News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Maahanmuutto ja valtion budjetti 2010

Started by Roope, 15.12.2009, 21:09:31

Previous topic - Next topic

Roope

Tässä ketjussa tarkastellaan maahanmuuton oletettuja ja todellisia kustannuksia vuoden 2010 valtion talousarviossa ja niitä oletuksia ja perusteluja, joilla nykyisiä ja tulevia lisäyksiä siihen tehdään.

Vuonna 2009 turvapaikanhakijoiden vastaanottotoiminnan todelliset kustannukset alkoivat ensi kertaa paljastua vasta syksyllä lisäbudjetin yhteydessä, vaikka sisäasiainministeriö valmistautui alkuvuodesta 10 000 majoituspaikan järjestämiseen vuoden lopuksi. Nyt niitä taitaa olla reilut 4 000, mutta silti budjetti tuplaantui.

Tässä aluksi Valtiovarainvaliokunnan mietintöä (45/2009 vp) muutaman päivän takaa:
Quote40. Maahanmuutto

01. Maahanmuuttoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Maahanmuuttoviraston ratkaistavaksi tulevien asioiden määrä on kasvanut edelleen vuonna 2009. Turvapaikanhakijoiden määrän arvioidaan nousevan 5 800 henkilöön. Ratkaisua odottaa noin 4 000 hakijaa. Kaksi suurinta turvapaikanhakijaryhmää ovat irakilaiset ja somalialaiset. Alaikäisten ilman huoltajaa saapuneiden hakijoiden määrä on vähentynyt vuodesta 2008, mutta se pysyy edelleen selvästi aiempaa korkeammalla tasolla. Perhesidehakemusten määrän arvioidaan siten lähivuosina moninkertaistuvan. Esimerkiksi yhtä somalialaista luvan saanutta turvapaikanhakijaa kohden perhesideperusteella lupaa hakee vähintään neljä perheenjäsentä. Oleskelulupahakemusten määrä tulee vuonna 2009 olemaan noin 20 000 kappaletta, ja suurimmat hakijoiden kansalaisuusryhmät ovat venäläiset ja kiinalaiset.

Momentille esitetään 16,58 miljoonan euron määrärahaa. Valiokunnan saaman selvityksen perusteella vuosien 2009-2010 resurssilisäysten avulla hakemusruuhkaa saadaan tasapainotettua, mutta päätöstä odottavien henkilöiden määrää ei voida oleellisesti vähentää.

Valiokunta toteaa, että Maahanmuuttoviraston resurssien lisäksi on huolehdittava koko turvapaikkaprosessin sujuvuudesta, kuten poliisin ja tuomioistuinlaitoksen voimavarojen riittävyydestä. Turvapaikkaprosessin läpivirtaavuus vaikuttaa suoraan turvapaikanhakijoiden vastaanoton kustannuksiin. Nopea käsittely on myös signaali, jonka välittymisen seurauksena aiheettomasti turvapaikkaa hakevien kiinnostus Suomea kohtaan voisi vähentyä.

Valiokunta nostaa tässä yhteydessä esiin kunnille pakolaisten sijoittamisesta maksettavat korvaukset ja pitää myönteisenä niiden korottamista kymmenellä prosentilla. Korvausten taso on kuitenkin ollut sama jo vuodesta 1993, joten korotuspaineita on edelleen. Korotuksen odotetaan lisäävän kuntien halukkuutta vastaanottaa kuntapaikkaa odottavia pakolaisia ja oleskeluluvan saaneita henkilöitä. Valiokunta korostaa, että oleskelu vastaanottokeskuksessa hidastaa kotoutumista ja on epätarkoituksenmukaista sekä inhimillisesti että taloudellisesti.

Oleskelulupatarroista siirrytään biometrisiin oleskelulupakortteihin (2008/380/EY), jolloin sirulle tallennetaan haltijan kasvokuva ja sormenjäljet. Molemmat biometriset tunnisteet on tarkoituksenmukaista ottaa käyttöön samanaikaisesti, viimeistään alkuvuonna 2011. Suomi saanee uuden tilausjärjestelmän rakentamiseen osarahoitusta EU:n SOLID-rahaston ulkorajarahastosta 250 000 euroa. Kansalliseksi rahoitusosuudeksi jää siten vastaavasti 250 000 euroa.

Valiokunta korostaa, että kaikissa EU:n jäsenvaltioissa tulee noudattaa tehtyjä sopimuksia ja soveltaa yhteisön säädöksiä kansainvälistä suojelua hakevien oikeusturvasta, yhdenvertaisesta kohtelusta sekä päätöksenteon avoimuudesta ja ennakoitavuudesta. Tärkeää on myös varmistaa päätöksenteon korkea laatu. Valtiontalouden näkökulmasta tulee samalla kiinnittää huomiota siihen, ettei Suomen turvapaikkapolitiikassa ole sellaisia tekijöitä, jotka houkuttelisivat perusteettomia turvapaikkahakijoita. Kustannusten hallinnan kannalta on tarpeellista, että linjaukset, turvapaikkamenettelyt ja hakijoille maksettavat korvaukset ovat mahdollisimman yhteneviä Pohjoismaissa ja vertailukelpoisten EU-maiden välillä. Valiokunta pitää myönteisenä, että sisäasiainministeriö on jo käynnistänyt asiaan liittyvät selvitykset.

Valiokunta lisää momentille yhteensä 1 000 000 euroa. Lisäyksestä 750 000 euroa osoitetaan turvapaikkahakemusten käsittelyn nopeuttamiseen ja 250 000 euroa biometristen oleskelulupakorttien tilausjärjestelmän toteuttamiseen. Lisäksi valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi lausuman:

Valiokunnan lausumaehdotus 1
Eduskunta edellyttää, että Suomen turvapaikkapolitiikkaa koskevat linjaukset ja käytännöt sekä hakijoille maksettavat korvaukset saatetaan mahdollisimman yhteneviksi Pohjoismaiden ja vertailukelpoisten EU-maiden kanssa, korostaen samalla päätöksenteon korkeaa laatua ja hakijoiden kohtelua ihmisoikeusstandardien mukaisesti.

Momentti muuttuu seuraavaksi:

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 581 000 euroa.

(2. kappale kuten HE 138/2009 vp)

03. Maahanmuuttajien kotoutumisen ja työllistymisen edistäminen   (siirtomääräraha 2 v)

Valiokunta lisäsi vuoden 2009 talousarvioon momentille 26.01.01 miljoona euroa maahanmuuttajien työllistymisen pilottiohjelman käynnistämiseen. Ohjelman avulla kehitetään uusia malleja kuntien tueksi maahanmuuttajien kotouttamisen ja työllistämisen edistämiseksi sekä tuetaan kuntia myös ehkäisemään ja tunnistamaan ongelmia maahanmuuttajien asuinalueilla.

Valiokunta toteaa, että talousarvioesitys ei sisällä ohjelman toteutuksen jatkamiseen tarvittavaa rahoitusta. Ilman jatkorahoitusta ohjelman toteutus jää keskeneräiseksi hankkeissa kehitettyjen mallien arvioinnin ja käyttöönottamisen osalta. Määrärahaa tarvitaan myös muihin kotouttamista edistäviin toimiin kuten kokeilulain kustannuksiin sekä kotouttamistoimenpiteiden seurannan ja vaikuttavuuden arviointiin.

Valiokunta pitää pilottiohjelman jatkamista tärkeänä ja lisää momentille 500 000 euroa ohjelman jatkamiseen sekä muihin kotouttamista edistäviin toimiin.

Momentti muuttuu seuraavaksi:

Momentille myönnetään 1 359 000 euroa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

SK

#1
QuoteMomentille esitetään 16,58 miljoonan euron määrärahaa. Valiokunnan saaman selvityksen perusteella vuosien 2009-2010 resurssilisäysten avulla hakemusruuhkaa saadaan tasapainotettua, mutta päätöstä odottavien henkilöiden määrää ei voida oleellisesti vähentää.
Voidaan vähentää, jos halua riittää. Näyttää siltä, ettei sitä edes haluta vähentää.

QuoteNopea käsittely on myös signaali, jonka välittymisen seurauksena aiheettomasti turvapaikkaa hakevien kiinnostus Suomea kohtaan voisi vähentyä.
Olen samaa mieltä, mutta asialla on myös toinen puoli. Nimittäin se, että sana kiirii siitä, että Suomesta saa lähes automaattisesti oleskeluluvan, jos saapuu tietyiltä alueilta, niin ns. "aiheellisia" lomapaikanhakijoita tulee varmasti enemmän, mutta hekään eivät täytä YK:n kriteereitä.

EDIT: Oho, meni offtopiciksi, mutta pitääkin ottaa iltalukemiseksi tuosta hyllystä kaksi aika paksua keltaista kirjaa, niin saadaan vastauksia...


"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

Iloveallpeople

QuoteEsimerkiksi yhtä somalialaista luvan saanutta turvapaikanhakijaa kohden perhesideperusteella lupaa hakee vähintään neljä perheenjäsentä.

Huh,huh. Ymmärtäisin, jos tuo olisi keskiarvo, mutta siis ei ole sellaista somalia, jonka perään ei olisi tulossa ainakin neljä muuta. Monien mukana on varmaan tulossa paljon enemmänkin. Eikö todellakaan ole yhtä ainutta somalia, jolla ei olisi suurta perhettä tulossa perässä? Ja nämäkö ei siis ole ankkurilapsia?
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Sivulause

Tässä tuli jo hyvää infoa niille, jotka turvapaikanhakusirkuksen taloudellisista vaikutuksista haluavat jyvälle.

Maahanmuuttoon, eli ministeriölle ja vastaanottokeskuksille ollaan näemmä varaamassa n. 170 miljoonaa euroa.
Edellisen talousarvion kohdalla määräraha jouduttiin todellakin liki tuplaamaan lisätalousarviossa, kuinkahan käy tällä kertaa.

Pahoittelen, menee hieman OT, mutta haluaisin kommentoida tuota kulupuolta hieman yleisemmin. Välillisiä kustannuksia on tosin hankala luotettavasti arvioida, mutta valtavista summista on kyse.

Korostan, että kyse on yksinkertaistetusta arviosta minkä on ainoastaan tarkoitus herätellä ajattelemaan kuinka suurista summista maahanmuutossa on kyse. Jäljempiä lukujakaan ei tule pitää suoraan vertailukelpoisina.

PTT:n mukaan maahanmuuttajissa on 20 000 hengen "työvoimareservi", löytyy haulla
Pasi Holm - Anneli Hopponen - Markus Lahtinen. MAAHANMUUTTAJIEN TYÖKYKY 2008

Erään vm:n laskelman mukaan (ei lähdettä) yhden työttömän kokonaiskustannukset tulonsiirtoineen ja verotulojen menetyksineen olisi luokkaa 28 000 euroa vuodessa.

Näiden lukujen valossa kyseisen maahantuodun työvoimareservin kustannukset olisi
560 miljoonaa euroa vuodessa.

Pelkästään näillä luvuilla kustannuksia syntyy, tai pikemminkin tehtaillaan
730 miljoonaa euroa vuodessa.
hyvin lähelle sama summa mikä menee kehitysyhteistyöhön.

Onhan meillä varaa, valtio maksaa.
Vertailun vuoksi

Valtion talousarvioesitys vuodelle 2010:

Sisäasiainministeriön hallinnonala
Poliisitoimi 682 miljoonaa euroa

Opetusministeriön hallinnonala
Opintoraha ja asumislisä 789 miljoonaa euroa

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala
Tieverkko
Perusväylänpito 888 miljoonaa euroa

Sananlaskua omiin housuihin kusemisesta voi mielestäni tässä tapauksessa laajentaa koskemaan myös minun ja Sinun housujasi.