News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

En ole rasisti, mutta... Said Aden: ikuisesti pakolaisina?

Started by JM-K, 17.01.2010, 19:52:33

Previous topic - Next topic

JM-K

Ajattelin, että voisi olla järkevämpää avata oma ketju jokaiselle kirjan artikkelille. Uskon vahvasti, että ne tulevat herättämään eri sykkeellä keskustelua. Olen varma, että sinäkin uskot niin, jahka olet lukenut tämän koosteen loppuun...

Eli modet pliis, älkää miksatko näitä, jos ei ole ihan pakko.

HUOM! SISÄLTÄÄ MIELTÄ KIIHOTTAVIA ELEMENTTEJÄ!!! LUET TÄSTÄ ETEENPÄIN OMALLA VASTUULLASI!

Huom! Tarkoitukseni ei ole osoittaa sormella Suomen somaliyhteisöä. Tai keitä he sitten ovatkin. Sen verran epäselväksi ainakin minulle asia jäi tämän artikkelin jälkeen / johdosta.

Kyseessä lienevät herra Adenin omat näkemykset, joten kyseessä on yksittäistapaus, jota ei saa yleistää koskemaan koko yhteisöä.

Kuten jo artikkelin otsikointikin kertoo - Ikuisesti pakolaisina? Maahanmuuttokeskustelu Suomen somalialaisten näkökulmasta - Suomen somaliliiton puheenjohtaja Adenilla taitaa olla jonkinlainen vakava identiteettikriisi: hän ei oikein osaa päättää, onko hän a) suomalainen, b) somali/somalialainen, c) Suomen somali vai d) jotain ihan muuta.

Huomioikaa erityisesti, että sitaatit etenevät siinä järjestyksessä, miten ne on artikkeliin kirjoitettu. Alleviivaukset ja lihavoinnit minun.

"Kuinka vahvana tuo 1990-luvun alussa syntynyt kuva somalialaispakolaisista on jäänyt elämään? Me suomalaiset somalialaiset ainakin tunnemme sen yhä nahoissamme". (s. 26)
- artikkelin alussa Aden on siis "suomalainen somalialainen".

"Suomi vajosi 1990-luvulla syvään lamaan (...) 1990-luvun puolessa välissä maahanmuuttajavastaiset asenteet kovenivat. Asennemuutokseen vaikutti myös se, mitä media meistä kertoi". (s. 27)

- Aden kuvaa viiteryhmäänsä sanalla "me", eli siis somalialaiset.
- huomioikaa myös se, että negatiivinen asennemuutos oli laman ja median seurausta. Somaleilla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.

"Lamavuosina somalialaisten työllistymismahdollisuudet olivat hyvin heikot (...) Tästä huolimatta mekin yritimme mennä eteenpäin ja tehdä parhaamme oppiaksemme suomen kieltä niin, että pääsisimme joskus työelämään." (s. 28)
- taas "me somalialaiset"

"Muiden maahanmuuttajien tavoin me somalialaisetkin aloimme saada töitä (...)." (s. 28)

"Olemme tehneet paljon töitä kotoutumisemme eteen, muutoinkin kuin kouluttautumalla. Meikäläisiäkin voi nähdä taloyhtiöiden pihatalkoissa tai urheiluseurojen vapaaehtoisina valmentajina." (s. 28 – 29)
- meikäläisiä, siis somaleja.

"Mutta mitä muut suomalaiset oikeasti tietävät elämästämme Suomessa?" (s. 29)

- meidän elämästämme, siis somalien...mutta: muut suomalaiset? Me ja muut somalisuomalaiset? En minä ainakaan ole somalisuomalainen.

"Keskustelua on käyty siitä, mitä me tulemme maksamaan suomalaiselle yhteiskunnalle, ja siitä, millaisia ongelmia meillä on ollut tai meistä voi koitua" (s. 29)

- taas "me somalit"

"Se ei ole ollut puheena, miten paljon me olemme tehneet töitä kotoutumisemme eteen, eikä se, että mekin olemme jo kauan olleet rakentamassa suomalaista yhteiskuntaa, muiden suomalaisten rinnalla." (s. 29)
- hetkinen: me (somalit) ... muiden suomalaisten rinnalla? Eikö tässä selvästi yhtäältä viitata, että me somalit olemme edelleen somaleja, mutta toisaalta olemme suomalaisia toisten suomalaisten rinnalla? Alan pudota kärryiltä, mutta minullahan ei ole akateemisia opintoja kuin vasta tuommoiset 400 opintoviikkoa. Ehkä se ymmärrys tästä kohta alkaa kasvaa...

Sitten tulee valtaisa ajatuskuperkeikka, aivopieru tai joku sellainen:
"Jos meidät hyväksytään suomalaisina, ei tarvitse enää olla huolissaan siitä, että me suomalaiset viemme suomalaisten työpaikat." (s. 30)
- Öööhhh...me somalit olemme somaleja Suomessa, mutta olemme kuitenkin samanlaisia suomalaisia kuin muutkin suomalaiset. Jos valtaväestö hyväksyy meidät suomalaisina, vaikka itsekin pidämme itseämme somaleina, niin silloin me somalit emme vie suomalaisten työpaikkoja, koska olemme suomalaisia? Jotenkin näinkö?

"Pakolaisten oikeuksia säätelee kansainvälinen lainsäädäntö, halusimme me suomalaiset sitä tai emme. Monikulttuurisuus on tullut Suomeen, ja se on pysyvä ilmiö." (s. 30)
- siis oletteko te somalit nyt suomalaisia vai ette?
- sivuhuomautus: pakolainen, monikulttuurisuus, pysyvä ilmiö, ihanaa, väistämätöntä...

"Olemme kuitenkin samalla myös murtaneet jäätä meidän jälkeemme tulleiden pakolaisten tieltä kohti suomalaisten ja suomalaisen yhteiskunnan hyväksyntää. Mielestäni Suomen somalialaisyhteisö on ollut monella tavalla uhrin asemassa." (s. 30 – 31)
- siis ketkä me? Suomalaiset? Somalialaiset? Suomalaiset somalit?
- no niin, tulihan se uhrikin sieltä. Ette te mitään uhreja ole, höpö höpö. En kommentoi enempää, sillä olen varma, että tähän ketjuun tulee kommentteja ilman minunkin näppistäni...

"Osallistumme myös keskusteluihin viranomaisten ja muiden tahojen kanssa." (s. 31)
- huoks, kerran vielä: ketkä "te"? Oletteko te nyt suomalaisia vai ette?
- tässä kohtaa kysymys niille, joiden mielestä pitkä asuminen Suomessa ja Suomen kansalaisuus tekee maahanmuuttajasta suomalaisen: ihanko tosissanne olette vielä samaa mieltä?

- TARKISTA VERENPAINELÄÄKITYS - TARKISTA VERENPAINELÄÄKITYS - TARKISTA VERENPAINELÄÄKITYS!!!1!

Ja sitten lopuksi vielä:

"Kenties suurin haaste kotoutumisessa on nuorten monikulttuurisen identiteetin vahvistaminen. Se edellyttää, että myös somalian kielellä ja somalialaiskulttuurilla on hyväksytty asema Suomessa." (s. 32)

- ai, minä kun olisin luullut, että olennainen kotouttamisen edellytys olisi se, että oppii uuden kotimaansa kielen, tavat ja kulttuurin. Taas olin väärässä. Tärkein edellytys onkin se, että saa monikulttuurista vahvistamista, saa puhua somalian kieltä ja elää somalialaiskulttuurissa, vaikka onkin suomalainen!

Aden, S. 2009. Ikuisesti pakolaisina? Maahanmuuttokeskustelu Suomen somalialaisten näkökulmasta. Teoksessa Keskinen, S., Rastas, A. & Tuori, S. (toim.) En ole rasisti, mutta... Maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta ja kritiikistä. Tampere: Vastapaino. 25 – 32.

EDIT: typoja

M.

QuoteKenties suurin haaste kotoutumisessa on nuorten monikulttuurisen identiteetin vahvistaminen. Se edellyttää, että myös somalian kielellä ja somalialaiskulttuurilla on hyväksytty asema Suomessa.

