News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Jäämuumio Ötzillä on sukulaisia Suomessa

Started by parkkuurauta, 13.02.2009, 05:48:23

Previous topic - Next topic

parkkuurauta

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/J%C3%A4%C3%A4muumio+%C3%96tzill%C3%A4+on+sukulaisia+Suomessa/1135243486994

Jäämuumio Ötzillä on sukulaisia Suomessa

12.2.2009 19:30
A A

Helsingin Sanomat
DPA

Alpeilla yli 5 300 vuotta sitten kuolleella alppimuumio Ötzillä on sukulaisia Suomessa.Asia selvisi, kun seinäjokelainen Erkki Aikkila tilasi Yhdysvalloista selvityksen geeniperimästään. Ötzillä ja Aikkilalla on suomalaismiehen tulkinnan mukaan sama perimä. Asiasta kertoi Ilkka-lehti verkkosivuillaan.

"En ole Ötzin jälkeläinen, vaan meillä on yhteinen esiäiti. Aion nyt ryhtyä selvittämään tätä tarkemmin", Aikkila kertoo Helsingin Sanomille.

Ötzin ja Aikkiln kaukainen sukulaisuus on innostanut myös tutkijoita. "Monet tutkijat ja tutkijaryhmät ovat nyt pyytäneet lupaa käyttää geeniperimätietojani työssään", Aikkila sanoo. Sukututkimusta 27 vuotta tehnyt Aikkila muistuttaa, ettei hän ole ainoa Ötzin sukulainen Suomessa. "Meitä on ainakin neljä", hän sanoo.

Patologit ja lääkärit ovat tutkineet vuosia Ötzin hyvin säilynyttä jäämuumiota, joka lepää kylmiössä Bolzanon arkeologisessa museossa lähellä Italian Alppeja.
Runsaan orgaanisen kudoksen vuoksi Ötzin geeniperimää on pystytty tutkimaan ja vertailemaan nykyihmisten geenien kanssa.

M.E

Eurooppalaisella ihmisellä on muistaakseni 7 "esiäitiä", joten vastaavia sukulaisuus suhteita on melko helppo loytää.

Minä olen mm. sukua britannian kuningashuoneelle. Jos n. 0.8 miljoona Elizabeth II läheisempää sukua olevaa ihmistä kuolisi, minusta tulisi Brittien seuraava kuningas.
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

AaJii

Olisiko tässä nyt sitten perheenyhdistämisen paikka?
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

parkkuurauta

Quote from: M.E on 13.02.2009, 06:30:47
Eurooppalaisella ihmisellä on muistaakseni 7 "esiäitiä", joten vastaavia sukulaisuus suhteita on melko helppo loytää.
Olen kyllä käsittänyt, että tällä jäämiehellä ei olisi pitänyt olla sukulaisia nykyihmisten joukossa. ötzin edustamaa haploryhmää ei pitänyt enää olla olemassa?

Lemmy

Ötzistä "eteenpäin" mutta kiven takaa mummon kummin kaiman kautta...
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Turjalainen

Minä olen mm. sukua britannian kuningashuoneelle. Jos n. 0.8 miljoona Elizabeth II läheisempää sukua olevaa ihmistä kuolisi, minusta tulisi Brittien seuraava kuningas.

Mikä haploryhmä Elisabethilla on? Y-DNA ja mtDNA -haplot? Mulla Y-haplo I1 (ent. I1a), joka on ns. "viikinki"-haplo, ja mtDNA on V, jota on vain 3%:lla eurooppalaisista. Y-DNA tutkittu 67 markkeriin asti, mtDNA:sta pelkkä perustesti.
"Sotilaspapin puheen jälkeen koko miesjoukko seisoi hiljaisena pidätellen tunnevyöryä. Siellä täällä pari liikutuksen kyyneltä tipahteli rynnäkkökiväärin kylmälle teräkselle, valuen siitä asetta puristavalle kädelle ja tippuen lopulta maahan - isiltä perittyyn ja isien verellä lunastettuun maahan"

M.E

Quote from: Turjalainen on 14.02.2009, 12:14:10

Mikä haploryhmä Elisabethilla on? Y-DNA ja mtDNA -haplot? Mulla Y-haplo I1 (ent. I1a), joka on ns. "viikinki"-haplo, ja mtDNA on V, jota on vain 3%:lla eurooppalaisista. Y-DNA tutkittu 67 markkeriin asti, mtDNA:sta pelkkä perustesti.

Jaa, tuo kuullosti ihan heprealta. "Sukulaisuuteni" Englannin kuningashuoneeseen on jäljitetty ihan perinteisellä sukututkimuksella. Linkkini sinne kulkee skottilais-englantilaisen Ramsayn suvun kautta.
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

Turjalainen

Quote from: M.E on 14.02.2009, 12:22:52

Jaa, tuo kuullosti ihan heprealta. "Sukulaisuuteni" Englannin kuningashuoneeseen on jäljitetty ihan perinteisellä sukututkimuksella. Linkkini sinne kulkee skottilais-englantilaisen Ramsayn suvun kautta.

Ahaa. No sitten. "Hepreaan" löytyy vastauksia osoitteista:

http://www.familytreedna.com ja
http://www.dnatribes.com
"Sotilaspapin puheen jälkeen koko miesjoukko seisoi hiljaisena pidätellen tunnevyöryä. Siellä täällä pari liikutuksen kyyneltä tipahteli rynnäkkökiväärin kylmälle teräkselle, valuen siitä asetta puristavalle kädelle ja tippuen lopulta maahan - isiltä perittyyn ja isien verellä lunastettuun maahan"

Timo Hellman

Quote from: M.E on 14.02.2009, 12:22:52

Ramsayhan on klaani. Otapa selvää onko sulla oikeus käyttää klaanin nimikkotartan-kuviota. Voit lesoilla sitten.  ;)
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton