News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-01-15 BBC: Suomi aikoo tumpata tupakat lopullisesti

Started by Termiitti, 19.01.2010, 21:57:29

Previous topic - Next topic

Simo Hankaniemi

Minusta olisi hienoa, jos tupakointi samoin kuin muidenkin huumeiden käyttö saataisiin lopetetuksi koko maailmasta. Se tuskin toteutuu, mutta sinne päin ollaan menossa. Olen aina inhonnut savukkeiden käryttelyä. Se näyttääkin niin typerältä Piipussa on edes jotakin tyylikkyyttä.

ajuha

joskus 1990-luvulla tupruttelin helsingissä, huomaavaisen tupakoijan jörn donnerin kotona huomaavaisesti lattialle karistaen.

jörkkä ei lienee enää polta, mutta kuuluu ehdottomasti tupakoinnin / kaiken itseilmaisun puolustajiin, pohjoisrannasta kuuluu kohta valtiosihteeri oksalalle.

erilainen

Quote from: do.ut.des on 19.01.2010, 23:18:49
Quote from: MW on 19.01.2010, 22:48:14
Quote from: do.ut.des on 19.01.2010, 22:30:19
Quote from: Sigridur on 19.01.2010, 22:08:12
Kamala tilanne. Itse tästä kiellosta kärsin aika paljon, kun poltan noin 30 päivässä.

Jos sinä poltat 30 tupakkaa päivässä ja oletettavasti yhden sätkän tuprutteluun kuluu noin 5 minuuttia, niin päivässä sinä kulutat polttamiseen aikaa 150min eli kaksi ja puoli tuntia!

Vuodessa tämä tekee 54750 minuuttia eli 912,5 tuntia eli 38 päivää. Melekonen röökaaja.

Viisi minuuttia? "Endurance-smoking", uusi urheilulaji. Mahtaako viittä minsaa käristä loppuun ilman imuttelujakaan? Eipä ole tullut tarkistettua. Mutta vastahan on tullut 30 vuotta polteltua.

Jos tekee esim. toimistotyötä niin ei välttämättä etes 5min riitä sauhutteluun, kun aikaa kuluu myös siirtymiseen, tai sytytysvehkeiden puuttumiseen tai tupakan pummaamiseen.

Jos työntekijä käy 8h työpäivän aikana ulkona tupakalla tunnin välein niin se tarkoittaa 5 minuutin laskuajalla että työajasta on 40 minuuttia pois. Viikossa se tekee 200 minuuttia ja kuukaudessa 800 minuuttia joka on 13,3 tuntia.

Se on aikamoinen määrä minuutteja tupakalla käymiseen työajalla.

Tuo on kyllä tosiasia. Vanhassa kesäduunissa oli tupakkahenkilöiden tultava puoli tuntia aikaisemmin töihin tai vaihtehtoisesti lähdettävä puoli tuntia myöhemmin. Tämäkään ei ollut toimiva ratkaisu. Tupakoijat lunkivat vielä tykimmin tämän takia. Tupangitauot olivat pitkiä ja sen sellaista.

Tupakointi sopii vain ns. luoviin töihin. Korjaushommiin sun muihin. Miettiessä toteutusta voi vetää ne mietintäsavut eivätkä ne vaikuta nagatiivisesti, ehkä jopa positiivisesti.

Jos työn joutuu keskeyttämään tupakoinnin takia se tulisi kieltää. Itse kieltäisin.
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.

MacGyver

Tupakoinnin kieltäminen on steppi ennen kuin käydään alkoholin kimppuun. Elämän tarkoitus ei ole nauttiminen, vaan elämän pituuden maksimointi.

Hiidenlintu

Quote from: Simo Hankaniemi on 19.01.2010, 23:20:30
Minusta olisi hienoa, jos tupakointi samoin kuin muidenkin huumeiden käyttö saataisiin lopetetuksi koko maailmasta. Se tuskin toteutuu, mutta sinne päin ollaan menossa. Olen aina inhonnut savukkeiden käryttelyä. Se näyttääkin niin typerältä Piipussa on edes jotakin tyylikkyyttä.

