News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-06-10 HS: Ruotsinsuomalaisten asemaa parantava laki läpi Ruotsissa

Started by Kulttuurinköyhdyttäjä, 10.06.2009, 23:20:51

Previous topic - Next topic

Kulttuurinköyhdyttäjä

"Ruotsin valtiopäivät hyväksyi keskiviikkona uuden vähemmistölain, joka parantaa ruotsinsuomalaisten ja muiden kielivähemmistöjen asemaa. Laki lisää virallisten vähemmistöjen oikeuksia muun muassa palveluihin heidän omalla kielellään.

Ruotsinsuomalaiset ovat maan suurin kielivähemmistö. Muita virallisia vähemmistöjä ovat saamelaiset, Tornionjokilaakson suomalaisasutus, romanit ja juutalaiset.

Laki laajentaa suomen kielen hallintoaluetta tuntuvasti. Nykyisin hallintoalue kattaa viisi kuntaa Norrbottenissa. Vuodesta 2010 alueeseen lisätään 18 kuntaa Tukholman ja Mälarinlaakson alueelta. Myös muut kunnat voivat halutessaan liittyä alueeseen.

Hallintoalueeseen kuuluvissa kunnissa asuvilla suomenkielisillä on oikeus esimerkiksi lasten päivähoitoon ja vanhustenhoitoon kokonaan tai osin suomen kielellä."

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ruotsinsuomalaisten+asemaa+parantava+laki+l%C3%A4pi+Ruotsissa/1135246736927

Itse olen tälläistä kehitystä vastaan. Tekee vain kaikkien elämän vaikeammiksi, kuin pienet vähemmistöt alkavat vaatia erityisoikeuksia.

Itse asun Norjassa, eikä tulisi mieleenkään vaatia palveluita suomeksi. Jos se päivä vielä koittaa, kun tarvitsen palvelut suomeksi, niin muutan takaisin Suomeen... Tai sitten maksan itse palveluni.

urogallus

Minäkin vastustan. Toki Länsirannan (siis Tornionjoen länsirannan ;D) suomalaiset ja Pohjois-Norjan kveenit ovat toinen juttu. Toisen maailmansodan jälkeen Ruotsiin muuttaneet ovat siirtolaisia, ja he tekivät valinnan. Suomen kieltä voidaan kyllä pitää hengissä ilman Ruotsin valtion tukea, ja mikäs estää vaikka lähettämästä lapsia Suomen puolelle kesäksi sukulaisiin kulttuuria oppimaan...

Muuten, Norjassa erotetaan joskus omaksi etniseksi ryhmäkseen finnlapparit, jotka ovat jonkinlainen sekoitus saamelaisia ja suomalaisia. En tiedä, miten he eroavat pohjoissaamelaisista ja kveeneistä.

stadilainen

On se metkaa miten vaatimattomia suomalaiset ovat.Tämän takia me olemme jo,hävinneet sodan.Tottakai teidän pitäisi vaatia palvelut,omalla äidinkielellä,niinhän muutkin tekevät,eikä vetäydy kuoreensa ,et emmie kehtoo ku kaik näkköö. Suomalainen mentaliteetti puskee vaikka läpi seinän, mut apua ei pyydetä. :o
voiko vitutukseen kuolla ? testi käynnissä

Oami

Quote from: Kulttuurinköyhdyttäjä on 10.06.2009, 23:20:51
Itse asun Norjassa, eikä tulisi mieleenkään vaatia palveluita suomeksi. Jos se päivä vielä koittaa, kun tarvitsen palvelut suomeksi, niin muutan takaisin Suomeen... Tai sitten maksan itse palveluni.

Riippuu missäpäin Norjaa. Tällä hetkellä käsittääkseni yhdessä kunnassa (Porsangissa) on suomi tai kveeni virallisena kielenä, toiseen kuntaan (Omasvuonoon) saattaa tulla.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

tusujusuu

Vastustan. Ruotsinsuomalainen opettelee puhumaan ruotsia, tai sitten palaa takaisin kotiin. Kolmatta vaihtoehtoa ei ole.

Saa siis lakata se urputus ja vaatiminen, te olette Ruotsissa nyt. Ja sieltä pääsee aina poiskin.
No tolerance for intolerance, no apology for being free.

"En yhdy siihen mitä sanotte, mutta taistelen viimeiseen asti sen puolesta, että voitte sen sanoa."

Oami

Sinänsä kannattaisin kyllä hyvinkin sitä, että ruotsin kielen status Suomessa laskettaisiin saamelaiskielten tasolle - siis alueelliseksi vähemmistökieleksi. Saamelaiskielten tapaan - ja samaan tapaan kuin suomen kielellä Ruotsissa - määriteltäisiin "ruotsin kielen hallintoalue" kunnan tarkkuudella, ja tällä alueella ruotsinkielisillä olisi suunnilleen samat oikeudet kuin nykyäänkin. Muissa osissa maata ruotsin kieli lakkaisi olemasta kaikin puolin virallinen - siis saavutettaisiin sama tila, joka de-facto vallitsee nytkin.

Iiro Iso-Ilomäki

Samanlainen järjestelmä saattaisi toimia ihan hyvin Suomessakin, eli suurimmalti osalti suomenruotsalaisten asuttamat alueet laitettaisiin ruotsinkieliseen hallintoon ja loput Suomesta jäisi suomenkielisten haltuun. Mitä tämä sitten tekisi pakkoruotsin opiskelulle? Voitaisiinko pakkoruotsi jättää näiltä suomenkielen alueilta pois ja määrittää se vapaaehtoiseksi aineeksi jos näkee sen tarpeelliseksi kommunikoidessaan rantaruotsalaisten kanssa? Rantaruotsalaisilta en kuitenkaan suomen opiskelua jättäisi, sillä he ovat kuitenkin Suomessa, jossa se on virallisena pääkielenä ja näin ollen voisi sanoa että "maassa maan tavalla".

En vieläkään ymmärrä sitäpaitsi, miksi meidän pitää opiskella ruotsia, jota ei tule välttämättä koskaan tarvitsemaan. Matkustettaessa Ruotsissa pärjää englannilla ihan hyvin ja jos muuttaa Ruotsiin niin eiköhän se kielen opiskelu siellä onnistu, tai vaikka vapaaehtoisilla kursseilla.
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

LW

Voipi olla, että kieliopetuksen suhteen pitäisi varautua joihinkin kompromisseihin. Pakkoruotsi on sellainen pyhä lehmä RKP:lle, että se tulisi haraamaan vastaan kaikin voimin sen lakkauttamista vastaan. Vähän helpommin saattaisi mennä läpi sellainen malli, että yläasteelta eteenpäin on opiskeltava kahta kieltä. Nämä saa valita vapaasti koulun tarjoamista vaihtoehdoista, mutta jos toinen niistä ei ole ruotsi, se tulee pakolliseksi C-kielenä.

Ironista kyllä, tuo saattaisi jopa parantaa ruotsin osaamista suomenkielisen väestön keskuudessa. Varsin moni yläastelainen ottaisi suosiolla ruotsin B-kieleksi välttyäkseen niiltä sinänsä harvoilta ylimääräisiltä viikkotunneilta, ja kun se sitten olisi oma valinta, se tietoinen änkyröinti "typerää, turhaa pakkoruotsia" vastaan voisi hyvinkin jäädä vähän vähemmälle.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

parkkuurauta

Quote from: tusujusuu on 11.06.2009, 07:05:32
Vastustan. Ruotsinsuomalainen opettelee puhumaan ruotsia, tai sitten palaa takaisin kotiin. Kolmatta vaihtoehtoa ei ole.

Saa siis lakata se urputus ja vaatiminen, te olette Ruotsissa nyt. Ja sieltä pääsee aina poiskin.

Pohjois-Ruotsi oli vielä muuta vuosikymmen sitten täysin suomen (ja saamen) kielinen. Ja kyllä suomenkieliset ovat joutuneet melkoisen ruotsalaistamisen kohteeksi siellä.

Asiaan voi helposti perehtyä tutkimalla maastokarttoja Pohjois-Ruotsin kunnista. Nimistö on pitkälti suomen tai saamen kielistä.

e: eli olen sitä mieltä, että suomenkieliset palvelut tulisi tarjota näillä alueilla mutta ei esimerkiksi Tukholman seudulla

Kommunistimutantti

Quote from: parkkuurauta on 11.06.2009, 16:17:46
e: eli olen sitä mieltä, että suomenkieliset palvelut tulisi tarjota näillä alueilla mutta ei esimerkiksi Tukholman seudulla

Olisin muuten samaa mieltä, mutta lähtökohta on aivan väärä.  Jos siellä asuu niin paljon suomenkielistä alkuperäiskansaa, niin luulisi jostain löytyvän esim. päiväkotiyrittäjä, joka myös osaa suomea.  Ei valtion tarvitse taata yhtään mitään, ja virastot voivat hyvin olla yksikielisiä.  Jos joku on oikeasti niin tyhmä ettei Ruotsissa synnyttyään opi ruotsia, niin itäraja on siinä ihan lähellä, ja voivat minun puolestani jatkaa vielä yhtä rajaa eteenpäin samalla.

Maahanmuuttajilla puolestaan on mielestäni velvollisuus itse huolehtia lastensa suomenkielenopetuksesta jos se on niin helvetin tärkeää.  Eivät sitten olisi muuttaneet ruotsinkieliseen maahan, ja he tekevät lapsillensa suorastaan karhunpalveluksen jos pistävät suomenkieliseen päiväkotiin.

Mutta tämä asennehan ei maksaisi mokuttajien palkkoja.

Oami

Quote from: I_Heit_ on 11.06.2009, 08:17:01
Samanlainen järjestelmä saattaisi toimia ihan hyvin Suomessakin, eli suurimmalti osalti suomenruotsalaisten asuttamat alueet laitettaisiin ruotsinkieliseen hallintoon ja loput Suomesta jäisi suomenkielisten haltuun. Mitä tämä sitten tekisi pakkoruotsin opiskelulle?

Vertaus saamelaiskieliin pätisi nähdäkseni tässäkin. Ei niiden (tai minkään niistä) opiskelu ole pakollista suomenkieliselle koululaiselle, ei edes kyseisellä alueella (Enontekiö, Inari, Sodankylä, Utsjoki).

Kowalski

Yleensä olen sitä mieltä, että tulijan on aina opeteltava uuden kotimaansa kieli ja kunnioitettava tapoja ja näin on myös Ruotsissa asuvien suomalaistaustaisten kohdalla. Siitä huolimatta olen salaa tyytyväinen, koska myös meillä suunnilleen saman kokoinen kielivähemmistö nauttii etuoikeutettua asemaa joten on ehkä ihan kohdallaan, että myös länsinaapurissa suurin kielivähemmistö huomioidaan. ;)

parkkuurauta

Quote from: Kommunistimutantti on 11.06.2009, 18:37:32
Quote from: parkkuurauta on 11.06.2009, 16:17:46

Olisin muuten samaa mieltä, mutta lähtökohta on aivan väärä.  Jos siellä asuu niin paljon suomenkielistä alkuperäiskansaa, niin luulisi jostain löytyvän esim. päiväkotiyrittäjä, joka myös osaa suomea.  Ei valtion tarvitse taata yhtään mitään, ja virastot voivat hyvin olla yksikielisiä.  Jos joku on oikeasti niin tyhmä ettei Ruotsissa synnyttyään opi ruotsia, niin itäraja on siinä ihan lähellä, ja voivat minun puolestani jatkaa vielä yhtä rajaa eteenpäin samalla.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että ruotsinkieliset saavat opetusta tai palveluita elinalueellaan äidinkielellään, vaikka suomea osaisivatkin (kuten enemmistö osaakin).

Sama koskee palveluita ym. Norrbottenin Suomalaisalueella. Ei ruotsalaisten siellä kuitenkaan pakko ole suomea osata. Hirvenpyynnissä puhutaan kuitenkin aina suomea ;D

Suomessa nyt vaan on tämä täysin käsittämätön pakkoruotsijärjestelmä.

Kommunistimutantti

Quote from: parkkuurauta on 11.06.2009, 20:17:13
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että ruotsinkieliset saavat opetusta tai palveluita elinalueellaan äidinkielellään, vaikka suomea osaisivatkin (kuten enemmistö osaakin).

Sama koskee palveluita ym. Norrbottenin Suomalaisalueella. Ei ruotsalaisten siellä kuitenkaan pakko ole suomea osata. Hirvenpyynnissä puhutaan kuitenkin aina suomea ;D

Suomessa nyt vaan on tämä täysin käsittämätön pakkoruotsijärjestelmä.

Ei minullakaan ole sitä vastaan, että suomalainen alkuperäisväestö saa palveluja omalla äidinkielellään.  Minulla on sen sijaan suuri ongelma sen kanssa, että se taataan.  Veronmaksajien rahoja siinä poltetaan.

Suomenkielisistä maahanmuuttajista olen edelleen sitä mieltä, että heidän velvollisuutensa on integroitua Ruotsiin, ja siihen eivät kuulu erillisryhmät edes omilla rahoilla.

Itä ei nuku

Ruotsissa muuten asuu niin p*rkeleesti suomalaisia ja suomalaistaustaisia ihmisiä, että harva on sitä edes tullut ajatelleeksi (700.000 suomalaisperäistä, joista noin 450.000 puhuu jotain suomen varianttia). Sisuradiolla on sivuillaan tilastomatskua:

Sisuradio: Tilastojen kertomaa - RUOTSINSUOMALAISET 2009
"Lähtökohtaisesti elämä on liian lyhyt, jotta kenenkään täysijärkisen ihmisen kannattaisi lukea mitään muuta kuin kaunokirjallisuutta. Satunnaisesti pitää kuitenkin silmäillä faktaakin, jotta tietäisi, mitä maailmassa juuri nyt tapahtuu." Annamari Sipilän toimittajanviisautta (HS 31.10.10)

Lasikenkä 45

Tässäkin tilanteessa huolestuttaa eniten se, millaisen lyömäaseen kotimainen kielipuolue tästä saa.

Ruotsissa annetaan rusinan sijasta kaksi rusinaa, niin Suomen kielipuolue perustelee sillä miksi pitää saada kaksi koria viinirypäleitä yhden sijasta.
Kaik on män't

Oami

Quote from: Lasikenkä 45 on 11.06.2009, 22:34:10
Tässäkin tilanteessa huolestuttaa eniten se, millaisen lyömäaseen kotimainen kielipuolue tästä saa.

Ei sen kaiken järjen mukaan pitäisi saada mitään lyömäasetta.

Mutta kuinka vaan tykkää. Kyllä minä kannatan aivan mainiosti, että ruotsin kielelle Suomessa annetaan samanlainen asema kuin uusi laki antaa suomen kielelle Ruotsissa.

IDA

Quote from: tusujusuu on 11.06.2009, 07:05:32

Huomaa, että vaikka Suomen valtiolla on todella huutava työvoimapula, se ei tee elettäkään siihen suuntaan, että ruotsinsuomalaiset muuttaisivat takaisin Suomeen.

Iloveallpeople

QuoteUusi vähemmistölaki tuli voimaan Ruotsissa

Uusi vähemmistölaki tuli voimaan tammikuun ensimmäisenä päivänä. Uuden lain myötä yhä suurempi ruotsinsuomalaisväestö saa mahdollisuuden käyttää palveluita omalla kielellään. Lain päätarkoituksena on turvata kansallisten vähemmistöjen säilyvyys ja vahvistaa niiden oikeuksia.
...

Koko uutinen: Suomen suurlähetystö, Tukholma
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

M.K.Korpela

Tämä saattaa olla yksi niitä harvoja asioita (ellei ainoa) joissa minulla ei ole sympatioita suomalaisia kohtaan.

Minä en luule , minä tiedän että Ruotsi on kohdellut suomalaissiirtolaisia reilusti. No joo , jotain 50-luvun juttuja Tornionjokilaaksosta voi olla mutta ei mitään sellaista että yleiselle argumentille olisi tilaa. En oikein jaksa uskoa että tässä lakiesityksessä olisi kysymyksessä mistään muusta kuin harvojen suomalaisten ruinauksen tuloksesta.

Quote from: KommunistimutanttiSuomenkielisistä maahanmuuttajista olen edelleen sitä mieltä, että heidän velvollisuutensa on integroitua Ruotsiin, ja siihen eivät kuulu erillisryhmät edes omilla rahoilla.

Oikein.

M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !