News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-12-21 Ruotsi: Kielikurssit streessaavat syrjittyjä maahanmuuttajia

Started by rähmis, 24.12.2009, 14:12:46

Previous topic - Next topic

RP

Quote from: pelle12 on 27.12.2009, 13:52:46
Quote from: LVirus on 27.12.2009, 13:42:38
Minulla on täällä Suomessa eräs egyptiläinen ystävä, joka on suomalaisen naisen kanssa ollut naimisissa ja siitä liitosta on 2 lasta. Nyt mies on asunut 20 vuotta suomessa eikä edelleenkään suostu opiskelemaan kieltä koska täällä ei ole pakko osata suomea pärjätäkseen.
Ai ei Suomessa tarvitse osata suomea? Mies ei varmaankaan myöskään tarvitse käydä töissä,

Ei harmaintakaan aavistusta mitä kyseinen mies tekee tai on tekemättä, mutta juu, tunnen kyllä korkeasti koulutettuja maahanmuuttajia jotka kyllä pärjäävät töissä englannilla. Sosiaalisesti asia on ennemmin onglema.

täyttää veroilmoitusta tai muutenkaan tehdä mitään henkensä pitimiksi?
http://www.vero.fi/?path=488,648&domain=VERO_ENGLISH&language=ENG

Harvassa maassa eläminen on näinkään helppoa ilman, että osaisi mitään maan virallisista kielistä. Työssäkäyntiin sitten toki useimmiten tarvittaisiin pariksi sopivan alan oikeata osaamista, mutta tietysti sossu tukee, jos alkuperä on oikea.

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Aallokko

Häikäisevää röyhkeyttä, tyhmyyttä ja pelleilyä. Elävän elämän farssia. Mamuparat kaipaavat kaiketi lääkintähenkilöstöä hieromaan hartioita, kun rasistiset kielikurssit kivistävät lihaksia. Taksimatka kurssille ja takaisin ei olisi pahitteeksi, ei myöskään päiväraha moiseen ajan uhraamisesta.

Kehdataan siis marista, vaikka tarjolla on maksuttomia kursseja. Ei voi ymmärtää. Mikä velvollisuus yhteiskunnalla on ylipäätään tarjota kielikursseja maksutta?

LVirus

Quote from: pelle12 on 27.12.2009, 13:52:46
Ai ei Suomessa tarvitse osata suomea? Mies ei varmaankaan myöskään tarvitse käydä töissä, täyttää veroilmoitusta tai muutenkaan tehdä mitään henkensä pitimiksi?

Arvasit ihan oikein :) .. näin hän toimii siis.
"Kun Lontoo tai Varisuo alkaa pikkuhiljaa uusien asukkaiden myötä muuttumaan Afrikaksi tai Lähi-idäksi, sitä kutsutaan kansainvälistymiseksi, mutta kun valkoihoinen länsimaalainen menee Afrikkaan tai Lähi-itään ja alkaa muuttamaan sitä eurooppalaiseksi, sitä kutsutaan kolonialismiksi." - KalleK

Vera

Quote from: RP on 27.12.2009, 14:12:16
Ei harmaintakaan aavistusta mitä kyseinen mies tekee tai on tekemättä, mutta juu, tunnen kyllä korkeasti koulutettuja maahanmuuttajia jotka kyllä pärjäävät töissä englannilla. Sosiaalisesti asia on ennemmin onglema.

Mun työpaikalla (IT-ala) on noin kymmenen maahanmuuttajaa, ja minä olen niistä ainoa, joka osaa suomea. Lähes kukaan niistä, yhtä brittiä lukuunottamatta, ei ole vasta tullut, vaan kaikki ovat asuneet Suomessa aika pitkään.

Edellisellä työpaikalla oli 4 maahanmuuttajaa, ja taas minä olin ainoa joka osasi suomea. Yksi niistä muista tosin oli asunut Suomessa niin pitkään, että jo ymmärsi hyvin paljon, ei vain uskaltanut puhua, ja yksi oli vasta tullut ja yritti opetella hyvin reippaasti, joten se varmaan kohta puhuukin.

Kaikista työkavereista en menisi vannomaan, mutta olen törmännyt työpaikkojen ulkopuolella aika moneen tyyppiin jotka valittivat että täällä on sosiaalisesti aika tylsää, ja sitten kertoivat että eivät osaa suomea, tai joskus eivät osaa englantiakaan.

No, heidän oma ongelmansahan se on, niin kauan kuin kielitaidottomuudesta huolimatta ovat töissä, mutta minusta on aika hämmentävää että ihminen voi elää noin. Ja tosi naurettavaa kun kukkahattutädit sanovat että Suomessa vaaditaan kohtuuttoman korkeata kielitaitoa.

Olen toki törmännyt myös aika moneen ihmiseen joka on tullut tänne opiskelemaan eksoottista suomen kieltä ihan huvikseen, ja sitten puhuikin sitä jo puolessa vuodessa paljon paremmin kuin monet viisi vuotta täällä asuneet.

Blondihko Tihko

Voi nyt *piip* mitä pelleilyä!  >:(

Muakin ressas
a) peruskoulu
b) lukio
c) ammattikorkeakoulu
d) työ
enkä koskaan saanut mitään muuta apua kun potkun pyllyyn jos arvosanat laskivat erinomaisesta hyvään tai työpanos laahasi taudin takia.

Nyt ressaa työkyvyttömyyttä hipova sairaus. Ei siltikään discorahaa, kunnollista lääkärinapua, lässytysterapiaa, fysioterapiaa, ilmaista asuntoa, syyrialaista sohvaa eikä myöskään tulkkia viranomaisten kanssa toimimista varten.  

Suomessa jokainen lapsi joutuu oppimaan lukemaan ja kirjoittamaan omaa kieltään VIIMEISTÄÄN 7-vuotiaana. Pari vuotta vanhempana hän alkaa oppimaan ensimmäistä vierasta kieltä ja vielä pari vuotta niin toista vierasta kieltä.

Jos normikakara oppii täällä oman kielensä sekä 2-4 vierasta kieltä ennen täysi-ikäisyyttään niin mikä ihme siinä on etteivät tietyt ryhmät opi millään edes yhtä kieltä huomattavasti hitaammin opetettuna? Tulee mieleen rrrasistinen aatos... ja se että ruotsalaiset ovat todella vähän erikoisia.

Paavi

Mikä ihme siinä on, että englantia kyllä solkataan vaikka oltaisiin millä tahansa marsipaanilaivalla maahan tultu, mutta tulomaan kieltä ei?

Ruotsin (tai suomen) kielen oppiminen ei ole yhtään vaikeampaa kuin englannin, tai minkään muunkaan.

Itse puhun viittä kieltä suomen lisäksi, ja olen opetellut jokaisen niistä aivan nollapohjalta.

Kysymys on yksinomaan motivaatiosta. Motivaatiota ei ole kun tarpeellisen elintason saa ilman vaatimuksia. Tässä kohtaa pitäisi antaa kaksin käsin keppiä, ja jonnekin horisonttiin porkkana, jossa lukee:"Tervetuloa".

P

Quote from: rähmis on 24.12.2009, 14:12:46Tina Eriksson Sjöö kertoo Skånskanille, että kurssimenestys varmasti paranisi, jos maahanmuuttajille tarjottaisiin enemmän ammattiapua psykologien, lääkäreiden ja lääkintävoimistelijoiden toimesta.

Aiheeseen löyhästi liittyvää musiikkia kevennykseksi:

"Ich brauche einen neue Psychiater"
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Ernst

Quote from: Vera on 27.12.2009, 17:16:08

Olen toki törmännyt myös aika moneen ihmiseen joka on tullut tänne opiskelemaan eksoottista suomen kieltä ihan huvikseen, ja sitten puhuikin sitä jo puolessa vuodessa paljon paremmin kuin monet viisi vuotta täällä asuneet.

Mielestäni minkä tahansa kielen oppimiseen tarvitaan motiivi eli syy, halu tai tarve ponnistella työlään asian parissa. Motiivi siis tarkoittaa syytä! Jos joku haluaa aikuisen oikeasti olla keskuudessamme, hänen olisi syytä oppia suomi. Minulla ei ole minkäänlaista syytä, halua tai tarvetta toivoa maailman liikaväestön asettuvan asumaan tänne sosiaaliturvaamme hyödyntämään. En halua enkä tarvitse somalin kielitaitoa. Minulla ei ole motivaatiota siihen. Miksi somaleilla ei ole halua tai tarvetta suomen hallintaan? Ihme!  He kuitenkin näyttävät halukkailta oleskelemaan täällä ainakin päätellen siitä, miten pontevasti he vastustavat oman roskaväkensä (tarkoittaa rikollisia) karkottamisia. Kun he selvästikin ovat ihmisiä meidän muiden lailla, pitää kysyä, mikä motiivi eli syy, halu tai tarve heillä on toimia noin kummallisilla motiiveilla.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)