuritilan ideana on myös vahvistaa somaleiden, erityisesti lasten ja nuorten, oman kulttuurin tuntemusta.
Öh, hyvähän se juurensa on tietää jollei sitä peilistä ole huomannut vielä. Mutta eikös tämä nyt aja sitä kotouttamista vastaan? Soudetaan ja huovataan sitten. :-\

No jos joku Ärjyläinen huutaa lapselle, että vitun somppuraiskaaja, et kuulu Suomeen, niin voi somalikulttuurin sisäistäneenä edes jollain tasolla kiinnittyä johonkin viiteryhmään. Tietysti tavoitetila on, ettei kukaan huuda somalilapsille tai muillekaan mitään asiattomuuksia, mutta tässä maassa (kuten muissakin maissa) on jos jonkinnäköistä läskipäätä... minkä vitun takia on muuten niin mahdotonta täällä hommassa antaa arvo (tai pikemminkin antaa olla) sellaisille somalialaistaustaisille/somaleille, jotka sopeutuvat yhteiskuntaan?

Millä tavalla tämä ÄrjyllähVeikon purkaus liittyy yhtään mihinkään?

Nikopol

Quote from: Miniluv on 20.01.2010, 15:17:34

The 19th century British explorer Richard Francis Burton, who visited the Somali Peninsula, similarly recounts in his book First Footsteps in East Africa

http://en.wikipedia.org/wiki/Somali_literature

Somalia: A Nation of Poets




Eli siis satusetien kansakunta. :)
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

valtakunnanpärkhele

Voi kun noi kirjastot on niin niin jälkijunassa taas kerran, sillä mm. Turun keskustassa, Steissin nurkkilla, Kaisaniemen puistossa, Itä-Helsingissä ja Espoon Keskuksessa on jo pitkään voinut tutustua somalikulttuurin elämykselliseen esittelyyn.
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Savilinnan Lätäri

Kyllähän Somaliassa ravintolakultturia on. Ainakin tv-uutisten mukaan. Spotissa paljasjalkainen tarjoilijamies kyyristeli pienen navetan näköisen ravintolarakennuksen oviaukosta ulos ja kaateli suhmuraisesta peltivadista jotakin juotavaa maassa lojuville ravintola-asiakkaille.

Perustan empiiriset & kliiniset tutkimukseni tuohon spottiin ja päädyin tulokseen, että naisilla ei Somaliassa ole asiaa ravintoloihin.
Nuivuuteen ei käännytä. Nuivuuteen palataan.

eetos kukkura

Kulttuuriesittely kattaa varmaan urbaanin citysomalin elämän?

Kirjastoihin on tietenkin rakennettu pienoisrautatieasema ja ne lattiasta kattoon laitetut huterat pylväät, joita Nuorukaiset pitävät vaivoja säästämättä pystyssä. Ohikulkijoita voisi markkeerata barbie-nuket, jotka saisivat kuunnella Nuorukaisten rikkaita lauseita. Että tulee se elämyksellisyyskin hoidettua

Kyllä tuollaisessa näyttelyssä ideaa on.

EDIT: elämys unohtui elämysten keskellä.

St. Quentin

Quote from: Phantasticum on 20.01.2010, 20:42:45
Quote from: Orpheus on 20.01.2010, 12:14:35
Tilan maisema, äänet ja esineet johdattelevat kävijää somalikulttuuriin. Tilassa somaliohjaaja opastaa vierailijoita. Tilan tavoitteena on perehdytää kävijöitä somalikulttuuriin ja edistää kulttuurien välistä ymmärrystä.
Opastaako somaliohjaaja kulttuurikierroksella myös somalikulttuurin niistä puolista, jotka eivät nykyisellään sovi 2000-luvun Eurooppaan.

Hyvä kysymys.

Huom! Seuraava on sitten mediakritiikkiä (ettei kukaan loukkaannu, anteeksi jo etukäteen),
koska kaikki linkit ovat kansainvälisten (verkko)lehtien sivuille:

http://www.nypost.com/p/news/international/somalia_stoning_horror_a000UGWmvaYikkYf7NjxKL

http://www.boston.com/bigpicture/2009/03/pirates_of_somalia.html

http://www.economist.com/world/middleeast-africa/displaystory.cfm?story_id=14707279

http://www.huffingtonpost.com/2009/07/10/somali-islamist-insurgent_n_229279.html

Onko mukana tosiaan myös kivitystä, merirosvousta, kristittyjä syrjivää kohtelua
tai teloituksia pään irrottamisella (eivät sovi 2000-luvun Eurooppaan).

Kysynkin, kuuluvatko nämä myös esiteltäviin seikkoihin?
Mister Congressman why can't you understand.

PMH

Quote from: henkka on 21.01.2010, 11:23:15
Sitä ihmettelen, että miten ne tekee sen kamelipaskanuotion sinne kirjastoon?

Ei mitenkään. Avotulenteko kirjastoissa ja muissa julkisissa rakennuksissa joissa ei ole asianmukaista takkaa ymp. tulisijaa on kielletty.

Muuten olen näistä " kirjastoissa (valitseoma)kulttuurin elämyksellistä esittelyä"- jutskista että yhtähyvin voitaisiin repiä yhdessä veroeuroja roskiin.
Vittuile vielä kun voit vaikuttaa
"Sosiaalisen median syöpä(läinen)
PerusSuomlainen

N

Quote from: SoulBrother on 20.01.2010, 21:18:05
Quote from: AjatollahVeikko on 20.01.2010, 20:51:41
minkä vitun takia on muuten niin mahdotonta täällä hommassa antaa arvo (tai pikemminkin antaa olla) sellaisille somalialaistaustaisille/somaleille, jotka sopeutuvat yhteiskuntaan?

Tuo on ehkä hieman karkea yleistys. Monenlaisia ääniähän toki on, ja joukosta varmasti (ja todennetusti) löytyy myös niitä joille somali ei kelpaa vaikka päällään seisoisi. Kuitenkaan mielestäni tuon pienen soraäänen takia ei voida yleistää tätä koskemaan koko hommaa. Mielestäni täällä hyvinkin usein suhtaudutaan yksilöihin nimenomaan yksilöinä.

Voi olla että nuo soraäänet nousevat turhankin paljon esille muusta keskustelusta ja positiivisemmin suhtautuvat ovat puolestaan hiljaa. Näinhän se useimmiten menee muutenkin ihmisten puheissa, negatiiviset kommentit tuodaan helpommin esille kuin positiiviset, jolloin esim. asiakaspalveluiden kokema palaute on pääosin negatiivista, ihan sama kuinka hyvin asiat on hoidettu. Sama koskenee suhtautumista somalialaisiin, negatiiviset mielipiteet sanotaan helpommin ääneen kuin positiiviset, joten yleistettäessä kannattaa ottaa huomioon kommenttien yleisyys keskustelijoiden määrään.

Mutta todellakin hieman ihmetyttää tuo somalialaisten ravintoloiden uupelo, varsinkin kun muuten noita etnisiä ravintoloita löytyy moneen lähtöön. Ei se tietenkään tarkoita, etteikö Somaliassa olisi ruoka- ja muuta kulttuuria, joten kyllä tuohon tilaisuuteen varmasti tarjontaa sieltä löytyy tarvittaessa. Somaliassa paikanpäällä voi kaikkinainen kultturitarjonta olla aika heikkoa tällä hetkellä, mutta pitemmällä tähtäimellä jos näitä ihmisiä kiinnostaa joskus muuttaa takaisin kotiseuduilleen, niin ompahan kulttuuri säilynyt jossain muodossa tässä välissä.

Jari-Petri Heino

Löysin tosiaan somalikulttuurista kertovan koulun sivuston, jossa ette sanoisi hieman kaunistellaan asioita.

http://www.tkukoulu.fi/~moped/kulttuurit/somalia.html

Quote4. Perheen perustaminen ja avioliitto

Vanhojen perinteiden mukaisesti aviopuolison etsiminen kuuluu miehelle. Kun mies ihastuu tyttöön, he voivat alkaa seurustella. Avioliitossa on kaksi vaihetta, joista ensimmäisessä muslimipappi julistaa heidät toisilleen, koska he ovat lupautuneet avioliittoon. Kihlausaika voi kestää jopa vuosia. Varsinainen yhdessä asuminen alkaa vihkijuhlasta. Tytön toivotaan olevan neitsyt ja tytön "aukaisu" hääseremonioiden jälkeen on miehen miehisyyskoe.

Kaupungeissa nuoret haluavat kokeilla itsenäistä elämää ja löytää oman elämänuransa ennen perheen perustamista.

Hyvä puoliso on rakastava ja huolehtivainen. On toivottavaa, että molemmat puolisot ajattelevat asioista samalla tavalla. Lapsen merkitys on aina suuri sukupuolesta riippumatta.

Sitä vaan, että minkälaiset työkalut siihen tarvitaan, kun on kuitenkin yleisesti tiedossa, että..

