News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Asiointi Itäkeskuksessa (ja varsinkin uimahallissa) yllättää aina

Started by Paavom, 04.01.2010, 22:31:31

Previous topic - Next topic

Paavom

Kävin tänään Itäkeskuksen (kaupungin)uimahallissa uimassa, niinkuin monasti aiemminkin.

Koska olen viettänyt jo pitkälti yli vuorokauden Homma-foorumilla (=olen luuseri :) olen alkanut katsella Itäkeskuksen kulttuuria hieman eri valossa.
Olen huomannut että Itäkeskuksessa vallitsee vahvasti RIKAS kulttuuri.. Eritoten uimahallissa.

Itiksen uimahalli on valmistumisestaan joutunut kokemaan kovia. Aluksi sinne tunki bussilasteittain venäläisiä rikastuttamaan.. Esim. monet rouvat eivät pesseet meikkejään / kastelleet hiuksiaan, altaaseen tullessaan.
Nykyään venäläiset (suuri vähemmistö asiakaskunnasta) osaavat käyttäytyä siinä missä suomalaisetkin. Venäläiset ovat oikeasti integroituneet suht hyvin Itä-Helsinkiin muutenkin.

Muttamutta. Somalit.
Isossa uimahallissa täytyy olla selkeät, johdonmukaiset, säännöt kaikille jotta homma toimii jotta kaikki mahtuvat ja loukkaantumisiltakin vältytään.

Heittäkää rasisti-korttia, mutta empiirisen kokemukseni mukaan juuri somalialaisporukka rikkoo sääntöjä eniten. Isolla porukalla uimaradoille pomppimaan ja seurustelemaan.
Onneksi uimavalvojat ovat tosi tiukkoja Itiksessä (en yhtään ihmettelisi että he kaikennähneenä olisivat hyvinkin edustettuina täälläkin ;) ja joutuvat komentamaan aikuisia ihmisiä kuin kuusivuotiaita.
Komennusten jälkeen tulee kovasti sitä kaunista somalian kieltä ja erittäin vihaisia katseita. Hitaasti käskyt menevät perille. Tänään kaksi kaverusta heitettiin pihalle (tod. näk. En nähnyt kuin vain taluttamisen suihkuun).

Sompuissa on muuten yhtäläinen piirre mustalaisiin että liikkuvat pääsääntöisesti aina porukassa.

Sitten ostoksille -keskukseen. Pisti merkille kolme somppua, teinityttöjä, jotka istuivat penkillä (se teinin hauska "what ever" -ilme päällä) ILMAN HUIVIA. Eikös siinä ollut sitten pari säkkirouvaa opastamassa tyttöjä. Paikalle oli ilmeisesti tulossa myös mieshenkilöitä. Sanoin rouville että Suomessa ei tarvitse naisen pitää huivia jos ei tahdo, ja että Niqab (kummallakaan ei ollut mutta kuuluu somppujen kulttuuriin) ei edes kuulu Islamiin.

En usko rouvien ymmärtävän minua koska katsoivat hieman hassusti.

Itäkeskuksen uimahalli, Tallinnanaukion KELA ja Kontulan ostoskeskus ovat hienoja paikkoja käydä tutustumassa, jos luontainen optimismi ja hyväntahtoisuus iskee liikaa :D

Nyt kun asvalttityöt ovat loppu tältä kaudelta ja aikaa on, ajattelin mennä huvikseni jonottamaan sitä Kela-korttiani sen pari tuntia Itiksen Kelaan.

Siellä näkee uskomattomia asioita.

Paavo
Valtiomiestaidon tärkein tehtävä on ehkäistävissä olevien ongelmien torjuminen ennalta.

(Enoch Powell, Iso-britannia, puhe 20.04.1968)