Tarkoittaako "hyväksytty asema" virallista asemaa? Tähän mennessä pakkoruotsia on perusteltu sillä, että "Suomi on kaksikielinen maa". Jos Suomesta tulee rajoittamattoman monikielinen maa maahanmuuton takia, on aika epärealistista kuvitella, että pakkoruotsia voisi enää perustella ruotsin kielen virallisella asemalla Suomessa.

Mika.H

Quote from: JM-K on 17.01.2010, 19:52:33

Ja sitten lopuksi vielä:

"Kenties suurin haaste kotoutumisessa on nuorten monikulttuurisen identiteetin vahvistaminen. Se edellyttää, että myös somalian kielellä ja somalialaiskulttuurilla on hyväksytty asema Suomessa." (s. 32)

- ai, minä kun olisin luullut, että olennainen kotouttamisen edellytys olisi se, että oppii uuden kotimaansa kielen, tavat ja kulttuurin. Taas olin väärässä. Tärkein edellytys onkin se, että saa monikulttuurista vahvistamista, saa puhua somalian kieltä ja elää somalialaiskulttuurissa, vaikka onkin suomalainen!

minä ehdotan, että somaleille annetaan pala lappia. rakentakoot siellä ihan itse systeeminsä. kaikki voittavat. saavat leikkiä siellä ihan mitä haluavat, omassa turvallisessa rauhassaan.

ps. viisumipakko sitten rajanylitykseen, kumpaankin suuntaan tietysti.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Teemu Lavikka

Hmmm...Onhan somalian kielellä ja kulttuurilla hyväksytty asema suomessa.Eihän heitä kukaan ole kieltänyt puhumasta omaa kieltään ja harjoittamasta omaa kulttuuriaan, olettaen tietysti, että kulttuurin harjoittaminen ei riko suomen lakeja.
Jos tässä jotain virallista asemaa ruotsinkielen malliin haaveillaan, niin silloin kyllä menee jutut yli hilseen aika pahasti ???
"Mikä vittu se oli?"
Hiroshiman pormestari, 1945

AjatollahVeikko

Quote from: Mika.H on 17.01.2010, 20:02:46
minä ehdotan, että somaleille annetaan pala lappia. rakentakoot siellä ihan itse systeeminsä. kaikki voittavat. saavat leikkiä siellä ihan mitä haluavat, omassa turvallisessa rauhassaan.

Samaa mieltä, sitä paitsi Senegalin presidenttikin hyväksyisi ... Eikä tarvitse olla mikään pieni pala, jotta yhteiskunnan rakentaminen lähtisi hyvin käyntiin. Ja voidaan antaa myös muille turvapaikanhakijaryhmille kuin somaleille. Viisumipakkoa en yhdentyneessä Euroopassa hyväksyisi, vaan autonominen alue olisi uussuomalaisten viranomaisten hallinnassa ja vastuulla.

STP

Quote from: Mika.H on 17.01.2010, 20:02:46

Jos Lapista, niin mielellään Itä-Lapista, niin jää yksi sivu vähemmäksi vartioinnilta ja ei tarvitse itse muuttaa alta pois...

Viinankylväjä

Mikä noissa persoonapronomineissa oli siis vikana? Voin minäkin sanoa Somaliassa, että me suomalaiset emme hyväksy naisten ympärileikkauksia, ja hakea samaan aikaan Somalian kansalaisuutta tai olla jo somalialainen. Koko kirjoituksen punainen lankakin on hyvin hämärä. Pitäisikö nyt huolestua, että kouluihin tulee pakkosomaliaa?

