News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-03-10 TS: Liisa Hyssälä: Politiikka kaipaa vuorovaikutusta

Started by Iloveallpeople, 10.03.2010, 12:37:20

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuotePolitiikka kaipaa vuorovaikutusta

...
Avoimuutta ja rohkeaa vuoropuhelua kaivattaisiin myös maahanmuuttopolitiikkaan. Aihe on aika ajoin kuluneen hallituskauden aikana pulpahdellut pintaan, mutta analyyttinen keskustelu on jäänyt harmillisen vähäiseksi. Tämä luo tilaa valitettaville ääri-ilmiöille.

Yhtäaikaisesti rasististen nettikirjoitusten ja maahanmuuttajiin kohdistuvan väkivallan kanssa synnytetään ilmapiiri, jossa aiheesta ei juuri sovi puhua ääneen. Syntyy vihaa, katkeruutta ja toiseutta, joka ei rakenna yhteisöllistä Suomea, vaan synnyttää eriarvoisuutta.

Yhteydenotot, jossa eläkeläiset sadattelevat toimeentulonsa vähäisyyttä suhteessa maahanmuuttajien saamiin tukiin, eivät ole yhdentekeviä. Avointen rajojen aikakaudellakin pitää olla mahdollisuus kyseenalaistaa Suomen maahanmuuttopoliittista linjaa.

Epäoikeudenmukaisuuden kokemus, liitettynä inhimilliseen epäilykseen uutta ja vierasta kohtaan, ruokkii jakautumista meihin ja muihin. Uussuomalaisia ei sovi käsitellä yhtenä ryhmittymänä, johon voi suhtautua ääri-ilmiön lailla, puolesta tai vastaan. Suomeen tulevien ulkomaalaisten joukko on elämäntilanteeltaan, taustaltaan, arvomaailmaltaan ja ihonväriltään moninainen – aivan kuten maamme kantaväestökin.
...

Liisa Hyssälä
Kirjoittaja on sosiaali- ja terveysministeri ja keskustan kansanedustaja.

Lue koko kolumni:Turun Sanomat
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

cgm

Nytkö on sitten virallisesti "avointen rajojen aikakausi"? Kiva että kerroit, Liisa.

Ano Nyymi

Quote from: cgm on 10.03.2010, 13:11:47
Nytkö on sitten virallisesti "avointen rajojen aikakausi"? Kiva että kerroit, Liisa.

Jotenkin arvaan että se "analyyttinen keskustelu" on sitä että todetaan kuorossa miten iiihanaa ja voimavarrraistavaa maahanmuutto onkaan, ja tietenkin se rikastuttaa meitä kaikkia. Ihan kaikkia.

MW

Tilataan Himaselta analyyttinen vuoropuhelu, Pekka kysyy ja Himanen vastaa? Hirveetä kun se Hullu-aho hajottaa kaikkea analyyttisyyttä...

Mika Mäntylä

Quote from: Iloveallpeople on 10.03.2010, 12:37:20
Epäoikeudenmukaisuuden kokemus, liitettynä inhimilliseen epäilykseen uutta ja vierasta kohtaan, ruokkii jakautumista meihin ja muihin.

Tässähän ollaan asian ytimessä mitä tulee rasismiin ja sen syntymekanismeihin. Mikäli lopetettaisiin kaikki sellaiset käytännöt, jotka kantaväestö kokee epäoikeudenmukaiseksi, vähenisi nuiva suhtautuminen maahanmuuttajiin melkoisen radikaalisti.
Lukijan tulisi huomioida, että tämäkin viesti saattaa sisältää kärjekkäitä näkemyksiä tosiasioista tai mustaa huumoria.

Ohjattu ja hallittu vapaa keskustelija?

Ano Nyymi

Quote from: Mika Mäntylä on 10.03.2010, 22:47:11
Quote from: Iloveallpeople on 10.03.2010, 12:37:20
Epäoikeudenmukaisuuden kokemus, liitettynä inhimilliseen epäilykseen uutta ja vierasta kohtaan, ruokkii jakautumista meihin ja muihin.

Tässähän ollaan asian ytimessä mitä tulee rasismiin ja sen syntymekanismeihin. Mikäli lopetettaisiin kaikki sellaiset käytännöt, jotka kantaväestö kokee epäoikeudenmukaiseksi, vähenisi nuiva suhtautuminen maahanmuuttajiin melkoisen radikaalisti.

Mutta ne mamuthan lähtis silloin takaisin kotiin! Tai johonkin toiseen maahan rikastuttamaan sitä kulttuuria!
Mites meille sitten kävisi? Varmaan jouduttaisiin kaikki tärviölle säästyneiden rahojen valuessa ALKOon tai ties mihin ökykulutukseen.

Kyllä tässä nyt on analyysin paikka. Hyssälöikäämme. Amen.

Lodi

Minä en ole koskaan pitänyt tuosta sanasta "uussuomalainen".
Minä olen suomalainen - ja ihan terveellä tavalla ylpeä siitä.

Ihminen on joko suomalainen tai sitten ei. Mikä hel***ti on "uussuomalainen". ?

???
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Oho

Quote from: Lodi on 10.03.2010, 23:01:13
Ihminen on joko suomalainen tai sitten ei. Mikä hel***ti on "uussuomalainen". ?

Hän on parempi meitä vanhoja koska on uusi. Se ainakin on viesti, joka termiin on piilotettu ja jolla meitä, jos satut tähän pottunokka propellipää porukkaan itsesi lukemaan, vanhoja indoktrinoidaan rikkauden auvoon.   

Hob

Minä kuulkaa luulen, että ei tässä mikään sanallinen vuorovaikutus enää auta. Sitä varten pitäisi olla mahdollisuus, että toinen osapuoli saattaisi muuttaa näkemyksiään. Minä en juoksuhaudoistani liiku, enkä usko heidänkään liikkuvan. Puhukoot he omiaan, me puhumme omiamme ja vaaliuurnilla tavataan.

Lähinnä minua kiinnostaa josko tästä selvittäisiin ilman väkivaltaa. Se ei ole kenenkään etu, mutta pahaltahan tuo nykymeininki näyttää.

Adolf Stege

Ei varmasti selvitä ilman väkivaltaa. Sen on historia osoittannut.