News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-11-24 HS: Aikuisten pelot estävät nykylapsen seikkailut kaupungissa

Started by Axel Cardan, 24.11.2009, 11:11:06

Previous topic - Next topic

Axel Cardan

Kaisu Moilanen

Marika Rosenborg (vas.) Jaakko Rosenborg (oik.) sekä Sakari Ala-Nikkola ja Selina Ala-Nikkola isoisän lapsuusmaisemissa Katri Valan puistossa Sörnäisissä.

Helsinkiläisten lasten leikkiympäristö on kaventunut kolmen sukupolven aikana, sanoo lasten liikkumisen vapautta tutkinut erikoistutkija Marketta Kyttä.

Hänen mukaansa lasten omin päin liikkumista rajoittaa aikuisten pelko.

Kaupunki on todennäköisesti paljon turvallisempi kuin ennen, mutta koettu turvattomuus lisääntyy, vaikkei siihen ole mitään perusteita.

Kytän mukaan tästä syntyy myös kierre:

"Mitä useampi vallilalainen jättää käyttämättä Vallilan katutilaa, sitä vaarallisempi siitä paikasta oikeasti tulee."

Aikuiset pelkäävät kidnappaajia, pedofiilejä ja murhaajia, mutta syyllinen on media.

"Ne ovat erittäin marginaalisia ilmiöitä, eivätkä tilastojen mukaan lainkaan lisääntyneet, mutta ne saavat mediassa niin paljon huomiota, että ne huomataan ja muistetaan."

Helsinkiläinen Jaakko Rosenborg, 59, vietti lapsuutensa 1950-luvulla Kalliossa ja Sörnäisissä, jonka kaduilla hän sai kuljeskella ja seikkailla vapaasti. Yksi tärkeä paikka oli Helsingin kaupungin teurastamo. "Siellä ammuimme rottia. Niitä oli niin paljon, että joka kerran kun ampui, osui. Siitä saimme karkkirahaa, kun duunarit maksoivat rottien tappamisesta."

Rosenborgin lapsenlapset Selina, 14, ja Sakari, 13, Ala-Nikkola hihittävät epäuskoisina papan muistoille. He ovat saaneet samanikäisinä leikkiä vain omalla kotipihallaan Kumpulassa.

Koulumatkakin taittui hoitajan käsipuolessa.

"Onhan lapset päässeet eri paikkoihin, mutta vanhempien kanssa", äiti Marika Rosenborg perustelee.

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Aikuisten+pelot+est%C3%A4v%C3%A4t+nykylapsen+seikkailut+kaupungissa/1135250971140

Tutkijoille ei näköjään ole valjennut, että melkoinen osa Helsingin turvallisuudesta saattaa redusoitua juuri siihen, että vanhemmat pitävät huolta lapsistaan, jolloin mitään ei pääse sattumaan. En pistooli ohimollakaan suostu uskomaan, että esim. 50-luvun Hki oli vaarallisempi kuin nykyinen moku-Tsadi.

Sivistystä tihkuvan tärähtäneistön asenne tuo mieleen laulun "Mikki Hiiri merihädässä": "Hii-uli-hei/Huolta nyt ei/Merimies näin käy merta päin...

Ja medialle on varattu pahiksen rooli: "Oon meripeikko tyi-rät-tät-tää/tyirättättättätättää/ purtes on heikko, aaltoihin jää....

Vai mitä sanovat Tsadin perheelliset hommalaiset? Kyttäättekö skidejänne liikaa, kuten erikoistutkia Kyttä olettaa?

Eino P. Keravalta

No, minä kyttään lapsiani ainakin. Olen jo heitä varoittanut kaikenmaailman hörhöistä ja erityisesti tietynlaisista maahanmuuttajista, jotka ovat seksuaalirikostilastoja "somistaneet" viime vuosina.

Ja kyllä, aikuisten (aiheelliset) pelot estävät lapsia seikkailemasta kaupungissa. Pelot ovat aiheellisia, koska lukuisat maahan rahdatut raiskaajatkin seikkailevat samassa kaupungissa. Olisin vastuuton ja idiootti, jos en reagoisi siihen, että monikulttuurisuus on tehnyt elämästä turvattomampaa. 
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

do.ut.des

Marketti Kyttä taitaa olla samaa Summerhill-jälkikasvua kuin Junger.

Liekö Kytällä lapsia? Jos ei, niin en ihmettele yhtään jälleen kerran yhden femakkotutkijan kana-aivotuksia.

Eihän ne aikuiset luo turvallisuutta yhteiskunnassa, vaan lapset jotka leikkivät kadulla kellosta välittämättä ja ilman vanhempien tapakasvatusta. Kusetaan ja syljeskellään minne halutaan. Ollaan vaan kaikki iloisia Summerhill-lapsosia. PRKL!
"Elintason nousu on sitä, että entistä useammalla on enemmän rahaa käytössä kuin järkeä." - P.V.

"Peace for us means the destruction of Israel and nothing else." - Yasser Arafat

Ammadeus

Tälläinen propaganda on lapsista hämmentävää,joka paikassa tolkutetaan että kaikki ovat samanlaisia taustoihin katsomatta,ei saa olla ennakkoluuloinen,ne on kivoja.pläppläpplää...
No,kun ulkomaalaistaustainen sitten toimii poikkeavalla tavalla odotuksiin nähden
(vetää pataan,vie kännykän,rahat)lapsi tulee kotiin ja kysyy"miksi se mulle noin teki"ja"mitä vikaa mussa on,en mä ollu sille ilkee"koita sinä nyt sitten selitellä
että pitäisi mieluummin karttaa kuin pyrkiä kaveriksi.
Muksut ei oikein tiedä ketä uskoisi ennen kuin elämä itse opettaa.

H.omma

Kaupungit on kyllä sellaisia tautisia paskakaivoja että jos niissä pitäisi lapsi kasvattaa niin ainakin olisin kovasti kyttäämässä ja neuvomassa.

Malla

Quote from: H.omma on 24.11.2009, 14:33:13
Kaupungit on kyllä sellaisia tautisia paskakaivoja että jos niissä pitäisi lapsi kasvattaa niin ainakin olisin kovasti kyttäämässä ja neuvomassa.

Joo. Minusta olisi edesvastuutonta jättää kyttäämättä ja neuvomatta. Jo ihan holtittoman liikenteen takia. Opetin pennulleni mm., että tiehen maalatut valkoiset raidat eivät merkitse yhtään mitään. 50-luvulla oli ehkä toisin?

Bullet

Mä olen koko ikäni (Tai sen minkä muistan, 4v eteenpäin) asunut kuopiossa, aika vapaasti olen saanut täällä kuljeskella kaupungilla. Kuten olen jossain ketjussa kertonut, sain jo koulun alettua pienen kokemuksen että jotkut ovat oikeasti pahempia kuin toiset. Pikkulapsen logiikka on selkeää: Jos kaikki samanlaiset henkilöt ovat pahoja, niistä kannattaa pysyä erossa.

Tosin Kuopio tuntuu olevan paljon rauhallisempi ja turvallisempi paikka kun Helsinki, ainakin minkälaisen käsityksen teidän kirjoituksista olen saanut...
Mahaanmuutto on rikkaus ja voimavara.