Mika.H

Quote from: Teemu Lavikka on 17.01.2010, 20:10:11
Jos tässä jotain virallista asemaa ruotsinkielen malliin haaveillaan, niin silloin kyllä menee jutut yli hilseen aika pahasti ???

minä ehdotan KAIKILLE suomalaisille pakkosomalin opiskelua. virkamiehille tietysti pakolline kielikoe.

olisipas hienoa, että suomessa puhuttaisiin vaan suomea, ruotsia ja somaliaa?! .. olisipas kolme kieltä, joilla ei maailmalle tekisi hevon viddua!

ai niin ja yleisradioon somalikanavat, tietysti.

tai perkele sentään, vaihdetaan koko suomi somaliaksi niin tänne voivat tulla ne muutama muukin, jotka eivät vielä ole rahoitusta saaneet kasaan...

tai miksi pihistellä?! annetaan tuolle kuningaskansalle meitin omaisuus ja muutetaan koko sakki (paitsi ne jotka orjaksi jäävät) ruotsiin pakolaisiksi.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

guest1662

Kun tuollaisella Aden-asenteella vai pitäisikö sanoa adenteella mennään eteenpäin, niin tarvitseeko vielä ihmetellä, että miksi asiat ovat tällä mallilla. Peilin eteen ei löydetä sit millään eikä harjoiteta itsekritiikkiä nimeksikään. No säilyypähän monikyldyristisyöpäläisten leipäpuut turvattuina.

Roope

Quote from: JM-K on 17.01.2010, 19:52:33
- huoks, kerran vielä: ketkä "te"? Oletteko te nyt suomalaisia vai ette?
- tässä kohtaa kysymys niille, joiden mielestä pitkä asuminen Suomessa ja Suomen kansalaisuus tekee maahanmuuttajasta suomalaisen: ihanko tosissanne olette vielä samaa mieltä?

Onhan tuo jatkuva me/te-näkökulman vaihtelu tilanteen mukaan ärsyttävää. Toisaalta se on ihan ymmärrettävää. Huomiota saa vain olemalla "somalialainen", mutta kunnioitusta kantaväestöltä vain käyttäytymällä kuin "suomalainen". Neuvoja jakelevat niin omat, monikultturistit kuin maahanmuuttokriitikotkin. Identiteetti tuntuu olevan hukassa sekä somaliyhteisöltä että yksilöiltä.

Oli Adenin tekstissä analyyttisempiäkin kohtia:
QuoteYhdeksänkymmentäluvun ongelmia, liittyivätpä ne sitten pakolaisten vastaanottoon tai meidän kykyihimme omaksua uuden yhteiskunnan tavat ja vaatimukset, ei oikeastaan koskaan käsitelty julkisesti, siten että niistä olisi opittu puhumaan. Suvaitsevaisuuskampanjoilla suomalaisia vain vaadittiin suvaitsemaan. Monien maahanmuuttajien mielestä suvaitsevaisuuden käsitteen omaksuminen politiikassa tarkoitti, että maahanmuuttajat jätetään rauhaan, mitään tai ketään ei kritisoida, eikä puututa maahanmuuttajien elämään Suomessa.

Suomen somalit huijattiin uskomaan puheet "työvoimapulasta" ja "pakolaisista voimavaroina". Sääli silti jos he näkevät kunnallisvaaleista alkaneen integraation ongelmista ja turvapaikkamaahanmuuton äkillisestä kasvusta puhumisen "takaiskuna", jonka aiheuttivat tiedotusvälineet tai perussuomalaiset. Mediaa voi syyttää vain pitkään jatkuneesta vaikenemisesta. Padon murruttua aallot lyövät vielä pitkään korkealla.

Keskusteluilmapiiriin somalijärjestöt ovat itsekin vaikuttaneet vastustamalla rikollisten karkottamista ja turvapaikanhakijamäärän kasvun rajoittamista. Ei ole ihme, jos somalien sen vuoksi koetaan olevan vaatimuksineen "toisia", siinä missä SPR:n, Pakolaisneuvonnan ja Amnestyn edustajienkin.

QuoteYksi [somali]nuori oli kuitenkin tästä eri mieltä ja sanoi, että tämä on suomalaisten maa, ja maassa pitää elää maan tavalla. Koska somalialaiset tekevät eniten rikoksia, ei hänen mukaansa ole ihme, että heitä kohtaan on ennakkoluuloja. Tästä kommentista muut [somali]nuoret suuttuivat, etenkin kun minä olin paikalla. Siinä vaiheessa kieli vaihtui somaliaksi, ja nyrkit nousivat pystyyn. Vaikka tappelua ei syntynyt, selvää erimielisyyttä asiasta oli. Lopputuloksena todettiin, että kaikista maista löytyy myös rikoksia tekeviä ihmisiä, myös Somaliasta, mutta korostettiin, etteivät kaikki somalialaiset ole sellaisia.
[...]
Oman kulttuurin unohtamista pidetäänkin akkulturaatioteorian mukaan huonona vaihtoehtona. Tämä tuottaa erityisesti ongelmia omanmaalaisten keskuudessa. Myös haastatteluissani kävi ilmi, että somalialaiset eivät pidä siitä, jos joku toinen somalialainen käyttäytyy liikaa suomalaisen kulttuurin mukaisesti. Näyttää siltä, että somalialaisilla itsellään on jonkinlaiset rajat siitä, mikä on liikaa suomalaista. Jos raja ylitetään, tuottaa se muiden somalialaisten silmissä halveksintaa. Tämän mukaan somalialaisten painostus pitää omaa kulttuuria yllä ja estää liiallisen "suomalaistumisen".
Vs: 2009-10-21 Helsingin kaupunki: Maahanmuuttajien vapaa-aika ja kulttuuripalvelut pääkaupunkiseudulla
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Julmuri

Quote from: suomensomalialainen suomalaissomali suomalainen"Pakolaisten oikeuksia säätelee kansainvälinen lainsäädäntö, halusimme me suomalaiset sitä tai emme. Monikulttuurisuus on tullut Suomeen, ja se on pysyvä ilmiö." (s. 30)
- siis oletteko te somalit nyt suomalaisia vai ette?
- sivuhuomautus: pakolainen, monikulttuurisuus, pysyvä ilmiö, ihanaa, väistämätöntä...

Tätä minä olen aina ihmetellyt. Tuollaiset pakolaissopimustyyppiset sopimukset ovat aina ja poikkeuksetta sellaisia, että niihin on jätetty hyvin väljät tulkinnat minimiehtojen täyttämiseksi. Esim. mitä se henk-koht. vaino on ja milloin se on riittävää? Se on tasan jokaisen maan itse päätettävissä. Samoin karkotus onnistuu AINA yleiseen turvallisuuteen vedoten, jonka jokainen maa määrittelee itse. Eu-direktiivikään ei koske ns. humanitaarisia oleskelijoita vaan ainoastaan YK:n pakolaisia.

On täysin lapsellista kuvitella, että yksikään valtio laittaisi nimensä paperiin, joka käytännössä vie siltä mahdollisuuden määrätä suvereenista omasta alueestaan. Tiettävästi tällaisia papereita on allekirjoitettu ainoastaan Baltian maissa 1939-40 ja siinä oli ase ohimolla kaunista suostuttelua.

Yksikään valtio, Suomi mukaanlukien, ei ole siis koskaan allekirjoittanut sellaista sopimusta, jonka pakollinen tulkinta tarkottaisi maan luovuttamista esimerkiksi muslimivaltioksi.

Näin tyhminä meitä pidetään. Ja moni tosiaan uskoo tuon. Järkyttävää. Miettikää nyt? Poliitikot pokkana väittää, että Suomen laki ja sopimukset muka vaatii meitä luovuttamaan tämän maan muille. 1939 sellaisesta olisi päässyt seinää vasten turvasäilöön.

AjatollahVeikko

Quote from: karkoittaja on 17.01.2010, 22:59:29
On täysin lapsellista kuvitella, että yksikään valtio laittaisi nimensä paperiin, joka käytännössä vie siltä mahdollisuuden määrätä suvereenista omasta alueestaan. Tiettävästi tällaisia papereita on allekirjoitettu ainoastaan Baltian maissa 1939-40 ja siinä oli ase ohimolla kaunista suostuttelua.

Tuota, kyllä EU-liittymissopimus vei Suomelta ihan todellisuudessakin merkittävän osan suvereniteetista ja Lissabon vie loputkin.

Eikä noita valtiosopimuksia ihan oikeasti lue kovin moni kansanedustaja saati ministeri, vaan he uskovat ihan kiltisti virkamiesesittelijän sanoja.