Olisi ja pitäisi. Maailma on tietynlainen ja mitä raivokkaammin utopistit koittavat rakentaa ihannemaailmaansa tekemällä kieltoja ja rajoituksia, sitä huonommaksi se muuttuu.

QuoteJos työntekijä käy 8h työpäivän aikana ulkona tupakalla tunnin välein niin se tarkoittaa 5 minuutin laskuajalla että työajasta on 40 minuuttia pois. Viikossa se tekee 200 minuuttia ja kuukaudessa 800 minuuttia joka on 13,3 tuntia.

Tällainen on idiotismia, että lasketaan kuinka paljon on pois töistä. En ole kuullut yhdestäkään yksityisestä firmasta joka kyttäisi kovin tarkkaan, jos työntekijä käy välillä tupakalla ja tälle on järkevä selitys: Ketään järkevää työnantajaa ei kiinnosta pätkääkään se, kuinka kauan työntekijä on töissä vaan se, että hän tekee työnsä. Työntekijä taas ei tee työtään ainakaan paremmin kärsiessään tupakantuskista.

Ainoat, missä olen kuullut tällaisesta hölmöilystä ovat julkisella puolella. Jälleen osoitus julkisen sektorin tehottomuudesta.

P.S.; Tiesittekö, että amerikkalaisilla piippua polttavilla kuolleisuus on 0,87 suhteessa ei-polttaviin? Eli 12% matalampi kuolleisuus. Tämä selittynee todennäköisesti piiputtajien hieman stressittömällä elämäntavalla - piipun polttaminen vaatii aikaa ja rauhoittumista.

(http://pahis.kapsi.fi/files/tupakointi.jpg)

MW

Quote from: do.ut.des on 19.01.2010, 23:18:49
Quote from: MW on 19.01.2010, 22:48:14
Quote from: do.ut.des on 19.01.2010, 22:30:19
Kamala tilanne. Itse tästä kiellosta kärsin aika paljon, kun poltan noin 30 päivässä.

Jos sinä poltat 30 tupakkaa päivässä ja oletettavasti yhden sätkän tuprutteluun kuluu noin 5 minuuttia, niin päivässä sinä kulutat polttamiseen aikaa 150min eli kaksi ja puoli tuntia!

Vuodessa tämä tekee 54750 minuuttia eli 912,5 tuntia eli 38 päivää. Melekonen röökaaja.

Viisi minuuttia? "Endurance-smoking", uusi urheilulaji. Mahtaako viittä minsaa käristä loppuun ilman imuttelujakaan? Eipä ole tullut tarkistettua. Mutta vastahan on tullut 30 vuotta polteltua.

Jos tekee esim. toimistotyötä niin ei välttämättä etes 5min riitä sauhutteluun, kun aikaa kuluu myös siirtymiseen, tai sytytysvehkeiden puuttumiseen tai tupakan pummaamiseen.

Jos työntekijä käy 8h työpäivän aikana ulkona tupakalla tunnin välein niin se tarkoittaa 5 minuutin laskuajalla että työajasta on 40 minuuttia pois. Viikossa se tekee 200 minuuttia ja kuukaudessa 800 minuuttia joka on 13,3 tuntia.

Se on aikamoinen määrä minuutteja tupakalla käymiseen työajalla.

No, minä teen "toimistotöitä", poltan siirtyessä tai tuumaillessa, ja pää saatana ei lakkaa tekemästä töitä iltaisin kotonakaan. Ihme juttu, että tupakka ja rasismi on nykyajan pahimmat vitsaukset. Tekemällä saa.

Joo, ja olen silti ihan tyytyväinen siihen, että lapseni eivät (tietääkseni) polta. Veenmoinen verolisä mokutukseen. EDIT: täytyykin siirtyä harmaatuodun suosimiseen, sitä kun on vähäisellä vaivalla tarjolla.

PaulR

Quote from: Sigridur on 19.01.2010, 23:13:47
Oikeasti. Mulle tämä valtion kyttäminen riittää. Kun tuo laki tulee voimaan, muuttaan Suomesta pois. Haluan asua demokratisessa maassa, eikä diktatuurissa.
Kaikki kielettään.

Tämähän se vaikein asia tässä kaikessa on. Ilmapiiri alkaa oikeasti olla jo melko ahdistava, eikä kovin montaa tunnu moinen edes häiritsevän.

Pystyn halutessani kiertämään ja ohittamaan kaikki ruuvin kiristykset, mutten halua joutua näkemään ylimääräistä vaivaa sen eteen, minkä pitäisi olla omassa harkinnassani ja itse päätettävissäni.

kertsu59

Quote from: mikkoR on 19.01.2010, 22:09:51
valmistaudun jo täyttä päätä tupakoinnin kieltämiseen ja tilasin tupakkakasvien siemeniä joita aion viljellä kevään aikana.

Ei sen puoleen, olen kyllä ihan itse myös tuon täyskiellon kannalla.
Oletpa sitkeä sissi jos meinaat kessua ruveta polttamaan,maistuu aivan hirveälle.Kalpean aavistuksen saa mahorkkaa polttamalla, maku on melkein yhtä kauhea. :o
Onko se monikulttuuri maailman paras asia.....Monietnisyys sensijaan voisi olla sitä.

ajuha

Jos työn joutuu keskeyttämään tupakoinnin takia se tulisi kieltää. Itse kieltäisin.

naamailun vuoksi; työ on kiellettävä, tupakoinnin takia.

oikessa olet, joidenkin alojen suhteen, missä työn tuottavuuden tulokset, tai loma-ajat eivät enää ole missään suhteessa maksettuihin palkkoihin, vrt. kansanedustajat.

muinoin kansanedustuslaitokseemme aarne saarisen toimesta perustettu eduskunnan huomaavaiset tupakoijat ry. on hyvä esimerkki.

Tunnettu piippumies "Arska" oli hetken aikaa myös Huomaavaiset tupakoitsijat -yhdistyksen puheenjohtajana.

eipä pidä tupruttelijaa tuomita, jos polttaa, niin polttaa.

PaulR

Quote from: ajuha on 19.01.2010, 23:48:22

Viimeisimmässä työpaikassani työnantaja ilmoitti kättelyssä, että täällä ei sitten tupakkalaki päde. En esittänyt vastaväitteitä.

Hiidenlintu

Quote from: PaulR on 19.01.2010, 23:52:19
Quote from: ajuha on 19.01.2010, 23:48:22

Viimeisimmässä työpaikassani työnantaja ilmoitti kättelyssä, että täällä ei sitten tupakkalaki päde. En esittänyt vastaväitteitä.

Niin. Jossain sentään osataan käyttää järkeä, eikä urpona lasketa jotain tupakointiin kuluvia aikoja.

MW

Memee vähän tunteilun puolelle, mutta silloin kun minä opin polttamaan, TV ja lehdet kertoivat minulle, että tupakointi on hienoa, ja ympärilläkin paloi aika kattavasti.

Nyt samat kiusaajat kertovat, että aprillia, eipäs olekaan ja oletpas sinä paha paha paha.

Mistä voin hakea korvauksia?

Entinen maahanmuuttaja

Kauanko kartongit säilyy? Nimimerkillä hamsteri
"Kun sanat menettävät merkityksensä ihmiset menettävät vapautensa."

-Kungfutse (551-479 eaa.)^^^

Parasiittiö

Kiellelköön hiljakseen lisää ja lisää minun puolesta. Samapa se, kun en polta.

Ja nytpä muistui mieleen, että armeijassahan muutama juntti tapasi seisoskelutauoilla vittuilla miulle, kun en polttanut tupakkaa kuten ne. Siinähän on itse asiassa ihan kiva tekosyykin kannattaa tämmöistä tupakoitsijoihin kohdistuvaa rajoitusta. Varsinkin kun tupakka tosiaan on sekä tupakoitsijalle että savua hengittävälle sivulliselle haitallista.

Toisaalta, enpä meinaa kuitenkaan lakata äänestämästä Halla-ahoa, joka taitaa polttaa ja voi hyvin kannattaakin polttamista. Nää mamujutskat on sen verran merkittävämpiä kuin tupakka.
Kansalaispalkka, perustulo tms. ois kiva.

P

Quote from: MW on 19.01.2010, 23:56:09
Memee vähän tunteilun puolelle, mutta silloin kun minä opin polttamaan, TV ja lehdet kertoivat minulle, että tupakointi on hienoa, ja ympärilläkin paloi aika kattavasti.

Nyt samat kiusaajat kertovat, että aprillia, eipäs olekaan ja oletpas sinä paha paha paha.

Nykyisen trendin valossa - amerikan intiaaneilta!
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

PaulR

Quote from: MW on 19.01.2010, 23:56:09

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=philip+%26+morris+lawsuit&meta=&aq=f&oq=

QuoteAmer-Tupakka Oy on valmistanut ja myynyt Suomessa Philip Morrisin myöntämällä yksinoikeuslisenssillä Philip Morrisin savukkeita kuten Marlboro, ...

http://www.masterseek.fi/id/19389303/Amer-Tupakka-Oy.htm

Kaikkea sitä rippikoulussa oppi.  ;D

Hiidenlintu

Quote from: Parasiittiö on 20.01.2010, 00:00:12
Kiellelköön hiljakseen lisää ja lisää minun puolesta. Samapa se, kun en polta.

Suomen kaikki merkittävimmät ongelmat johtuvat tästä asenteesta; asia ei minua häiritse, joten eipä tuo haittaa, en vastusta.

Kun ihmiset eivät puolusta toisten ihmisten vapautta, niin ei lopulta ole kukaan myöskään puolustamassa heidän vapautta. Ihmisten tulisi vastustaa ja kannattaa asioita sen mukaan, mikä heistä on oikein muillekin ihmisille ja jokaiselle älykkäälle ihmiselle tämä on suorastaan velvollisuus.

ajuha

taisipa olla veikko huovisen lentsussa,  missä mies sai laskun aiheettomasta hiilihydraatien polttamisesta kehossaan.

samalla pikku spanieli asenteella maksamme, maksamme, ja vaikka velkaa ottaen maksamme.

tupakointi on jokaisen oma valinta, taatusti tupakoiva maksaa välillisten verojen muodossa askistaan määrätyn summan, ja ottaa riskin sairastua erilaisiin hengityselin sairauksiin, mutta se vapaus kaikille suotakoon.

Parasiittiö

Quote from: Hiidenlintu on 20.01.2010, 00:05:13
Suomen kaikki merkittävimmät ongelmat johtuvat tästä asenteesta; asia ei minua häiritse, joten eipä tuo haittaa, en vastusta.

Kun ihmiset eivät puolusta toisten ihmisten vapautta, niin ei lopulta ole kukaan myöskään puolustamassa heidän vapautta. Ihmisten tulisi vastustaa ja kannattaa asioita sen mukaan, mikä heistä on oikein muillekin ihmisille ja jokaiselle älykkäälle ihmiselle tämä on suorastaan velvollisuus.

Kuvittelen ymmärtäväni logiikkasi, mutta koen, että vaadit jotenkin liikaa. Vastustan ja kannatan minäkin monia asioita. Tupakointiakin vastustan, mutta se on kuitenkin tärkeysjärjestyksessä häntäpäässä. Tupakoinnin rajoittamista en siis vastusta, kunhan se tehdään toimivasti ja niin pois päin.

Sikäli kun pointtisi on se, että muiden ihmisten tieteellisesti haitalliseksi todistettua tupakointiharrastusta pitää kunnioittaa ja aktiivisesti tupakoimattomankin puolustaa, koska vapaus... niin ei. En kunnioita enkä puolusta. Voin hyväksyä ja ymmärtää, koska se on laillista ja perinteikästäkin ja tavallaan tekemistä siinä kuin moni muukin tekeminen, mutta siinäpä se.
Kansalaispalkka, perustulo tms. ois kiva.

PaulR

Quote from: Parasiittiö on 20.01.2010, 00:48:45
En kunnioita enkä puolusta. Voin hyväksyä ja ymmärtää, koska se on laillista ja perinteikästäkin ja tavallaan tekemistä siinä kuin moni muukin tekeminen, mutta siinäpä se.

Tämä riittää vallan mainiosti.

ajuha

tupakan himon kasvaessa ylimaallisiin mittasuhteisiin, ja savuttoman suomen toteutuessa, nuuska on täpäkkä vaihtoehto.http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Thors+toi+yst%C3%A4ville+ja+tuttaville+Ruotsista+10+purkkia+nuuskaa/1135241795370

maahantuonti ministerin puolesta.

Jiri Keronen

En polta tupakkaa. Silti en näe mitään muuta kuin haittoja tällaisessa täyskiellossa.

Ensinnäkin koko täyskielto on vain yksi osoitus nykyisestä mentaliteetista, jossa kaikki ongelmat pyritään aina ratkaisemaan kielloilla. Toiseksi täyskielto on merkki mentaliteetista, jossa julkinen valta, käytännössä ministeriöiden virkamiehet, luulevat pystyvänsä edes teoriassa tajuamaan yksilöiden asioista riittävästi, että heillä olisi kykyä päättää, mitä ihmiset saavat tehdä terveydellään ja mitä eivät.

Ainoa, mitä tästä seuraa, on valtavat pimeät markkinat, koska Venäjällä tupakka-aski maksaa halvimmillaan noin 30 senttiä ja Venäjä on Suomen rajanaapuri. Varmasti tupakointi vähenee, mutta en pysty millään tavalla näkemään, miten tupakoinnin väheneminen olisi millään muotoa riittävän suuri positiivinen muutos, että ihmisten omasta kehostaan ja elämästään päättämisen oikeuden rajoittaminen olisi siitä käypä hinta.

Jos tupakointi haittaa työntekoa, silloin työntekijälle sanotaan, että lopeta tai saat potkut. Silloin ei kielletä koko yhteiskuntaa tupakoimasta. Jos tupakointi haittaa kanssaihmisiä, silloin tupakoitsijoille sanotaan, että opetelkaa tapoja tai lopettakaa tupakointi. Kiellot ovat harvoin se hyvä tapa vaikuttaa mihinkään.

Ihmisillä tulee olla oikeus pahoihin tapoihin.
Suoraa demokratiaa ja vapautta kaikille.

Vae Victis -blogini

CaptainNuiva

Vai Oksala haluaa tupakkivapaan maan...Kukahan kansanedustaja seuraavaksi esittelee fanaattisa kantojaan vaatimuksineen?

Itse haluaisin tämän maan olevan vapaa fanaattisista ja järjettömiä ehdotuksia tekevistä kansanedustajista vuoteen 2016 mennessä, silloin viimeisinkin fanaatikko vipattaisiin eduskunnasta pois, ajamaan omia asioitaan täysin muille foorumeille.

Kun tupakkalaki aikoinaan astui voimaan, fanaatikot kuola suunpielestä roiskuen jakelivat ohjeitaan ja selvittelivät ilmiantokanaviaan.

Laivoille ei olisi saanut kuulemma tupakoida kuin 15 metrin päässä lähimmästä seinästä, tämä olisi tarkoittanut monilla laivoilla sitä että pitää hypätä mereen röökille.

Edelleen, oikein lehdessä selvitettiin että jos joku tupakoi niin siitä pitää ensin huomauttaa....Jos ei tokene niin sitten kutsua työsuojeluvaltuutettu paikalle joka antaa varoituksen.
Jos vielä vaan rööki palaisi niin seuraavaksi olisi pitänyt ilmoittaa viranomaisille jotka tulevat sitten sakottamaan.
Jos tästäkin huolimatta rööki vaan käryää niin viimeisenä keinona olisi ollut sitten lehden mukaan työpaikan sulkeminen :P

Kovasti silloin ihmettelin että kuinka esim.laiva voidaan sulkea?
Vai suljetaanko pelkästään komentosilta ja mahdollinen onnettomuustutkinta lautakunta sitten aikanaan olisi todennut onnettomuuden syyksi sen että komentosilta oli työsuojeluvaltuutetun toimesta suljettu?
No eipä tietenkään vaan olisi saman tien ankkuroitu ja hinaaja olisi sitten tullut hakemaan tupakkilaivan takaisin laituriin ;D

Mielelläni olisin halunut myös nähdä tilanteen jossa laivaan pyrkiville matkustajille selvitettäsiin että sori, laiva on suljettu tupakin polttamisen vuoksi joten menkää takaisin kotiinne vain.

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Vera

Kamala tilanne. Itse tästä kiellosta kärsin aika paljon, kun poltan noin 30 päivässä. Suomessa on "noitavaino" tupakaa ja tupakoitsijoiden vastaan. En koskaan missään muissa maissa tavanut sellaista hysteriaa kun Suomessa tupakan takia.

Jos joskus käyt Tokiossa, käy Shinjukussa. Siellä polttaminen on monilla kaduilla kielletty ja joka kulmalla on tupakkapoliisi joka takavarioi savukkeet kaikilta tupakoitsijoilta joita näkee.

QuoteEnsksi kaikki työpaikat savuttomia, sitten ravintolat, sitten baarit. Mualla Euroopassa saa baarinpitäjä päättää, haluako savullista vai savutonta ravintolaa, asiakas saa päättää, mihin mennee, ja tarjoilija saa päättää, mihin mennä töihin.

Tämä on vanhentunutta tietoa. Aika harvoissa Länsi-Euroopan maissa enää saa tupakoisa ravintoloissa.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_smoking_bans

Suomessa ei saa polttaa missääm ja sen tupakalakin takia ei mennä ennää baariin. Kun oluen kanssa haluan polttaa tupakkaa. Olut maksaa jopa 5-6 euroa ja ei saa polttaa edes baarissa.
SE ON PAHINTA DIKTATUURIA, JA KUN TULEE VOIMAAN TÄYSKIELTÖ- LÄHDEN SUOMESTA!

Minne?

Täyskieltoon on kuitenkin pitkä matka: Oksala kyllä sanoo haluavansa tupakkavapaan maan, mutta se lakiesitys, josta hän nyt puhuu, ei todellakaan pyri täyskieltoon. Tässä se on:

http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE+180/2009&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD

Se kieltää tupakan esilläpidon, ja polttamisen autossa jos siinä on lapsia, ja asettaa kovempia rangaistuksia niille, jotka myy tupakkaa alaikäisille.

QuoteSe on pahinta diktatuuria. Olin asunut Islannissa, Italiassa, Tsekissa- en missään kokenut sellaista tupakka-hysteriaa kun juuri Suomessa.

Tupakointi ravintoloissa on nyt jo kielletty sekä Italiassa että Islannissa.

Lepakko

Quote from: Hiidenlintu on 19.01.2010, 23:00:33
Tämähän on hyvä uutinen kaikille tavispolttajille, joille kelpaa tavallinen rööki. Voimaan astuessaan tämä tarkoittaisi tupakan hinnan roimaa alenemista kun verovapaalle pimeälle tupakalle avautuisi laajat markkinat.

Piippumiehenä tietysti vähän kaivertaa se, että piipputupakkaa saattaisi olla hankala saada.

Hyvä, kiitos valtio. Onneksi te tiedettä mikä tavalliselle kansalle on parasta.

Jippii!! Palstan toinen piippumies! Mä olen varautunut jo parin vuoden ajan tuohon täyskieltoon, jos on tullakseen, ei mulla tule aivan heti suru puseroon...
- Suomalaiset tulevat nielemään sen. Jos eivät, työnnetään se heille peräpuikolla.

ämpee

Quote from: Lepakko on 20.01.2010, 11:56:36
Mä olen varautunut jo parin vuoden ajan tuohon täyskieltoon, jos on tullakseen, ei mulla tule aivan heti suru puseroon...

Täyskielto tarkoittaisi kirjaimellisesti sitä, että jos nurkan takana käry käy, niin silloin käry käy.

Valtiomme varallisuuden huomioiden tuskimpa mihinkään täyskieltoon ryhdytään, sillä verotulot, ja vähentyneet eläkekustannukset.
Paras kansalainen ryyppää, polttaa tupakkia ja kumia, sekä kuolee nuorena, että mielellään on vielä matalasti koulutettu.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Hiidenlintu

Quote from: Parasiittiö on 20.01.2010, 00:48:45
Sikäli kun pointtisi on se, että muiden ihmisten tieteellisesti haitalliseksi todistettua tupakointiharrastusta pitää kunnioittaa ja aktiivisesti tupakoimattomankin puolustaa, koska vapaus... niin ei.