QuoteNeljäs ja rajuin leikkaustyyppi on maan tapa Somaliassa, Sudanissa ja Djiboutissa. Siinä tytön ulkosynnyttimistä ei jätetä juuri mitään jäljelle ja haava ommellaan tiukasti kiinni. Toimenpidettä kutsutaan faraoniseksi leikkaukseksi tai infibulaatioksi, joka tarkoittaa sulkemista. Pojalle tehtynä anatomisesti vastaava leikkaus olisi peniksen amputointi.

http://yle.fi/mot/010299/kasis.htm
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Miniluv

Ympärileikkaukset mainittiin nyt viimeistä kertaa tässä ketjussa.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Jari-Petri Heino

Quote from: Miniluv on 21.01.2010, 13:32:38
Ympärileikkaukset mainittiin nyt viimeistä kertaa tässä ketjussa.


Onko niille sitten oma ketju, vai onko aihe kielletty?
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Miniluv

Ei ole kielletty, mutta ei tässä ketjussa tämän enempää.

Kaikkea negatiivista, mikä mieleen tulee, ei tarvitse ottaa esille jokaisessa mahdollisessa yhteydessä. Sanon jo ennalta sulkemisen varalta, että jos joku käy tuolla näyttelyssä ja haluaa kirjoittaa siitä tähän, ketjun saa auki esim. yksityisviestillä minulle.





"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Turkulaine

Quote from: N on 21.01.2010, 12:46:31
Mutta todellakin hieman ihmetyttää tuo somalialaisten ravintoloiden uupelo, varsinkin kun muuten noita etnisiä ravintoloita löytyy moneen lähtöön. Ei se tietenkään tarkoita, etteikö Somaliassa olisi ruoka- ja muuta kulttuuria, joten kyllä tuohon tilaisuuteen varmasti tarjontaa sieltä löytyy tarvittaessa.

Yritin tuossa muutamaa viestiä ylempänä kertoa miksi ravintoloita ei ole. Somalikulttuurissa on rakenteita, jotka estävät tehokkaasti ravintoloiden perustamisen.

http://hommaforum.org/index.php/topic,21552.msg295596.html#msg295596
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

N

Quote from: Turkulaine on 21.01.2010, 18:50:22
Quote from: N on 21.01.2010, 12:46:31
Mutta todellakin hieman ihmetyttää tuo somalialaisten ravintoloiden uupelo, varsinkin kun muuten noita etnisiä ravintoloita löytyy moneen lähtöön. Ei se tietenkään tarkoita, etteikö Somaliassa olisi ruoka- ja muuta kulttuuria, joten kyllä tuohon tilaisuuteen varmasti tarjontaa sieltä löytyy tarvittaessa.

Yritin tuossa muutamaa viestiä ylempänä kertoa miksi ravintoloita ei ole. Somalikulttuurissa on rakenteita, jotka estävät tehokkaasti ravintoloiden perustamisen.

http://hommaforum.org/index.php/topic,21552.msg295596.html#msg295596

Luin kyllä tuonkin pätkän, mutta siltikin, mikään kulttuuri ei ole sellainen, että jokainen sen piirissä olisi sen orjallinen noudattaja. Varsinkaan pitemmän aikaa muualla asuneena. Toisaalta tuli kyllä mieleen, että paljonko on muuten tarjolla afrikkalaisia ravintoloita yleensäottaen? Välimeren alueen maita lukuunottamatta siis.

Turkulaine

Quote from: N on 21.01.2010, 19:07:32
Toisaalta tuli kyllä mieleen, että paljonko on muuten tarjolla afrikkalaisia ravintoloita yleensäottaen? Välimeren alueen maita lukuunottamatta siis.

Ei tule mieleen erityistä afrikkalaista ravintolaa, mutta Turussa on ravintolatyöntekijöinä ja yrittäjinä afrikkalaisia. Myös afrikkalaisten pitämiä baareja on täällä päin ollut. Somalinaisia ei käytännössä näe työssä milloinkaan, joten saanemme odotella somalialaistakin ravintolaa tovin, vaikka heikäläisiä onkin jo noin 12 000 Suomessa.

Turussa Kristiinankadulla on avattu muuten erittäin mukava pieni kahvila, josta saa hyvää syötävää ja mukavaa palvelua. Afrikkalainen pitäjä ei suomalaisystävällisestä käytöksestään ja ahkeruudestaan päätellen ole tullut tänne lorvipaikkaturistiksi.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Veli Karimies

Joku etiopialainen ravintola oli jossain.. en muista missä.

Lemmy

Helsingissä nyt on
www.kimkit.com tai "oli" eli rempassa, tais olla Nigerialaista
Sitten on pari Marokkolaista ja muutama Egyptiläinen.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Turkulaine

Quote from: planeta on 21.01.2010, 19:34:21
Onko totta, että Somalian valtion kirjoitettu kieli sai oman kirjoitusasun vasta 1972 tai jotain? Muistelen lukeneeni sellaista, en muista, mistä.

Wikipedian mukaan nykyinen oikeinkirjoitus otettiin käyttöön tuolloin. Wikipediassa on kuva 1300-luvulta olevasta taulusta, jossa on ilmeisesti somalinkielistä kirjoitusta. Sen verran haluan saivarrella, että kielet ovat luonnostaan enemmänkin kansojen kuin valtioiden omaisuutta.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

N

Quote from: Lemmy on 21.01.2010, 19:43:31
Helsingissä nyt on
www.kimkit.com tai "oli" eli rempassa, tais olla Nigerialaista
Sitten on pari Marokkolaista ja muutama Egyptiläinen.

Aika heikko on tosiaan muutenkin sitten tuo afrikkalaisperäinen ravintolakulttuuri täällä, paitsi tieten välimeren alueelta on tarjontaa, niin Euroopan kuin Afrikankin puolelta. Sinällään somalialaiset eivät juurikaan eroa tästä muuten kuin suuren populaationsa osalta.

Iloveallpeople

QuoteVieras kulttuuri tutuksi teltassa

Varissuon ja Runosmäen kirjastoissa Turussa voi helmikuussa tehdä matkan somalikulttuuriin – eikä pelkästään lukemalla.

–Käykää peremmälle ja istukaa, toivottelee Ismail Hassan kirjaston nurkkaan nousseen teltan ovella.

Muhkeiden verhojen takaa on turha etsiä suomalaisille tuttua sohvaryhmää tai televisiota; perinteisessä somaliolohuoneessa istutaan lattialla, patjojen ja tyynyjen päällä ja tarinoidaan.

–Perinteisen somalikulttuurin taustana on paimentolaisuus. Kaupungeissa on länsimaisempaa, mutta suurin osa somaleista elää maaseudulla ja siellä asutaan näin, Hassan selittää.

Hassanin isännöimä teltta on moniaistinen tila. Sisään astuvaa johdattelevat vieraaseen kulttuuriin äänet, esineet, tuoksut ja maisemat: somalialaisen olohuoneen tyyliin sisustetun teltan seinille heijastuu kuvia ja videoita elosta ja olosta tässä Afrikan sarven maassa ennen sisällissotaa ja nyt.

Elämys ei siis rakennu vain yhden, vaan yhtäaikaisesti monen aistin kautta.

Kulttuuritila kehitettiin Laurea-ammattikorkeakoulussa Uudellamaalla vahvistamaan maahanmuuttajien, erityisesti lasten ja nuorten, omaa kulttuurin tuntemusta. Ajatuksena oli luoda paikka, jossa maahanmuuttajat voivat ikäänkuin palata hetkeksi kotimaahansa.

–Varsinkin lapsilla on usein heikko tuntemus omasta kulttuuristaan. Toisen polven maahanmuuttajista monet ovat jo syntyperäisiä suomalaisia, toteaa somali-tilan Turkuun puuhannut Terhikki Mäkelä .

Elämyksellinen tila on myös oiva menetelmä kansainvälisyyskasvatukseen. Se perehdyttää toiseen kulttuuriin ja edistää näin kulttuurienvälistä ymmärrystä ja vuoropuhelua.

Elämyksellinen somalikulttuuritila Turussa Varissuon kirjastossa (Nisse Kavon katu 3) 12.2. saakka ja Runosmäen kirjastossa (Piiparinpolku 19) 15.–19.2.

Lisää aiheesta perjantain Turun Sanomissa.

Turun Sanomat
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

valtakunnanpärkhele

#53
Quote from: Iloveallpeople on 04.02.2010, 18:40:03
QuoteVieras kulttuuri tutuksi teltassa


Muhkeiden verhojen takaa on turha etsiä suomalaisille tuttua sohvaryhmää tai televisiota; perinteisessä somaliolohuoneessa istutaan lattialla, patjojen ja tyynyjen päällä ja tarinoidaan.

Turun Sanomat

Vähän aiheesta sivuun.. Mihin ihmeseen somalit tarvitsevat sitten Syyrialaista soffaa, jos heidän kulttuurissa tykätään istua lattialla?
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

dothefake

Quote from: valtakunnanpärkhele on 04.02.2010, 19:48:23
Quote from: Iloveallpeople on 04.02.2010, 18:40:03
QuoteVieras kulttuuri tutuksi teltassa


Muhkeiden verhojen takaa on turha etsiä suomalaisille tuttua sohvaryhmää tai televisiota; perinteisessä somaliolohuoneessa istutaan lattialla, patjojen ja tyynyjen päällä ja tarinoidaan.

Turun Sanomat

Vähän aiheesta sivuun.. Mihin ihmeseen somalit tarvitsevat sitten Syyrialaista soffaa, jos heidän kulttuurissa tykätään istua lattialla?

Eikös se sohva ollut suurelle vieraslaumalle tarpeen? Siis kantasuomalaistutuille.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Maastamuuttaja

Eiköhän kulttuuritiloihin saataisi myös mahtumaan valokuvanäyttely "Somalit Suomea rakentamassa". Kovin paljon seinätilaa siihen ei tarvittaisi.

Missra

Quote from: Veli on 21.01.2010, 19:31:31
Joku etiopialainen ravintola oli jossain.. en muista missä.

Lontoossa tiedän 2 etiopialaista ravintolaa ja yhden marokkolaisen. Marokkolaisessa (Leicester Squaren lähellä, pieni ravintola) aivan erinomaisen maukasta ruokaa. Etiopialaisia en ole testannut vaikka niiden ohi ennen ajoinkin 2 kertaa päivässä...

ajuha

Quote from: Iloveallpeople on 04.02.2010, 18:40:03
QuoteVieras kulttuuri tutuksi teltassa

Varissuon ja Runosmäen kirjastoissa Turussa voi helmikuussa tehdä matkan somalikulttuuriin – eikä pelkästään lukemalla.

–Käykää peremmälle ja istukaa, toivottelee Ismail Hassan kirjaston nurkkaan nousseen teltan ovella.

Muhkeiden verhojen takaa on turha etsiä suomalaisille tuttua sohvaryhmää tai televisiota; perinteisessä somaliolohuoneessa istutaan lattialla, patjojen ja tyynyjen päällä ja tarinoidaan.

–Perinteisen somalikulttuurin taustana on paimentolaisuus. Kaupungeissa on länsimaisempaa, mutta suurin osa somaleista elää maaseudulla ja siellä asutaan näin, Hassan selittää.

Hassanin isännöimä teltta on moniaistinen tila. Sisään astuvaa johdattelevat vieraaseen kulttuuriin äänet, esineet, tuoksut ja maisemat: somalialaisen olohuoneen tyyliin sisustetun teltan seinille heijastuu kuvia ja videoita elosta ja olosta tässä Afrikan sarven maassa ennen sisällissotaa ja nyt.

Elämys ei siis rakennu vain yhden, vaan yhtäaikaisesti monen aistin kautta.

Kulttuuritila kehitettiin Laurea-ammattikorkeakoulussa Uudellamaalla vahvistamaan maahanmuuttajien, erityisesti lasten ja nuorten, omaa kulttuurin tuntemusta. Ajatuksena oli luoda paikka, jossa maahanmuuttajat voivat ikäänkuin palata hetkeksi kotimaahansa.

–Varsinkin lapsilla on usein heikko tuntemus omasta kulttuuristaan. Toisen polven maahanmuuttajista monet ovat jo syntyperäisiä suomalaisia, toteaa somali-tilan Turkuun puuhannut Terhikki Mäkelä .

Elämyksellinen tila on myös oiva menetelmä kansainvälisyyskasvatukseen. Se perehdyttää toiseen kulttuuriin ja edistää näin kulttuurienvälistä ymmärrystä ja vuoropuhelua.

Elämyksellinen somalikulttuuritila Turussa Varissuon kirjastossa (Nisse Kavon katu 3) 12.2. saakka ja Runosmäen kirjastossa (Piiparinpolku 19) 15.–19.2.

Lisää aiheesta perjantain Turun Sanomissa.

Turun Sanomat

justiinsa käden-lämpöistä, halisyli ,istu meidän telttaan meininkiä, mitä enemmän minulta vaaditaan , tai pyydetään esim. somalikultuurin ymmärtämistä, en ymmärrä, asun suomessa, ja suomeen tulijat voivat tutustua ensin maamme historiaan, ja kulttuuriin, kotouduttuaan on ehkä heidän aika, esitellä omaa tieteen, ja taiteen kautta tekemiään saavutuksia.