Minä taas puolustan yksilön oikeutta päättää itse itseään koskevista asioista. Minusta vapaus tehdä elämällään sellaista, minkä katsoo hyväksi, on ylivoimaisesti tärkein arvo länsimaisessa kulttuurissa. Ilman yksilönvapautta en koe länsimaista kulttuuria puolustamisen arvoiseksi. Mitä vähemmän yksilöllä on itsemäärämisoikeutta omaan elämäänsä, sitä vähemmän näen mitään arvoa kulttuurillamme.

Quote from: ämpee on 20.01.2010, 12:10:57
Quote from: Lepakko on 20.01.2010, 11:56:36
Mä olen varautunut jo parin vuoden ajan tuohon täyskieltoon, jos on tullakseen, ei mulla tule aivan heti suru puseroon...

Täyskielto tarkoittaisi kirjaimellisesti sitä, että jos nurkan takana käry käy, niin silloin käry käy.

Eihän piippua nyt poltella missään nurkan takana. Ehei. Oikeia tapa on se, että keittelee kotona kahvit, avaa sanomalehden tai radion ja siinä keittiön pöydän ääressä hissukseen tupruttelee ja mietiskelee. ;)

Piipputupakka ei samalla tavalla jää haisemaankaan kuin tavallinen rööki. 

Kami

Minä en ymmärrä tupakan nautinnollisuusväitettä. Minusta säännöllinen tupakointi vaikuttaa vain vierotusoireiden pakonomaisena karkottamiselta. Kädet kylminä, paska maku suussa, väsyttää enemmän ja fyysinen suorituskyky karkeasti arvioiden neljäsosan huonompi. Tupakasta tupakkaan ja jos ei mistään saa, nautinnollisuus loppuu siihen ja alkaa hirveä olo jonka vallitessa haluaa vedellä turpaan jokaista vastaantulijaa ja vittuilee kaikille.

Poltan toki itsekin edelleen, muttei tämä miltään etuoikeudelta tunnu, ihan vaan vankilalta josta pääsee hetkeksi pois vain jos riittää voimia olla pari viikkoa ihan sekaisin päästään.

60-150 € kuussa taivaan tuuliin ja monet tuntemani ihmiset tinkivät ihan perusjutuista, kuten ruoasta ja mukavuudestaan saadakseen vaan sen seuraavan tupakan. Rahat ei meinaa riittää laskujen maksuun, mutta tupakkaan aina. Jälkikasvullekin aiheutuvat haitatkaan eivät merkitse mitään. Se nyt on tietysti selvä etteivät samat ihmiset suhtaudu tupakointiin kovin rationaalisesti ja tapana - kuten he itselleen haluaisivat uskotella - vaan nousevat hirveään mittasuhteettomaan raivoon jos joku kehtaa heidän rakasta ystäväänsä uhata. Ystävää, joka väistämättä tuhoaa heidän terveytensä ja lopulta rampauttaa suurimman osan heistä.
Kaatukaa, oi kaikkivallat/näyttäkää, on teissä miestä/kapinoikaa kerran edes/uinumatta virran mukaan/menkää syyttäjäinne eteen/kerran silmät avoimina/myöntäkää se todeksi/ on valikoitu valheet vaan

CMX - Kansalaiset

Hiidenlintu

Kami, riippuu taas monesta asiasta. Ainakin piipun polttamisessa kyseessä on nimenomaan makunautinto, ainakin omasta mielestä. En ole myöskään fyysiesti koukussa hommaan - henkisesti kylläkin ja päivittäin tulee se yksi pesällinen tupruteltua, ellei sitten ole jossain liikenteessä, että ei tule kyseeseen.

Tämä ongelma onkin kaikissa totaalikielloissa; ihmiset ovat erilaisia ja se mikä on yhdelle hyvä, ei ole sitä toiselle.

Turkulaine

Quote from: Vera on 20.01.2010, 11:41:08
Täyskieltoon on kuitenkin pitkä matka: Oksala kyllä sanoo haluavansa tupakkavapaan maan, mutta se lakiesitys, josta hän nyt puhuu, ei todellakaan pyri täyskieltoon. Tässä se on:

Mitä merkitystä tuolla on? Ei tämä ole ensimmäinen eikä viimeinen lakimuutos. Ei tuo juna pysähdy niin kauan kuin ihmisillä on oikeus elää epäterveellisesti.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma